Урок етики, 5 клас
Тема: Яку роль у житті людини відіграє родинне коло, сімейні свята, традиції
Мета:
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
• визначати роль сім'ї в житті людини;
• пояснити зміст таких етичних норм, як повага до людини, допомога, чуйність;
• характеризувати свою поведінку в колі сім’і;
• виявляти причини сімейних конфліктів і визначати варіанти
виникнення та розв'язання.
Обладнання: великий малюнок дерева з прикріпленими листочками тлумачний словник, таблиці, різнокольорові фантики, індивідуальні картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Між предметні зв’язки: українознавство,образотворче мистецтво
Хід уроку
І. Організація класу
– Доброго дня! Ось іще один чудовий день подарований нам, щоб знову зустрітися. Я дивлюся на вас і бачу ваші допитливі сині, голубі, сірі, карі оченята. Усі ми прагнемо добра, ніжності, здоров’я, радості, любові. Тож давайте побажаємо цього один одному, потиснувши руки.
II. Повідомлення теми й очікуваних результатів уроку
Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. Провести його нам допоможе символічне дерево – це міцний дуб з листочками, під якими заховані всі запитання і завдання (додаток 1), які ми повинні розглянути під час уроку.
Прочитайте на дошці тему і спробуйте сформулювати її одним – двома словами. (Сім'я, моя сім’я, родинне коло, сімейні стосунки, родина...)
Отже, наше дерево – це сім'я (на стовбурі вчитель записує маркером слово «сім'я»).
Зірвімо його листочок. . (Один з учнів підходить до дошки, зриває перший листочок, зачитує запис на ньому. Протягом усього уроку учні зривають листочки і зачитують записи.)
Перший листочок: «Основні поняття: рід, родина, сім'я, родинне коло». Визначити лексичне значення цих слів за допомогою тлумачного словника.
III. Вивчення нового матеріалу
Сім’я – це найдавніший устрій на землі, і вона відіграє ключову роль у людському суспільстві. Протягом історії міцні сім’ї завжди були опорою міцних суспільств. У сім’ї також створюються найкращі умови для виховання зрілих людей. У багатьох країнах більшість сімей складаються з батька, матері та дітей. Дідусь і бабуся живуть окремо якомога довше. Хоча зв’язок з далекими родичами і підтримується, та обов’язки перед ними невеликі. Однак у наш час усе частіше трапляються родини іншого типу: неповні сім’ї, сім’ї з нерідними батьками та сім’ї, в яких батьки не живуть разом з тієї чи іншої причини. У деяких культурах звичайними є розширені родини. У таких сім’ях за дідусями й бабусями по можливості доглядають їхні діти і люди мають відповідальності також перед далекими родичами, з якими підтримують близькі стосунки. Наприклад, члени сім’ї можуть підтримувати й виховувати своїх племінниць, племінників чи більш далеких родичів, навіть оплачувати їм навчання.
Другий листочок: «Щаслива сім'я – це...».
Учитель. Перш ніж дати відповідь на це запитання, заповніть схему.
Робота у парі за схемою родового дерева (додаток 2).
Батько – спортивний, щедрий, суворий..
Мати – пече найсмачніші у світі пиріжки, жаліє мене...
Тепер спробуємо сформулювати правило про щасливу сім'ю.
• Яку роль відіграє сім'я в житті людини?
• Як впливає ваша поведінка на настрій ваших близьких, на сімейні стосунки?
Отже. Щаслива сім’я – це тиха гавань, яка дає почуття захищеності й безпеки. Уявіть собі на хвильку ідеальну сім’ю. За вечерею турботливі батьки обговорюють з дітьми події минулого дня. Діти захоплено щебечуть, розповідаючи татові з мамою про справи у школі. Приємний час, проведений разом, дає усім заряд на наступний день життя у зовнішньому світі.
У щасливій сім’ї дитина знає, що тато з мамою піклуватимуться про неї, коли вона захворіє, навіть по черзі сидітимуть цілу ніч коло її ліжечка. Вона знає, що може прийти до батьків зі своїми дитячими проблемами й отримати пораду та підтримку. І хоча навколишній світ сповнений тривог, дитина почуває себе у безпеці.
Коли діти виростають, вони, як правило, самі одружуються і створюють свої сім’ї. «Люди розуміють, чим завдячують батькам, коли самі стають батьками», – каже одне східне прислів’я. З глибоким почуттям вдячності й любові вони намагаються зробити щасливими власні сім’ї, але доглядають також своїх постарілих батьків, яким велику радість справляють онуки.
Третій листочок: «Сімейні обов'язки».
Проведемо гру «Хто найбільше». Я ставитиму запитання, а ви викладайте фантики певного кольору – той, який відповідає певному членові вашої сім’ї.
Пригадайте будь-ласка,як розподіляються обов’язки у вашій сім’ї ?
Хто ходить за покупками до магазину чи на ринок?
Хто миє посуд,хто готує обід,хто пере?
А тепер підрахуйте, хто з членів вашої родини виконує найбільшу кількість обов'язків. Яку кількість із перерахованих обов'язків виконуєте ви? Які б ще обов'язки ви могли взяти на себе?
Четвертий листочок: «Підтримуйте мир у своєму домі».
Щасливі ті сім’ї, в яких панує любов, розуміння і мир. Надіємося, що ваша родина належить до таких. Але, на жаль, надзвичайно багато сімей не відповідають цьому опису .«Всюди добре, а вдома найліпше». Це відоме прислів’я, здається, безнадійно застаріло в наші дні. Постійні сімейні чвари перетворили багато домівок на справжнє поле бою. Невміння спілкуватися часто зводить нанівець будь-які спроби досягти перемир’я.
Робота з словником
«Сварка – це гостра суперечка, що супроводжується взаємними докорами, образами.
Конфлікт – зіткнення протилежних поглядів, думок, інтересів, що призводять до ускладнення у відносинах.
Чи хочеться тобі, щоб твій дім був тихою гаванню, а не нагадував поле бою? Безперечно, це залежить від кожного члена сім’ї. Але ти зможеш великою мірою посприяти миру в своєму домі, якщо будеш застосовувати певні принципи.
Робота зі словничком учня: сварка, конфлікт.
«Шанувати своїх батьків» також означає приймати виправлення, а не дутися і не вибухати гнівом. Лише безумний «зневажає... напучення батькове», говориться у Біблії. Зрештою, пошана – це не просто формальна повага або вимушений послух. Грецьке дієслово «шанувати», головно означає вважати когось дуже цінним. Тому-то треба ставитися до батьків як до найдорожчих людей, вартих великої пошани.
«Вузлик на пам'ять» (додаток 3)
«Шануй свого батька і матір».
«Твій перший крок у житті разом з батьками тобі допомогли зробити бабусі і дідусі. Зумій і ти зберегти їхній спокій, стати їм по-справжньому близькою людиною, в якій би бачили вони свою надію»
Пропоную дітям скласти творчий проект «Ідеальна сім’я».
Робота в групах. На променях сонця (адже родина мов сонце, завжди зігріває нас) діти пишуть найважливіші правила сімейного життя, секрети благополуччя. Можна користуватися підручником (с.66).
П'ятий листочок: «Сімейні свята і традиції». Короткі розповіді учнів про сімейні традиції, їх особливість і неповторність.
Робота у друкованому зошиті (с. 25).
IV. Підсумки уроку
Бесіда:
• Наведіть приклади, які доводять важливість сім'ї особисто для вас.
• Що таке сімейні обов'язки, як їх розподіляти і виконувати.
• Як уникнути сімейних конфліктів.
Оцінювання. Критерії оцінювання:
• засвоєння основних понять;
• активність;
• оформлення письмових робіт;
• використання додаткових джерел інформації.
V. Домашнє завдання Намалювати родове дерево «Моя сім'я».
Додаток 1
Додаток 2
Мій дім, моя сім’я
Додаток 3
«ШАНУЙ
свого батька і матір».
«Твій перший крок у житті разом з батьками тобі допомогли зробити бабусі і дідусі. Зумій і ти зберегти їхній спокій, стати їм по-справжньому близькою людиною, в якій би бачили вони свою надію.»