урок "Кого ми називаємо другом"

Про матеріал
Основою метою шкільного курсу «Етика» є створення умов для формування моральних цінностей та орієнтирів особистості, моральної культури і культури поведінки учнів. Етика як шкільний предмет передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу, а за своїм змістом має інтегрований характер, оскільки містить крім суто етичних знань елементи знань з історії релігійних учень і духовно-культурного життя українського суспільства, української та світової літератури, мови, естетики, психології, соціології та суспільствознавства.Тема уроку "Кого ми називаємо другом" Мета: закріпити уявлення школярів про дружбу, взаємодопомогу, їх важливість; сформувати знання про необхідні умови дружніх стосунків; спонукати школярів до дружби;виховувати бажання бути справжнім другом.
Перегляд файлу

Урок етики, 5 клас

Тема: Кого ми називаємо другом

Мета:

  •        закріпити уявлення школярів про дружбу, взаємодопомогу, їх важливість;
  •        сформувати знання про необхідні умови дружніх стосунків; спонукати школярів до дружби;
  •        виховувати бажання бути справжнім другом.

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

• розумітися, з чого починається дружба;

• знати, кого називати другом;

• навчитися наводити приклад про дружбу та вміння дружити.

Обладнання: плакат із висловлюваннями про дружбу; виставка книжок; записи пісень про дружбу.

Тип уроку: застосування знань, навичок та умінь

Міжпредметні зв’язки: література ,образотворче мистецтво

Словничок учня:

дружба – основний елемент нашого життя, внутрішня близькість і навіть любов;

любов – не що інше, як бажання щастя іншій людині

Хід уроку

  1.      Організація класу
  2. Перевірка домашнього завдання

Організація творчого Вернісажу дитячих робіт «Портрет друга»

  1.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Сьогодні на уроці ми продовжимо бесіду про важливість дружби, взаємодопомоги, необхідні умови дружніх стосунків;

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Конкурс – гра «Калейдоскоп мудрих думок».

– На попередньому уроці ви отримали домашнє завдання: написати на аркуші паперу прислів’я або приказку про дружбу. Зараз кожен учень прочитає вислів, а аркуш прикріпить на дошку.

Отже, у нас вийшов своєрідний «калейдоскоп» мудрих думок, а, як відомо, «народна мудрість вчить, як на світі жить».  Тож запам’ятайте ці прислів’я і приказки.

Мозковий штурм. Як ви гадаєте , з чого складається дружба.

(Діти заповнюють пелюстки квітки) (додаток 1)

Мати друга – велике благо. А життя влаштоване так, що його блага не подають нам з неба, заради них треба працювати. Заради дружби треба працювати душею. Давайте звернемося до усної народної творчості, як народ говорить про дружбу. Ви бачите початок прислів’я, закінчіть його.

Дружба та братство – / дорожче багатства.

Друга шукай, / та знайдеш – тримай.

Без вірного друга – / велика туга.

Друзі пізнаються / в біді.

Людина без друзів, що / дерево без коріння.

Не той друг, хто медом маже, / а той, хто правду каже.

Нових друзів наживай, / старих не забувай.

Дружба – / найбільший скарб.

Чоловік без друга, / що їжа без солі.

  1.   Самостійне виконання учнями завдань

Робота в групах.

1.Гра «Малюємо разом».

– Дружба завжди виникає із взаємної симпатії. Наприклад, у малят така симпатія часто виявляється у бажанні поділитися солодощами. Те, що ви, п’ятикласники, даєте собі раду в ситуації, коли треба розділити яблуко чи тістечко, цілком зрозуміло. А чи вмієте ви ділитися увагою, почуттями? Щоб це перевірити, пограйте в гру «Малюємо разом».

Для цього об’єднайтеся в групи по 5-6 осіб. Розподіліть між собою олівці. За правилами, кожен учасник малює олівцем тільки одного кольору. Оберіть тему малюнка і малюйте разом упродовж 5 хв.

Коли роботу буде виконано, подивіться, чи однаково представлені на малюнку кольори вашої групи. Якщо так – ви умієте ділитися почуттями, відповідно – умієте дружити.

2.Завдання по групах:

Перша група. Визначити і заповнити «Коло друзів» (додаток 2)

Друга група. Розв’язати ситуації. (додаток 3)

Третя  група. Розв’язати ситуації. (додаток 4)

Обговорення виконаних групами завдань

Розв’язання змодельованої ситуації

Зачитується вірш Діани Бірюкової «Рябко» (додаток 5)

Бесіда за твором:

• Що можете сказати про хлопчика?

• Як би ви вчинили в такій ситуації?

  1. Узагальнення і систематизація результатів роботи класу

1. Вправа «Зоряне небо».

Демонстрація слайду на моніторі. (додаток 6)

– На небосхилі «Дружба» з'явилися зірки, Але це не звичайні зірки, це зірки – якості людини. Придивіться уважно і скажіть, яким із них тут не місце, бо їх на терпить дружба. Доповніть, що ще  заважає дружбі? (Повчання, зверхня критика, приниження гідності, розголошення таємниці, користолюбство, надокучливість тощо).

Давайте підсумуємо, які ж зірочки повинні сходити на небосхилі «Дружба». (Довіра, взаємоповага, турбота, чесність, щирість і т. д.). Учні називають негативні якості (брехня, зрада, заздрощі, лицемірство тощо), а зірки, що їх символізують, «зникають» зі слайду.

  1.                    Підсумок уроку

З метою узагальнення вчитель пропонує вправу  «Ажурна пилка». (додаток 7) та оцінює діяльність учнів на уроці

V. Домашнє завдання

Запитання й завдання для самостійного обмірковування:

• Що означає поняття «безкорислива дружба»?

Намалюйте квітку дружби.

• Розкажіть про країну, в якій усі люди – друзі.


Додаток 1

Квітка дружби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Коло друзів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 3

 

Завдання для груп:

Учні готувалися до конкурсу малюнків. Необхідно було представити на виставку три малюнки. Оля і Олексій принесли малюнки, а Марина забула. Товариші образилися і перестали розмовляти з однокласницею.

 

 

 

Олена - новенька, навчається в класі близько місяця, друзів у класі у неї ще немає. Вона захворіла, вже тиждень її немає на заняттях. Її мама подзвонила одній дівчинці, щоб довідатися домашні завдання.

 

 

 

Павло - хороший футболіст, виступає за школу на змаганнях, але коли треба прибирати в класі чи на закріпленій ділянці, завжди знайде причини, щоб не робити цього. Учні обурені його ставленням до своїх обов'язків.

 

 

 

Сашко прогуляв три навчальні дні, боїться сказати про це батькам. І до школи теж боїться йти, тому що потрібна довідка. Про це знає його однокласник Андрій, але не знає, як допомогти товаришеві.

 

 

Додаток 4

 

Завдання для груп:

1. Молодша дитина (брат або сестра) гралася і розмалювала зошит старшої дитини, у якому був написаний твір з літератури.

2. До старшої дитини прийшли друзі, гралися, а потім виявилося, що поламали іграшки молодшої дитини (наприклад, у ляльки зламана нога, з машинки зняли колеса і т.п.).

3. Дитина відпрошується у батьків піти погуляти ввечері, але не каже, з ким, куди йде, і чим буде займатися. Її чекають друзі. Батьки знають, що завтра в неї буде контрольна.

4. Дитині було доручено винести сміття, але вона пішла гуляти, не виконавши доручення. Це довелося зробити комусь з батьків. І от увечері, задоволена, дитина повертається додому.


Додаток 5

Діана Бірюкова

РЯБКО

Надворі віє вітер і вікна дощ вмиває...

В такі години в домі так затишно буває.

Тополі гнуться долу, вода стікає з стріх,

Та хай хоч грім, хоч блискавка, я не боюся їх.

В моїй оселі тепло, лежить мій вірний друг.

Лиш інколи здригається і тихо скавулить,

Мабуть, йому минуле ввижається, як спить.

Пухнастий білий песик: два ока – два вуглі,

Маленькі чорні цятки на лапах і хвості,

Звисають довгі вуха, вологий сяє ніс.

Я хочу розповісти, як він в дитинстві ріс.

Колись маленький хлопчик щеня собі схотів,

Він в матері і батька собаку попросив.

Купили йому цуцика на ринку в день один:

«Нехай дитина грається, він наш єдиний син».

Той хлопчик грався песиком, на повідку тягав,

Та інколи поїсти дать собаці забував,

Лишав його на вулиці в мороз, у дощ, в пургу...

Схотілось мати хлопчику вже іграшку нову.

Щоб з цуциком не панькатись і не гуляти з ним,

Його посеред вулиці він кинув між машин.

Рябко в кутку засміченім покірно став чекать,

Коли малий хазяїн прийде його забрать.

Хвилина за хвилиною поволі плинув час,

Та в очах довірливих іще вогонь не згас,

Крутив усе голівкою та озирався навкруг:

«Невже він не повернеться, його найкращий друг?».

Я вранці йшла до школи на перший свій урок,

Аж раптом біля стежки побачила клубок.

Колись пухнасте, біле, а зараз вже брудне,

Від холоду здригалося те цуценя мале.

Угледівши, я поряд з ним присіла із жалю.

Як можна було кинути тваринку бідну цю?

Від холоду і голоду він ледве-ледве встав,

Ніхто на нього досі уваги не звертав...

Він знав, що він покинутий, він знав, що він собака,

З очей котились сльози, він не скавчав, він плакав...

Нехай гуркоче грім, нехай тріщать морози,

Прошу вас, помічайте людські й собачі сльози.


Додаток 6

«Зоряне небо»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 7

Вправа «Ажурна пилка».

Для організації цієї інтерактивної технології треба підготувати:

• набір фішок чотирьох кольорів за кількістю учнів у класі, для того щоб можна було дітей об'єднати у групи за кольорами;

• вибір карток із завданням для груп – так, щоб кожен учень отримав роздатковий матеріал.

Перед проведенням цієї технології учитель повідомляє, що учні самостійно готуватимуть відповіді на запитання. Поставитися до запитань варто серйозно і відповідально, бо від того, як працюватиме кожен, залежать знання інших. Далі об'єднати дітей у інші групи. Для цього спочатку роздати кожному кольорові фішки, а потім розрахуватися за номерами 1, 2, 3, 4.

Розрахунок за номерами потрібен для того, щоб об'єднати учнів у так звані домашні групи, за кольоровими фішками – в експертні групи.

Коли розрахунок закінчено, групи збираються разом. Кожній групі видається картка із завданням. Учні впродовж 5-ти хвилин повинні, кожен самостійно, опрацювати матеріал, виконавши визначені завдання, а потім упродовж наступних 5-ти хвилин висловитися з приводу отриманої інформації у групі: запитати, що незрозуміле, переказати теоретичний матеріал.

Коли завдання у домашніх групах опрацьоване, учитель пропонує учням об'єднатися в експертні групи. У кожній експертній групі мають зібратися представники усіх домашніх груп. Упродовж 7-ми хвилин учні ознайомляться з інформацією, яку отримали в домашніх групах. Через визначений час вони знову повертаються до домашніх груп і переповідають свої роздуми. По тому вчитель просить дітей – представників кожної домашньої групи – висловитися за схемою.

• Над яким завданням працювала група? Які виникали труднощі?

• Що нового виявили після роботи в «кольорових» групах?

• Чи все зрозуміли в завданнях?

Запитання й завдання для карток:

• Дайте своє визначення поняття «дружба».

• Що треба зробити для того, щоб мати багато друзів?

• Як треба ставитися до людей, щоб у тебе з'явилися друзі?

• Чи хотіли б ви жити у світі, де всі люди дружать одне з одним?

• Чи знаєте ви, що говорять про дружбу священні писання?

• Як ви думаєте, дружити можна лише з людиною?

• З якою людиною ви хотіли б подружитися?

• Розкажіть історію дружби людей і тварин.

• Чи був у вашому житті такий випадок, коли хтось надав вам безкорисливу допомогу?

• Намалюйте квітку друга, дерево дружби, міст дружби, ліс дружби тощо.

• Як ви вважаєте, у людини, що має ідеал, багато друзів?

• Чи зустрічалися ви з такими людьми, які присвятили себе служінню людям?

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
Додано
9 квітня
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку