Історія України, 5 клас
Коли речі починають говорити, або Що таке археологія
Мета уроку: ознайомити учнів з методами дослідження археології як науки, що вивчає минуле людства за речовими джерелами;
сформувати уявлення про археологію як науку;
виховувати повагу до історичного минулого своєї Батьківщини.
Очікувані результати:
- учні наводять приклади речових історичних джерел;
- розуміють як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, як працюють із знайденими речовими джерелами;
- пояснюють, які способи для виявлення, дослідження і збереження речових історичних джерел використовують сучасні дослідники минувшини.
Поняття і терміни: «речове джерело», «археологія», «експонат».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку.
Підготовка учителя та учнів до уроку.( зібрати контурні карти, в яких виконано завдання вдома)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(з метою перевірки рівня опрацювання учнями навчального матеріалу проводимо самостійну роботу у вигляді історичного диктанту)
Історичний диктант (за параграфами 6-7 підручника)
1. Яке місто є столицею України? (Київ)
2. Коли вперше вжито в літописі назву Україна? (у 1187 році)
3. В якій історико-географічній частині України ми мешкаємо? (в Слобожанщині)
4. Як називають лінію, що пролягає суходолом чи водоймою і визначає межі території держави? (державний кордон)
5. Назвіть найбільшу річку Харківської області. (Сіверський Донець)
6. Назва якого обласного центру України збігається з назвою найбільшої річки, що протікає територією нашої держави? (Дніпро)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Питання для фронтальної бесіди:
1. Що таке історичне джерело?
2. Назвіть види історичних джерел.
3. Чи можлива наука історія без історичних джерел?
ІV. Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку.
(учитель пропонує учням роздивитися ілюстрації на с.58 підручника «Мотика та зернотерка з помешкання трипільців», «Знаряддя праці та предмети побуту часів Київської Русі».)
Запитання до учнів:
1. У чому цінність подібних знахідок для істориків?
2. Як такі предмети потрапляють до рук істориків?
На цьому уроці мова піде про науку, що вивчає речові історичні джерела – археологію.
V. Подання нового матеріалу.
План розповіді учителя:
1. Речові джерела .Археологи і археологічні розкопки
2. Музеї, їх види .Експонати і експозиції.
3.Нумізматика. Приклади зображень на монетах на сучасних «1гривня» і
«2 гривні».
4.Скіфські кургани. Одна із визначних знахідок скіфської культури: скіфська пектораль.
5.Цінним історичним джерелом є печатки. Один із прикладів зображення печатки Ярослава Мудрого.
Робота з історичним словником: ( записати основні поняття і основні історичні постаті, які згадувалися на цьому уроці)
Археологія — наука, що вивчає історію людства за матеріальними залишками діяльності людей.
Експонат – предмет, виставлений для огляду в музеї або на виставці.
Експозиція – розміщення експонатів у певному порядку
Нумізматика — історична дисципліна, що вивчає монети, гроші та медалі як джерело історичних, економічних, політичних і культурних знань.
Сфрагістика — це одна із спеціальних історичних дисциплін, що вивчає печатки як історичні джерела.
Історичні постаті:
1)Ярослав Володимирович (Мудрий)великий київський князь (1019–1054),
«Руська Правда»-збірка перших законів.
3) Богдан Хмельницький (1596–1657) — з 1648 року — гетьман Війська Запорозького .Очолив Національно-визвольну війну українського народу (1648–1657) проти Речі Посполитої.
VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
(для забезпечення контролю результатів вивчення матеріалу пропонуємо учням виконати тести)
1. Яка наука досліджує монети?
А – археологія;
Б – боністика;
В – геральдика;
Г – нумізматика.
2. Коли було знайдено золоту прикрасу-пектораль?
А – у 1595 році;
Б – у 1651 році;
В – у 1971 році;
Г – у 1991 році.
3. Що передує розкопкам?
А – археологічна атака;
Б – археологічна розвідка;
В – археологічні пошуки;
Г – археологічне шпигунство.
4. Де зберігають речові історичні джерела?
А – у бібліотеках;
Б – у музеях;
В – у печерах;
Г – у сховищах.
5. Де знаходиться курган Товста Могила?
А – на Дніпропетровщині;
Б – на Запоріжжі;
В – на Київщині;
Г – на Харківщині.
6. З якого матеріалу виготовлена пектораль з кургану Товста Могила?
А – із заліза;
Б – із золота;
В – із міді;
Г – зі срібла.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Учитель називає правильні відповіді: 1-Г, 2-В, 3-Б, 4-Б, 5-А, 6-Б
(з метою здійснення аналізу ступеня досягнень навчально-виховних завдань встановлюємо результати виконання тесту:
кількість учнів, які виконали правильно всі завдання –
кількість учнів, які припустилися однієї помилки –
кількість учнів, які зробили дві помилки –
кількість учнів, які зробили три і більше помилок - )
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати § 8 підручника . Робота в зошиті: « Уявіть, що ви володар казкової країни. Намалюйте монету своєї держави, придумайте їй назву.»
Підручник:
Вступ до історії: підручник для 5-го класу закладів загальної середньої освіти /В.С. Власов. – Київ: Генеза, 2018. – 208 с.: іл., карти.