Урок української літератури 8 клас
Тема Комедія І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» і «вічна» тема влади грошей над людиною.
Мета: продовжити роботу над аналізом п’єси І.Карпенка-Карого, формувати уміння встановлювати відповідності, навички командної роботи, життєві компетентності, уміння розставляти пріоритети. Розвивати критичне мислення, художній смак. Виховувати працелюбність, почуття відповідальності. Впровадити інноваційну ідею: інтеграцію літератури, історії, основ правознавства, економіки, мистецтва та трудового навчання.
Форма проведення: комбінований урок з елементами проєктної діяльності
Обладнання: ел.презентація, відео фрагменти з худ.фільмів «Пригоди Буратіно», «За двома зайцями», «Блеф», аудіо записи.
Джерела інформації: ukrtvory.com.ua, YouTube
Програмне забезпечення: Microsoft Word 10, KMPlayer
Перебіг уроку
Вступ. Актуалізація знань.
Ознайомлення з артефактом (мішечок із грунтом і імітація грошової банкноти)
П’єсу «Сто тисяч» Карпенко-Карий написав у 1889 році, перебуваючи на хуторі Надія. Поштовхом до створення твору стали реальні факти з життя Єлисаветграду. Про них згадувала дружина письменника (якийсь пройдисвіт продав папір замість фальшивих грошей). П'єса узагальнює життя українського пореформеного села 80-90 років ХІХ століття. Автор зображує реальні події того часу: поміщики, які не змогли пристосуватися до нових умов життя та вести власне господарство, потерпали від розорення, в той же час їхні землі скуповували заможні селяни. Таким чином почався новий соціальний перерозподіл, з’явився новий прошарок суспільства, який називався сільською буржуазією. Показником багатства і достатку стала земля. Земля стала вартісним товаром. В основі п'єси реальні події, факти, які були відомі на півдні України, зокрема в той час було багато фальшивомонетників, для яких гроші стали основою життя. Перша назва п'єси - «Гроші». Цензура написала негативний відгук на п’єсу. Назву було змінено, і в 1890 році п'єса була поставлена на сцені. У 1958 році твір був екранізований на кіностудії імені Олександра Довженка. Тематика твору була продовжена у комедії «Хазяїн».
Бліц-опитування
Продовжіть речення
Ідея твору - …(засудження хижацтва, жорстокості, ненаситності та інших збагачення на духовність та моральну сторону людини, духовну обмеженість тих, хто в гонитві за грошима втратив своє обличчя (Герасим, Савка, Бонавентура).
Проблематика твору яскрава. Наступне завдання – добір антонімів:
Батьки – діти
Альтруїзм – егоїзм
Добро – зло
Бідність – багатство
Моральність - аморальність
Установіть відповідність
А. Експозиція
Б. Зав’язка
В. Кульмінація
Г. Розв'язка
4. Автор знайомить читача з героями, вводить його в дію, показує стосунки, в яких живуть дійові особи.
До слова запрошуються Правознавці (сл.6-8)
Чи знаєте, яке покарання передбачено за подібні злочини? (Стаття 190 КК Шахрайство, вчинене в особливо великих розмірах або організованою групою, -карається позбавленням волі на строк від п'яти до дванадцяти років з конфіскацією майна)
. Ст. 199 КК Виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою використання при продажу товарів, збуту, а також збут незаконно виготовлених, одержаних чи підроблених марок акцизного податку, голографічних захисних елементів, підробленої національної валюти України у виді банкнот чи металевої монети, іноземної валюти, державних цінних паперів чи білетів державної лотереї -караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.
2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб чи у великому розмірі, -караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років з конфіскацією майна.
- Чи існують подібні випадки в наш час? Наведіть приклади.
Робота в групах.
Складання пам'ятки «Як захиститися від шахраїв»
( приблизний текст:
До слова запрошуються Економісти (сл.9 (відео)-10)
До слова запрошуються Мистецтвознавці (сл.11-17)
Тема, заявлена І.Карпенком- Карим, є вічною у просторі світового мистецтва. Автор твору показав себе як прекрасний драматург, глибокий знавець психології людей та майстер діалогів, сатиричних замальовок, за якими стоїть глибокий смисл. Тема грошей була завжди актуальною як у повсякденному житті, так і у мистецтві: створювалося багато музичних композицій, написані картини, знімалися художні фільми. (Перегляд фрагментів фільмів, прослуховування аудіозаписів, відгадування назв, ознайомлення з картинами за темою)
Спробуйте пригадати твори, в яких ще піднімалася тема грошей.
У п'єсі І.Карпенка –Карого земля сприймалася як засіб збагачення, символ достатку, але ж земля може нести не тільки матеріальне, а й естетичне задоволення. Яким чином? (На ній ростуть прекрасні рослини, якими милуються люди).
Після закінчення нашого уроку, на уроці трудового навчання, ми з вами створимо клумбу на шкільному подвір'ї, будемо доглядати за нею і вона принесе радість не тільки учням школи, а й мешканцям навколишніх вулиць.
Сьогодні на уроці ми говорили про значення грошей у житті людини.
- Як ви гадаєте, яке місце займають гроші в нашому житті?
- Чи можна обійтися без грошей?
- Чи правильно вчинили головні герої п’єси, прагнучи здійснити свою мрію?
- Яким чином були покарані?
- Чи бувають випадки, коли людина готова втратити все нажите майно через необхідність мати велику суму грошей?
Дуже часто в наш час у соціальних мережах, з екранів телевізорів, на вулицях міста ми зустрічаємо людей, які звертаються до нас із проханням про допомогу на лікування близьких людей. Кожного року ми з вами беремо участь у благодійній акції «Серце до серця», допомагаючи хворим дітям. І тоді кожна гривня виконує благородну місію.
А тепер кожен з вас спробує розставити пріорітети для себе (сл 18)(Освіта, гроші, здоров'я, кохання). Збережіть ваші записи, а через деякий час перевірте – можливо, ваші пріорітети зміняться.