3 клас
Тема:Кодування і декодування інформації
Мета уроку: розглянути способи кодування, ознайомити з поняттями «біт»,
«байт»; вчити кодувати та розкодовувати інформацію;
вчити давати чіткі, повні відповіді на запитання;
розвивати кругозір дітей, увагу, уяву, зорову пам’ять, логічне та
операційне мислення;
виховувати бажання більше дізнатися, культуру праці при роботі з
комп’ютером, інтерес до вивчення інформатики, бережливе
ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей»,
фізкультхвилинка, підручник «Сходинки до інформатики», зошит з
друкованою основою «Сходинки до інформатики»
авт.Г.В.Ломаковська, Г.О.Проценко, Й.Я.Ривкінд, Ф.М.Рівкінд,
Програмне забезпечення: комп’ютери, навчально-розвивальний
комплекс програм «Скарбниця знань. 3 клас. Шифрувальник», «Інформатика. Скарби».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Доповніть віршик.
Бо пролунав дзвінок:
Починається …(урок)
Знань країна неосяжна –
Слухай вчителя …(уважно)
Підкорити всі науки
І дістатися вершин
Допоможе нам … (комп’ютер) -
Надзвичайніша з машин.
Щоб на ньому працювати,
Слід його добре … (вивчати).
(Вчитель переглядає письмове завдання в робочих зошитах)
Отже, ви правильно виконали завдання, наші друзі дісталися до школи, і тепер вони, разом із нами готові до нових подорожей в Країну Інформатику. Ось вже на старті і чудо-потяг, який чекає на всіх нас.
Але, щоб вирушити нам потрібний квиток на проїзд. Правильні відповіді на запитання Елзіка допоможуть нам здійснити ще одну подорож в Країну Інформатику.
Висновок. Молодці! В нагороду за гарні знання ми отримуємо квиток на подорож. Щасливої дороги!
Не хвилюйтеся, ми справимося із цим завданням, адже тема нашого уроку – подорожі «Кодування і декодування повідомлень»
Сьогодні дізнаємося, що таке кодування, познайомимося із способами кодування і декодування символів та повідомлень, довідаємося яку мову розуміє комп’ютер, навчимося самі закодовувати і декодовувати повідомлення на письмі та за допомогою комп’ютера, будемо розвивати логічне мислення і швидкість думки.
Перша наша зупинка «Таємничі букви».
Люди часто користуються кодуванням інформації. Щоб розуміти одне одного, вони придумували назви предметів та явищ — слова. Зі слів за певними правилами утворювалися речення. Так виникли мови спілкування. Одна й та сама інформація різними мовами звучить по-різному. Мову можна розуміти як спосіб кодування інформації. Адже кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму.
То що таке кодування?
ВІДПОВІДЬ: (Гарна птиця пером, а людина – розумом)
(Людина, ранок, щастя, земля).
Висновок. Отже, букви, символи можна розуміти як коди звуків.
Зупинка «Ребусляндія»
Повідомленння можна закодувати у вигляді ребуса.
Ребус – це слово або речення, зображене за допомогою малюнків, цифр, букв та різних знаків. Ребус – це також код.
Ребус груша – рука
Висновок. Отже, повідомлення можна закодувати за допомогою ребуса.
Діти, чи знаєте ви, що таке шарада? Шарада – це загадка, в якій закодовано слово, що складається з кількох частин.
Спочатку прийменник з двох букв відгадай.
Будинок за містом до нього додай.
Це слово всім добре відоме.
Ти з ним зустрічаєшся в класі й у дома.
Висновок. Отже, можна закодувати повідомлення за допомогою шаради.
Музиканти мають свою мову. Це – ноти. Існує лише сім нот, за допомогою яких можна створити (закодувати) будь-яку мелодію.
Висновок. Отже, сім нот – також код. Музикант, володіючи нотною грамотою, може декодувати, тобто розкодувати мелодію, записану нотами.
Англійський письменник Артур Конан Дойл написав цікаве оповідання «Танцюючі чоловічки». Його можна знайти і прочитати у збірці детективних оповідань «Записки про Шерлока Холмса». Автор придумав цікавий спосіб кодування повідомлень – букви замінені зображенням чоловічків у різних позах. Їхні руки і ноги замінюють положення. Здається, що кожен з них виконує веселий танок. За допомогою цього коду персонажі твору передавали таємні повідомлення.
Погляньте на екран – цей код назвали «Танцюючі чоловічки»
Висновок. Отже, закодувати повідомлення можна і за допомогою малюнків.
Закодуй АЗБУКА МОРЗЕ
Розкодуй
Якщо в коді Самюеля Морзе, замість крапок поставити цифру 0, а замість тире – 1, то повідомлення будуть записані за допомогою лише двох цифр – 0 і 1. Це – код, який розуміє комп’ютер.
Працюючи за комп’ютером, ми вводимо з клавіатури букви, цифри та інші символи. Вони потрапляють у пам’ять комп’ютера у вигляді кодів (послідовності 0 і 1) і зберігаються там закодованими.
У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.
Висновок. Отже 1 біт – це 0 або 1, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.
Відповідь: ІНФОРМАТИКА
Коли комп’ютер виводить повідомлення на екран монітора або папір, то він перетворює коди символів на літери, цифри, розділові знаки. І ми можемо прочитати відповідні повідомлення. Такий процес називається розкодуванням або декодуванням.
Декодування – це розкодування, розшифрування кодів
Розкодуванням є також відгадування ребусів, шарад, виконання музичного твору за нотами.
Зупинка «Лісова»
Фізкультхвилинка
Ось ми під’їхали до чудової лісової галявини. Прошу всіх встати – у нас фізкультхвилинка.
Зупинка «Поляна Знайків»
Робота в зошиті
За комп'ютер ми сідаєм,
Правила всі пригадаєм.
Щоб безпечно працювати,
Треба їх нам добре знати.
комп 'ютером
ТЕМА. Закріплення навичок роботи з мишею. Операція “подвійне клацання”. Декодування інформації.
Мета. Закріпити навички роботи з мишею. Сформувати стійкі навички переміщення вказівника миші, одинарного та подвійного клацання лівої кнопки миші. Розвивати логічне мислення.
Розминка для очей
( Файл із мультимедійною розминкою)
Програма «Скарбниця знань»
ТЕМА. Закріплення навичок роботи з мишею та клавіатурою. Кодування повідомлень.
Мета. Удосконалювати навички роботи з мишею та клавіатурою: переміщення вказівника миші, вибір об’єкта, набір символів на числовій клавіатурі.
Ось і завершується наша мандрівка. Ми багато дізналися про кодування і декодування інформації. Отже, ми можемо розкодувати зашифроване повідомлення, яке ми отримали на початку уроку від нашого друга Елзіка. Ось ключ. Попробуйте декодувати цю інформацію.
Оцініть свою роботу на уроці.
Ви працювали недостатньо старанно — руки вгору.
Ви працювали добре — руки до плечей.
Ви працювали чудово — аплодуємо.
— Збіг наш урок, як коротка мить.
Ще попереду у нас багато кроків:
Цікавих, дивовижних уроків.
Тож старайтесь вправно все вивчати,
Щоб більше досягти, щоб більше знати!
1