Тема Складнопідрядні речення. Види складнопідрядних речень. Розділові знаки в складнопідрядних реченнях
Мета:
навчальна –
узагальнити та систематизувати знання учнів про складнопідрядні речення та їх види, уміти знаходити в текстах, правильно вживати й пояснювати розділові знаки;
розвивальна –
розвивати вміння застосовувати свої знання практично, навички роботи з текстом, підвищувати рівень мовленнєвої культури;
виховна –
прищеплювати почуття зацікавленості та поваги до українських звичаїв і традицій.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: тексти, картки з індивідуальними завданнями, комп’ютер, екран.
Хід уроку
-
Комунікативна розминка.
Наш народ має дуже цікаві звичаї і традиції, до яких ми сьогодні, на щастя, повертаємося, адже в них міститься віковічна мудрість поколінь. Чого тільки варті прикмети, за якими наші пращури визначали погоду, прогнозували наступний урожай. Сьогодні ми живемо у вік науково-технічного прогресу, то, може, і не варто звертатись до того, у що вірили наші прадіди у сиву давнину? Але інколи, збираючись на дачу і побачивши, що з неба крапотить дощик, ми вряди-годи і згадаємо народну мудрість: «Якщо дощ зранку, бери дранку і їдь в поле». Не раз уже перевірено: дощ, який почався вранці, після обіду повинен припинитися, отож можна буде працювати. Отже, досвід народу найчастіше дає нам правдиву інформацію. Тому, хотілося б почути вашу відповідь на питання: чи підтримуєте ви думку про те, що наші звичаї, повір’я і традиції – це скарб, який треба оберігати і вивчати?
-
Етап орієнтації. Актуалізація знань.
-
З’ясовуємо, які були труднощі під час виконання домашнього завдання, перевіряємо домашнє завдання, налаштовуємо учнів на роботу.
-
Повторення теми «Складносурядне речення»
Методична ремарка. Учням пропонується завдання трьох рівнів складності і критерії їх оцінювання (завдання на картках).
Картка № 1
Початковий і середній рівень (за правильну відповідь 1 бал)
Спишіть, розставляючи розділові знаки.
-
Сильний мороз і малий сніжок у перший день Нового року віщують добрий урожай хліба а теплий і безсніжний день вказує на поганий урожай.
-
Чисте і зоряне небо на Світ-вечір обіцяє сухе й врожайне літо а іней на деревах або сніг на мокре літо і врожай зернових.
-
Міцний мороз і сніг на Маланки (13 січня) подарують в наступному році здоров’я людям і тваринам а тепло без снігу неврожай і хвороби.
-
Туманний день на Василя (14 січня) вказує на врожай а пухнастий іней на деревах на високий медозбір.
-
На Тетянин день (25 січня) часто буває завірюха а тому й весна тоді буде дощова й прохолодна.
-
Подув вітер на Тетянин день і весна буде сира й холодна.
Достатній рівень (за правильну відповідь 1,5 бала)
За опорними словами пригадайте і запишіть прислів’я. Зробіть синтаксичний розбір за схемою:
-
підкресліть граматичну основу;
-
укажіть, яким є кожне з простих речень, що входить до складу складносурядного;
-
визначте, до якої групи за значенням належать сполучники сурядності.
-
А, із, з, земля, золото, знання, добувати, черпати, книжки.
-
За, а, за, молодий, старий, весело, затишно, жити.
-
А, і не, слухати, боятися, дрючок, слово, лихі, добрі, діти.
-
Дівка, парубок, проте, гнати, не, йти, від, він (Р.в. одн.) сама.
-
Хоч, а, кіл, на, теши, голова, своє, він, торочити.
-
Ні, ні, а, щось, риба, м’ясо, гриб, наче.
Високий рівень (за кожне правильно виконане завдання – 3 бали)
Складіть складносурядні речення за схемами, об’єднавши їх однією темою «Народ скаже, як зав’яже».
-
[ ], а [ ].
-
[ ], проте [ ].
-
[ ] - і [ ].
-
[ ], і [ ].
-
Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. Планування роботи.
-
Етап організації виконання плану діяльності.
Самодиктант
Пригадайте, що ви знаєте про складнопідрядне речення, записавши опорні слова-терміни до теми «Складнопідрядне речення».
Робота з картками
Методична ремарка. Учні об’єднуються в групи. Кожній групі дається картка, на якій записані складнопідрядні речення. З довідки до них потрібно підібрати схеми.
Картка № 1
Завдання для 1 групи.
Підібрати схеми 1-3 речень.
Завдання для 2 групи
Підібрати схеми 4-6 речень.
Завдання для 3 групи
Підібрати схеми 7-9 речень.
-
В українських звичаях і повір’ях дуже часто зустрічається образ верби, бо це одне з найпоширеніших і найулюбленіших дерев нашої країни, яке є символом нещасливої жінки.
-
Про почесне місце верби у світогляді українського народцу свідчить також і те, що вона є неодмінною учасницею різних великих свят – Купала, Різдва, Великодня.
-
Де росте верба, там буде чиста вода.
-
І до цього часу побутує думка, що хата, біля якої росте верба, захищена від нечистої сили.
-
З давніх-давен, як тільки з’явилась травиця, молодь влаштовувала традиційні весняні ігри, однією з яких була «Вербова дощечка».
-
Дівчата стають у два ряди обличчям одна до одної, беруться з тою, що навпроти, за руки і творять таким чином «дощечку», по якій і пускають невеличку дівчинку, щоб вона пройшла нею.
-
«Вербова дощечка» означає міст, яким дівчина символічно переходить з дівочого життя до заміжнього.
-
З текстів пісень, що їх співають дівчата, зрозуміло, що дівчина повинна бути дорослою.
-
Наші предки знали, що верба – цінне дерево, бо воно поглинає негативну енергію, швидко знімає біль, якщо притулитися до дерева хворим місцем.
Довідка
Схеми
А) [ 1 ], ( 2 ).
Б) [ 1], ( 2 ), ( 3 ).
В) [1…(2)…], (3).
Г) [1], (2).
Д) (1), [2].
Е) [1…(2)…], ( ).
Є) [1…, (2),…], (3), (3).
Ж) [1], (2), (3), (4).
З) [1], (…2, (…3…)
Робота з текстом.
Прочитайте текст, випишіть з нього всі складнопідрядні речення.
1 група. Зробити синтаксичний розбір 4 і 18 речень.
2 група. Зробити синтаксичний розбір 6 і 19 речень.
3 група. Зробити синтаксичний розбір 15 і 11 речень.
Картка 2
-
Світ рослин необхідний людині. 2. Протягом тисячоліть багато рослин використовується в найрізноманітніших сферах господарської діяльності, є незамінними продуктами харчування, цілющими оздоровчими засобами. 3. Рослини займали значне місце в широкому комплексі традиційних вірувань, звичаїв, забобонів. 4. Обряди і повір’я, що були пов’язані з деревами, травами, зіллям і квітами, доносять відгомін язичницьких уявлень наших предків про навколишню природу. 5. З утвердженням християнства властивості рослин нерідко закріплюються ритуалом освячення в церкві. 6. Ці ритуали освячення проводились, щоб забезпечити людині здоров’я, зміцнити добробут сім’ї, посилити плодючість землі й худоби, вберегти господарство від нечистої сили. 7. Особливе місце в українській обрядовості займала верба. 8. Верба, опоетизована народом, разом з калиною і тополею не випадково заслужила на таку шану. 9. Виростаючи біля річок, ставків, природних джерел, вона є ніби позначкою води на землі. 10. Криницю завжди намагалися копати під вербою: де срібліє вербиця, там здорова водиця. 11. І насправді, верба була чудовим природним фільтром усіляких домішок, що містилися у водах. 12. Вербову лозу традиційно використовували для зведення турлучних будівель, огорож, для виготовлення меблів, кошиків та інших ужиткових речей; з вербової деревини здавна робили музичні інструменти. 13. Верба відігравала й важливу ритуально-обрядову роль. За народними уявленнями, гілочки верби, посвячені в церкві в останню неділю перед Великоднем – вербну неділю, набували магічних властивостей. 14. Освячену вербу приносили в дім і вдаряли нею членів сім’ї, найчастіше дітей, примовляючи : «Будь великий, як верба, здоровий, як вода, а багатий, як земля». 15. Коли худобу вперше виганяли на літнє пасовище, її обов’язково вдаряли вербою, щоб уберегти від хвороби та інших напастей. 16. Освячена верба зберігалася в хаті і широко застосовувалася як лікувальний засіб чи як оберег. 17. На Херсонщині її клали у воду, в якій купали хвору дитину, на Харківщині запалювали гілочку верби, щоб обкурити нею хворих на лихоманку. 18. Побутувало повір’я, що в хату, де є верба, не вдарить блискавка. 19. Вважалося також, що верба перепиняє дорогу в дім нечистій силі, особливо відьмам. 20. В українському фольклорі верба – це поетичний символ дівчини або заміжньої жінки. 21 Розлоге, похилене вербове гілля найчастіше асоціюється зі смутком і жалем :
Висока верба, висока верба
Широкий лист пускає,
Велика любов, розлука тяжка
Серденько зриває.
Технологія «Відшукай помилку»
Який твір української літератури називають енциклопедією з народознавства?
Методична ремарка. На дошці записані речення з твору «Кайдашева сім’я» І.С. Нечуя-Левицького (епізод, де Карпо наймає музики для Мотрі). Учні повинні відшукати помилки у вживанні розділових знаків і пояснити їх.
-
У неділю вранці перед службою Мотря Довбишівна прибиралась; щоб піти до церкви.
-
Карпо пообіцяв найняти для неї ввечері музики і вона сподівалася побачитися з ним у церкві.
-
Оддалеки Карпо спідлоба дивився на Мотрю, як на її плечах манячили довгі кінці стрічок як дріботіли в танцях її червоні чоботи як бряжчало на шиї добре намисто з дукачами.
-
Контрольно-оцінювальний етап
-
Запитання до учнів:
-
Яка різниця між складносурядним і складнопідрядним реченням?
-
На які види поділяються складнопідрядні речення?
-
Які види підрядності ви знаєте?
-
Які розділові знаки вживаються в складнопідрядному реченні?
-
Рефлексія
Учні самостійно оцінюють свою роботу на уроці та знання про складнопідрядне речення, заповнивши таблицю.
Я вмію
|
Треба доопрацювати
|
|
|
Чи сподобався вам урок?
Чи задоволені ви своєю роботою та роботою своїх друзів?
-
Домашнє завдання.
-
Складіть речення з різними видами підрядності, дотримуючись теми «Народ скаже, як зав’яже».