Урок КОЛИ РЕЧІ ПОЧИНАЮТЬ ГОВОРИТИ, або ЩО ТАКЕ АРХЕОЛОГІЯ

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з методами дослідження археології як науки, що вивчає минуле людства за речовими джерелами; сформувати уявлення про археологію як науку; виховувати повагу до історичного минулого своєї Батьківщини.
Перегляд файлу

Історія України, 5 клас

Коли речі починають говорити, або Що таке археологія

Мета уроку: ознайомити учнів з методами дослідження археології як науки, що вивчає минуле людства за речовими джерелами;

сформувати уявлення про археологію як науку;

виховувати повагу до історичного минулого своєї Батьківщини.

Очікувані результати:

- учні наводять приклади речових історичних джерел;

- розуміють як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, як працюють із знайденими речовими джерелами;

- пояснюють, які способи для виявлення, дослідження і збереження речових історичних джерел використовують сучасні дослідники минувшини.

Поняття і терміни: «речове джерело», «археологія», «експонат».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

Підготовка учителя та учнів до уроку.( зібрати контурні карти, в яких виконано завдання вдома)

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

(з метою перевірки рівня опрацювання учнями навчального матеріалу проводимо самостійну роботу у вигляді історичного диктанту)

Історичний диктант (за параграфами 6-7 підручника)

1. Яке місто є столицею України? (Київ)

2. Коли вперше вжито в літописі назву Україна? (у 1187 році)

3. В якій історико-географічній частині України ми мешкаємо? (в Слобожанщині)

4. Як називають лінію, що пролягає суходолом чи водоймою і визначає межі території держави? (державний кордон)

5. Назвіть найбільшу річку Харківської області. (Сіверський Донець)

6. Назва якого обласного центру України збігається з назвою найбільшої річки, що протікає територією нашої держави? (Дніпро)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Питання для фронтальної бесіди:

1. Що таке історичне джерело?

2. Назвіть види історичних джерел.

3. Чи можлива наука історія без історичних джерел?
ІV. Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку.

(учитель пропонує учням роздивитися ілюстрації на с.58 підручника «Мотика та зернотерка з помешкання трипільців», «Знаряддя праці та предмети побуту часів Київської Русі».)

Запитання до учнів:

1. У чому цінність подібних знахідок для істориків?

2. Як такі предмети потрапляють до рук істориків?

На цьому уроці мова піде про науку, що вивчає речові історичні джерела – археологію.

V. Подання нового матеріалу.

 План розповіді учителя:

1. Речові джерела .Археологи і археологічні розкопки

2. Музеї, їх види .Експонати і експозиції.

3.Нумізматика. Приклади зображень на монетах на сучасних «1гривня» і

«2 гривні».

4.Скіфські кургани. Одна із визначних знахідок скіфської культури: скіфська пектораль.

5.Цінним історичним джерелом є печатки. Один із прикладів зображення печатки Ярослава Мудрого.

Робота з історичним словником: ( записати основні поняття і основні історичні постаті, які згадувалися на цьому уроці)

Археологія — наука, що вивчає історію людства за матеріальними залишками діяльності людей.

Експонат – предмет, виставлений для огляду в музеї або на виставці.

Експозиція – розміщення експонатів у певному порядку

Нумізматика — історична дисципліна, що вивчає монети, гроші та медалі як джерело історичних, економічних, політичних і культурних знань.

Сфрагістика — це одна із спеціальних історичних дисциплін, що вивчає печатки як історичні джерела.

Історичні постаті:

Картинки по запросу картинки богдана хмельницкого

Картинки по запросу картинка маленька Ярослав МудрійКартинки по запросу картинка маленька Ярослав Мудрій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                                   2.                                 3.

 

 

1)Ярослав Володимирович (Мудрий)великий київський князь (1019–1054),

«Руська Правда»-збірка перших законів.

2) Володимир Великий( Красне Сонечко) (958-1015) князь  Київської Русі. Хрещення Київської Русі у 988році

3) Богдан Хмельницький (1596–1657) — з 1648 року — гетьман Війська Запорозького .Очолив  Національно-визвольну  війну українського народу (1648–1657) проти Речі Посполитої.

 

VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

(для забезпечення контролю результатів вивчення матеріалу пропонуємо учням виконати тести)

1. Яка наука досліджує монети?

А – археологія;

Б – боністика;

В – геральдика;

Г – нумізматика.

2. Коли було знайдено золоту прикрасу-пектораль?

А – у 1595 році;

Б – у 1651 році;

В – у 1971 році;

Г – у 1991 році.

3. Що передує розкопкам?

А – археологічна атака;

Б – археологічна розвідка;

В – археологічні пошуки;

Г – археологічне шпигунство.

4. Де зберігають речові історичні джерела?

А – у бібліотеках;

Б – у музеях;

В – у печерах;

Г – у сховищах.

5. Де знаходиться курган Товста Могила?

А – на Дніпропетровщині;

Б – на Запоріжжі;

В – на Київщині;

Г – на Харківщині.

6. З якого матеріалу виготовлена пектораль з кургану Товста Могила?

А – із заліза;

Б – із золота;

В – із міді;

Г – зі срібла.

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель називає правильні відповіді: 1-Г, 2-В, 3-Б, 4-Б, 5-А, 6-Б

(з метою здійснення аналізу ступеня досягнень навчально-виховних завдань встановлюємо результати виконання тесту:

кількість учнів, які виконали правильно всі завдання –

кількість учнів, які припустилися однієї помилки –

кількість учнів, які зробили дві помилки –

кількість учнів, які зробили три і більше помилок -  )

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати § 8 підручника . Робота в зошиті: « Уявіть, що ви володар казкової країни. Намалюйте монету своєї держави, придумайте їй назву.»

Підручник:

Вступ до історії: підручник для 5-го класу закладів загальної середньої освіти /В.С. Власов. – Київ: Генеза, 2018. – 208 с.: іл., карти.

 


 

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
1864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку