Даний конспект уроку учитель зможе використати на уроці при вивченні теми "Клімат австралії. Води суходолу." Дасть змогу швидше підготуватись до уроку.
ТЕМА. КЛІМАТ АВСТРАЛІЇ. ВОДИ СУХОДОЛУ.
Мета: навчальна: вивчити особливості клімату Австралії, поглибити та систематизувати знання про чинники формування клімату; сформувати уявлення про розподіл та закономірності внутрішніх вод материка; розвивальна: розвивати практичні навички роботи з картами атласу, вміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки в географічних процесах та робити висновки; виховна: виховувати вміння поважати думку інших.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, кліматична карта Австралії та світу, комп’ютер.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотвірні чинники, пасат.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Випереджальне завдання Учні зачитують сенкан до слова «Австралія» (зразок).
1.Один іменник. Австралія. 2. Два прикметники. Найменша, най унікальніша. 3. Три дієслова. Вражає, приваблює, зближується. 4. Речення. Найсухіший материк землі. 5. Синонім. Південна.
Прийом «Вірно-невірно»
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель. Ми продовжуємо подорожувати Південним материком. На сьогоднішньому уроці ознайомимось з особливостями його клімату. Африка – найжаркіший материк. Південна Америка – найвологіший. А чи має кліматичні рекорди Австралія? На це питання ви спробуєте знайти відповідь протягом уроку. Учні записують тему уроку.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Гронування»
Бесіда
Що називають кліматом? (Це багаторічний режим погоди, що сформувався на даній місцевості). Що називають кліматичним поясом? (Широтні смуги, кожна з яких має відповідний тип клімату). Що називають типом клімату? (Стала сукупність кліматичних показників, характерних для тривалого періоду часу на певній території).
Прийом «Асоціативний кущ»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. (Під час розповіді учитель показує на карті). Австралія – най посушливіший материк землі. Це пояснюється її положенням у тропічних широтах. Протягом року на материк надходить велика кількість сонячної радіації. Південно-східний пасат із Тихого океану втрачає більшу частину вологи, зрошуючи схили Великого Вододільного хребта. У тропічних широтах формуються сухі й жаркі повітряні маси, які визначають кліматичні особливості великих масивів суходолу.
Робота в парах. Працюючи з картами атласу визначіть чинники, що впливають на формування клімату Австралії (зразок).
Робота в малих групах
Працюючи з підручником та картами атласу охарактеризуйте кліматичні пояси Австралії за типовим планом.
Кліматичні пояси Австралії (зразок)
План характеристики |
Субекваторіальний пояс |
Тропічний пояс |
Субтропічний пояс |
Географічне положення |
Охоплює північну частину материка |
Перебуває більша частина материка |
Охоплює південну частину материка |
Повітряні маси й вітри |
Улітку – вологі екваторіальні, узимку – сухі тропічні. На узбережжя часто обрушуються тропічні циклони – віллі-віллі. |
Тропічні, у західних і центральних районах – сухі континентальні, на сході – вологі. |
Улітку – тропічні повітряні маси, узимку - помірні |
Температурний режим |
Середні температури: +25° С.
|
Середні температури: улітку - +30°С, узимку - +16°С |
Середні температури: улітку - +25° С, узимку - +15° С. |
Опади |
Значна кількість опадів (1000-1500 мм), які випадають переважно в літній період. |
У західних і внутрішніх областях незначна кількість 9200 мм на рік). На сході понад 1000 мм на рік. |
На південному заході сухе літо й волога зима (500-1000 мм на рік). На південному сході опади випадають рівномірно (понад 1000 мм на рік). На узбережжі Великої Австралійської затоки кількість опадів незначна (250 мм на рік) |
Тип клімату |
Ознаки субекваторіального постійно жаркого й перемінно – вологого типу клімату. |
Тропічний сухий. Тропічний вологий. |
Середземноморський Субтропічний вологий Субтропічний континентальний |
Презентують результати роботи коротко занотовуючи у зошит.
Перегляд мультимедійної презентації «Поверхневі та підземні води Австралії»
Прийом «Снігова куля». Отримавши інформацію з переглянутої презентації, учні по черзі розповідають про водні ресурси материка.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Практична робота №7 (продовження). Нанесення об’єктів географічної номенклатури Австралії на контурну карту.
Прийом «Бліцопитування»
Метод «Прес». Українці використовують річки у різних цілях: для судноплавства, вилову риби та ін.. Чи можуть австралійці використовувати річки у таких цілях, як українці? Відповідь обґрунтуйте.
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
VІІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника. Підготувати постер про рослинний світ Австралії.