Урок "Кома та крапка з комою в складному безсполучниковому реченні"

Про матеріал
Під час запропонованого уроку учні зможуть удосконалювати вміння визначати основні ознаки складного безсполучникового речення, ставити розділові знаки в ньому, обґрунтовувати їх; розвивати логічне мислення, уміння і навички аналізувати, зіставляти, порівнювати мовні факти.
Перегляд файлу

Тема Кома та крапка з комою в складному безсполучниковому реченні

Мета:

навчальна –

удосконалювати вміння учнів визначати основні ознаки складного безсполучникового речення, ставити розділові знаки в ньому, обґрунтовувати їх;

розвивальна –

розвивати логічне мислення, уміння і навички аналізувати, зіставляти, порівнювати мовні факти;

виховна –

виховувати зацікавленість до звичаїв і традицій українців, повагу до них.

Тип уроку: урок поглиблення і систематизації знань.

Обладнання: картки, таблиці, книга О. Воропая «Звичаї українського народу»

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мовна розминка

Поясніть значення слів:

ятрівка (дружина брата)

зовиця (сестра чоловіка)

дівер (брат чоловіка)

свояки (чоловіки, одружені на сестрах)

корогви (козацькі прапори)

хорунжий (прапороносець у козацькому війську)

свахи (матері чоловіка і дружини)

  1. Етап проєктування

Перевірка домашнього завдання. Складання плану.

  1. Актуалізація опорних знань.

Дайте відповіді на питання:

  • Як з’єднуються частини у безсполучникових складних реченнях в одне ціле?
  • На які групи поділяються безсполучникові складні речення за характером смислових зв’язків між частинами?
  • До якого виду речень є синонімічними безсполучникові складні речення з однорідними частинами?
  • Які типи інтонації найчастіше зустрічаються у безсполучникових складних реченнях?
  • Що допомагає виразити смислові відношення у писемному мовленні?
  • У чому полягає різниця між складнопідрядними і безсполучниковими складними реченнями?
    1. Пошук інформації. Практичне застосування знань.

  Опрацюйте відео за покликанням, створіть опорний конспект. https://youtu.be/oK8wsHb4y7Q

Вправа «Незакінчені речення»

  1. У складному безсполучниковому реченні, частини якого не підпорядковані за змістом одна одній, ставляться такі розділові знаки…
  2. Кома між частинами безсполучникового складного речення ставиться, якщо…
  3. Крапка з комою у безсполучниковому складному реченні ставиться, коли…
  4. Безсполучникове складне речення, частини якого не підпорядковані одна одній і виражають одночасність або послідовність подій, можна перебудувати у …

 

Робота в групах

 Методична ремарка. На дошці написані 3 безсполучникових складних речення (розділові знаки між частинами відсутні). Слід записати речення, поставити розділові знаки, обґрунтувати їх, пояснити смислові зв’язки.

Для 1 групи

Народна легенда, записана на Вінниччині каже, каже, що свята Варвара була дуже мудра на вишивання вона вишивала ризи самому Ісусові Христові.

Для 2 групи

У день Варвари Великомучениці (17 грудня) гріх прати, білити і глину місити можна було тільки вишивати та нитки сукати, шепочучи : «Свята Варвара золотими нитками Ісусові ризи шила і нас навчила».

Для 3 групи

Після варвари в Україні випадають великі сніги починаються справжні морози замерзають ріки.

Пояснювальний диктант

Пояснити розділові знаки в тексті, орфограми у виділених словах. Зробити синтаксичний розбір третього речення.

Звичаї – скарб українського народу

  У всіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. У нашого українського народу існує повір’я, що від тих батьків, які не дотримуються звичаїв, родяться діти, що стають вовкулаками.

  Вовкулака завжди понурий; у день святого Юрія він перекидається вовком, бігає разом з іншими звірами по лісу і має лише опасок на своїй довгій кудлатій шиї; а в день святого Миколая знову перекидається чоловіком. Вовкулака в людській подобі до церкви не ходить, з людьми не вітається і звичаїв людських не знає.

(за О. Воропаєм)

Творча робота

Скласти речення за схемами, дотримуючись культурологічної лінії уроку.

  1. [ ], [ ], [ ].
  2. [ ]; [ ].
  3. [ ], [ ].

Взаємоперевірка виконаної роботи.

  1. Контрольно-оцінювальний етап.
  2. Домашнє завдання.

  Із творів художньої літератури випишіть безсполучникові складні речення про українські звичаї та обряди, у яких би вживалася крапка з комою, обґрунтуйте розділові знаки в них.

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку