Урок: Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, обміну, заміщення.

Про матеріал

спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Перегляд файлу

Тема: Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, обміну, заміщення.

 

 

Мета:

навчальна: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції, розвивати вміння й навички визначення типів хімічних реакцій за рівняннями хімічних реакцій, формувати знання учнів про хімічні рівняння на прикладі класифікації рівнянь реакції;

розвивальна: розвивати навички і вміння складати рівняння хімічних реакцій, розвивати логічне мислення учнів, навички самостійної пізнавальної діяльності;

виховна: сприяти формуванню наукового світогляду учнів; виховати вміння роботи в колективі, формувати здоров'язберігаючу компетентність.

Формування ключових  компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.

Основні поняття та терміни: хімічні реакції, реакції сполучення, розкладу, заміщення й обміну реакції.

Методи та прийоми: бесіда, пояснення, розповідь, демонстрація.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Структура уроку

І.  Організаційний етап……………………………..1—2 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань……………………..5—6 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності………………..2 хв.

IV. Повідомлення теми й мети уроку………………..2 хв.

V . Вивчення нового матеріалу…………… ……….21—23 хв.

VІ.  Узагальнення й закріплення знань……………….5 хв.

VІI. Підсумок уроку………………………………2-3 хв.

VIІI. Рефлексія…………………………. ……..1 хв.

VIII. Домашнє завдання………………… ………1 хв.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Я рада вітати вас на уроці хімії.

Налаштування на урок

- Щоб дізнатися з яким настроєм ви прийшли на урок, зверніться до різнокольорових карток, які є у вас на столах. Подумайте і підніміть картку того кольору, який зараз найбільше імпонує вашому настрою.

 - зелений - радісний

  - червоний - тривожний

Один поет сказав «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Отже, щоб сьогоднішній день не був втрачений, подивіться один на одного і посміхніться.

Створення ситуації успіху Для досягнення гарних результатів на уроці нам необхідні такі складові:

У - уміння навчатись і працювати

С - співробітництво в парах і групах

П - подолання труднощів

 І - ініціативність

X - хороший настрій

Яке слово отрималось? Я бажаю вам успіху і, щоб під час копіткої праці ви відчули гармонію дій, думок, творчої уяви. Зверніть увагу на слайд №2. Перед вами ребус. Відгадайте, яке слово зашифроване? Як ви гадаєте, чому саме це слово зашифроване? Дійсно, ми будемо говорити про хімічні реакції. Отже, тема уроку «Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну»

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Хімічний тренінг:«Пригадай»

1) Що називається хімічною реакцією?(Хімічна реакція (хімічне явище) – процес, під час якого одна речовина перетворюється на інші відмінні за складом.)

2) Що показує рівняння хімічної реакції?(Хімічне рівняння – це зображення хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів.)

3) Які речовини називаються реагентами, або вихідними речовинами? (речовини, що вступають у хімічну реакцію)

 4) Які речовини називаються продуктами реакції?(речовини, що утворюються внаслідок реакції)

 5) Що таке коефіцієнти та індекси?

Прийом «Асоціативний кущ» Які ознаки хімічних реакцій? (випадання осаду, зміна кольору, запаху, виділення газу, утворення малодисоційованої речовини води, виділення чи поглинання тепла).

Вправа «Хмари слів».

Вам роздані зображення колб, але колби не прості, у них зашифровані всі типи хімічних реакцій, з якими ми сьогодні познайомимось детальніше.

Ваше завдання: знайти всі слова і підкреслити іх.

 

ІІІ. Мотивації навчальної діяльності.

Результат пошуку зображень за запитом "клеопатра" (Розповідь із «Клеопатри», Г.Р.Хаггарда)

Стародавня легенда розповідає, що цариця Клеопатра, яка була відома не тільки своєю красою, а ще й освіченою, виграла оригінальне парі, з'ївши дорогоцінний «сніданок», який коштував 100 000 сестерцій.

Ось як це описано в книзі Генрі Хаггарда «Клеопатра»: «…Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин і опустила перлину в оцет. Запанувала тиша, вражені гості, завмерши спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється у міцному оцті. Від неї не залишилось і сліду, і тоді Клеопатра підняла келих, покрутила його і випила весь до останньої краплі».

В історичних довідках згадують парі єгипетської цариці Клеопатри та Марка Антонія. В тодішні часи розваг було не так багато, тож і вигадували всілякі несусвітні речі. Якось від нічого робити, цариця запропонувала Марку Антонію закластися, що вона вип’є на вечерю вино вартістю в 10 мільйонів сестерцій. На ті часи, цілий статок, римський консул згодився. Він явно розраховував виграти.

Але Клеопатра, яка ввійшла в історію як дуже мудра і хитра жінка, і тут обдурила наївного Антонія. Тільки-но почався їхній бенкет, цариці піднесли кубок з винним оцтом. Вельможна єгиптянка демонстративно вийняла з вуха сережку з великою чорною перлиною, яка, власне, і коштувала 10 мільйонів сестерцій, і вкинула в бокал. Наприкінці вечері вона випила його одним залпом і Марк Антоній мусив визнати свій програш.

А яка це хімічна реакція була основою такого ризикованого, на перший погляд, учинку цариці, ви дізнаєтесь наприкінці нашого уроку.

Проблемне запитання. Що сталося з перлиною? До якого типу можна віднести цю хімічну реакцію?

Щоб відповісти на ці питання здійснимо класифікацію хімічних реакцій.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Розгортайте, будь ласка, зошити, запишіть число та тему над якою будемо працювати «Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів та продуктів реакції: реакції сполучення, розкладу, заміщення,обміну»

Мета нашого уроку:

  • Ознайомитись з ознаками класифікації хімічних реакцій:
  • Навчитись розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення,обміну;
  • Вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.
  • Вивчення нового матеріалу.

V. Вивчення нового матеріалу

Кожна хімічна реакція індивідуальна,оскільки в неї беруть участь конкретні хімічні речовини з притаманними їм властивостями . Разом з тим, різні хімічні реакції мають багато спільних ознак, що дає змогу класифікувати їх на підставі тієї чи іншої озна

Дидактична гра «Хімічна квітка»

Існує декілька класифікацій, які враховують різні ознаки хімічних реакцій.

Розглянемо основні з них.

Розглянемо на сьогоднішньому уроці першу класифікацію: за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції .

Давайте пригадаємо які ж саме реакції називаються реакціями сполучення, розкладу, обміну та заміщення?

Запишемо схему класифікації в зошити

Хімічні реакції

(за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції)

 

 

 

         Сполучення       Розкладу           Заміщення                Обміну

Робота з підручником.

Творча лабораторія

А. Реакції сполучення

Звернітьувагу на екран. Відеодослід «Взаємодія сірки та магнію з киснем» Запишемо цю реакцію(один учень працює біля дошки, інші – в робочих листах).

Який тип реакції? Дайте визначення , що таке реакція сполучення. Між якими сполуками можлива реакція сполучення?

Реакції сполучення - хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох простих чи складних речовин утворюється одна нова складна речовина. Запишемо загальну схему реакції сполучення в робочий лист. А +В = АВ

 Реакції заміщення (Учні об’єднуються у 4 групи) Кожна група виконує лабораторний дослід згідно інструктивної картки та інструкції з техніки безпеки під час роботи з хімічними реактивами.

 1 група (взаємодія алюмінію із хлоридною кислотою)

2 група (взаємодія заліза із хлоридною кислотою)

 3 група (взаємодія магнію із сульфатною кислотою)

4 група (  взаємодія цинку із сульфатною кислотою)

Учні записують рівняння реакцій на дошці і представляють свої результати.

Реакції заміщення– хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини. Запишемо загальну схему реакції в робочий лист. А +ВС = АС + В

 Реакції обміну (Учні об’єднуються у 4 групи) Кожна група виконує лабораторний дослід згідно інструктивної картки та інструкції з техніки безпеки під час роботи з хімічними реактивами.

1 група (взаємодія натрій гіроксиду з хлоридною кислотою)

2 група (взаємодія натрій карбонату з хлоридною кислотою)

3група (взаємодія барій гіроксиду з сульфатною кислотою)

4група (натрій гідроксид і розчин купрум сульфату) Учні записують рівняння реакцій і представляють свої результати. В яких випадках відбуваються реакції обміну? (випадання осаду, виділення газу, утворення малодисоційованої речовини води)

Реакції обміну - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини. Запишемо загальну схему реакції сполучення в робочий лист. АВ +СD = АD + CВ

Реакції розкладу (Демонстрація досліду «Термічний розклад амоній дихромату») Давайте поглянемо на екран (рівняння реакції розкладу…) (NH4)2Cr2O7 N2↑ + Cr2O3 + H2O

Реакції розкладу- хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин. Запишемо загальну схему реакції сполучення. АВ → А +В

Пам’ятка «Правила техніки безпеки»

  1. Речовини не можна брати руками й перевіряти їх на смак.
  2. Працювати в спеціальному одязі та рукавичках.
  3. Для з’ясування запаху речовин не можна підносити посудину близько до обличчя, тому що вдихання парів і газів може спричинити подразнення дихальних шляхів. Для ознайомлення із запахом потрібно долонею руки зробити рух від отвору посудини в бік носа.
  4. Без указівки вчителя не змішуйте не відомі вам речовини.
  5. Під час виконання дослідів користуйтеся невеликими дозами речовин.
  6. Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами. Якщо кислота або луг випадково потрапить на руки чи одяг, то негайно змийте їх великою кількістю води.
  7. Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом.
  8. Залишки речовин не висипайте і не вливайте назад у посудину з чистими речовинами.
  9. Користуючись спиртівкою, не можна запалювати її від іншої спиртівки, тому що може пролитися спирт і виникне пожежа.
  10. Нагріваючи рідини, тримайте пробірку отвором від себе і не спрямовуйте її на сусідів.
  11. При нагріванні пробірки над полум’ям спочатку обережно прогрійте її по всій довжині у верхній частині полум’я, а потім продовжуйте нагрівати, не торкаючись дном пробірки до гнота спиртівки, щоб вона не тріснула…

VІ. Узагальнення й систематизація знань.

Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.

1 K2O + H2O = 2KOH;    А обміну;

2 3NaOH + H3PO4 = Na3PO4 + 3H2O;  Б заміщення;

3 Fe(OH)2  = FeO + H2O;    В сполучення;

4 2Na + 2H2O = 2NaOH + H2.   Г розкладу;

        Д полімеризації.

 

VІІ. Підсумок уроку Повернемось до нашої легенди про Клеопатру.

Проблемне запитання.

Що трапилось з перлиною?

Очікувана відповідь: перлина складається з кальцій карбонату - вона розчинилася у кислоті: СаСО3 + 2HCl →CaCl2 + H2O + CO2↑ - реакція обміну,

Перли складаються переважно з кальцій карбонату СаСО3 і тому легко розчиняються в кислотах (оцет розчин органічної оцтової кислоти). Напій, який коштував 100000 сестерцій, являв собою розчин кальцій ацетату.

СаСО3 + 2СН3СООН = (СН3СОО)2 Са + Со2

 

Творче застосування знань, умінь, навичок

Тести

 1.Схема А + В = АВ відповідає реакції:

а) сполучення б) заміщення в) розкладу г)обміну

2. Схема АВ = А + В відповідає реакції:

а) сполучення б) заміщення в) розкладу г)обміну

3. Схема А В + СД = АД + СВ відповідає реакції :

а) сполучення б) заміщення в) розкладу г)обміну

4. Схема А + ВС = АС + В відповідає реакції:

а) сполучення б) заміщення в) розкладу г)обміну

5. У реакції розкладу бере участь:

а) одна складна речовина б) проста і складна речовина в) дві прості речовини

6. У реакції сполучення можуть брати участь:

а) прості речовини б) складні речовини г) прості і складні речовини

7. У реакції обміну беруть участь:

а) одна складна речовина б) проста і складна речовина в) дві складні речовини

8. Взаємодія кислот з металами є реакцією:

 а) сполучення б) заміщення в) розкладу г)обміну

9. Випадання осаду, виділення газу є ознакою реакцій:

а) сполучення б) заміщення в) розкладу г)обмін

Літературне завдання . Визначте про яку реакцію йдеться в уривку літературного твору. Запишіть її хімічне рівняння. Класифікуйте цю реакцію за кількістю та складом реагентів і продуктів  «Шипить та куриться вапно, що його гасять у великих дощаних скринях» (І.Франка)

      Задача . До складу антацидних (проти печії) лікарських  препаратів «Маалокс» і «Алмагель» входять магній гідроксид і алюміній гідроксид. Складіть рівняння реакцій цих сполук із хлоридною кислотою – головною складовою шлункового соку. Класифікуйте реакції за кількістю та складом реагентів і продуктів. Запишіть їхні рівняння у повній і скороченій йонній формах. Визначте, які йони у складі шлункового соку є причиною печії.

Реакції. фото

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Рефлексія Діти по колу говорять по одному реченню, обираючи початок фрази з рефлексивного екрана

«Вільний мікрофон». Завершіть речення:

                        Як ви вважаєте, чи досягли ми очікуваних результатів? (Досягли)

                        Я навчився розрізняти...

                        Мені сподобалось...

                        На мою думку, найкращими були...

                        Мені сподобалось....

Оцінювання учнів (За тестами та додаткові бали за активність)

 З яким настроєм ви йдете з уроку? Підніміть ваші різнокольорові картки.

ІХ. Домашнє завдання: 

     Вивчити із підручника Хімія 9 кл Н.М. Попель параграф 13 (с. 70-75), виконати вправи № 98(письмово).

     Творче завдання: скласти кросворд із словами, що зустрічаються в темі «Типи хімічних реакцій»  

     Стосунки  між  людьми  можна  порівняти  з  хімічними  реакціями. Існують    реакції    сполучення,    обміну,    заміщення    та    розкладу. Найнебезпечніший вид стосунків – реакція розкладу.

          Тож, бажаю нам єдності і мирного неба над головою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з текстом.

 

Реакції сполучення - хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох простих чи складних речовин утворюється одна нова складна речовина.

Загальна схема реакції сполучення :

А +В = АВ

 

Реакції заміщення– хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини.

Загальна схема реакції сполучення:

А +ВС = АС + В

 

Реакції обміну - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини.

Загальна схема реакції сполучення:

АВ +СD = АD + CВ

 

Реакції розкладу- хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин.

Загальна схема реакції сполучення:

АВ → А +В

 

Хімічні реакції

(за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції)

 

                      

        

                Сполучення       Розкладу           Заміщення                Обміну

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\medal-d-371-zoloto-1.jpg

Опорна схема  Додаток 3


Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "контур  долоні"

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "контур  долоні"

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
18 березня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку