Урок "Кодування і декодування інформації"

Про матеріал
Констект уроку з інформатики для 3 класу на тему "Кодування і декодування інформації"
Перегляд файлу

 

3 клас

Тема:Кодування і декодування інформації 

 Мета уроку:  розглянути способи кодування, ознайомити з поняттями «біт»,

                            «байт»; вчити кодувати та розкодовувати інформацію;

            вчити давати чіткі, повні відповіді на запитання;

        розвивати кругозір дітей, увагу, уяву, зорову пам’ять, логічне та 

        операційне мислення;

        виховувати бажання більше дізнатися, культуру праці при роботі з 

        комп’ютером,  інтерес до вивчення інформатики, бережливе

        ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: мультимедійна презентація, файли: «Гімнастика для очей»,

                 фізкультхвилинка, підручник «Сходинки до інформатики», зошит з 

                  друкованою основою «Сходинки до інформатики» 

                 авт.Г.В.Ломаковська, Г.О.Проценко, Й.Я.Ривкінд, Ф.М.Рівкінд,

Програмне забезпечення: комп’ютери, навчально-розвивальний

комплекс про­грам «Скарбниця знань. 3 клас. Шифрувальник», «Інформатика. Скарби».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1.                  Організаційна частина
  1.                  Привітання
  •                  Доброго дня, любі діти. Сьогодні у нас багато гостей – привітаймося з ними.
  1.                  Створення психологічного настрою
  •                  Погляньте на мене своїми оченятами, посміхнімося один одному. Подаруймо частиночку своєї теплоти всім, хто навколо (учні дмухають на руку).
  •                  А тепер з гарним настроєм, беремося до роботи...

Доповніть віршик.

Бо пролунав дзвінок:

Починається …(урок)

Знань країна неосяжна –

Слухай вчителя …(уважно)

Підкорити всі науки

І дістатися вершин

Допоможе нам … (комп’ютер) - 

Надзвичайніша з машин.

Щоб на ньому працювати,

Слід його добре … (вивчати).

  •                  А вивчаємо ми комп’ютер разом із нашими друзями  (Елзіком, Мудрунчиком, Ганнусею та хлопчиком Олесем), з якими мандруємо дивовижною країною (Інформатикою).
  1.    Актуалізація опорних знань
  1.    Перевірка домашнього завдання
  •         Прошу повідомити, яке завдання від наших друзів ви виконували вдома? (Черговий повідомляє: D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд24.JPG
  •         Чи всі справилися з виконанням домашнього завдання?
  •         Які труднощі ви мали при виконанні роботи?

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд3.JPG (Вчитель переглядає письмове завдання в робочих зошитах)

Отже, ви правильно виконали завдання, наші друзі дісталися до школи, і тепер вони, разом із нами готові до нових подорожей в Країну Інформатику. Ось вже на старті і чудо-потяг, який чекає на всіх нас.

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд4.JPGАле, щоб вирушити нам потрібний квиток  на проїзд. Правильні відповіді на запитання Елзіка допоможуть нам здійснити ще одну подорож в Країну Інформатику.

  1. Що таке інформація?
  2. Якими способами ми передаємо інформацію?
  3. Які ти знаєш інформаційні процеси?
  4. Наведи приклади носіїв повідомлень.
  5. Які два типи пам’яті комп’ютера ти знаєш?

Висновок. Молодці!  В нагороду за гарні знання ми отримуємо квиток на подорож. Щасливої дороги!

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд5.JPGДіти, погляньте, тут щось написано, якісь цифри. Це, напевне, зашифроване послання нам від Елзіка. Так, це – закодоване повідомлення і нам потрібно його розкодувати. Але як? Можливо ви знаєте?
  1.    Повідомлення теми і завдань уроку

Не хвилюйтеся, ми справимося із цим завданням, адже тема нашого уроку – подорожі «Кодування і декодування повідомлень»

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд6.JPGСьогодні дізнаємося, що таке кодування, познайомимося із способами  кодування і декодування символів та повідомлень, довідаємося яку мову розуміє комп’ютер,  навчимося самі закодовувати і декодовувати повідомлення на письмі та за допомогою комп’ютера, будемо розвивати логічне мислення і швидкість думки.

  1. Сприймання та осмислення нового матеріалу
  1. Зупинка «Таємничі букви»

Перша наша зупинка «Таємничі букви».

Люди часто користуються кодуванням інформації. Щоб розуміти одне одного, вони придумували назви пред­метів та явищ — слова. Зі слів за певними правилами утворювалися речення. Так виникли мови спілкування. Одна й та сама інформація різними мовами звучить по-різному. Мову можна розуміти як спосіб кодування інформації. Адже кодування – це перетворення повідомлень у зручну для передавання, зберігання та опрацювання форму.

То що таке кодування?

ВІДПОВІДЬ: (Гарна птиця пером, а людина – розумом)

  • D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд7.JPGРобота з підручником
  •          А тепер завітаємо до Ганнусиного дідуся. Він має для нас цікаву інформацію.
  • Читання учнями ст..28
  •          Діти, погляньте на екран. Це ієрогліфи, в них закодована інформація.

(Людина, ранок, щастя, земля).

Висновок. Отже, букви, символи можна розуміти як коди звуків.

  •          Наша подорож триває і наступна зупинка «Ребусляндія»

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд8.JPGЗупинка «Ребусляндія»

Повідомленння можна закодувати у вигляді ребуса.

Ребус – це слово або речення, зображене за допомогою малюнків, цифр, букв та різних знаків. Ребус – це також код.

Ребус груша – рука

Висновок. Отже, повідомлення можна закодувати за допомогою ребуса.

  • Молодці, ви справилися із завданням. Мандруємо далі і наступна наша зупинка Місто «Шарада»
  1. D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд9.JPGЗупинка «Шарада»

Діти, чи знаєте ви, що таке шарада? Шарада – це загадка, в якій закодовано слово, що складається з кількох частин.

  • Робота з підручником
  • Читання учнями ст..29

Спочатку прийменник з двох букв відгадай.

Будинок за містом до нього додай.

Це слово всім добре відоме.

Ти з ним зустрічаєшся в класі й у дома.

Висновок. Отже, можна закодувати повідомлення за допомогою шаради.

  •          D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд10.JPGА тепер нас чекає місто «Музичне»
  1. Зупинка «Музична»

Музиканти мають свою мову. Це – ноти. Існує лише сім нот, за допомогою яких можна створити (закодувати) будь-яку мелодію.

Висновок. Отже, сім нот – також код. Музикант, володіючи нотною грамотою,  може декодувати, тобто розкодувати мелодію, записану нотами.

 

  1. Зупинка «Детективна»

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд11.JPGАнглійський письменник Артур Конан Дойл написав цікаве оповідання «Танцюючі чоловічки». Його можна знайти і прочитати у збірці детективних оповідань «Записки про Шерлока Холмса». Автор придумав цікавий спосіб кодування повідомлень – букви замінені зображенням чоловічків у різних позах. Їхні руки і ноги замінюють положення. Здається, що кожен з них виконує веселий танок. За допомогою цього коду персонажі твору передавали таємні повідомлення.

Погляньте на екран – цей код назвали «Танцюючі чоловічки»

Висновок. Отже, закодувати повідомлення можна і за допомогою малюнків.

 

  1. D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд12.JPGЗупинка «Телеграфна»
  •          А зараз ми у гостях у американського художника Самюеля Морзе, він придумав свій спосіб кодування.  Кожна буква кодувалася за допомогою двох символів: крапки і тире. Такий код використовувався для передавання повідомлень за допомогою телеграфу. Цей код називають «Азбукою Морзе».

Закодуй АЗБУКА МОРЗЕ

Розкодуй

Описание: D:\IMG_20141007_0004.jpg

 

  1. D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд13.JPGЗупинка «Біт та байт»

Якщо в коді Самюеля Морзе, замість крапок поставити цифру 0, а замість тире – 1, то повідомлення будуть записані за допомогою лише двох цифр – 0 і 1. Це – код, який розуміє комп’ютер.

