Урок ЯДС в 2- Б класі
Тема. Кольорові сторінки в природі.Зима.
Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців; прищеплювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу.
навчальна складова: розширювати та збагачувати знання учнів про сезонні зміни у неживій природі, зокрема взимку, ознайомити учнів із поняттям «сніжинка»;
розвивальна складова: розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, пам’ять та мовлення учнів;
виховна складова: виховувати інтерес до природознавства, бажання бути природі другом, досліджувати її явища.)
Обладнання: підручник, зошит, картки для групової, парної та індивідуальної роботи, слайди, серветки, клей.
Технічне обладнання та програмне забезпечення: ноутбук, проектор, мультфільм «Сніжинка», презентація «Ознаки зими».
Тип : урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент (перевірка готовності дітей до уроку)
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він чудовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І дружно промовимо: «Доброго ранку!»
IІ Мотивація навчальної діяльності школярів
Вправа «Настрій»
- Добре, діти, що всі прийшли на урок з гарним настроєм. Тож я вам усім а також і нашим гостям бажаю чудового гарного настрою на цілий день.
- Девіз уроку(презентація)
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1.Фенологічні спостереження.
Повідомлення чергового Гідрометцентру.
2.Гра «Відшукай зайве». ( слайд )
Отже, які об’єкти належать до неживої природи?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вирушаємо у світ природи. Допоможе нам у цьому чарівниця. Відгадайте, хто вона!
Стало біло навкруги —
Я розпушую сніги
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я — … (зима)\
Вправа «Асоціативний кущ».(слайд)
Діти, коли ми говоримо про зиму, які асоціації у вас виникають, що перше вам спадає на думку?
- Саме зимі присвячено наш урок. Сьогодні ми навчимося визначати ознаки цієї пори року.
ІV Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Як люди відчувають, що прийшла зима?
Якою ви хочете бачити зиму?(слайд)
У зими є помічники три сильних брати. Хто вони? (слайд)
Робота в групах(слайд)
1гр.Грудень.Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. Цей місяць називають “грудень” – від слова груддя або грудки. Після осінніх дощів розтоптані возами дороги замерзали. Їздити такими дорогами було важко - заважали замерзлі грудки.
Довідкове бюро
22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується ( На дошці тривалість дня)
2гр. Січень Другий місяць новий рік розпочинає й половину зими відсікає. Кажуть: «Січень – снігом січе». Отож, так місяць звуть січнем. Але існує ще одна думка. Наші предки взимку, коли дерева «сплять», бралися розчищати ліси – «сікти» (рубати) дерева.
3гр. Лютий Інколи зима по-справжньому виявляє свій суворий характер тільки в лютому – останньому зимовому місяці. Тоді дмуть сильні вітри, налітають віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Звуть його злюкою Але сонце повертається на бік весни. Часто бувають відлиги. ( На дошці t повітря)
Довідкове бюро
Послухаємо як у народі називають кожен зимовий місяць.
У нас є діти, які в ці місяці святкують свій день народження.
Хто народився у грудні? У січні? У лютому?
Кожний місяць має свої прикмети , так його характеризує народ
Робота в парах Вузлик мудрості.
-У грудні сім погод на дворі: дме, кружляє, рве і мете.
Грудень землю грудить і хату студить.
Грудень кінець року, а початок зими.
Січень — року початок, а зими середина.
Січень, наступає, мороз людей обнімає
Січень в кожусі до п’ят гуляє й візерунки на шибках малює.
Лютий — місяць лютий, запитує, як взутий.
В лютому багато інею на деревах — буде багато меду.
Лютий будує мости, а березень їх ламає
А яка головна ознака зими? На вашу думку, як утворюється сніг?
(слайд)
( На дошці – Опади)
Довідкове бюро
1. Слово сніг має наступні синоніми:
Якщо сніг з вітром- заметіль
ХУРТОВИ́НА, МЕТЕ́ЛИЦЯ, ВІ́ХОЛА, ЗАВІРЮ́ХА, ХУ́ГА, ЗАВІ́Я,
СНІГОВІ́Й,СНІЖНИ́ЦЯ, ХУГОВІ́Й, ЮГА́, ХВИ́ЩА,ХУГАВИ́ЦЯ,.,
ХУРДЕ́ЛЯ,ХУРТЕ́ЧА,СНІГОВИ́ЦЯ, ВІ́ХАЛО, ЗАВІ́ЙНИЦЯ, ЗАМЕТІ́ЛЬНИЦЯ, , ЗА́МЕТЬ МЕТІ́ЛЬ,СНІГОВІ́ЙНИЦЯ, СНІГОКРУ́ТНИЦЯ,
БУРА́Н, ПУРГА́. Загадки (презентація)
Знайомство з явищами природи (слайд)
Робота в парах
Робота з підручником.с. 42
Про які явища зими ми ще не згадали? ( іній і мороз)
Фізкультхвилинка
Гра «Чого взимку не буває?
Діти, а чи знаєте ви, чого взимку не буває?
Завірюха завиває,
Снігом землю засипає.
Ти скажи мені, Іване,
Чого взимку не буває?
(Промовивши ці слова, вчитель торкається плеча дитини і пропонує відповісти.)
Узимку не можуть рости квіти, тому що — земля мерзла
Про зиму написано багато віршів, оповідань, казок, картин
Робота в друкованому зошиті
Вправа «Сенкан». Зима. (слайд)
Складіть вірш про красуню – зиму.
Що?Зима…
Яка?Пухнаста, м’яка,
Що робить?Морозить, вкриває, звеселяє.
Склади речення Люблю цю пору року!
Білосніжка.
Про зиму складалось багато приказок та прислів’їв (слайд)
Підсумок уроку. Гра «Увійди в картину»(СЛАЙД)
Передайте ваш настрій
Про яку пору року ми говорили?
Які ознаки зими ви запам’ятали?
Які завдання найбільш сподобались?
С. 42-43
Намалювати малюнок до теми, ,
написати казку про зиму