Тема: «Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»
Мета:
- навчальна: удосконалювати навички характеризувати образи персонажів
(Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
- розвивальна:розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;
- виховна: виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.
Методи, прийоми та форми роботи: бесіда, робота з підручником, проблемний виклад, усна зв’язна розповідь, виразне читання, метод «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», Діаграма Вена.
Тип уроку: вивчення художнього твору.
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література
Обладнання: підручник, ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, виставка книг.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
Пора настала справжньої любові,
Й прийшов той час, який буває раз.
Коли для двох все ніжне в кожнім слові,
І вірне, й тепле навіть від образ.
Їх почуття завжди такі гарячі,
А їх серця від радості тремтячі…
Так у житті буває кожен раз,
Коли приходить ніжності той час,
Що в небі хмурнім навіть сонце світить
Для них обох.
Й ніхто так не помітить,
Як вони вдвох
Щасливі у житті ту мить,
Коли вони прощатися не хочуть
Що їм окремо вже й не існувати
Що в них в душі – то їм це тільки знати –
Про їх кохання, що прийшло ще на зорі,
У цій ранковій молодій порі.
Учитель. Впізнали цих героїв? Так, це - головні герої повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»: волелюбні, чисті серцем і помислами.На цьому складному шляху до волі гартуються характери героїв, залежно від обставин вони роблять життєво важливий вибір. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, якими вони постали перед нами.
Прочитайте акровірш і дайте відповідь, що за слово-відгадка має незбагненну силу, яка керує нашими героями.
Коли приходить вірності той час,
Обоє все прощатися не хочуть
Хай у житті буває кожен раз,
А їх уста нехай завжди шепочуть:
Навіки разом, крізь усе життя
Нести крізь біль і радість ніжне почуття,
Яке ми називаємо…
Отже, я думаю ви зрозуміли, що на уроці ми говоритимемо про щире і велике почуття – кохання та стосунки між Остапом і Соломією.
ІІ. Цілевизначення та планування
Тож тема нашого уроку:«Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»
Протягом уроку ми з вами будемо:
Кохання двох... Таємниця життя. Сумна чи весела, історія кохання – найзахоплююча з усіх історій. Тарас Шевченко теж шукав свою таємницю кохання і писав:
Мені ж, мій Боже, на землі
Подай любов, сердечний рай!
І більш нічого не давай.
А П’єру Абеляру, відомому французькому філософу і поету, його кохана Елоїза ще на початку 12 століття писала у листі: «Сказати : «Я тебе кохаю» - означає сказати: «Ти не вмреш». Саме ці слова я обрала, епіграфами до сьогоднішнього уроку, а який з них більш доречний, з’ясуємо наприкінці нашої розмови.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель. Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках.
1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).
2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).
3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).
4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).
5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).
6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).
7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).
8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).
9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).
10) Цигани виявилися... (злодіями).
11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).
12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).
2. Гра «Так – ні».
3.Вправа «Встанови сюжетний маршрут героїв твору»
4. Літературна вікторина«Пізнай героя за його висловлюванням»
5. Робота з текстом твору.
А зараз звернімося до змісту повісті.
Хмарка слів.
( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся,/ уривок /,ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).
- Охарактеризуйте думки Соломії, коли вона залишила Остапа самого й пішла шукати виходу з плавнів.
- Виразно прочитайте уривок, як Соломія заблукала в плавнях (Голос її прогучав глухо…до І вона заплакала.
- Про кого думає Остап, коли залишився на самоті ?
Як проявляються почуття Остапа до Соломії? (Більш скупо, але він кохає Соломію)
Чи відчував у душі Остап, що Соломія його кохала?
- Зачитайте цитату, де зображено думки Остапа, коли він думає про смерть. Чому він хоче жити?
- Знайдіть і зачитайте епізод, коли до Остапа прийшов вовк.(Уривок) Прокоментуйте майстерність Коцюбинського в змалюванні цієї напруженої сцени.
- Що давало сили героям долати такі великі труднощі?
- Який спосіб придумала Соломія, щоб сповістити Остапа про їхній напад на турецький човен?
- Що трапилося із Соломією?
- Дійсно, кохання – це вірність і відданість, взаємодопомога і
взаєморозуміння, саме вони допомагають долати будь - які перешкоди. Багато з цих рис притаманні і нашим героям. І зараз я пропоную вам обрати із запропонованих рис ті, які притаманні кожному з героїв, а також ті, що є для них спільними.
6. Характеристика образів Остапа та Соломії
Учні характеризують образи Остапа і Соломії, наводячи цитати з тексту.
7. Діаграма Вена
Отже, ви помітили, що у Остапа і Соломії багато спільного. Мабуть тому їм так добре було разом, а їхнє почуття було таким щирим.
Можливо, почуття героїв Коцюбинського вам не до кінця зрозумілі, але у світовій літературі є приклади, коли справжнє почуття кохання переживають і ваші однолітки, саме воно допомагає закоханим долати усі перешкоди, і хоч і дорогою ціною, але здобувати перемогу. Здогадалися, про кого я говорю? … Так, це славнозвісні Ромео і Джульєтта Шекспіра.
Давайте пригадаємо закохані пари літературних творів зі світової та української літератури, виконавши інтерактивну вправу « Знайди пару».
8. Інтерактивна вправа « Знайди пару»
Кай – Герда
Остап – Соломія
Ромео – Джульєтта
Гриць – Маруся
Мирослава – Максим
Ассоль – Грей
Мавка – Лукаш
Робота в групах
Підібрати підписи до малюнків
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Вправа «Фішбоун»
(Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»)
(Кохання залишається жити в Остапові)
- Чи до кінця свого життя Остап зберіг вірність? Зачитайте останні монологи
Остапа. Чим він живе? (Уривок)
- Що чує в душі все своє життя Остап?(Поклик Соломіїної душі)
- Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».
Відповідь: воля, кохання, боротьба.
Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап
Експрес-мікрофон
Продовжте думку: «На уроці я переконався (переконалася), що кохання…»
або
«Мене вразило, що…»
Домашнє завдання.
Оцінювання.
У кожного з вас на парті лежить «Картка самооцінки учня». Оцініть свою роботу на уроці, виставивши бали в цих картках. Загальний бал і буде вашою оцінкою.
Карта самооцінки учня
Критерії |
Оцінка (від 0 до 3) |
1. Підготовка до уроку (опрацювання змісту повісті «Дорогою ціною») |
|
2. Активна участь на уроці |
|
3. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування |
|
4. Виконання всіх поставлених завдань |
|
Загальна оцінка: |
|