25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Урок "Комахи - найчисельніша група тварин на Землі"

Про матеріал
Дана розробка формуватиме уявлення про комахи як царство живих організмів, про ознаки комах, їх будову, значення комах для природи, для людей; дасть уявлення про різноманітність комах та їх значення; допоможе розвивати вміння виявляти ознаки комах, вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати їх, працювати в парі та самостійно; сприятиме виховуванню бережливого ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Комахи - найчисельніша група тварин на Землі

Мета: формувати уявлення про комахи як царство живих організмів, про ознаки комах, їх будову, значення комах для природи, для людей; дати уявлення про різноманітність комах та їх значення; розвивати вміння виявляти ознаки комах, вміння висловлювати судження, доводити твердження, обґрунтовувати їх, працювати в парі та самостійно; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручник Природознавство /І. В. Грущинська, відеоролик до уроку, таблиці для учнів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

 

  1. Організація класу до уроку
    1.           Привітання.

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав,

Тож і ви часу не гайте,

Працювати починайте

Щоб урок минув не марно,

Нам сидіти треба гарно.

Не крутитись на уроках,

Як папуга чи сорока.

Ось і школа, ось і клас,

Він давно чекає нас.

І прийшли ми всі сюди,

Щоб учитись і рости.

У класі стало тихенько,

Усі сидять рівненько,

Вчитель до вас усміхається,

Наш урок розпочинається.

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

  1. Проведення фенологічних спостережень.
    1.              Робота синоптиків.

Вчитель: Надаємо слово працівнику гідрометеоцентру –черговому учню.

Учень – синоптик: вітаю усіх , кого цікавить, якою буде погода сьогодні. В західних, південних, східних областях – хмарно, в центральних – переважатимуть хороший настрій та присутність усмішок. При цьому:

 

Зимонька зима

За вікном біліє  ….. (сніг)

За носик і щічки щипає … (мороз)

Температура повітря  ……….

Опадів  …….

  1. Перевірка домашнього завдання.

           3.1. Фронтальне опитування 

      - Яку тему ми почали вивчати? (На дошці запис «Тварини»).

     -   До якої природи відносяться тварини? (До живої).

     -  Доведіть. (Тварини дихають,  ростуть, розмножуються, живляться, відмирають).

     -  А рослини теж дихають, ростуть, розмножуються, живляться, відмирають. Чим же тварини відрізняються від рослин? (Тварини переміщаються, харчуються готовою їжею, ростуть тільки в молодому віці).

3.2. Словникова робота

- Поясніть значення слів «флора» (наука про рослини), «фауна» (наука про тварин).

3.3. Інтерактивна вправа «Гронування»

- Які групи тварин ви знаєте?

(Черви, молюски, ракоподібні, павукоподібні, комахи, риби,  земноводні, плазуни, птахи, звірі)

3.4. Вправа: « Знайди, про кого йдеться».

Ми годуємо своїх дитинчат молоком. У більшості з  нас росте шерсть. В основному ми пересуваємося на чотирьох лапах.

звірі

Ми живемо  тільки у воді. У нас немає лап, але є плавці. Наша шкіра або гола, або вкрита лускою. Наші малята вилуплюються з ікринок. Більшість із нас дихають зябрами.

риби

Наші тіла вкриті пір’ям. Ми маємо крила та хвіст. Наші малята вилуплюються з яєць із твердою шкаралупою. Ми пристосовуємося до життя: мостимо гнізда, запасаємо їжу…

птахи

У кожного з нас по шість ніг. Наше тіло поділяється на голову, груди й черевце. У декого з нас є одна чи дві пари крил. Багато з нас відкладає яйця, з них вилуплюються лічинки.  Лічинки перетворюються на лялечок, лялечки на дорослих …

комахи

Одні з нас  мають видовжені тіла, інші носять панцир. Не важливо, що ми різні, головне – наша шкіра вкрита або лусочками, щитками. Наші малята вилуплюються з яєць.

плазуни

У більшості з нас шкіра м’яка, гола, вкрита слизом. Наші дитинчата  вилуплюються з ікринок. Зовні вони неподібні до нас, їхніх батьків. Частину свого життя ми проводимо на суші, а частину у воді.

земноводні

 

От і чудово, тож ми продовжуємо вивчати тварин і сьогодні познайомимось із новими його представниками.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

4.1. Робота за підручником (с. 103–106)

— Пригадайте, за якою ознакою можна впізнати комаху.

