Тема: «Хто сказав, що все уже відкрито?» (В. Симоненко)
Обладнання: проєктор, портрет В.Симоненка, інтерактивний плакат «Василь Симоненко», маршрутні листи.
Форма проведення: квест.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційно-мотиваційний етап.
Визначення психологічного настрою учнів.
Прийом «Усмішка»
Коли усміхнутися перехожому, він усміхнеться у відповідь. Коли усміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Усміхніться один одному вустами, очима, долонями, серцями. Я бажаю, щоб ви сьогодні змогли реалізувати себе й досягли успіхів.
«Привіт, проблемо!»
Учитель: Діти, подивіться відео і вслухайтеся в рядки та проникніть у зміст побаченого і почутого. (Лунає пісня «Лебеді материнства») . Чи знайомий вам твір? Як він називається? Хто його автор?
Це Василь Симоненко. У шістдесяті роки ХХ століття в українську літературу ввійшов молодий, талановитий поет, який згодом став символом правди і незрадливої любові до України. Не судилося його таланту розкритися вповні, але те, що він створив - нетлінне. Слово його – коштовне надбання. Воно сяє всіма мальовничими гранями. Симоненко не думав про літературну славу – вона прийшла до нього посмертно й утвердилася на віки.
Його поезія витримала випробування протягом кількох десятиліть. Чим же бере за живе Симоненко? Простотою, щирістю вислову, глибоким проникненням у душу людини, в її зачарований світ, самобутньою образністю поетичної мови, патріотичним звучанням своєї музи.
Олесь Гончар зазначав: «Серед літераторів трапляються й такі, без яких їхня доба могла би спокійно обійтися, нічого істотного не втративши. А є такі, що стають виразниками свого часу, живими нервами його драм і борінь, відтворюють у собі самий дух епохи - її кровообіг проходить крізь них. Є такі, чия творчість стає мовби часткою нашого буття, часткою повітря, яким ми дихаємо… Симоненко такого типу поет!»
Запрошуємо вас зануритися в чарівний світ української літератури, потрапити у часи життя Василя Симоненка, згадати все, що знали про поета і відкрити для себе щось нове.
Його світлій пам’яті, його палкому і ніжному слову присвячений наш урок.
Сьогодні у 7 класі працюють 2 команди.
Кожна команда представляє себе.
Працюють «Колумби» й «Магеллани». Ви отримуєте маршрутні листи, в портах матимете завдання й кожне з них оцінюється в 5 балів.
I.ПОРТ «ГОСТИННА ПОЛТАВЩИНА»
Команда «Колумби».
1.Назвати місце народження В. Симоненка.
2.Як звали його матір?
3.Як називається вірш, присвячений дідусеві?
4.Яке улюблене заняття юнака?
5.Про кого говорила вчителька: «Навіть учителі не читали стільки книжок, як наш найкращий учень».
Команда «Магеллани».
1.Назвати дату народження В. Симоненка.
2.Хто мамі допомагав виховувати сина?
3.Скільки кілометрів до школи (в одну сторону ) він проходив?
4.Як закінчив школу юнак?
5.Про кого майбутній поет говорив: «…любив читати історію та географію, а ще…Шевченка…» (про дідуся Федора Трохимовича).
II.ПОРТ «ЛІТЕРАТУРА».
Пізнайте твір В.Симоненка за даними рядками:
Команда 1.
1.Виростеш ти, сину,вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
(«Лебеді материнства».)
2.Хто сказав, що все уже відкрито?
Нащо ми народжені тоді?
(«Гей, нові Колумби й Магеллани»).
3.Хто сміявсь – вони хапали
І нагайками шмагали,
Так, що в царстві тому скрізь
Вистачало плачу й сліз…
(«Цар Плаксій і Лоскотон»).
4.Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
(«Ти знаєш, що ти – людина?»).
5.Я почув про ваше горе.
Є чудна одна земля –
Кожен робить там, що схоче…
Я відправлю всіх туда.
(«Подорож у країну Навпаки»)
Команда 2.
1.І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
(«Ти знаєш, що ти – людина?»).
2.А якщо відкрию вже відкрите,-
Друзі! Ви підкажете мені…
(«Гей, нові Колумби й Магеллани»).
3.Розізлився Невмивака,
Що зірвалася атака.
І звелів поставить, клятий,
Круг поляни вартових.
(«Подорож у країну Навпаки»).
4.Сам же він живе й донині,
Дітям носить щирий сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
(«Цар Плаксій і Лоскотон»).
5.Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
(«Ти знаєш, що ти – людина?»).
III.ПОРТ «ТЕОЛІТ».
Назвіть художні засоби за даними рядками та сполученнями
Команда 1.
1.»Білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі» (Епітети).
2.»Мріють криками ..лебеді», «темряву тривожили півні» (Метафори).
3.»Лебеді, як мрії» (Порівняння).
4.Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди… (Анафора, епіфора).
5.»Ти знаєш, що ти – людина?» (Риторичне запитання).
Команда 2.
1.»Заглядає в шибку казка», «прийдуть верби і тополі» (Метафори).
2.»Золоте сузір*я», «хмільні смеркання», «сиві очі» (Епітети).
3.Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина… (Епіфора).
4.Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину. (Повтори).
5.Можна все на світі вибирати, сину» (Звертання).
IV. ПОРТ «МУЗИЧНИЙ».
Завдання для двох команд однакове. Пригадаймо поезії В. Симоненка, що покладені на музику і стали піснями. Називаємо їх по черзі, перемагає та команда, яка знає їх більше.
Матеріал для вчителя: «Лебеді материнства» (або «Виростеш ти, сину»), «Ти знаєш, що ти – людина?», «Ти і я» (або «Не моя», « Ну скажи, хіба не фантастично..»), «Суперники», «Гей, нові Колумби й Магеллани», «Ти не можеш мене покарати», «Україно моя», «Мрія», «Кирпатий барометр».
Учитель пропонує дітям музичну паузу. Прослуховують одну з пісень на слова В. Симоненка.(Інтерактивний плакат . «Виростеш ти, сину…», виконує «Біла вежа»).
V.ПОРТ «КРОСВОРД».
Розгадати кросворди.
Команда 1.
По горизонталі:
1.Образ лебедів із вірша В. Симоненка «Лебеді материнства» асоціюється з (Вірністю). 2.Прізвище композитора, який поклав «Лебеді материнства» на музику (Пашкевич). 3.Що ніби випромінював дідусь Федір Трохимович для свого онука Василя? (Мудрість). 4.Яке основне призначення людини на землі, за поезією «Ти знаєш, що ти – людина» (Добро). 5. За збірку «Лебеді материнства» В. Симоненку присуджено премію імені (Шевченка).
По вертикалі:
6.Псевдонім письменника (Симон).
11 |
|
|
|
|
6 |
|
|
||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|||||||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
Команда 2.
По горизонталі:
1.Протока, яку відкрив Магеллан називається (Магелланова). 2.Він шукав шлях до Індії (Колумб). 3. Країна, яку відкрив Колумб. (Америка). 4.Зміст життя ( як у Колумба й Магеллана). (Мандри). 5.Людині завжди треба прагнути відкривати …(Нове).
По вертикалі:
6. Доказом кулястості Землі (за Магелланом) став світовий…(Океан).
11 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|||||||
2 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
5 |
|
|
|
||||||||||||||
VI. ПОРТ “АКТОР».
Кожна з команд готує й по черзі пропонує «живу картину» за образами-символами, які використовував В.Симоненко у своїх поезіях, а команда-суперник повинна впізнати малюнок і пояснити їх символічний зміст.
Учитель. Вітаю! Із завданнями ви успішно впорались. Наш квест завершено. Ми з вами ще раз перегорнули сторінки «витязя молодої української поезії». Людини короткої, але яскравої, як спалах, долі. Творчість В.Симоненка стала мовби часткою нашого буття, часткою повітря, яким ми дихаємо.
А зараз надаємо слово журі.
(нагородження переможців)
Додаток 1
Маршрутнийлист
Команда 1
Назва порту |
|
«Гостинна Полтавщина» |
|
«Література» |
|
«Теоліт» |
|
«Музичний» |
|
«Кросворд» |
|
«Актор» |
|
|
|
Команда 2
Назва порту |
|
«Гостинна Полтавщина» |
|
«Література» |
|
«Теоліт» |
|
«Музичний» |
|
«Кросворд» |
|
«Актор» |
|
|
|