9 клас Тема: Класифікація мінеральних ресурсів світу за використанням. Показники ресурсозабезпеченості країн світу. Видобування вугілля, нафти та природного газу.
Мета: З̕ ясувати класифікацію мінеральних ресурсів світу за використанням;
навчити обчислювати ресурсозабезпеченість країн;
розвивати вміння розуміння закономірностей поширення родовищ і басейнів корисних копалин; вміти пояснювати лідерство окремих країн світу на світових ринках мінеральної сировини; виховувати бережливе ставлення до вичерпних ресурсів;
Очікувані результати: учні називають види мінеральних ресурсів за використанням, знають і вміють визначити показники ресурсозабезпеченості країн світу, знаходять та показують на карті найбільші басейни видобутку нафти і природнього газу, кам̕ яного та бурого вугілля.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок з елементами критичного мислення.
НЛ: екологічна безпека та сталий розвиток, здоров̕ язберігаюча, підприємливість і фінансова грамотність.
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти,політична карта світу.
Структура уроку.
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь. Мотивація.
III.Основна частина (конструювання основних знань)
Оформлення таблиці “Знаємо! Хочемо дізнатись! Дізналися!”
Знаємо |
Хочемо дізнатись |
Дізналися |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прийом “Мозковий штурм”
Чому на сьогоднішній день, добувна промисловість і ресурсозабезпеченість відіграють важливу роль у розвитку країн світу?
Метод “Кластер” ( підбір усіх думок учнів щодо поняття )
ДОБУВНА ПРОМИСЛОВІСТЬ ( записується на дошці, з допомогою вчителя збираються усі думки та вислови учнів та записується на дошці, таким чином складаючи асоціативний кущ). (Див.слайд 5.)
Наступне завдання на слайді 6 подана схема що таке ресурсозабезпеченість. Учні повинні вивести формулу обчислення ресурсозабезпеченості. (Див. слайд 6)
Ресурсозабезпеченість = Запаси / видобуток ( роки).
Завдання «Географічний практикум» виконується по групах (див. слайд 7)
якщо її поклади оцінюють у 239,8 млрд.тонн, щорічні обсяги використання становлять 4220,6 млн тонн. (1 варіант)
якщо його запаси оцінюють у 201,139 трлн .м3 , щорічні обсяги використання становлять 3566,249 млрд.м3 (2 варіант)
а щорічні обсяги видобутку становлять становлять 7896,4 млн тонн. ( 3 варіант)
Дякую! Ви молодці!
Перевірка: нафта – 56.8 років, природний газ – 56.4 років, камяне вугілля – 112. 9 років. Отже, за даних умов видобутку цих ресурсів вистачить лише на певну кількість років, виникає запитання:Що робити далі?
Відповідь у сталому розвитку нашої планети.
За господарським призначенням корисні копалини поділяють на:
Вивчення даної теми потребує ще багато нових знань, вмінь та навичок, які ви маєте отримати. Тому пропоную вам об́ єднатись у 6 груп для вивчення нового матеріалу.
Організація роботи.
Кожна група отримує свій капелюх, та шукає ту інформацію, яка є в умові завдання.
1.Читання тексту параграфа підручника, використання інтернет ресурсів.
3. Презентація – виступ по даній проблемі.
Правила роботи у групі.
Розподіл обов̕ язків у групі.
На кожну групу роздається інформаційна картка, щодо умови дослідження та опису. Час виконання до 20 хвилин. Виступ – 3 хвилини.
Шість капелюхів мислення
1. Перша група – білий капелюх ( фактологічний ) вивчає та подає тільки цифрову інформацію щодо видобувної промисловості: (вугілля, нафта. газ.)….
2. Друга група – жовтий капелюх ( позитивний) вивчає та інформує про структуру видобування вугілля, нафти, газу по країнах світу.
Їх найбільші родовища у світі .
3.Третя група – синій капелюх ( аналітичний) вивчає та інформує про основні райони розміщення видобувної галузі ………., принципи розміщення родовищ, до яких тектонічних структур вони приурочені.
4. Четверта група – чорний капелюх ( негативний ) вивчає та інформує про проблеми розвитку видобувної галузі (вугілля, нафта. газ)…..
5. П'ята група – зелений капелюх ( творчий ) вивчає та інформує про перспективи розвитку видобувної галузі ………
6. Шоста група – червоний капелюх ( емоційний ) аналізує основну подану інформацію та підбиває підсумок.
Завдання для картографа :
( Білий і жовтий капелюх)
Для роботи з картою додається маршрутний лист: (див. слайд )
Назва паливної корисної копалини |
Основні родовища та басейни |
Країни, материки та частини світу, де розташовані ці родовища |
) |
Тип походження: осадове, магматичне, метаморфічне |
Нафта і природний газ |
1.Перської затоки
2.Західносибірський 3.Зондський 4.Сахарський 5.Гвінейської затоки 6.Техаський 7.Мексиканської затоки 8.Західноканадський 9.Північноморський |
Саудівська Аравія,Іран,
|
|
Осадове |
Вугілля |
|
Польща |
|
Осадове |
III. РЕФЛЕКСІЯ. ВПРАВА «ВЕЛЕТЕНЬ»
Чим більше Я
тим сильнішим і могутнішим буде
мій ВЕЛЕТЕНЬ.
Див. слайд 18- 19
Підсумок уроку.
Домашнє завдання: