Урок "Тире в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Метою поданої розробки є удосконалення вміння учнів ставити розділові знаки в безсполучниковому складному реченні, а зокрема тире; вчити правильно інтонувати та конструювати речення; розвивати вміння і навички аналізувати, зіставляти, порівнювати мовні явища, розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання.
Перегляд файлу

Тема Тире в безсполучниковому складному реченні

Мета:

навчальна –

удосконалювати вміння ставити розділові знаки в безсполучниковому складному реченні, а зокрема тире; вчити правильно інтонувати та конструювати речення;

розвивальна –

розвивати вміння і навички аналізувати, зіставляти, порівнювати мовні явища, розвивати культуру мовлення, логічне мислення, точність слововживання;

виховна –

виховувати повагу до звичаїв українського народу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця, завдання для реконструювання, книга О. Воропая «Звичаї українського народу».

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Комунікативна розминка.

  На плакатах, розміщених у класі, записані прислів’я та приказки про роль навчання в житті людини. Пропоную їх прочитати та визначити смислові зв’язки.

  • Учись замолоду – згодиться на старість.  (наслідок)
  • Хочеш більше знати – мусиш менше спати. (умова)
  • Вчення в щасті прикрашає – у нещасті утішає. (зіставлення)
  • Навчай інших – сам навчишся. (наслідок)
  1. Етап орієнтації та мотивації навчальної діяльності учнів.

Запитання до учнів:

  D:\таня\АТЕСТАЦІЯ\45dd7-d0b7d0bdd0b0d0ba-d0b2d0bed0bfd180d0bed181d0b0.jpg   Чого чекаєте від уроку?

Для чого потрібні знання синтаксису?

Слово вчителя

  Як бачимо, знання у житті людини відіграють велику роль. Саме вони створюють умови для того, щоб ми мали можливість досягти своєї мети. Кожен має багато цілей. Але найголовніші – знати рідну мову, бо саме завдяки їй, тому як ми говоримо, нас сприймають. Мова – то ідентифікатор особистості, а звичаї і традиції, культура народу – то «фундамент» кожної людини. Ми з’ясували смислові зв’язки між частинами складного безсполучникового речення, тепер сформулюємо правила.

  1. Сприймання та осмислення навчального матеріалу.

Робота з таблицею «Тире у складному безсполучниковому реченні».

Вправа «Незакінчені речення»

  • У безсполучниковому складному реченні ставиться тире, якщо перша частина вказує на…
  • Між частинами безсполучникового складного речення ставиться тире, якщо друга частина виражає…
  • У безсполучниковому складному реченні ставиться тире, якщо зміст обох частин…
  • Смислові зв’язки між частинами безсполучникового складного речення можуть виражати…

Бесіда

 D:\таня\АТЕСТАЦІЯ\45dd7-d0b7d0bdd0b0d0ba-d0b2d0bed0bfd180d0bed181d0b0.jpg    Чому потрібно знати народні звичаї та обряди?

  Майже в кожному місяці народного календаря є якесь свято. Давайте пригадаємо їх.

Катерини – 7 грудня, Андрія – 13 грудня, Наума – 14 грудня, Варвари – 17 грудня, Миколи – 19 грудня, Різдво – 7 січня, Явдохи – 14 березня….

D:\таня\АТЕСТАЦІЯ\45dd7-d0b7d0bdd0b0d0ba-d0b2d0bed0bfd180d0bed181d0b0.jpg      Свято Миколи дуже поважають і шанують в Україні. Чому?

Робота з текстом

Завдання

  • Прочитати текст (на кожній парті екземпляр)
  • Виписати із нього безсполучникові складні речення.
  • Прокоментувати вживання розділових знаків.
  • Перебудувати їх у складні сполучникові речення.

Свято Миколая

  День Миколая – це веселе свято. У народних переказах розповідається про те, що після смерті батька – багатого і побожного чоловіка – Миколай роздав усі його статки бідним. Бог нагородив його даром творити чудеса – люди ж за це прозвали Миколою Чудотворцем. А ще він боронить від стихійного лиха, а найбільше – на воді. Рибалки у своїх куренях раніше мали образ святого Миколая. Виходячи в море на промисел, вони брали його з собою. Дуже люблять і шанують Миколу Чудотворця діти, адже увечері 19 грудня «добрий Миколай» заходив до оселі з подарунками для малечі. Батьки, знаючи забаганки своїх дітей, готують їх заздалегідь. Загнівиш «діда Миколая» - замість подарунка меткий чортик принесе неслухові лозину. (За О. Воропаєм).

Кодовий диктант

  Методична ремарка. На дошці записані схеми речень під номерами. Учитель читає речення, учні записують його номер та номер схеми, що йому відповідає.

  1. Впаде великий іній – на гарний врожай хліба.
  2. На Миколи дощ – врожай на озимину.
  3. Варвара мости кладе – Микола прибиває.
  4. Сова кричить – буде дуже холодно.
  5. Не оддаси борг на Миколи – не оддаси вже ніколи.

Схеми

  1. [  ]  -  [зіставлення, протиставлення].
  2. [  ]  -  [час, умова].
  3. [  ]  -  [наслідок, результат].

Відповіді: 1.2; 2.2; 3.1; 4.2; 5.2.

  1. Узагальнення та ситематизація знань.

Заповніть таблицю

Що я знаю?

розділові знаки

смислові відношення

інтонація

кома

одночасність, послідовність

 

крапка з комою

 

відсутня інтонація переліку

тире

наслідок, час, умова

 

 

  1. Контрольно-оцінювальний етап.
  2. Рефлексія.

Заповнюємо картки оцінки роботи на уроці

я дізнався..

 

зрозумів..

 

навчився..

 

найбільші труднощі відчув..

 

 

  1. Домашнє завдання
  1. Виконати вправу 3 с. 141 у підр. https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2019.pdf
  2. * Скласти і записати 5-6 безсполучникових складних речень, у яких би вживалося тире.

 

docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку