23 квітня о 17:00Вебінар: Дистанційне навчання з «На Урок»: інструменти для ефективної та цікавої роботи

Урок "Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»

Про матеріал
Урок літератури у 8класі має на меті допомогти учням зрозуміти, що кохання- непереможна сила, яка допомагає героям здолати будь-які перешкоди на шляху до здобуття волі.
Перегляд файлу

Тема: «Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною». Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»

 Мета:

- навчальна: удосконалювати навички характеризувати образи персонажів

 (Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;

 

- розвивальна:розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;

 

- виховна: виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.

 

Методи, прийоми та форми роботи: бесіда, робота з підручником, проблемний виклад, усна зв’язна розповідь, виразне читання, метод «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», Діаграма Вена.

Тип уроку: вивчення художнього твору.

Міжпредметні зв’язки:  зарубіжна література

Обладнання: підручник, ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, виставка книг.

 

Хід  уроку

І.  Мотиваційний етап

  1. Поетична «п’ятихвилинка» ( учитель читає вірш)

Пора настала справжньої любові,

Й прийшов той час, який буває раз.

Коли для двох все ніжне в кожнім слові,

І вірне, й тепле навіть від образ.

Їх почуття завжди такі гарячі,

А їх серця від радості тремтячі…

Так у житті буває кожен раз,

Коли приходить ніжності той час,

Що в небі хмурнім навіть сонце світить

Для них обох.

Й ніхто так не помітить,

Як вони вдвох

Щасливі у житті ту мить,

Коли вони прощатися не хочуть

Що їм окремо вже й не існувати

Що в них в душі – то їм це тільки знати –

Про їх кохання, що прийшло ще на зорі,

У цій ранковій молодій порі.

 

  1. Перегляд уривку з кінофільму

 

Учитель. Впізнали цих героїв? Так, це - головні герої повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»: волелюбні, чисті серцем і помислами.На цьому складному шляху до волі гартуються характери героїв, залежно від обставин вони роблять життєво важливий вибір. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, якими вони постали перед нами.

Прочитайте акровірш і дайте відповідь, що за слово-відгадка має незбагненну силу, яка керує нашими героями.

Коли приходить вірності той час,

Обоє все прощатися не хочуть

Хай у житті буває кожен раз,

А їх уста нехай завжди шепочуть:

Навіки разом, крізь усе життя

Нести крізь біль і радість ніжне почуття,

Яке ми називаємо…

 

Отже, я думаю ви зрозуміли, що на уроці ми говоритимемо про щире і велике почуття – кохання та стосунки між Остапом і Соломією.

ІІ. Цілевизначення та планування

Тож тема нашого уроку:«Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»

Протягом уроку ми з вами будемо:

  • удосконалювати навички характеризувати образи персонажів (Остапа, Соломії), досліджувати, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
  • розвивати навички роботи з тексом, спостережливість, логічне мислення, вміння робити висновки та аналізувати вчинки героїв;
  • виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, любов до художнього слова.

 

 Кохання двох... Таємниця життя.  Сумна  чи  весела, історія кохання – найзахоплююча  з усіх історій. Тарас Шевченко теж шукав свою таємницю кохання і писав:

 

                    Мені ж, мій Боже, на землі

                    Подай  любов, сердечний  рай!

                    І  більш нічого  не  давай.

 

А  П’єру  Абеляру, відомому  французькому  філософу  і  поету, його  кохана Елоїза  ще   на  початку  12  століття  писала  у  листі: «Сказати : «Я  тебе  кохаю» -   означає  сказати: «Ти  не  вмреш». Саме ці слова я обрала, епіграфами до сьогоднішнього уроку, а який з них більш доречний, зясуємо наприкінці нашої розмови.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

Учитель. Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках. 

  1. Вправа «Незакінчене речення»

 

1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

2. Гра «Так – ні».

3.Вправа «Встанови сюжетний маршрут героїв твору»

4.  Літературна вікторина«Пізнай героя за його висловлюванням»

  1.  «Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…».   (Остап)
  2. «Бунтар… гайдамака! Він мені людей баламутить!». (Пан)
  3. «…Тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в Умані». (Панночка)
  4. «Ну, хай тебе боронить і хова од лихого мати божа… Прощавай!».     (Соломія)
  5. «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив   віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…». (Остап)
  6. «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…». (Пан)
  7. «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш?». (Соломія)
  8. «Пропадай воно все пропадом… Піду і я світ за очі… Вже ж за тобою, хоч серцеві легше буде…». (Соломія)
  9. «Шукай тепер, пане, парубка з молодицею… ніхто не бачив, лиш двох парубків стрічали». (Соломія)
  10. «Хіба я боюся смерті? Сохрани боже!.. Пошли, господи, й завтра.. Раз вмирати — не двічі. Вмер — і край, більш не встанеш». (Іван)
  11. «Бодай ти, запалася, треклята країно, з твоїми порядками!..». (Остап)
  12. «Як живий буду, землю оратиму, рибальством житиму… все ж краще на волі, ніж під паном…». (Остап)

 

 

5. Робота  з  текстом  твору.

А  зараз   звернімося  до  змісту повісті.

  • Якими  ж були  Остап  і  Соломія, ці  молоді  люди,  які  так   віддано  і  щиро  кохали?
  • Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія?
  • Що‌ таке кохання?( щастя,радість, родина, діти, серце, вірність, самопожертва)

 

  • Запишіть, будь ласка,  ваші асоціації до слова кохання?

 

Хмарка слів.

 

 

 

 

 

  • Чи‌ щире кохання головних героїв? Свою думку доведіть. 
  • Про‌ що мріяли Остап і Соломія?

 

 

 ( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся,/ уривок /,ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).

 

  • Як  характеризують  героїню  ці вчинки?

 

- Охарактеризуйте думки Соломії, коли вона залишила Остапа самого й пішла шукати виходу з плавнів.

- Виразно прочитайте уривок, як Соломія заблукала в плавнях (Голос її прогучав глухо…до І вона заплакала.

- Про кого думає Остап, коли залишився на самоті ?

Як проявляються почуття Остапа до Соломії? (Більш скупо, але він кохає Соломію)

Чи відчував у душі Остап, що Соломія його кохала?

 

- Зачитайте цитату, де зображено думки Остапа, коли він думає про смерть. Чому він хоче жити?

- Знайдіть і зачитайте епізод, коли до Остапа прийшов вовк.(Уривок) Прокоментуйте майстерність Коцюбинського в змалюванні цієї напруженої сцени.

 - Що давало сили героям долати такі великі труднощі?

- Який спосіб придумала Соломія, щоб сповістити Остапа про їхній напад на турецький човен?

- Що трапилося із Соломією?

-  Дійсно, кохання – це  вірність  і  відданість, взаємодопомога  і  

  взаєморозуміння, саме  вони  допомагають  долати  будь - які  перешкоди. Багато  з  цих  рис  притаманні  і  нашим героям. І  зараз  я  пропоную  вам обрати   із  запропонованих  рис  ті, які  притаманні  кожному  з  героїв, а  також  ті, що  є  для них  спільними.  

 

6. Характеристика образів Остапа та Соломії 

 

   Учні характеризують образи Остапа і Соломії, наводячи цитати з тексту.

7. Діаграма Вена

 

 

 

 

 

 

Отже, ви помітили, що у Остапа і Соломії багато спільного. Мабуть тому їм так добре було разом, а їхнє почуття було таким щирим.
Можливо, почуття героїв Коцюбинського вам не до кінця зрозумілі, але у світовій літературі є приклади, коли справжнє почуття кохання переживають і ваші однолітки, саме воно допомагає закоханим долати усі перешкоди, і хоч і дорогою ціною, але здобувати перемогу. Здогадалися, про кого я говорю? … Так, це славнозвісні Ромео і Джульєтта Шекспіра.

 

Давайте пригадаємо закохані пари літературних творів зі світової та української літератури, виконавши інтерактивну вправу « Знайди пару».

 

8. Інтерактивна вправа « Знайди пару»

 

Кай – Герда

Остап – Соломія

Ромео – Джульєтта

Гриць – Маруся

Мирослава – Максим

Ассоль – Грей

Мавка – Лукаш

 

Робота в групах

Підібрати підписи до малюнків

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Вправа «Фішбоун»

  • А чи знайшли наші герої своє щастя? Чи збулися їхні мрії?

(Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»)

  • Фінал повісті трагічний. Гине Соломія, Остап залишається самотнім. Але чи обривається зі смертю Соломії їхнє кохання?

(Кохання залишається жити в Остапові)

- Чи до кінця свого життя Остап зберіг вірність? Зачитайте останні монологи

Остапа. Чим він живе? (Уривок)

- Що чує в душі все своє життя Остап?(Поклик Соломіїної душі)

- Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба.

Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.

 

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап

Експрес-мікрофон

Продовжте думку: «На уроці я переконався (переконалася), що кохання…»

або

     «Мене вразило, що…»

Домашнє завдання.

  1. Написати есе « Кохати – значить жити».
  2. Скласти сенкан до слова «кохання». 

 

 Оцінювання.

У кожного з вас на парті лежить «Картка самооцінки учня». Оцініть свою роботу на уроці, виставивши бали в цих картках. Загальний бал і буде вашою оцінкою.

Карта самооцінки учня

 

Критерії

Оцінка (від 0 до 3)

1. Підготовка до уроку (опрацювання змісту повісті «Дорогою ціною»)

 

2. Активна участь на уроці

 

3. Увага до нового матеріалу, запам’ятовування

 

4. Виконання всіх поставлених завдань

 

                                                                           Загальна оцінка:

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
1884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку