«Кольорова хімія. Індикатори.»
Мета: закріпити знання про зміну кольору індикаторів у різних середовищах, ознайомити учнів із реакціями нейтралізації, усвідомити соціальне, практичне, особисте значення самопізнання та самовдосконалення; засвоїти основні поняття теми уроку; навчити виражати конкретний настрій, використовуючи відповідну кольорово-тональну гамму;
формувати навички вільного креативу як інструменту для самопізнання; асоціативну, абстрактну, образну здатність мислення, творчу уяву,
розвивати навички самоаналізу та саморегуляції; позитивне мислення, вміння узагальнювати, систематизувати, виділяти головне та робити висновки.
Обладнання: штатив із пробірками, розчини лугу, кислоти, індикатори, піпетка, скляна палочка, кольорові аркуші паперу, стікери, мобільні телефони.
Основні поняття: індикатори, середовище. колір, темперамент, самопізнання.
Технологія: критичного мислення.
Тип уроку: інтегрований (хімія + психологія).
Епіграф уроку: Колір – це потужна фізична, біологічна та психологічна сила.
Пол Капонігро.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. У кожній науці є місце для поезії та музики ,тому сьогоднішню зустріч хочу почати із нотного стану:
ДО-доброго дня усім!
РЕ-результатативної зустрічі!
МІ-міцного здоров'я!
Фа-файного настрою!.
СО-солідних вражень!
ЛЯ-лякатися не треба!
СІ-сімейного розуміння!
До-до роботи!
„Приваблива мета”.
Погляньте за вікно. Надворі-зима. Вона може бути різною: сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною. Одним словом мінлива пора року! Хочу, щоб наші знання, отримані сьогодні на уроці, були не мінливими, а постійними і міцними!
1.Психологічна рефлексія «Наш настрій». Слайд 1.
Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки. Дітям пропонується вибрати пелюстку того кольору, який сьогодні більше до вподоби. Потім кожна група наклеює пелюстки на аркуш так,щоб утворилася квітка. Капітан кожної групи демонструє «квітку настрою».
Учитель. Ви підсвідомо вибрали ті кольори, що відповідають вашому настрою. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує його тим, у кого він хороший, значно покращить тим, хто вибрав темні кольори. Адже за вікном у нас перший весняний місяць - березень. Він ще ніби боязко, несміливо ступає вулицями, садами, але скрізь уже можна помітити зміни, які він приніс.
Примітка:
Вправа «Розмальовка».
Зафарбувати формули речовин відповідним кольором:
Оксиди-жовтим
Кислоти-червоним
Основи-синім
Солі-зеленим
II. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Учитель. Сьогодні продовжимо працювати над темою.
Х: Як бачите, сьогоднішній урок буде трохи незвичним. У класі двоє вчителів. Вірніше, вчитель хімії та психолог. Хочу вас спитати, як думаєте про що йтиме мова? Чого ви очікуєте від такого тандему?
П: А темою уроку є «Кольорова хімія або колір як ключ до самопізнання».
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Слайд 2
Х: На цьому уроці ми спробуємо поєднати, на перший погляд трохи дивне, – хімію та психологію. Хімія – чисто експериментальна наука та ..
П: …психологія – наука про психологічні явища, поведінку людини, яка пояснюється на основі цих явищ.
Слайд 3
Х: Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Але до слів американського фотографа, майстра пейзажної фотографії, я додала б ще «хімічна сила». Бо немає кращого способу дізнатися про навколишній світ та й про себе, зокрема, ніж шляхом практичного дослідження, чим саме й займається хімія.
П: Тому на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо експериментувати, досліджувати, аналізувати, робити висновки, не соромлячися помилок, в атмосфері безпеки та довіри.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Х: Нагадайте, що вивчає хімія? (речовини). Як ми можемо розпізнати речовину? (за її властивостями: колір, смак, запах, зовнішній вигляд). А за якими ознаками можна судити про хімічні явища (реакції)? (зміна кольору, запаху, смаку, випадання та розчинення осаду, виділення та поглинання газу, виділення чи поглинання енергії)
Слайд 4
Пропоную провести експеримент.
З якими класами неорганічних речовин ми вже ознайомилися? (оксидами, основами). Як класифікують основи за їх розчинністю у воді? (луги та нерозчинні основи)
Дослід 1
У трьох пробірках міститься розчин лугу. Нагадаємо собі техніку безпеки при роботі з лугами.
Додаємо до розчину лугу індикатори:
1 - універсальний індикатор 2 - метилоранж 3 - фенолфталеїн
Х: Що спостерігаємо? (у кожному випадку – зміна кольору)
Висновків поки що робити не будемо. Але результат запам’ятаємо.
Чудеса, пов’язані з кольором, зустрічаються не тільки у хімії. Вони оточують нас у кожну хвилину нашого життя.
Слайд 5
П: Чи замислювалися ви про значення кольору у вашому житті?
Як ви думаєте, чи змогли б ми жити у цьому світі, якби все довкола було лише чорне та біле? Мабуть, все було б нудним та втомливим. Кольори, барви – це невід’ємна частина нашого життя. І вони відіграють дуже важливу роль у нашому повсякденному житті та певним чином впливають на нашу діяльність, наш емоційний та фізичний стан.
А чи є у вас улюблені кольори?
ІV. Основна частина.
Х: А як ви думаєте, чи відображаються хімічні процеси, які щомиті відбуваються в наших організмах, на зміні кольору шкіри? У яких випадках ця зміна відбувається? (засмага, від холоду, при температурі, коли гніваєшся, соромишся...) Зміна забарвлення шкіри часто говорить про емоційний стан.
Слайд 8
П: Відновіть фразеологізми:
«…. від горя» «…. від гніву» «…. від злості» «…. від страху»
Коли ми кажемо: «почорнів від горя»; «почервонів від гніву»; «позеленів від злості»; «посірів від страху», то не сприймаємо ці вирази буквально, а інтуїтивно пов’язуємо емоціональні переживання людини зі здатним виразити їх кольором.
Слайд 9
Х: Колір обличчя говорить про емоційний стан. А якими речовинами ми можемо в хімії визначати стан речовини, чи іншими словами середовище: кисле, лужне чи нейтральне? (Індикатори)
А тепер повернемося до досліду, що здійснювали на початку уроку. Який індикатор був найефективнішим? (фенолфталеїн). Тому для наступного досліду ми використаємо саме фенолфталеїн.
Дослід 2
Є чотири пробірки з прозорими безбарвними рідинами:
1 – розчин кислоти; 2 – розчин лугу; 3 – вода; і фенолфталеїн.
Додаємо до 1-3-х індикатор. Що спостерігаємо? ( в одній пробірці розчин став малиновим, в інших двох – розчини залишилися безбарвними)
Визначили луг. Доливаємо краплями розчин лугу до інших двох: де забарвлення стає менш насиченим, але колір не змінюється – вода, так як вона є лише розчинником; там, де забарвлення зникає – кислота.
Запишемо рівняння реакції між лугом та кислотою. Як спостерігали, розчин стає безбарвним, як це було у випадку з водою. Тобто середовище стало нейтральним.
Робимо висновок: зміна забарвлення індикатора дозволяє визначити тип середовища.
Слайд 10 Такого типу реакції називаються реакціями нейтралізації. З кислотами реагують не тільки луги, але й нерозчинні основи.А тепер поговоримо про те, як колір не тільки допомагає нам визначати речовини, але й впливає на наше життя, відображається на нашому самопочутті, стані і може навіть сприяти нашому успіху.
Слайд 11
П: Як думаєте, чи впливають кольори на нас, на наш настрій? Як саме? Можете навести свої приклади?
Психологи давно виявили, що колір здатний чинити певний вплив на психіку людини. Причому виявляється це дуже різним чином. Іноді він стимулює розвиток деяких реакцій, які сприяють прийняттю рішень. Люди можуть не помічають впливу кольору, проте він існує. Колір виявляє вплив на людину, на її підсвідомість, успішність, настрій, поведінку. За кольоровими перевагами, можна виявити темперамент, характер та психоемоційний стан особистості.
ВПРАВА 3. “Визначення типу темпераменту за кольорами”
Учитель пропонує учням картки 4-х кольорів і дає можливість вибрати за бажанням один чи два кольори
Слайд 8
Таблиця “Колір - темперамент”
П: Чотириколірність закладена в нашому мисленні. Як підтвердження цьому: чотири сторони світу, чотири пори року, чотири частини доби, ччотири темпераменти:
● - холеричний – відповідає червоному кольору;
● - флегматичний – відповідає зелений кольору;
● - сангвіністичний – відповідає жовтому кольору;
● - меланхолійний – відповідає синьому кольору.
В основу відчуттів, думок і дій гармонійно розвинутої людини (чотириколірної) закладено чотири відчуття:
● - стабільна самоповага (зелений колір);
● - активна самовпевненість (червоний колір);
● - задоволена самодостатність (голубий колір);
● - свідомий саморозвиток (жовтий колір).
V. Закріплення.
Х. Як ви вважаєте, нам вдалося поєднати хімію та психологію?. Ви, думаємо, взнали багато нового. То ж здійснимо невеличкий підсумок уроку.
«Продовж речення»
VІ. Підсумок. Рефлексія.
Слайд 15 1. Кольорове серце уроку
Х.: Про що ми сьогодні говорили на уроці? (про кольори, їх значення в хімії та житті людини). Ми ще не раз згадуватимемо на наших уроках про значення кольору в хімії, особливо при вивченні якісних реакцій на певні катіони та аніони. А тепер створімо наше «Кольорове серце уроку»
Слайд 16
П: У кожного з вас є різноколірні сердечка. Оберіть ті кольори, які символізують ваше ставлення до уроку відповідно до інтерпретацій (але не більше двох):
Червоний колір – сподобалося на уроці, я б хотів/ла, щоб такі уроки були частіше
Жовтий колір – дізнався/лась нове на уроці
Зелений колір – мені було нецікав, не сподобалося на уроці
Підійдіть до дошки і на великому серці уроку розмістіть свої сердечка.
Х. Як висновок: кольори чуттєво впливають на наше життя. І щоб зробити його якісним і корисним, нам потрібно прислухатися до тих порад, яких потребуємо, використовувати їх відповідно до своїх потреб.
П. А тепер кожен із вас хай підійде до колеса рекомендацій і покрутить його.
Слайд 17
Колесо побажань (Порадник на майбутнє)
Індикатор
|
||
Розчин кислоти(кисле середовище) |
Розчин лугу (лужне середовище) |
|
Лакмус |
червоний |
Синій |
Метилоранжевий |
червоний |
Жовтий |
Фенолфталеїн |
не забарвлює |
Малиновий |