Урок. Коли і як особа відповідає за правопорушення. 9 клас

Про матеріал

Розробка уроку з правознавства в 9 класі з теми "Коли і як особа відповідає за правопорушення". Виконано вчителем історії та правознавства Опитненської ЗОШ І - ІІІ ступенів Бахмутської районної ради Донецької області Проценко Н.С.

Перегляд файлу

Правознавство

9 клас

Вчитель історії та правознавства Опитненської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Бахмутської районної ради Донецької області,

спеціаліст І категорії

Проценко Ніна Семенівна

 

Тема. Коли і як особа відповідає за правопорушення

Мета:

  - розкрити зміст поняття  «правопорушення»,  ознайомити з  видами правопорушень, їх ознаками та причинами скоєння;формувати вміння учнів визначати з точки зору   правознавства, чи є певні події   правопорушеннями та до якого виду    правопорушень вони відносяться;

- розвивати критичне мислення, вміння  аналізувати життєві ситуації; вдосконалювати навички роботи в парах та  малих групах; 

- формувати навички правомірної поведінки;   сприяти вихованню правової культури громадянина української держави .

Основні поняття:   правовідносини, правопорушення, діяння, злочин, проступок, вина.

Тип урока - Урок вивчення нового матеріалу, формування умінь та навичок.

Методи та прийоми: метод „Ламання криги, „Відкритий мікрофон” ,  ділова гра-дискусія, прийом -  робота в групах та парах, індивідуальна робота, проблемне завдання.

Очікувані результати:

Пояснювати поняття  «правопорушення»;

Називати  ознаки та види правопорушень;

Висловлювати власну думку щодо причин правопорушень;

Розкривати  зміст поняття ”склад правопорушення”;

Характеризувати його елементи;

Розв’язувати юридичні задачі на визначення складу правопорушення.

 

 

 

«Розум завжди любить до чогось братися, і коли він не матиме хорошого, то звертатиметься до поганого»

                                                                                        Г. Сковорода

 

                                                               Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вчитель.  Я рада бачити вас на уроці правознавства. Хочу нагадати, що 45 хвилин - це не тільки питання, відповіді- оцінки в щоденнику. Це 45 хвилин вашого життя.Проведіть їх змістовно, з користю для себе і творчо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань  і вмінь учнів

1.Робота з епіграфом

2. Клоуз-тест

3. Вправа «Асоціативний кущ».

На дошці закріплені два плаката з написами «Правопорядок», «Правопорушення».

 Робота в парах. Запитання до учнів  «З чим саме, з якими поняттями, суспільними явищами,  відчуттями асоціюється у вас поняття:

Правопорядок.

Можливі варіанти відповідей  учнів:

  • дисципліна
  • спокій
  • законність
  • захищеність
  • справедливість.

 «Правопорушення».

Можливі варіанти відповідей  учнів:

- шкода,

- небезпека

- злочини

- несправедливість

- образа

- відповідальність.

Навіщо ми вивчаємо дану тему?

  Як  зміцнити правопорядок, зменшити статистику правопорушень – ми і розглянемо на сьогоднішньому уроці.

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.

План.

1. Поняття правопорушення.

2. Склад правопорушення.

        3.Види правопорушень.

 

1. Правопорушення

Завдання :
Порівняйте ситуації. Що їх об’єднує, а що відрізняє?

  • Робітник виніс із підприємства деталь автомобіля, яку виготовляє цех.
  • Дівчина порушила обіцянку  і не  прийшла на зустріч до приятеля.
  • Водій перевищив швидкість руху.
  • Учень спізнився на урок.

 

 

 

1, 3, 4 – правопорушення, 2-  порушення моральних норм.

 

Робота в парах.

Вчитель: Прошу вас попрацювати в парах над  ознаками правопорушення. А тепер за даними ознаками сформулювати поняття правопорушення.    

 

        Ознаки правопорушення

 

1. Правопорушення обов’язково завдає певної шкоди, а тому завжди є небажаним, суспільно-небезпечним.

2. Це протиправне діяння, тобто таке, що порушує правову норму.

3. Це лише винне діяння, тобто скоєне умисно або  з необережності .

4. За правопорушення винний може бути притягнутий до відповідальності, передбаченої законом

Правопорушення – це  протиправне, винне , суспільно небезпечне діяння (дія або бездіяльність) деліктоздатного суб’єкта, який спричиняє юридичну відповідальність.

2. Склад правопорушення.

Склад правопорушення — це сукупність передбачених законом об'єктивних і суб'єктивних ознак суспільно небезпечного діяння, за вчинення якого винна особа несе юридичну відповідальність.

 

                                                   Склад правопорушення.

 

1. Суб’єкт правопорушення - деліктоздатна фізична чи юридична  особа, тобто той, хто його вчинив - правопорушник.

 

 2. Об’єкт правопорушення - суспільні відносини, що охороняються нормами права - тобто те, проти чого спрямовано незаконну дію правопорушника.

     Наприклад:  Коли скоєно пограбування, об’єктом є власність (право власності), убивство — життя людини (право людини на життя)тощо.

   Предмет правопорушення-  матеріальні предмети і духовні блага.

Наприклад: при крадіжці гаманця- об єкт- право власності, предмет- гаманець.

 

3. Суб’єктивна сторона  внутрішня психічна діяльність субєкта, ставлення правопорушника до скоєного (навмисно чи через необережність він порушив закон, які мотиви ним керували)

4. Об’єктивна сторона  - зовнішній прояв діяння, наслідки і причинний зв'язок між ними.

 

   Під час розслідування будь-якого правопорушення обов’язково визначають наявність складу правопорушення. За відсутності будь-кого елемента складу правопорушення відповідальність за нього неможлива.   

Вина психічне ставлення особи до вчиненого нею суспільно небезпечного діяння та його наслідків.Вину поділяють на

 

                                                    1.Умисел            2. Необережність

 

1.Умисел

А) прямий - усвідомлювала, передбачала, бажала

Б) непрямий - не бажала, а передбачала можливість настання.

 

2. Необережність.

А) протиправна самовпевненість – передбачала, але легковажно розраховувала на відвернення

Б) протиправна  недбалість - не передбачала, але повинна та могла їх передбачити.

Юридичний практикум

Завдання: визначте форму вини.

Ситуації.

1. Громадянка Захаренко поцупила з вітрини магазину дорогі окуляри. Охоронцю, який  впіймав її, пояснила, що страждає на клептоманію.

 

2 .Ввечері сторож, обходячи подвір я складу, побачив розірвані дроти електропередач. Вирішив повідомити про це вранці і ліг спати. Вночі почалась злива і відбулось замикання. Внаслідок пожежі згоріла третина приміщень.

 

3 . Інструктор з плавання Руденко вийшов з  басейну у власних справах. Діти, які були на занятті, почали стрибати  з трампліну і один із них потонув.

 

Юридичний практикум.

Визначте склад правопорушення в запропонованій ситуації.

Група 1

Задача

Медсестри Чулаєвська та Ряба під час взяття крові у донорів вилучили кров у великій кількості. Надлишок вони потім оформили як здану від вигаданих осіб, а гроші забрали собі.

Орієнтовна відповідь. 

Дії Чулаєвської та Рябої кваліфікуються як насильницьке донорство.

Суб’єкти - Чулаєвська та Ряба

Об’єкт - Основний – здоров’я людини. Додатковий – порядок донорства і її компонентів.

Суб’єктивна сторона – прямий умисл і спеціальна мета.

Способи вчинення злочину: 1- насильство, 2 - обман.

Обман слід розуміти введення потерпілого в оману  стосовно кількості крові, яка буду взята, напрямків її наступного використання, умов її вилучення, у т.ч. оплати за це, тощо.

Кваліфікуючими ознаками є вчинення вказаних дій за попередньою змовою групою осіб, або з метою продажу.

Об’єктивна сторона – вилучення крові у людини.

 

Група 2

Задача

Маючи при собі фінські ножі Зайченко  і Вовченко, скориставшись відсутністю сторожа, розбили вікно вітрини магазину та проникли в приміщення, де взяли 5 пляшок вина на загальну суму 380 гривень. Коли вони почали виходити з магазину, з'явився сторож, який зробив спробу їх затримати і вилучити крадене. Тоді вони наставили на нього ножі, пригрозили вбивством і зникли з пляшками вина.
 

Орієнтовна відповідь. 

Субєкти- Зайченко  і Вовченко,
Об’єктом даного злочину є право власності.
Преметом – пляшки вина, на які посягає злочин.
Суб’єктивна сторона- прямий умисел- особи усвідомлювали небезпечність своїх дій і бажали настання суспільнонебезпечних наслідків.

Об’єктивна сторона- дії направлені на викрадення майна з проникненням у приміщення, поєднані з погрозою вбивством сторожу.

Відповідальність за п. 3 (Розбій, поєднаний з проникненням у житло, інше приміщення чи сховище)- позбавлення волі на строк від семи до дванадцяти років із конфіскацією майна.

Група 3

Задача

Попов, знаходячись у відділі чоловічого одягу універмагу і скориставшись тим, що продавець була зайнята прийманням товару, на очах у покупців взяв з прилавка костюм і вийшов з відділу. З вкраденим він був затриманий на зупинці тролейбуса.

 

Орієнтовна відповідь.  

Суб’єкт Попов

Об’єкт – право власності,

Об’єктивна сторона - відкрите викладення чужого майна

Суб’єктивна сторона – прямий умисл.

 

Дії Попова кваліфікуються за ч.1 ст. 186(Грабіж),

 

3. Види правопорушень. Робота з підручником.

   Правопорушення можна кваліфікувати за ступенем їх соціальної небезпеки, а також відповідно до того, норми якої галузі права вони порушують.

                                 Види правопорушень.

                                  за ступенем небезпеки.

 

1. Злочини                                                    2. Проступки

 


 

Проступки:

  1. Адміністративні - посягання на громадський спокій, власність, права і свободи громадян…
  2. Цивільно - правові - у сфері майнових і особисто немайнових відносин
  3. Дисциплінарні - шкода внутрішнього  розпрядку підприємств, навчальних  закладів

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 

                        Характерні ознаки правопорушень.

Завдання.

Прочитайте текст та вставте пропущене.

Кримінальні правопорушення .

1. Найбільш суспільно ______________правопорушення, вони зазіхають на найважливіші суспільні відносини та соціальні цінності, такі як - державний лад,  _______і здоров'я громадян, їх___________ і свободи, правосуддя та ін .

2. Вчинити злочин можуть бути лише _____________особи.

3. Перелік усіх злочинів зазначений у ____________кодексі України.

4. Особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, є___________.  Вона підлягає ______________покаранню.

 

 


 

Адміністративні правопорушення.

1.  Адміністративним правопорушенням  визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський ____________, власність, ________і свободи громадян, на встановлений порядок управління.

 (Ст. 9 КУпАП).

2. Адміністративні  правопорушення близькі до_______________,  однак є менш_______________, оскільки завдають меншої шкоди суспільним відносинам  та цінностям.

3. Переважну більшість цих  правопорушень складають порушення правил ___________руху, пожежної ________, норм санітарії та ін.

4. Відповідальність за ці правопорушення передбачена ______________, фінансовим, податковим, екологічним законодавством.

 

Дисциплінарні правопорушення.

1.  Направлені проти ___________, службової, __________ ,   _____________ дисципліни, завдають шкоди нормальному функціонуванню різних установ і підприємств.

2. До дисциплінарних провин відносяться прогул, ____________на роботу, невиконання ____________та розпоряджень  керівників.

3.  Вони здійснюються _____________особами - працівниками підприємств та установ.

4. Направлені на__________________ нормальній діяльності підприємств, установ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Систематизація і узагальнення нових знань.

1. Визначте, у яких з описаних випадків ідеться про правопорушення:

а) юнак ухиляється від призову до лав Збройних сил України;

б) священик відмовився виконати вказівку свого єпархіального управління;

г) директор заводу за кошти підприємства побудував власний котедж;

д) дівчина не придбала квиток на електричку й була затримана контролером;

е) хлопець перейшов дорогу на червоне світло;

є) слюсар не прийшов на профспілкові збори.

 

2. Який елемент не відноситься до складу правопорушення?

А. Зміст правопорушення.
Б. Об'єкт правопорушення.
В. Суб'єкт правопорушення.
Г. Суб'єктивна сторона правопорушення.

 

 

3. Яке правопорушення не відноситься до проступків?

А. Адміністративне.
Б. Кримінальне.
В. Дисциплінарне.

Г. Цивільно-правове.

 

 

4 Прочитайте поданий нижче текст. Визначте, які твердження правильні, а які — ні.

1. Шкода буває лише моральною

2. Формами вини є умисел і необережність.

 

5 Порівняйте поняття.

Умисел — необережність.

Злочин — проступок.

 

6. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку.

 

«Рефлексія»

 

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я виконував завдання…

Я зрозумів, що…

Тепер я можу…

Я відчув, що…

Я придбав…

Я навчився…

У мене вийшло…

Я зміг…

Я спробую…

Мене здивувало…

Урок дав мені для життя…

Мені захотілося…

 

7. Домашнє завдання.

 1.Опрацювати параграф

2. Виконати тестові завдання

3. Написати есе до епіграфу уроку «Розум завжди любить до чогось братися, і коли він не матиме хорошого, то звертатиметься до поганого». 

   Г. Сковорода

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Проценко Ніна
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
4689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку