Тема Тире в безсполучниковому складному реченні
Мета:
навчальна –
удосконалювати вміння ставити розділові знаки в безсполучниковому складному реченні, а зокрема тире; вчити правильно інтонувати та конструювати речення;
розвивальна –
розвивати вміння і навички аналізувати, зіставляти, порівнювати мовні явища, розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання;
виховна –
виховувати повагу до звичаїв українського народу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця, завдання для реконструювання, книга О. Воропая «Звичаї українського народу».
Хід уроку
На плакатах, розміщених у класі, записані прислів’я та приказки про роль навчання в житті людини. Пропоную їх прочитати та визначити смислові зв’язки.
Запитання до учнів:
Чого чекаєте від уроку?
Для чого потрібні знання синтаксису?
Слово вчителя
Як бачимо, знання у житті людини відіграють велику роль. Саме вони створюють умови для того, щоб ми мали можливість досягти своєї мети. Кожен має багато цілей. Але найголовніші – знати рідну мову, бо саме завдяки їй, тому як ми говоримо, нас сприймають. Мова – то ідентифікатор особистості, а звичаї і традиції, культура народу – то «фундамент» кожної людини. Ми з’ясували смислові зв’язки між частинами складного безсполучникового речення, тепер сформулюємо правила.
Робота з таблицею «Тире у складному безсполучниковому реченні».
Вправа «Незакінчені речення»
Бесіда
Чому потрібно знати народні звичаї та обряди?
Майже в кожному місяці народного календаря є якесь свято. Давайте пригадаємо їх.
Катерини – 7 грудня, Андрія – 13 грудня, Наума – 14 грудня, Варвари – 17 грудня, Миколи – 19 грудня, Різдво – 7 січня, Явдохи – 14 березня….
Свято Миколи дуже поважають і шанують в Україні. Чому?
Робота з текстом
Завдання
Свято Миколая
День Миколая – це веселе свято. У народних переказах розповідається про те, що після смерті батька – багатого і побожного чоловіка – Миколай роздав усі його статки бідним. Бог нагородив його даром творити чудеса – люди ж за це прозвали Миколою Чудотворцем. А ще він боронить від стихійного лиха, а найбільше – на воді. Рибалки у своїх куренях раніше мали образ святого Миколая. Виходячи в море на промисел, вони брали його з собою. Дуже люблять і шанують Миколу Чудотворця діти, адже увечері 19 грудня «добрий Миколай» заходив до оселі з подарунками для малечі. Батьки, знаючи забаганки своїх дітей, готують їх заздалегідь. Загнівиш «діда Миколая» - замість подарунка меткий чортик принесе неслухові лозину. (За О. Воропаєм).
Кодовий диктант
Методична ремарка. На дошці записані схеми речень під номерами. Учитель читає речення, учні записують його номер та номер схеми, що йому відповідає.
Схеми
Відповіді: 1.2; 2.2; 3.1; 4.2; 5.2.
Заповніть таблицю
Що я знаю?
розділові знаки |
смислові відношення |
інтонація |
кома |
одночасність, послідовність |
|
крапка з комою |
|
відсутня інтонація переліку |
тире |
наслідок, час, умова |
|
Заповнюємо картки оцінки роботи на уроці
я дізнався.. |
|
зрозумів.. |
|
навчився.. |
|
найбільші труднощі відчув.. |
|