Урок "Комедія Івана Карпенка-Карого "Сто тисяч" і вічна тема влади грошей над людиною"

Про матеріал
Урок з використанням елементів STEM освіти, включає проєктну та дослідницьку діяльність учнів.
Перегляд файлу

Урок української літератури 8 клас

Тема Комедія І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» і «вічна» тема влади грошей над людиною.

Мета: продовжити роботу над аналізом п’єси І.Карпенка-Карого, формувати уміння встановлювати відповідності, навички командної роботи, життєві компетентності, уміння розставляти пріоритети. Розвивати критичне мислення, художній смак. Виховувати працелюбність, почуття відповідальності. Впровадити інноваційну ідею: інтеграцію літератури, історії, основ правознавства, економіки, мистецтва та трудового навчання. 

Форма проведення: комбінований урок з елементами проєктної діяльності

Обладнання: ел.презентація, відео фрагменти з худ.фільмів «Пригоди Буратіно», «За двома зайцями», «Блеф», аудіо записи.

Джерела інформації: ukrtvory.com.ua, YouTube

Програмне забезпечення:  Microsoft Word 10, KMPlayer

                                               Перебіг уроку

Вступ. Актуалізація знань.

Ознайомлення з артефактом (мішечок із грунтом і імітація грошової банкноти)

  •  Спробуємо передбачити, про що будемо говорити на уроці.(Про землю та гроші)
  • З яким твором українського письменника асоціюються надані артефакти? (П’єса І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»)
  • На яких уроках ви розглядали питання, пов’язані з грунтом, землею? (На уроках географії, історії)
  • Який навчальний предмет вивчає «грошові» питання? (Економіка)
  • Цей предмет ви ще не вивчаєте, але питання заробітку та витрачання грошей обговорюються з батьками та серед однолітків.
  • Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви обрали для себе групи: літературознавці, історики, економісти, правознавці, мистецтвознавці. Кожна з груп підготувала цікаву інформацію та завдання для всього класу.
  • До слова запрошуються Історики (сл.2-3)

П’єсу «Сто тисяч» Карпенко-Карий написав у 1889 році, перебуваючи  на хуторі Надія. Поштовхом до створення твору стали реальні факти з життя Єлисаветграду. Про них згадувала дружина письменника (якийсь пройдисвіт продав папір замість фальшивих грошей). П'єса узагальнює життя українського пореформеного села 80-90 років ХІХ століття. Автор зображує реальні події того часу: поміщики, які не змогли пристосуватися до нових умов життя та вести власне господарство, потерпали від розорення, в той же час їхні землі скуповували заможні селяни. Таким чином почався новий соціальний перерозподіл, з’явився новий прошарок суспільства, який називався сільською буржуазією. Показником багатства і достатку стала земля. Земля стала вартісним товаром.  В основі п'єси реальні події, факти, які були відомі на півдні України, зокрема в той час було багато фальшивомонетників, для яких гроші стали основою життя. Перша назва п'єси -  «Гроші». Цензура написала негативний відгук на п’єсу. Назву було змінено, і в 1890 році п'єса була поставлена на сцені. У 1958 році твір був екранізований на кіностудії імені Олександра Довженка. Тематика твору була продовжена у комедії «Хазяїн».

  • Літературознавці (сл.4-5)

Бліц-опитування

  1. Яка мрія була в головного героя п’єси “Сто тисяч»?
  2. Чого не вистачало йому для здійснення мрії?
  3. Яким чином Калитка вирішив придбати землю?
  4. Хто допомагав йому в цьому?
  5. Чи можна назвати Калитку ледарем, який хоче володіти землею, не докладаючи зусиль?(Підтвердіть свою думку цитатами з твору)
  6. До чого призвело хворобливе намагання розбагатіти за будь-яку ціну?
  7. Визначте жанр твору. (Автор п’єси утвердив новий жанр –сатирична трагікомедія)

Продовжіть речення

Ідея твору - …(засудження хижацтва, жорстокості, ненаситності та інших збагачення на духовність та моральну сторону людини, духовну обмеженість тих, хто в гонитві за грошима втратив своє обличчя (Герасим, Савка, Бонавентура).

Проблематика твору яскрава. Наступне завдання – добір антонімів:

Батьки – діти

Альтруїзм – егоїзм

Добро – зло

Бідність – багатство

Моральність - аморальність

 

Установіть відповідність

А. Експозиція

Б. Зав’язка

В. Кульмінація

Г. Розв'язка

 

  1. Калитка отримує повідомлення про купівлю землі у Смоквинова, їде з Савкою на вокзал і провертає аферу з грошима. Гроші виявляються фальшивими.
  2. Невідомий домовляється  з Калиткою про передачу фальшивих грошей. 2 і 3 дії розповідають історію Калитки, кожен крок якого спрямований на збагачення: нещадна експлуатація наймитів, нехтування родиною, стосунками з дружиною, сином.
  3. Обдурений Калитка вішається, але його рятує Бонавентура.

     4.  Автор знайомить читача з героями, вводить його в дію, показує стосунки,                 в яких живуть дійові особи.

 

До слова запрошуються Правознавці (сл.6-8)

  • Як з боку законності можна назвати дії Герасима Калитки та Савки? (умисний розрахунок за товар фальшивими грошима)
  • Які ще види злочину зображені у п’єсі? (Виготовлення та збут фальшивих грошей, шахрайство)
  • Як ви вважаєте, міг би Калитка звернутися в поліцію зі скаргою, що став жертвою шахрая?

Чи знаєте, яке покарання передбачено за подібні злочини? (Стаття 190 КК  Шахрайство, вчинене в особливо великих розмірах або організованою групою, -карається позбавленням волі на строк від п'яти до дванадцяти років з конфіскацією майна)

. Ст. 199 КК Виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою використання при продажу товарів, збуту, а також збут незаконно виготовлених, одержаних чи підроблених марок акцизного податку, голографічних захисних елементів, підробленої національної валюти України у виді банкнот чи металевої монети, іноземної валюти, державних цінних паперів чи білетів державної лотереї -караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб чи у великому розмірі, -караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна.

- Чи існують подібні випадки в наш час? Наведіть приклади.

Робота в групах.

Складання пам'ятки «Як захиститися від шахраїв»

( приблизний текст:

  1. Не довіряти незнайомцям у фінансових питаннях (обмін купюр, вкладання грошей під відсотки…)
  2. Не розповідати незнайомцям про заплановані батьками коштовні придбання.
  3. Не оплачувати сімейними коштами «зняття наговору» з членів родини.
  4. Не приймати пропозиції щодо гадання, передбачення майбутнього…
  5. Попереджувати старших членів родини (бабусь та дідусів) про можливі шахрайські дії незнайомців. …  

 

До слова запрошуються Економісти (сл.9 (відео)-10)

 

  •  100 тисяч – це багато чи мало? ( Для різних людей по-різному: для заможних – мало, бо є значно більше, а для бідних – велика сума, якої навіть не можуть уявити).
  •  На що б ви витратили 100 тис.грн? (Відповіді учнів)
  • Якщо у вас немає такої суми, але є мрія придбати щось дороговартісне, які шляхи досягнення мети ви пропонуєте? ( Відповіді учнів)
  • Яким чином люди примножують капітал? (Заощаджуючи, вкладаючи власні гроші у перспективні проєкти).

До слова запрошуються Мистецтвознавці (сл.11-17)

Тема, заявлена І.Карпенком- Карим, є вічною у просторі світового мистецтва. Автор твору показав себе як прекрасний драматург, глибокий знавець психології людей та майстер діалогів, сатиричних замальовок, за якими стоїть глибокий смисл. Тема грошей була завжди актуальною як у повсякденному житті, так і у мистецтві: створювалося багато музичних композицій, написані картини, знімалися художні фільми. (Перегляд фрагментів фільмів, прослуховування аудіозаписів, відгадування назв, ознайомлення з картинами за темою)

Спробуйте пригадати твори, в яких ще піднімалася тема грошей.

 

У п'єсі І.Карпенка –Карого земля сприймалася як засіб збагачення, символ достатку, але ж земля може нести не тільки матеріальне, а й естетичне задоволення. Яким чином? (На ній ростуть прекрасні рослини, якими милуються люди).

Після закінчення нашого уроку, на уроці трудового навчання, ми з вами створимо клумбу на шкільному подвір'ї, будемо доглядати за нею і вона принесе радість не тільки учням школи, а й мешканцям навколишніх вулиць.

 

Сьогодні на уроці ми говорили про значення грошей у житті людини.

- Як ви гадаєте, яке місце займають гроші в нашому житті?

- Чи можна обійтися без грошей?

- Чи правильно вчинили головні герої п’єси, прагнучи здійснити свою мрію?

- Яким чином були покарані?

- Чи бувають випадки, коли людина готова втратити все нажите майно через необхідність мати велику суму грошей?

Дуже часто в наш час у соціальних мережах, з екранів телевізорів, на вулицях міста ми зустрічаємо людей, які звертаються до нас із проханням про допомогу на лікування близьких людей. Кожного року ми з вами беремо участь у благодійній акції «Серце до серця», допомагаючи хворим дітям. І тоді кожна гривня виконує благородну місію.

А тепер кожен з вас спробує розставити пріорітети для себе (сл 18)(Освіта, гроші, здоров'я, кохання). Збережіть ваші записи, а через деякий час перевірте – можливо, ваші пріорітети зміняться.   

 

 

 

 

doc
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
3146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку