Тема:Клімат Антарктиди. Рослинний і тваринний світ. Природні багатства
Антарктиди.
Мета: формувати систему знань про природу Антарктиди та Антарктики; з’ясувати розуміння причин утворення суцільного покривного зледеніння та впливу льодовикового покриву на природу материка, проблем використання природних багатств; розвивати уміння оцінювати сучасний стан природи та природних багатств материка, висловлювати судження про вплив Антарктиди на природні особливості планети.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта Антарктиди, ілюстрації представників тваринного світу материка, підручники, атласи, проектор, ноутбук.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та вмінь
Географічна мозаїка.
Складіть із наведеного переліку слів речення.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
На попередньому уроці ви досліджували рельєф Антарктиди та вплив льодовикового покриву на його формування. Але ця «льодовикова шапка» має вплив і на інші природні компоненти материка - клімат та органічний світ. Як це відбувається та які наслідки має, ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Клімат Антарктиди.
Прийом «Проблемне запитання» Як вигадаєте, які причини зумовили суворість антарктичного клімату?
Вірно, головна з них – вічний холод.
Розповідь вчителя (Матеріал подається у вигляді презентації у Microsoft PowerPoint)за планом:
а) малий кут падіння сонячних променів(слайд 3)
б) висока відбивна здатність льоду (слайд4)
в) довга полярна ніч(слайд 5)
2. Атмосферний тиск Антарктиди (слайд 6)
3. Стокові вітри (слайд 7)
4. Температура Атлантиди (слайд 8)
5. В якому кліматичному поясі знаходиться Антарктида?(слайд 9)
6. Загальна характеристика антарктичного кліматичного поясу (слайд10)
Клімат Антарктиди - найхолодніший і найсуворіший на земній кулі. Виникнення таких крайніх, майже космічних умов обумовлено географічним положенням материка в полярних широтах і наявністю гігантського куполоподібного льодовикового покриву. Морозність південної полярної області впливає на клімат усієї Південної півкулі, яка в цілому холодніша за Північну.
Антарктида протягом тривалого полярного дня одержує таку ж кількість сонячної радіації, що й екваторіальні широти, однак 90 % цієї радіації відбивається сніжною поверхнею та йде в космічний простір. Це обумовлює надзвичайно низькі температури повітря. Особливо суворий клімат внутрішніх районів материка. Середньорічні температури в центральних областях становлять -56 °С, на ЗО -35 °С нижче, ніж у прибережних областях Антарктиди, холодне й більш важке повітря центральних областей просувається до окраїн Антарктиди, утворюючи постійні ураганні вітри - стокові.
Стокові вітри - постійні вітри, що дмуть із внутрішніх районів Антарктиди до прибережних. Причиною утворення стокових вітрів є великий контраст атмосферного тиску між внутрішніми та прибережними областями. Дуже холодне повітря має більш високу густоту й ніби «стікає» по крижаному куполу під дією сили тяжіння.
Уся територія материка, за винятком Антарктичного півострова, розташована в антарктичному кліматичному поясі. Антарктида - льодова пустеля із середньою річною кількістю опадів менш як 100 мм. Опади розподіляються нерівномірно: від 50 мм у центральних районах материка до 600 мм на півночі Антарктичного півострова. Місцями на узбережжі та прилеглих островах зустрічаються ділянки без снігу і льоду - антарктичні оазиси - невеликі ділянки суходолу поблизу узбереж, вільні від льоду.
Метод «Карусель» Один учень задає питання про клімат Антарктиди, а другий відповідає; потім міняються.
Проводиться у вигляді рольової гри. Учні отримають ролі представників органічного світу материка (діамантові водорості. кріль, кальмар. кит, риба, тюлень, пінгвін, косатка) і Сонця. Учні виходять до дошки і будують ланцюги харчування (послідовно беруться за руки), спираючись на знання з біології.
Проблемне питання.
Чому Антарктида була проголошена материком міжнародного співробітництва?
Користуючись текстом підручника учні шукають відповідь на питання.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Учні встановлюють причинно-наслідкові зв’язки. Учитель називає наслідки, а учні формулюють причини.
Розв’язування кросворда з теми Антарктида.
По горизонталі: 2. Основа Антарктиди. 6. Англійський полярний дослідник, який досяг зі своєю експедицією Південного полюса. 8. Діючий вулкан на островах в море Росса (3 794 м). 9. Морська тварина . 10. Один з російських мореплавців, експедиція якого вперше підійшла до берегів Антарктиди.
По вертикалі : 1. Мореплавець, ім'ям якого названо протоку, що відокремлює острова Вогняна Земля від Антарктиди. 2. Точка на материку, до якої прагнули багато полярних дослідників. 3. Норвезький полярний дослідник XIX в. 4. Мореплавець, ім'ям якого названо море біля берегів Антарктиди. 5. Назва російської полярної станцій на Антарктиді. 7.Морська тварина, що живе біля берегів Антарктиди.
По горизонталі: 2. Платформа. 6. Скотт. 8. Эребус.9.Кашалот. 10. Лазарев
По вертикалі: 1. Дрейк. 2. Полюс. 8. Амундсен. 4. Уеделл. 5. «Восток». 7.Тюлень.
V. Домашнє завдання
Опрацюйте відповідний параграф підручника.
Позначте на контурній карті Антарктиди деякі її полюси за відомими координатами та визначте назви цих полюсів;
а)90°пд. ш.;
б) 82°06' пд. ш., 54°58' сх. д.;
в) 78°28' пд. ш., 106°48' сх. д.;
г) 65°46' пд. ш., 138°18' сх. д.
(Південний Полюс, Південний магнітний, , Полюс Холоду, Полюс Недоступності)