Працюючи за комп’ютером, ми вводимо з клавіатури букви, цифри та інші символи. Вони потрапляють у пам’ять комп’ютера у вигляді кодів (послідовності 0 і 1) і зберігаються там закодованими.

У такому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.

Висновок. Отже 1 біт – це 0 або 1, а код завдовжки у 8 бітів називається байт.

  • То скільки бітів має 1 байт?

  1. Закодуй свої прізвище та ім’я
  2. Розкодуй зашифроване слово 01001001  11001101  11010100  11001110   11010000  11001100   11000000   11010010   11001000   11001010   11000000

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд14.JPGВідповідь: ІНФОРМАТИКА

Коли комп’ютер виводить повідомлення на екран монітора або папір, то він перетворює коди символів на літери, цифри, розділові знаки. І ми можемо прочитати відповідні повідомлення. Такий процес називається розкодуванням або декодуванням.

  • Словникова робота

Декодування – це розкодування, розшифрування кодів

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд15.JPGРозкодуванням є також відгадування ребусів, шарад, виконання музичного твору за нотами.

Зупинка «Лісова»

Фізкультхвилинка

Ось ми під’їхали до чудової лісової галявини. Прошу всіх встати – у нас фізкультхвилинка.

 

  1. D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд16.JPG    Закріплення вивченого матеріалу

 

 

Зупинка «Поляна Знайків»

Робота в зошиті

 

 

  1. D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд20.JPGПідготовка до практичної роботи

За комп'ютер ми сідаєм,

Правила всі пригадаєм.

Щоб безпечно працювати,

Треба їх нам добре знати.

  1. Повторення правил безпеки ланцюжком.
  2. Ознайомлення з інструкцією, визначення завдань.

 

  1.                Практична робота з

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд21.JPGкомп 'ютером

  • Прошу відкрити програму «Інформатика». Виберіть 6-ту сходинку, програму «Скарби»

Скарби

ТЕМА. Закріплення навичок роботи з мишею. Операція “подвійне клацання”. Декодування інформації.

Мета. Закріпити навички роботи з мишею. Сформувати стійкі навички переміщення вказівника миші, одинарного та подвійного клацання лівої кнопки миші. Розвивати логічне мислення.

  • Перед вами три скрині, на них написані слова. Внизу кожної скрині ключі із закодованими словами. Ваше завдання підібрати ключ та відімкнути скриню із скарбами. Цю операцію ми робимо подвійним клацанням лівої кнопки миші на відповідному слові.

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд22.JPG

Розминка для очей

( Файл із мультимедійною розминкою)

 

 

 

 

Програма «Скарбниця знань»

ТЕМА. Закріплення навичок роботи з мишею та клавіатурою.  Кодування повідомлень.

Мета. Удосконалювати  навички роботи з мишею та клавіатурою: переміщення вказівника миші, вибір об’єкта, набір символів на числовій клавіатурі.

  • Прошу відкрити програму «Скарбниця знань» Виберіть 3 клас. Гра «Шифрувальник». За алфавітом. Зашифрувати.

 

  1.            D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд23.JPGПідсумок уроку

Ось і завершується наша мандрівка. Ми багато дізналися про кодування і декодування інформації. Отже, ми можемо розкодувати зашифроване повідомлення, яке ми отримали на початку уроку від нашого друга Елзіка. Ось ключ. Попробуйте декодувати цю інформацію.

 

  1.                  Домашнє завдання
  2. C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\урок на середу\відкритий урок алгоритми 2Б\Презентация моя\Слайд20.JPGСамооцінка

 Оцініть свою роботу на уроці.

Ви працювали недостатньо старанно — руки вгору.

Ви працювали добре — руки до плечей.

Ви працювали чудово — аплодуємо.

 

D:\урок відкртий 3 клас\Презентація до уроку\Слайд26.JPG

  • Слово вчителя.

  Збіг наш урок, як коротка мить.

Ще попереду у нас багато кроків:

Цікавих, дивовижних уроків.

Тож старайтесь вправно все вивчати,

Щоб більше досягти, щоб більше знати!

1

 

doc
Пов’язані теми
Інформатика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
4637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку