Конспект
залікового уроку з української літератури
на тему «КОМА І КРАПКА З КОМОЮ У СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ»,
проведеного в 11 класі Борисівського ліцею «Плужненської сільської ради»
студенткою-практиканткою групи МФіл-52У
факультету початкової освіти та філології
зі спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і література)
Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії
ХЕЛЕНЮК АНАСТАСІЄЮ ВАЛЕРІЇВНОЮ
Дата: 01.02
Тема: Кома і крапка з комою у складному реченні.
Мета: удосконалити загально пізнавальні вміння правильно інтонувати складні речення, пунктуаційні вміння й навички, пов'язані з уживанням коми і крапки з комою у складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання крапки з комою між частинами складного речення.
Обладнання: мультимедійна презентація, дидактичний матеріал, підручник, збірник тестів.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина. Емоційне налаштування учнів.
Учні, я рада вас сьогодні вітати. Посміхніться один одному, адже посмішка піднімає настрій та зміцнює дружні стосунки. А щоб ви творчо працювали, проведемо аутотренінг. Тож повторюйте за мною:
«Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую. Я не боюся висловлювати своїх міркувань. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати».
Отже, розпочинаємо наш урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Коментований диктант
Записати речення, довести, що вони є БСР. З`ясувати смислові відношення між частинами БСР, прокоментувати вживання розділових знаків.
Вечірня хмарина розтанула в небі, упала зоря за крутий небосхил (В.Куликов). Хмара виплакала сльози, ними вмилися гаї, сивувата димка й досі між деревами стоїть (Б.Дегтярьов). Вечірнє сонце пасторалі грало на скрипках лісу, в передзвін гаїв вслухався вітер; кожен квіт помалу, немов людина, подих затаїв (О.Фішер). Ожиною терпкою пахне ліс, на пагорбах замріялась ялиця (Д.Луценко).
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Творче спостереження з елементами аналізу
(Прочитати уривок з оповідання Панаса Мирного «День на пастівнику». Звернути увагу на особливості авторського стилю (інформативність, виразність, багатство інтонаційних переходів).
Сонце піднялося вже височенько і, гаряче, іскристе, обливало і бурту, і хлопчика, і кругом широке поле своїм огнистими світом; горіла молода трава на бурті зеленим огнем; неопавша роса світила і відбивала дорогим самоцвітним камінням; одежа хлопчика — лихі вибійчані штанці, засукані аж до колін, латана сорочка і на голові з передраним козирком картуз — під тим світом губили свою злиденність, неохайність…
Картина була справді чудовна: з бурти, мов з високої гори, видно було на праву руч місто. Церкви підняли високо вгору свої круглі голови, сяяли у прозорому повітрі золотими банями, зеленіли їх залізні покрівлі, мов травою вкриті, біліли білі боки, мов з крейди вистругані; поміж церквами хати, людські городи тонули в гущавині темно-зелених садків — он і річка блищала, звиваючись змією по жовтому пісочку і пускаючи легенький димок туману з себе… (Панас Мирний).
Виділити безсполучникові складні речення. Указати на доцільність ужитих розділових знаків між їхніми частинами.
IV. Повідомлення теми, формування мети та основних завдань.
Слово вчителя. Пригадайте, які речення називаються складними? Які ви знаєте види складних речень?
ВИДИ СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ |
|||
Вид речення |
Вид та засоби зв’язку |
Приклади |
|
Сполучникове |
Складносурядне |
Сурядний зв'язок (сурядні сполучники; інтонація) |
І діти сміються, і вітер привітно в каштанах шумить. |
Складнопідрядне |
Підрядний зв'язок (підрядні сполучники або сполучні слова; інтонація) |
Не може кермувати людьми той, хто сам не бачить шляху із пітьми. |
|
Безсполучникове |
Безсполучниковий зв'язок (інтонація). |
Осипається листя, жмуться і горбляться берези. |
ІV. Опрацювання та закріплення теоретичного матеріалу.
Кома у складносурядному реченні.
Зазвичай у складносурядному реченні ставимо кому на межі частин перед і (й), та, або, чи, а, проте, але, зате, однак, а також перед другим компонентом парних сполучників або…або, чи…чи, то…то, ні…ні, не то…не то, хоч…хоч: Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було! (Т. Шевченко). Кожна дівчинка з дитинства мріє стати принцесою, і Хеловін – саме час здійснити свою дитячу мрію (З видання «Модна леді»).
Кома у складнопідрядному реченні.
Зазвичай частини складнопідрядного речення виокремлюємо комами: Щоб зрозуміти, чи хлопець закохався, треба зрозуміти його самого (З видання «Модна леді»). Сайт «Українська музика» - некомерційний проєкт, який сприяє поширенню сучасної української музичної культури у світі (Фейсбук); рідше – тире й крапкою з комою.
СТАВИМО КОМУ |
||
умова |
як ставимо кому |
приклади |
бо, де, коли, який, як, щоб, немов + підрядне речення |
на межі частин складнопідрядного речення перед сполучником (сполучним словом) |
Люблю, немов ніколи не любив. Тигрицею, яку печуть тавром, ревла земля під кінським копитом (Юрій Клен). |
тому що, через те що, незважаючи на те що, унаслідок того що, для того щоб, замість того щоб, після того як, у той час як, з тих пір як, тоді як + підрядне речення |
один раз: або перед сполучником, або в середині нього (залежно від логічного наголосу) |
У житті нічого страшного статися не може, тому що це просто реалістичний сон (Л. Дереш). Або: У житті нічого страшного статися не може тому, що це просто реалістичний сон. |
при збігу двох сполучників, якщо, вилучивши підрядне речення, не треба перебудовувати головне |
між сполучниками |
Ті, що вийшли з тьми, у пітьму і кануть, бо, коли сходить світило дня, тьмяніють світила ночі (Я. Галан). |
Між частинами складного речення з кількома підрядними теж ставимо коми, але не завжди.
СТАВИМО КОМУ |
НЕ СТАВИМО КОМУ |
||
умова |
приклад |
умова |
приклад |
між підрядними частинами НЕМАЄ сурядних сполучників і, й, та, або, чи |
Голубооким дівчатам, які збираються підкорити всіх на вечірці, не варто користуватися рожевими тінями, бо повіки здаватимуться припухлими (З видання «Модна леді»). |
між підрядними частинами Є сурядні сполучники і, й, та, або, чи |
Саме Маверик почав маркувати свою велику рогату худобу, яка полюбляла втікати на свободу і яку викрадали сусіди (З вікіпедії). |
Кома у безсполучниковому складному реченні
СТАВИМО КОМУ |
|
умова |
приклад |
частини рівноправні (між ними можна поставити єднальний сполучник), події в них відбуваються одночасно або послідовно |
Літак у небі креслить кола срібні, [і] колодязні ридають журавлі (Д. Кремінь). Горить сонце, гуляє вітер (О. Травневий). |
Крапка з комою у складносурядному реченні
СТАВИМО КРАПКУ З КОМОЮ |
|
умова |
приклад |
частини складносурядного речення дуже поширені, мають свої розділові знаки або віддалені за змістом |
Осінній вітер в лузі свище, вербу хитаючи тонку; а я схиляюся ще нижче себе побачити в струмку (Т. Осьмачка). |
Крапка з комою у складнопідрядному реченні
Крапку з комою ставимо між однорідними ускладненими й віддаленими за змістом підрядними реченнями: Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкають об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маками (І. Нечуй-Левицький).
Крапка з комою у безсполучниковому реченні
СТАВИМО КРАПКУ З КОМОЮ |
|
умова |
приклад |
частини ускладнені й мають свої розділові знаки |
Хмари темнішали, обволікаючи фіолетово-чорні вершини; небо набирало дедалі густішої барви (А. Андрухович). |
частини далекі за змістом |
Я віддано служив своїй коханій; Пігмей мені ввижався в великані (М.де Сервантес) |
V. Застосування теоретичного матеріалу на практиці.
Вправа 1. Прочитайте, поясніть уживання розділових знаків.
1. Який простір і як легко дихати! (Т. Масенко) 2. А уночі вже сад шумів і крізь гілля сміялись зорі (В. Сосюра). 3. Люблю, коли дощить і вітер скаженіє, під блискавицями гне вікові дуби (Ю. Боярунець). 4. Бездонне небо і безмежний світ! (Л. Костенко) 5. Як гарно, коли просто пада сніг й парує чашка липового чаю (О. Радушинська). 6. Як радісно мені, що скоро сніг розтане й зелене убрання надінуть дерева (В. Сосюра). 7. Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій (В. Сосюра).
Вправа 2. Перепишіть, розставляючи розділові знаки.
1. Ліси розстилають таємничі шерехи під ногами перешіптується туман невидимі крила качок пролопотіли над верхівками дерев і обізвалися сплеском у лісовому озерці (М. Стельмах). 2. Дерева не менш складні організми аніж люди просто вони інакше відчувають плин часу та живуть іншими часовими категоріями (В. Дрозд). 3. І людина чиє життя завжди схоже на життя сізіфове має подякувати вічно молодій природі за її вічно молоду віру і надію за те щасливе натхнення яким вона наділяє й людину (Є. Гуцало). 4. Сонце червоно граючи сідало захід палав наче пожежею (Панас Мирний). 5. Летять роки я сам не відаю куди (О. Довгий).
Підкресліть у кожному реченні граматичні основи.
Вправа 3 . Перепишіть речення й розставте в них розділові знаки.
1. З глибини землі цупке коріння тягне цілющі соки і на живих гілках дуба проростає зелене листя (І. Цюпа). 2. В країнах теплих полудневих злітає дощ із хмар рожевих і переймають на путі його проміння золоті (Олександр Олесь). 3. Пишіть листи і надсилайте вчасно коли їх ждуть далекі адресати коли є час коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко). 4. Я помітив що в таборах де було голодно і холодно люди відчували себе дуже здоровими й міцними духом (М. Дочинець). 5. У нас є до кого звернутися лише тоді коли тобі добре (Л. Костенко). 6. Надію в хаті поважайте її на видному тримайте бо де у хаті вона є туди і щастя забреде (С. Горлач).
VІ. Підведення підсумків уроку. Коментоване оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 3 (стор. 131), 5 (стор. 132 - 134)
Виписати з художньої літератури 5 прикладів складних речень, у яких між частинами вживається кома чи крапка з комою.