Урок "Книжна лексика. Професійно-виробнича лексика. Мовні кліше"

Про матеріал

Конспекту уроку в 10 класі. Заняття проводиться з використанням комп'ютерів, адже частина матеріалів розміщена на спеціально розробленому сайті уроку (посилання на адресу міститься в конспекті).

Перегляд файлу

Урок №39-40

Тема: Професійно-виробнича лексика. Наукова й ділова лексика. Мовні кліше. 10 клас.

Мета: актуалізувати, узагальнити, систематизувати, поширити знання учнів про професійно-виробничу, наукову й ділову лексику, їх стилістичні функції, навчити визначати стилістичну роль у мовленні, удосконалювати вміння доцільно вживати лексику у власному мовленні; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати мовні явища, збагачувати словниковий запас старшокласників. Виховувати мовний смак,повагу до людей різних професій.

Методична мета: опрацювання лексичних тем на уроках української мови в умовах смарт-класу.

Обладнання: смарт-клас

Адреса сайту уроку: https://sites.google.com/site/bookslexica/

Внутрішньопредметні зв'язки:  Родовий відмінків іменників, частини мови, орфографія.

Міжпредметні зв'язки: зарубіжна, українська література, іноземна мова.

Тип уроку.комбінований

Використана література.

1. Дилактичний матеріал з української мови. Лексика і фразеологія. -2-ге вид.-К.: Освіта, 1995.-224с.

2. Рідна мова: підручник для 10 класу  загальноосвітніх навчальних  закладів/О.П. Глазова, Ю.Б. Кузнецов; наук. ред.І.Вихованець. -К.: Зодіак-ЕКО, 2010.-256 с.:

3. Рідна мова: Плани-конспекти. 10 клас. -Х.: Торсінг, 2003.-336с.

4. Українська мова. Тестові завдання. 5-11 класи: посібник/ [ авт.-уклад. Н.В. Нуйванюк, В.Є. Бузинська, О.В. Кардащук та ін.]; за ред. Н.В. Гуйванюк. -2-ге вид., переробл.- К.: ВЦ “Академія”, 2012-504с.

5. Українська мова: практикум: навч.посіб./М.І.Фурдуй; за ред. В.В.Різуна.-4-те вид., переробл. і доповн.- К.: Либідь, 2011.-416 с.

Хід:

І. Організація початку уроку.

Привітання, перевірка готовності, реєстрація.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою, завданнями уроку.

1. Вступне слово вчителя. Читання поезії про професію учителя. Звернення до учнів про важливість правильного вибору професії, висловлення надії, що сьогоднішній  урок може дечим допомогти.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Щоб отримати професію, треба здобути вищу освіту. Для цього в 11 класі Вам  треба буде скласти ЗНО,  складовою якого є власне висловлення. 2013 року випускники шкіл країни писали його на тему “Багатством живиться лише тіло. А душу звеселяє споріднена праця”.

- Кому належать ці слова? (Байка Г.Сковороди “Бджола та Шершень”).

- Як ви їх розумієте?

- Які ваші критерії вибору професії?

-Про власне висловлення на ЗНО ми ще поговоримо  на наступних уроках.

- А з чого ще складається ця відповідальна робота? (Тести  на знання навчального матеріалу з укр. мови та літератури)

IV. Актуалізація опорних знань.

1. Термінологічний диктант

а) проведення:

1. Сукупність уживаних  у мові слів, її словниковий склад — це лексика

2. Розділ мовознавства, в якому вивчається словниковий склад мови,називається лексикологія

3. Предметом вивчення цього розділу є слово.

4. Яку головну функцію в мові виконує слово? номінативна

5. Які два типи мовного значення мають повнозначні слова? лексичне і граматичне

6. Як називаються слова, які мають декілька лексичних значень? багатозначні

7. Як одним словом називаються слова, які належать до однозначних? терміни

8. Які значення мають багатозначні слова? пряме і переносне

9. Розділ лінгвістики, що вивчає теорію і практику укладання словників називається лексикографія

10. Відтінок мовлення, який підкреслює ділові стосунки між учасниками спілкування, називається офіційний.

11. До якої лексики належать просторічні слова, суржик, сленг розмовна.

12. Навести приклад філологічного сленгу.;

б) перевірка;

в) оцінювання;

г) бесіда: які сленгові слова записали? Це літературні слова? Які існують літературні відповідники? Для чого тоді сленгові?

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Бесіда з використанням підручника:

- Ми визначили, що сленг, як і суржик, і просторічні, оцінні, специфічно побутові слова належать до розмовної лексики. Їй протистоїть книжна.

- Відповіді на запитання диктанту - це яка лексика?  (Книжна, крім сленгу) Чому? (Якщо затруднення, відповідь  у підручнику с.127 ).

- На що стане схожою вправа, якщо поміняти місцями питання і відповіді? (словник). Знайти  словникову статтю.

- Що собою являють слова — відповіді диктанту? (терміни).

- Що ви знаєте про терміни? (Доповнення, уточнення відповідей матеріалом підручника с.129).

- Чи можемо за цими словами визначити професію людей, які їх застосовують? (про значення мови в професіях. “безмовні” професії).

2. Перевірка домашнього завдання:

 визначити зашифровану професію вашими однокласниками за рядом слів, скласти й записати з цим словом речення. Слова якої частини мови застосовували?

3. Хвилинка розвантаження та відпочинку.

- А ось перегляньте  відео і відгадайте, яку професію “заховали” за описом ваші молодші брати та сестри.

4. Бесіда:

- Яка професія? Які слова допомогти відгадати?

5. Висновок про виробничу лексику.

6.  Бесіда:

- Які орфограми в записаних словах?

- Чи є серед них терміни?

7. Розподільна робота з елементами аналізу.

 Подані англомовні слова-терміни згрупувати за тематичними групами: а) філологія; б) економіка й політологія; в) спорт; г) журналістика. Поставити в Родовий відмінок. https://e.mail.ru/cgi-bin/msglist?folder=0&newreg=1&signup_b=1&sms_reg=1&with_sms=1

З довідки дібрати до них відповідні замінники-загальновживані слова.

Брокер2, голкіпер3, мас-медіа4, менеджер2, бізнес-ланч2, електорат2, лайнсмен3, бігборд4, рефері3, промоутер2, концепт1, дистриб’ютор2, хавбек3, андеграунд1, пресинг4, спічрайтер4, маркетинг2, генерація2, інтенція1, дайджест4, фан3, прайс-лист2, рецепція1, скейт-борд3,  екзит-пол4, провайдер2.

  1. конце́пту- поняття, андеграунду- бунтарство (епатаж), інте́нції- намір, рецепції- сприйняття;

      2-брокера- посередник, менеджера- управлінець, бізнес-ланчу- діловий обід, електорату-  виборці, промоутера- агент, дистриб’ютора- торговець, маркетингу- збут, генерації-покоління, прайс-листа-, цінник, , провайдера- постачальник;

3-голкіпера- воротар, лайнсмена- суддя на лінії, рефері- суддя, хавбека-, півзахисник,  фана- уболівальник, скейт-борда- дошка-самокат;

4- мас-медіа- засоби масової інформації, бігборда- стенд, , пресингу-тиск, спічрайтера-складач промов, дайджесту- оглядовий збірник, екзит-пол- опитування на виході.

Довідка.

1. поняття, бунтарство (епатаж), намір, сприйняття;

2. посередник, управлінець, діловий обід, виборці, агент, торговець, збут, покоління, цінник, постачальник

3. воротар, суддя на лінії, суддя, півзахисник, уболівальник, дошка-самокат;

4. засоби масової інформації, стенд, тиск, складач промов, оглядовий збірник, опитування на виході.

8. Опрацювання наукової лексики.

- Терміни — складова наукової лексики. Як ви їх упізнаєте?

- Чи можуть терміни входити до професійно-виробничої лексики? Як взаємодіє наукова і професійно-виробнича лексика?

 У яких стилях вживаються ці шари лексики? У яких текстах їх зустрічаєте ви?(реферати, МАН).

 Чи можуть бути наукові слова у художньому, розмовному стилі? (міжпредметні зв'язки ).

Висновок: серед професіоналізмів вирізняють науково-технічні, професійно-виробничі і просторічно-жаргонні слова.

9. Фізкультхвилинка.

10. Читання тексту з Інтернету (наказ про ЗНО).

11. Бесіда:- Якого стилю текст?

- Яка особливість лексики? (скористайтесь матеріалом підручника ст.132)

12.Опрацювання мовних кліше.

 - Як французькою мовою “роботи відбиток”?

Французьке слово “кліше” увійшло  в різні мови із значенням “відбиток”, “стандартний зворот”, “позитивний стереотип”. Де вони потрібні? (казки, реклама). Що має “рамку”?

13.Перегляд і взаємооцінювання реклами професій.

Завдання: які шари лексики вживатимуться

Розмовна

Книжна

 

Професійно-виробнича

Наукова

Ділова

 

14. Розвиток культури мовлення. Редагування тексту вправаи 173 ст.124 підручника.

VI. Закріплення й систематизація вивченого

1.1. Виконання учнями компютерного тесту з теми.

1.2. Створення опорної схеми з теми.

2. Бесіда

- Якої форми мовлення лексики вивчили?

- Чи можна застосовувати в усному мовленні? Чого треба уникати?

Як змінить перевантаження цих слів у художньому стилі? (спробуйте перебудувати пісню, вірш на науковий, діловий стиль- додаткова вправа).

3. Цікаве про професії (професії, що “вмерли”: бондар — той, що виготовляє бочки, ліхтарник, бурлак, телефоністка, повитуха,  лірник, кожум'яка, різник, кучер, чоботар, годинникар, молочник, булочник).

Майбутні: диспетчер космічних перевезень, інженер, композитчик- добирає матеріали, тощо для З-Д друку, бізнес-коуч — спеціаліст зі сприяння підвищенню виробництва, медіатор- посередник, форсайтер — спеціаліст із нових тенденцій у різних галузях, бренл-менеджер.

Напишіть, ким ви хочете стати.

 

VIІ. Завдання додому. § 10 опрацювати, вправа “Зміни стиль”.

 

doc
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
2294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку