Програма призначена для навчання хімії у секції МАН. Програмою передбачено вивчення таких розділів хімії як: «Розчини. Їх значення в повсякденному житті людини», «Типи хімічних реакцій. Окисно-відновні реакції», «Найважливіші органічні сполуки», «Написання реферативних робіт».
ВІДДІЛ ОСВІТИ ЗОЛОЧІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
МАЛА АКАДЕМІЯ НАУК УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
ЗОЛОЧІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
АВТОРСЬКА ПРОГРАМА
керівника секції хімії
(9 клас – І рік навчання)
Переймибіди І.П.
Золочів - 2010
Пояснювальна записка
Програма призначена для навчання хімії у секції МАН. Програмою передбачено вивчення таких розділів хімії як: «Розчини. Їх значення в повсякденному житті людини», «Типи хімічних реакцій. Окисно-відновні реакції», «Найважливіші органічні сполуки», «Написання реферативних робіт».
Метою навчання в секції хімії є формування компетентностей учнів, необхідних для творчої самореалізації особистостей, вироблення креативного мислення, розвиток учнівського світогляду, розуміння знань хімії в сучасному суспільстві: в повсякденному житті, побуті, господарстві, виробництві.
Вивчення хімії спрямоване на виконання таких освітніх, розвивальних та виховних завдань:
Структура навчальної програми. Програма секції хімії створена для учнів 9 класу і розрахована на один рік навчання (144 години). Програма курсу Особлива увага звертається на підготовку та написання реферативних та науково-дослідницьких робіт. Велике значення у цьому має самовдосконалення та самоосвіта учнів.
Тематичний план
N п/п |
Назва розділу |
Кількість годин |
|||
Теоретичні заняття |
Практичні заняття |
Розрахункові задачі |
Разом |
||
1. |
Розчини. Їх значення в повсякденному житті людини |
22 |
8 |
10 |
40 |
2. |
Типи хімічних реакцій. Окисно-відновні реакції |
16 |
8 |
12 |
36 |
3. |
Найважливіші органічні сполуки |
35 |
5 |
8 |
48 |
4. |
Написання реферативних робіт |
|
|
|
20 |
Зміст програми
Тема, зміст начального матеріалу |
К-ть годин |
Дата |
РОЗДІЛ І. РОЗЧИНИ. ЇХ ЗНАЧЕННЯ В ПОВСЯКДЕННОМУ ЖИТТІ ЛЮДИНИ Класифікація розчинів. Розчини колоїдні та істинні. Значення розчинів, їх роль у побуті та діяльності людини. Розчинність речовини. Коефіцієнт розчинності. Вода як основний природний розчинник. Кристалогідрати. Властивості води та її значення для живих організмів. Види природних вод. Мінеральні води. Лікувальні властивості води. Охорона водойм. Причини забруднення вод даної місцевості. Способи очищення води: фізичні, хімічні, біологічні. Масова частка розчиненої речовини. Молярна концентрація розчину. Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти. Вода як дуже слабкий електроліт. Характеристика кислотності середовища і кислотно-основні індикатори. Реакції обміну між електролітами. Йонні рівняння. Вправи на складання йонних рівнянь реакцій. Розрахункові задачі:
Практичні заняття та лабораторні досліди:
|
30 |
|
РОЗДІЛ ІІ. ТИПИ ХІМІЧНИХ РЕАКЦІЙ. ОКИСНО-ВІДНОВНІ ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ Класифікація хімічних реакцій. Оборотні й необоротні хімічні реакції. Швидкість хімічних реакцій. Залежність її від різних чинників. Хімічна рівновага. Вплив різних чинників на стан хімічної рівноваги. Термохімічні рівняння. Закон Гесса. Тепловий ефект. Екзо- та ендотермічні реакції. Хімічний склад і калорійність харчових продуктів. Енергетичні потреби організму при різних фізичних навантаженнях. Добові потреби організму в білках, жирах і вуглеводах. Теплоти згорання різних видів палива. Каталітичні реакції. Каталіз і каталізатори. Окисно-відновні реакції. Найважливіші окисники та відновники. Класифікація окисно-відновних реакцій. Методи знаходження коефіцієнтів в окисно-відновних реакцій. Ряди ступенів окиснення сполук Хлору та Нітрогену. Визначення молярної маси еквівалента речовин в окисно-відновних реакціях. Розрахункові задачі: 6. Розв’язування задач за термохімічними рівняннями. 7. Розв’язування задач, пов’язаних зі швидкістю хімічних реакцій та хімічною рівновагою. 8. Розв’язування задач, які пов’язані із складанням рівнянь реакцій методом електронного балансу. Практичні заняття та лабораторні досліди:
|
36 |
|
РОЗДІЛ ІІ. НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ Органічні сполуки. Будова атома Карбону. Вуглеводні. Їх ізомерія. Метан, його властивості. Природний та болотний газ. Гомологи метану. Галогенопохідні, їх застосування в медицині. Ненасичені етиленові та ацетиленові вуглеводні. Їх властивості. Семінарське заняття. Застосування етиленових вуглеводнів. Полімери. Пластмаси. Застосування термопластичних полімерів. Природні джерела вуглеводнів. Вуглеводнева сировина та охорона довкілля. Урок-диспут. Спирти. Одноатомні та багатоатомні спирти. Фізіологічна дія спиртів на організм людини. Особливості карбонових кислот. Їх застосування у побуті. Значення карбонових кислот у медичній галузі. Особливості жирів. Їх застосування. Біологічна роль жирів. Застосування мила та синтетично-миючих засобів. Охорона довкілля від ПАР. Побутові хімікати та поводження з ними. Значення вуглеводів для організму людини. Їх використання людиною в побуті. Амінокислоти. Білки. Їх властивості та біологічна роль. Вітаміни, ферменти. Їх роль в організмі. Поняття про харчові добавки. Е-індекс. Барвники. Повноцінне харчування. Якість меду та молочних продуктів. Екологічні проблеми даного регіону. Розрахункові задачі: 9. Розв’язування задач на обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями. 10. Розв’язування задач екологічного змісту. 11. Розв’язування ускладнених задач. Практичні заняття та лабораторні досліди:
|
48 |
|
РОЗДІЛ ІV. НАПИСАННЯ РЕФЕРАТИВНИХ РОБІТ Вибір теми для написання реферату. Опрацювання літератури. Написання реферативної роботи. Створення презентації. Захист реферативних робіт. |
20 |
|
Основні вимоги до освітнього рівня підготовки учнів
Учень:
Орієнтовний перелік обладнання:
Рекомендована література:
1