— Розгляньте малюнок 81. Розкажіть, які ще частини тіла є у комах.

— Запам’ятайте! У комах є твердий зовнішній покрив. Їхнє тіло складається із трьох частин: голови, грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила.

— Розгляньте малюнок 82. Поміркуйте, у яких комах кінцівки пристосовані до стрибання, плавання, а в яких — до риття, хапання. Як це пов’язано з тим, де вони живуть?

— Розгляньте малюнок 83. Порівняйте крила різних комах.

— Більшість комах живуть у лісах. Ходімо в ліс! Придивіться, яких комах можна побачити на дубі. По стовбуру снують мурашки, на ниточці-павутинці звисає гусінь. Ось підлетіла муха, і її схопила спритна оса. Майже коло вуха дзижчить комар. На стовбурі розмістився жук-рогач. На листку сидить жучок-сонечко, полює на попелиць. Ми побачимо лише тих комах, які не намагалися сховатись від сторонніх поглядів. Тих, які замаскувалися, відразу не впізнати. Одні з них схожі на гілочки або на листя чи кору дерева. Інші ховаються під корою, в листі, плодах. Деякі — дуже дрібні.

Усі комахи постійно заклопотані пошуками їжі. Але вони встигають запилювати квіткові рослини, забезпечуючи їм утворення плодів та насіння. Серед найактивніших запилювачів — бджоли, джмелі, метелики і мухи. Світ комах ніби розділився на два ворожі табори: рослиноїдних та хижих. Рослиноїдні поїдають дикорослі й культурні рослини від вершків до корінців. Хижі — полюють на рослиноїдних комах, захищаючи рослинність. Існує ще одна група комах, які живляться рослинними й тваринними рештками, як, наприклад, гнойовик лісовий. Вони — «санітари». У наш час на Землі панують комахи. Вони чудово пристосувалися до життя в різних природних умовах, немає їх лише в морях. Марно сподіватися встановити точну чисельність різних видів комах у природі. Кількість їх безмежна, а роль у природі — визначна.

Висновки

- Тіло комах складається з трьох частин (голови, грудей і черевця), вкритих твердим покривом, трьох пар ніг і крил.

- Комахи пристосувалися до життя у різних природних умовах.

- Комах розподіляють на рослиноїдних, хижих і «санітарів».

4.2. Фізкультхвилинка

  1. Узагальнення й систематизація отриманих знань

5.1. Робота над загадками 

  1.        На квітку квітка сіла, знялася і полетіла. ( Метелик )

2. У лісі біля пня

Біготня, метушня :

Народ робочий

Весь день клопоче. ( Мурахи )

3. Ця червона намистинка
Має крильця у краплинках,
Невеличка, гарна дуже,
Упізнай її, мій друже —
На твою долонечку
Прилетіло…(сонечко).

4. Крила маю, а не птах,
Я літаю по квітках
І співаю "Жу-жу-жу".
Називають мене... (жук).

5. Хто дзижчить уже від ранку,
Лізе в мисочку сметанки,
Спати діткам заважає,
Попід стелею літає?
Геть, нахабна набридухо!
Це велика чорна …(муха).

6. Весело вона літає,
Квітам вічка розтуляє.
Каже: - Годі, квіти, спати,
Я прийшла медок збирати. (Бджола)

 

5.2. Робота в парах

— Із назв виберіть і позначте лише комах (літерою К).

Метелик       джміль                  оса

окунь             горобець              зозуля

павук             жук                         ворона

ластівка        сонечко               соловей

сокіл               дятел                   крук

мураха          коник                    пугач

бабка             чапля                   сойка

 

  1. Підбиття підсумків.

Отже, сьогодні ми здійснили чудову подорож у світ комах. Дізнались багато нового і цікавого. Як підсумок хочу показати вам відео про самі цікаві факти із життя комах. Увага на екран. (Перегляд відео «Цікаві факти про комах»)

6.1.     Прийом «Інтерв’ю»

 — Що, почуте на уроці, вразило тебе найбільше?

 - Назвіть, яких комах Ви запам’ятали?

- Яка істотна ознака усіх комах?

- Зі скількох частин складається тіло комахи?

 - Назвіть ці частини.

— Про що ти хотів би розповісти своїм друзям?

6.2. Домашнє завдання.

1. Прочитайте текст підручника (с. 101—102).

2. Дайте відповіді на запитання підручника (с. 103).

 

 

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку