УРОК "Двокрапка й тире у складному реченні"

Про матеріал
Мета уроку: удосконалити загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати складні речення, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням двокрапки й тире у складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність вживання двокрапки й тире між частинами складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати складні речення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, його цінності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект

залікового уроку з української мови

на тему «ДВОКРАПКА Й ТИРЕ У СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ»,

проведеного в 11 класі Борисівського ліцею «Плужненської сільської ради»

студенткою-практиканткою групи МФіл-52У

факультету початкової освіти та філології

зі спеціальності 014 Середня освіта (Українська мова і  література)

Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

ХЕЛЕНЮК АНАСТАСІЄЮ ВАЛЕРІЇВНОЮ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата: 06.02

Тема: Двокрапка й тире у складному реченні.

Мета: удосконалити загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати складні речення, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням двокрапки й тире у складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність вживання двокрапки й тире між частинами складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати складні речення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, його цінності.

Обладнання: таблиці, підручник, збірник тестів, опорні конспекти, мультимедійна презентація.

Тип уроку: удосконалення знань, умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина. Емоційне налаштування учнів.

Сподіваюсь, що ви почуваєте себе добре. Привітайте один одного посмішкою й миром.

Вправа «Усмішка по колу»

Візьміться за руки. Подивіться мені в очі, а тепер погляньте один на одного, усміхніться. Побажайте один одному чогось доброго, світлого. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш сьогоднішній урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Мозковий штурм

     Яке речення є складним?

     Яке складне речення є безсполучниковим?

     За допомогою чого з’єднуються частини складносурядних і складнопідрядних речень?

     Чим з’єднуються частини безсполучникового складного речення?

     Як відображається інтонація на письмі?

     Чим відрізняються БСР від сполучникових складних речень?

     Чи є у БСР головна і залежна частина?

ІІІ. Повідомлення теми, мети та основних завдань. Мотивація навчальної діяльності.

Прочитайте. Розкрийте алегорію вірша. Про яку глибину насправді йдеться?

Мене в дитинстві, як ведеться з давнини,

застерігали: бійся глибини!

Я слухався і плавав на мілкому.

В іржаво-каламутній рідині

не бачив дна, хоч і стояв на дні,

коли змагала втома.

Мені казали: бійся глибини.

Мене застерігали: зупинись!

Та я поплив. Поплив у синій легіт.

І ось вона — прозора глибина!.. Я

 здивувався: видно аж до дна.

Відчув: на глибині пливеться легше…

                                   (П. Перебийніс)

Поясніть уживання двокрапки. Звіртеся до  поданої нижче таблицею.

ІV. Опрацювання та закріплення теоретичного матеріалу.

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу

Двокрапку між частинами безсполучникового складного речення ставлять, якщо

наступна частина пояснює, доповнює або розкриває зміст попередньої

Читаю Рильського: у глибині бездонній хлюпоче слово, чисте, як кришталь (С.  Тихолоз).

друга частина вказує на причину того, про що йдеться в  попередній (можна вставити бо)

Троянда не розквітне: [бо] її спалило сонце непривітне (В.  Чумак).

у попередній частині є  слова знати, розуміти, уявляти, пам’ятати, бачити, чути, пояснювати

Знаю я: моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі (В.  Сосюра).

у першій частині є  слова так, такий, всякий, одно

Любов буває всяка: любив вовк кобилу, та лишив хвіст і гриву (М.  Стельмах).

 

Вправа 1. Прочитайте прислів’я. Поясніть уживання двокрапки. Скористайтеся таблицею.

1. Пам’ятай: не спотикається тільки черв’як. 2. Не спіши сміятися з іншого: образити людину легко. 3. Щастя — не кінь: на нього вуздечки не накинеш. 4. Не навчай плавати щуку: щука знає свою науку. 5. У миснику сутичка: чашки побилися з тарілками. 6. Такий наш Лука: рукавиці за пазухою, а він їх шука. 7. Час як той кухар: кожному він готує свою страву — долю.

Вправа 2. Перепишіть, розставляючи розділові знаки.

1. Так хотілося б вірити в світі живеш не дарма (В. Гужва). 2. У житті побачиш ти таку картину поганий друг тебе в біді завжди покине (В. Голубничий). 3. Знайшовши у житті легку дорогу знай вона веде в нікуди (Н. Кларк). 4. Кинь нарешті об землю бідою воля лиш найкревніша рідня! (В. Забаштанський).

СТАВИМО ТИРЕ у складносурядному реченні перед і, та (= і)

умова

приклади

друга частина виражає наслідок

Сонце пірнуло за небокрай – і все навколо потемніло (О. Травневий).

швидка зміна подій

Несподіваний ривокі ми відриваємося від землі (А. Шиян)

 

Якщо частини складносурядного речення виражають причиново-наслідкові зв’язки, то перед сполучниками і (й), та (= і) треба ставити кому або тире  (вибір знака залежить від автора): Грамотно доберете аксесуари, і вечір гарантовано буде вдалим. Пор.: Грамотно доберете аксесуари – і вечір гарантовано буде вдалим !

Тире у складнопідрядному реченні іноді ставлять з метою інтонаційного відокремлення головної та підрядної частини. У таких випадках підрядна частина стоїть перед головною: Хоч земля вся укрита снігами – моє серце в цвіту (В. Сосюра). Найчастіше за допомогою тире відокремлюють підрядні з’ясувальні, часу, умови, мети й допустові.

Між частинами безсполучникового речення тире ставиться у таких випадках:

1. Зміст одного речення протиставляється змістові іншого (можна вставити а): Пан гуляв у себе в замку — у ярмі стогнали люди (Леся Українка). (Пор.: Пан гуляв у себе в замку, а в ярмі стогнали люди.)

2. Перше речення вказує на час або умову того, про що йдеться в другому реченні: Будеш сіяти з сумом — вродить печаль (М. Стельмах).(Пор.: Якщо будеш сіяти з сумом, то вродить печаль. Коли будеш сіяти з сумом —- вродить печаль.)

3. Друге речення містить у собі наслідок того, про що говориться в першому реченні (між ними можна вставити сполучники так що, тому): Зацвіли в саду гвоздики — осінь тільки починається (В. Ткаченко). (Пор.: Зацвіли в саду гвоздики, так що осінь тільки починається.)

4. Тире ставиться, коли зображується швидка зміна подій: Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).

Вправа 3. Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки.

1. Без серця жити краще вже згоріть (Д. Павличко). 2. Усі мовчать говорить мати (В. Крищенко). 3. Чужих два слова в пісні буде і пісня вся уже чужа! (Д. Павличко) 4. Пригадую мадонну Рафаеля мистецтво вічне вічне-бо життя! (Д. Павличко) 5. Світ малий у вікні їдь по світу (Є. Лещук). 6. Минулася буря і сонце засяяло (М. Рильський). 7. Здушили сльози не виходь на люди. Болить душа не виявляй на вид (Л. Костенко). 8. Ти засмієшся я заплачу. Ти збережеш я все розтрачу. Та я тобі не дорікаю ти не прощаєш я прощаю (М. Луків). 9. Настане час і піде все в архів (Л. Костенко).

     Обґрунтуйте вживання розділових знаків.

Вправа 4. Утворіть із  кожної пари поданих простих речень безсполучникове складне, між частинами якого потрібно ставити тире. Утворені безсполучникові речення запишіть.

1. День буде погожий. На небі ні хмаринки. 2. Степ завмирає. Затихає вітер. 3. Людського голосу не чутно. Шумить морський прибій. 4. Душу охоплює радість. Лунає чудова пісня. 5. Відкрий улюблений вебсайт. Дізнаєшся багато цікавого й корисного.

     У яких із записаних вами безсполучникових складних реченнях при зміні послідовності частин зміниться розділовий знак? Поясніть.

V. Підведення підсумків уроку. Коментоване оцінювання.

Слово вчителя. Сьогодні ви стоїте на порозі дорослого життя, яке у кожного з вас буде різним, і в ньому неодмінно будуть складні ситуації. Тож бажаю вам не забути мудрих істин, яких вчили вас і батьки, і вчителі. І як у вас не склалося б життя, бажаю залишатись вам добрими, чуйними, щирими Людьми з великої букви.

VІ. Домашнє завдання

     Параграф 22 (вивчити правила).

     Виконати вправу  №267 (5,6,7,8 речення) – письмово, дібрати до поданих складних речень синонімічні БСР, поставити потрібні розділові знаки.

 

 

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
399
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку