Урок "Колядки. Щедрівки. Засівальні пісні"

Про матеріал
розвивати у учнів уяву, логічне мислення, зв’язне мовлення , пізнавальну діяльність, дикцію ; виховувати ціннісне ставлення до національних традицій та обрядів, любов до Батьківщини, патріотизм, шанобливе ставлення до рідної мови, народної культури, звичаїв.
Перегляд файлу

Тема:       Колядки. Щедрівки. Засівальні пісні.

Мета: навчити учнів правильному, виразному, свідомому читанню,

 декламуванню ;

розвивати:  уяву, логічне мислення, зв’язне мовлення , пізнавальну діяльність, дикцію ;

виховувати: ціннісне ставлення до національних традицій та обрядів, любов до Батьківщини, патріотизм, шанобливе ставлення до рідної мови, народної культури, звичаїв.

Обладнання: «Скарбничка знань», презентація, ілюстрації, національне вбрання, сніжинки.

                                                  Тип уроку:

Хід уроку:

І. Загальнокорекційний  етап.  Організація учнів до праці. Привітання.

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

Артикуляційна гімнастика  (__Сл.___1)

Закриваєм очі ми на мить

Уявімо:

як сніжок рипить.

( рип – рип - рип )

як виє віхола у полі

( у – у – у )

як вітер крутить сніг надворі

( ш – ш – ш )

як скаче вершник на коні

( цок – цок – цок )

Потріскують дровцята у вогні

( трісь – трісь – трісь)

 

2.  Основний етап

2.1.  Повідомлення теми і мети уроку.

 Учниця розповідають вірш

Вірш

Приступаєм до навчання –

Буде в нас урок читання

Ми про звичаї народні

Почитаємо сьогодні,

Про традиції й обряди

Говорити будем раді.

Пам’ятаєм їх щоднини,

Бо ми діти України.

  • Діти, кожна країна і кожен народ має свої традиції. Наша країна Україна дуже багата цікавими звичаями, святами. Пригадайте, які народні свята відзначають у вашій родині взимку? З давніх – давен люди святкують Різдво. Сьогодні ми будемо знайомитися із обрядами нашого народу, поговоримо про те, як зустрічали колись Різдво в Україні, як колядували, як щедрували.

 

Слайд _2___ Очікування від уроку «Скарбничка знань»

Вчитель:

  У вас  на парті лежать сніжинки. В кінці  уроку на них ви запишете ті знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці і покладете їх до скарбнички

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Дидактична гра «Вгадай слово»                     слайд ____3____

 

 

Вчитель:

Діти, слухайте уважно вірші-загадки. Ви повинні відгадати слово, що стоїть в кінці вірша.

 

 

Ну, на що зима багата?

Дуже часто взимку свято.

Рівно сиплеться до ніг

Кришталевий білий сніг.

І до кожної хатинки

Дід Мороз несе ялинку.

 - До якої пори року можно віднести ці слова ?

 

2. Гра знайди « Зайве слово». (Слайд __4__ )

 

 Вправа на удосконалення техніки читання.

 

  •              Діти, прочитайте слова і виключіть зайве слово.

 

  Слова на картках: колядники, колядка, обряд, щедрівка, Святий вечір, Різдво, літо, щедрувати.

 

- Чому це слово зайве?

 

- Всі ці слова говорять нам про зимові свята.

 

Учитель:  В народі кажуть  «Зима прийшла й празничків привела».

Тож ми будемо знайомитися з народними календарно-обрядовими колядками та щедрівками, що пов'язані із зимовими святами.

 

Розповідь вчителя. (Слайд _6_)

    Вечір перед Різдвом (6 січня) називається Святвечором. Саме у Святвечір готували 12 священних страв без м’яса та молочних продуктів. Коли заходило сонце,  господар з горища приносив першого снопа «Дідуха», (Слайд _7_) якого приготували під час перших жнив. Мати з дочками накривали на стіл. Під скатертину клали соломи та під стіл. «Дідуха» ставили на покуті.

На стіл клали: часник, щоб злі сили не приступали;  зерно, щоб урожай був гарний; гроші, щоб у хаті тримались. Увечері збиралися колядники та йшли колядувати.

 

 

  •              Сьогодні на уроці ми познайомимось із текстом «Колядники.»

 

    1) Словникова робота. Слайд_(__8___)

 -  Спочатку, ми познайомимось із незнайомими або незрозумілими словами, які зустрінуться в      тексті   « Колядники».

Чудернацький - дивний, дивацький.

Мешкати - Жити, проживати (у певному приміщенні).

 

 

          2)Опрацювання тексту «Колядники» ( с. 86). (Слайд___9___)

 

  1. Читання вчителем з підготовленими учнями тексту « Колядники», с. 86.
  •              Які слова ще не зрозуміли?

 

  1. Мовчазне читання тексту.

 

 -  Знайдіть у тексті і прочитайте, що світило колядникам і навіщо?

 - Чим пригощали люди колядників?

 - В який чудернацький одяг рядилися колядники?

 

  •              Хто ж такі колядники? (Учні розглядують слайд.)

( Відповіді дітей.)

 

3. Розповідь вчителя. (Слайд__10_____)

   Маленькі колядники – це хлопчики та дівчата, які перевдягалися в  незвичайний костюм. Вони ходили  по вулиці, заходили до кожної хати, співали колядки, зичили щастя, здоров’я, прибутку, довгого віку. За це господарі нагороджували колядників за їхні старання цукерками, печивом, грішми.

В руках вони несли яскраву зірку. Зірка їм світила, щоб колядники не збилися з путі, бо несли вони людям радісну звістку. Вони брали із собою дзвоник, торбу на гостинці, скриньку на гроші.

 

 

  4)  Інсценівка колядок. (Слайд_11_)

(Учні ряджені заходять до класу і колядують.)

 

  •                   Дякуємо вам, за ваші побажання.

 

  •                   Зараз ми з вами переглянемо невеличкий уривок з фільму і ви мені скажете, який обряд тут показано.

 

Уривок з фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки».  (Слайд_12_)

- Що ви можете сказати про уривок фільму, який ми переглянули?

- Як ви помітили у фільмі показано обряд щедрування.

  •              З чим вітають господарів  щедрувальники?
  •              Що бажали вони господарям?

 

5)Опрацювання  щедрівок ( с. 67).

 

 Фіз . хвилинка (Слайд_13_)

 

 (Слайд___14_) - Увечері напередодні Нового року (13 січня) – Щедрий вечір. За християнським календарем це день преподобної Меланії. Дівчата групками чи поодинці приходили до односельців, щоб защедрувати. Щедрувальники вітали господарів зі святом, бажали їм щастя, здоров’я та достатку в новому році. За це вони отримували гостинці.

 

 

   

1 . Читання  Щедрівки.  с. 88. Вправа «Читання викликання».

Зараз ми звами прочитаємо ще одну щедрівку

Один учень читає 2 рядки щедрівки , викликає слідуючого учня. Учні читають викликанням до кінця.

 

Ви напевне звернули увагу, що у ній згадується про весну « сивая зозуленька»,  « прилетіла ластівочка». Це тому, що колись, дуже давно, в Україні Новий рік святкували навесні.

 

І в нас залищився ще один обряд – це засівання. (Слайд__15__)

 

  1.               Посівання (засівання) — обряд в перший день Нового року за старим стилем, який збігається з християнським святом Василія Великого . На Старий Новий рік (14 - січня— Василя, окрім служби в церкві, традиційно зранку ходили посівати посівальники-хлопчики, обсіваючи зерном оселі родичів, сусідів, знайомих. Посівальниками мають бути хлопчики, оскільки існує повір'я, що першим на Новий рік мав зайти в хату чоловік, щоб все було добре і в родині, і в господаря. Посівали зерном, в основному — житомпшеницею. Першому засівальнику, як правило, приділялася особлива увага, тому зранку хлопці намагалися встати якомога раніше, щоб бути першим.

 

    - Засівальна (розказує підготовлений учень, посіває) с.89

 

 

ІV. Підсумок уроку.

 

Ось і підходить наш урок до завершення. Дома ви вивчите на пам'ять на вибір щедрівку або засівальну. Виразно прочитаєте текст « Колядники» . (Слайд__16__)

 

А зараз проведемо невеличку вікторину і згадаємо про що ми розмовляли на уроці. . (Слайд__17__)

Вікторина

  Коли ходять колядники колядувати? (Опівночі у свят вечір, на Різдво)

  •                    

Що просять і що бажають колядники господарям? (Гостинців, добробуту).

- Чому у щедрівці «Ой, сивая та й зозуленька» згадується про зозулю?

(раніше  Новий рік відзначали весною).

- Чому у колядках трапляються звернення «пане господарю». Кого так величали -  панів?       (Ні. простих людей, господарів).

- З якими зимовими святами  ми познайомилися ?

- Яке свято українці величали колядками?

- А коли співали щедрівки? (Старий новий рік, свято Василя і Маланки)

- А як називається вечір перед Різдвом? ( Святвечір)

- Як називався сніп , який ставили на покуті під час святвечора? (Дідух)

 

 Оцінювання

- Вчитель відмічає найбільш активних учнів

- Ви сьогодні гарно попрацювали на уроці і отримуєте такі оцінки…..

- На партах у вас лежать сніжинки, запишіть на них які нові знання або які враження у вас з’явилися після нашого уроку і покладіть у скарбничку знань.

(Слайд__18__) «Скарбничка знань»  ( учні вкладають у скарбничку ті «знання», що вони отримали під час уроку) (Слайд__19__)

Заключне слово побажання.

(Слайд__20__)

  Написи на сніжинках

 Навчився (навчилася) виразно читати

Навчився (навчилася) виразно розповідати колядки

Навчився (навчилася) виразно розповідати щедрівки

Дізнався (дізналася) багато нового про святкування Різдва

Дізнався (дізналася) багато нового про святкування свята Меланії

Дізнався (дізналася) багато нового про святкування Старого Нового року

Дізнався (дізналася) нові прислів’я про зимові свята

Навчився (навчилася) збирати прислів’я

Навчився (навчилася) відгадувати загадки

Дізнався (дізналася) як « водили козу»

Закохався (закохалася) в наші українські обряди)

 

docx
Додано
25 січня 2021
Переглядів
4595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку