Урок "Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини."

Про матеріал
План-конспект комбінованого уроку на заявлену тему, мета якого - ознайомити учнів з найважливішими корисними копалинами, економним і раціональним їхнім використанням у господарській діяльності людей; формувати поняття про корисні копалини (горючі, рудні, нерудні), про значення гірських порід у природі.
Перегляд файлу

1

 

Урок з природознавства 3 клас

Тема.               Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини.

Мета

Навчальна

Формувати предметні компетентності.

Ознайомити учнів з найважливішими корисними копалинами, економним і раціональним їхнім використанням у господарській діяльності людей; формувати поняття про корисні  копалини (горючі, рудні, нерудні), про значення гірських порід у природі.

Розвивальна

Формувати ключові компетентності.

* Уміння вчитися:                                                                                                             навчально - організаційні вміння і навички;                                                               − додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;                                                                                                                                                 − під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання; − виконуючи різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу;                         − тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;                                − співпрацювати у групі.                                                                                      

Загальномовленнєві вміння і навички;                                                                                                         − говорити в належному темпі, дотримуючись інтонування;                                             − слухати розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування матеріалу, виділяти нові факти, розпізнавати невідоме.                     

Загальнопізнавальні вміння;                                                                                                                          − порівнювати конкретні об’єкти за різними ознаками ;                                                   − робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя;                                                        − добирати факти, які підтверджують висловлену думку;                                                                                                                                                                   - презентувати свої дослідження.                                                                          

Контрольно – оцінні вміння;                                   

   контролювати послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;                                                                                                                                                                 - оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників.

* Інформаційно – комунікативної:                                                                                                − слухати розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування матеріалу,                                                                                                                    - виділяти нові факти, розпізнавати невідоме,                                                               - знаходити у науково - популярних текстах конкретні відомості.                  

* Загальнокультурної:                                                                                                                              -дотримуватись правил на уроці.                                                                                               

* Здоров'язбережувальної:                                                                                                                     - удосконалювати вміння розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою.                                                                                                                                

*Соціальної:                                                                                                                          - удосконалювати навички продуктивної співпраці під час роботи в команді ;                                                                                                                                                     - підвищувати пізнавальний інтерес до предмета.

Виховна

Виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до об'єктів природи, почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Очікувані результати

Учні повинні знати:

-  що таке корисні копалини;                                                                                                     - види корисних копалин и спосіб їх видобування.                                                                                       

Учні повинні вміти:                                                                                                                                         - розрізняти паливні, рудні та будівельні корисні копалини у колекції;      - знаходити родовища корисних копалин на карті України.

Учні повинні зрозуміти:

- витрачати природні багатства треба економно.

Тип уроку: комбінований.

Методи роботи

Формування пізнавальних інтересів: аналіз життєвої ситуації, частково пошуковий, наочний , словесний, створення ситуації успіху

Прийоми роботи

 "Коло ідей", "Дешифрувальник", "Очікування", "РОФТ", "Мозковий штурм", "Сенкан"

Форми роботи: робота в малих групах, колективна, індивідуальна

Обладнання: картки назви корисних копалин; ялинки зі словами (родовище, корисні копалини, геолог, кар'єр, свердловина, шахта , гірські породи);малюнок гномів та будинку;колекція корисних копалин; атлас України; продукти переробки корисних копалин.

Наскрізна змістова лінія                                                                                         Екологічна безпека й сталий розвиток: формування в учнів соціальної активності,  відповідальності й екологічної свідомості: збереження , захист довкілля, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища.

 

 

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

*Створення сприятливої атмосфери

- Сьогодні у нас незвичайний день . До нас завітали гості. А в народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.

(Діти повертаються до гостей і вітаються помахом голови)

  • Займіть свої місця. Почати урок пропоную нашим девізом.

(Учні у групах беруться за руки і промовляють девіз уроку)

 

Девіз:   Люблю я свій розум, увагу та пам’ять,

    Працює мій мозок і вчусь я старанно,

    Сприймаю нове все і мислю логічно,

    Учителя слово здійсню я практично.

  •      Я сподіваюсь, що цей девіз допоможе вам налаштуватись на роботу і ми дізнаємося на уроці багато цікавого, нового.

 

*Хвилинка фенологічних спостережень.

  •      Так, як і кожен урок природознавства, цей урок ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру. Я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.

(Звіт синоптиків)

 

 

1 учень.

  •      Сьогодні  на території Запорізької області спостерігається така погода: температура повітря вночі___, вдень___. Вітер _____ північний. Вологість _______. Хмарно з проясненнями. Опади___________________________.

Згідно з даними Центральної геофізичної обсерваторії України, найхолоднішим цей день був у 1927році: -22,6; а найтеплішим у 1965   +9,5.

У народному календарі 12 грудня - день Парамона, або Передандрія. В цей день стежили за погодою.

 

Народні прикмети про погоду:

  • Ранок красний - бути грудню ясним,сніг на Парамона - бути заметілям до Миколая (19 грудня).
  • Якщо вдень йшов сніг, то буде хурделиця цілий тиждень.
  • Якщо вода на річці тиха - на рівну зиму, шумовита - на завірюхи.
  • Якщо до цього дня не випаде сніг - зима буде теплою, а як з'явився - довгою і холодною.

 

2 учень.

-А ще за даними  гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Бердянській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів №7 , а зокрема в 3-А класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура в щоденниках плюс 10-12 балів, опади у вигляді великої кількості емоцій та високих балів. А нашій вчительці і присутнім гостям синоптична лабораторія бажає: «Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди».

 

 (Синоптики займають свої місця)

 

ІІ. Цілепокладання.                                                                                                       * Повідомлення теми , мети, завдань уроку.

"Дешифрувальник"

-  Продовжуємо нашу роботу. Якою буде тема уроку ви дізнаєтесь, якщо розшифруєте ключові слова  теми. В кожному слові склади переставлені місцями. Вам треба розташувати їх у правильному порядку і прочитати тему уроку.

ДИВИ   РИСКОНИХ   ПАКОЛИН.  КОРИСВИТАННЯ   РИСКОНИХ

ПАКОЛИН   У   ПОГОСДАРСЬКІЙ      ЯЛЬДІТІНОС     ДИЛЮНИ.

(Учні розшифровують запис)

ВИДИ   КОРИСНИХ   КОПАЛИН.  ВИКОРИСТАННЯ   КОРИСНИХ    КОПАЛИН   У   ГОСПОДАРСЬКІЙ    ДІЯЛЬНОСТІ    ЛЮДИНИ.

* Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

- Скажіть, будь ласка, чи пов’язана тема нашого уроку з тим завданням, яке ви отримали ?

- Кожна команда отримала своє завдання. Але перш ніж надати вам слово для виступів, давайте сформулюємо завдання нашого уроку. А допоможуть нам у цьому ваші очікування.   

  * Визначення очікуваних результатів  

 

Вправа "Очікування".

- Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Отримати гарну оцінку. Дізнатись нову інформацію. Я очікую, що буде цікаво. Дізнатись про щось важливе корисне. Цей урок навчить мене робити висновки. Цей урок навчить мене висловлювати своє ставлення до почутого.)

 

*Повідомлення  мети, завдань уроку.

- Я передбачала, що у вас будуть такі відповіді, тому сформулювала наступні завдання на наш урок:

1. Пригадати, що таке корисні копалини?

2. В яких станах перебувають гірські породи?

3. Встановити у якому вигляді використовують корисні копалини?          4. А також ви сьогодні дізнаєтесь, на які групи поділяють всі  корисні копалини, як люди використовують їх у господарській діяльності.

- Тож приступимо до виконання цих завдань.

ІІІ. Цілереалізація.

1. Усебічна перевірка ступеня раніше засвоєних знань.

МЕТОД МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЇ.

(ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ)

-До нас сьогодні завітав ще один гість гном Стидунчик . І розповів дуже сумну історію. Послухайте її.

КАЗКА

Дуже-дуже далеко в темному лісі жили маленькі гноми. Кожного ранку вони ходили в гори на пошуки корисних копалин. Вони були талановиті і любили знаходити нове використання речам, які всі люди використовують у своєму житті.

І ось коли навесні зійшов сніг гноми почали будувати будинок з кам'яного вугілля, торфу, змазували його  нафтою. Вони пояснювали лісовим мешканцям, що ці матеріали використовуються для отримання тепла. Та звірята не могли зрозуміти такої ідеї і лише дивувались  на винаходи гномів. Вони швидко збудували свій будиночок і дуже цьому раділи.

  Незабаром прийшло жарке сонячне літечко. Як йому раділи гноми! Та виявилось, що літо стало для них сумною порою.

  Сонечко припікало все сильніше і сильніше. Від високої температури почав сильно диміти торф та запалало кам'яне вугілля.

Коли пожежу погасили, гноми побачили, що будиночок згорів.

Що ж тепер робити? З чого будувати будинок? Як зробити вдома тепло?

 

- Допоможемо гномам розібратись як правильно  використовувати корисні копалини?

- Як ви вважаєте яку помилку допустили гноми?

(Я вважаю, що гноми неправильно вибрали корисні копалини для будівництва будинку. Кам'яне вугілля , торф - це корисні копалини які горять . Під час горіння вони виділяють тепло. Їх використовують як паливо у побуті.)

- Корисні копалини, це жива чи нежива природа?

- Що належить до живої природи?

- Давайте допоможемо гномику, і на цьому місці посадимо новий ліс.

- Прийнятися зможе ялинка того, хто дасть правильну відповідь на запитання.

Родовище - місце, де породи залягають у великій кількості.

Корисні копалини - гірські породи, що люди видобувають із глибини землі та використовують для своїх потреб.

Геолог - людина, яка вивчає і шукає гірські породи.

Кар'єр - місце, де видобувають гірські породи у відкритий спосіб. 

Свердловина - місце для видобування рідких корисних копалин.

Шахта - місце для видобування корисних копалин, що  залягають глибоко в надрах Землі.

Гірські породи - щільні або пухкі маси, з яких утворено земну кору. Гірські породи є у трьох станах.

2. Перевірка виконання домашнього завдання. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

- А зараз ми прослухаємо результати роботи наших команд.(діти розповідають , після розповіді на дошці вивішують назви корисних копалин)

1команда. (Підготувала інформацію про корисні копалини які під час горіння виділяють тепло)

 

 До копалин, які під час горіння виділяють тепло, належать торф, буре та кам'яне вугілля, нафта і природний газ.

Нафта – масляниста темно-бура рідина . Колір нафти залежить від її складу і змінюється від світло-коричневого до чорного. Нафта легша за воду. Вона горить кіптявим полум’ям і виділяє більше тепла, ніж кам’яне вугілля.  З нафти виготовляють безліч корисних речей, таких як бензин,

газ, машинні масла, пластмаса,  штучний каучук, синтетичні волокна, фарби, лаки, ліки, асфальт і багато іншого. В Україні нафту видобувають поблизу Карпатських гір.

 

Про нафту, вперше згадується в 330 р. до н.е., на узбережжі Каспійського моря. Тут місцеві жителі мали світильники, які горіли яскравим білим полум’ям . Жир, який використовувався в них був рідким і жовтого кольору. Його називали “нафата”, що означало “той, що просочується”, бо він просочувався крізь гірські породи. Звідси і пішло слово нафта.

 

Торф. Торф – це тверда горюча корисна копалина, зазвичай коричневого або бурувато-чорного кольору. В свіжому вигляді – дуже вологий, в сухому – крихкий, в руках легко розсипається. Складається з переплутаних між собою решток відмерлих рослин – різних мохів, трав, а деколи й з уламків стовбурів і кори дерев. Сухий торф горить тьмяно, утворює багато диму. Його використовують як паливо. Після  згоряння торфу залишається  багато  попелу. Також  торф використовують  як підстилку  для  свійських  тварин корів, овець та як добриво для полів.

 

 Природний газ це теж корисна копалина. Він безбарвний, з ледве відчутним запахом. Він легший за повітря, від вогню спалахує. Під час горіння виділяє багато тепла. З газу отримують пластмаси, штучний

каучук, з якого виготовляють гуму. Від родовищ газу на багато кілометрів тягнуться газопроводи, по яких він надходить у великі міста та села. В Україні родовища газу є поблизу Карпат, на дні Чорного

моря.

- Дякуємо першій команді.

- Вони  нам розповіли  про корисні копалини які горять та під час горіння виділяють тепло.

- Давайте ще раз прочитаємо ці назви

(Читаємо  назви корисних копалин першого стовпчика.)

- Всі ці копалини об'єднали в одну групу і назвали ПАЛИВНІ або ГОРЮЧІ

 

 

2команда ( Підготувала інформацію про корисні копалини які можна використовувати для будівництва )

Будівельні корисні копалини

До будівельних корисних копалин належать граніт, мармур, вапняк, глина, пісок, гіпс.

Граніт – це складна корисна копалина. Назва походить від грецького слова « гранум », що означає зерно. Граніт складається із зерен трьох мінералів – польового шпату (червоного кольору), кварцу (світло-сірого) і слюди (чорного кольору) .

Граніт і мармур використовують для облицювання будівель,

станцій метро. Вапняк-черепашник утворився зі скам’янілих черепашок давніх морських молюсків. Плити, вирізані з вапняку-черепашнику , мають красиву візерункову поверхню. Їх використовують для облицювання будівель як всередині, так і зовні.

 Глина і пісок необхідні для виготовлення цементу,бетону, цегли.

Пісок є всюди, де вітер і вода руйнують гори.  Особливо багато його на морському березі. Сьогодні пісок дуже популярний матеріал, що застосовують у скляній промисловості, у будівництві житла та доріг.

Пісок стає у пригоді взимку, коли на дорогах  ожеледиця.

 

- Дякуємо другій команді за інформацію.

- У нас з'явилась друга група корисних копалин.

- Давайте ще раз її назвемо.

(читаємо назви корисних копалин)

-  Ці корисні копалини використовують без попереднього обробітку тому їх назвали  НЕРУДНІ . Нерудні корисні копалини бувають різні  в даному випадку це БУДІВЕЛЬНІ.

 

 

3команда (Підготувала інформацію про корисні копалини з яких виплавляють метали).

 

Україна дуже багата на корисні копалини. Є поклади залізних і марганцевих руд, на основі яких розвивається чорна металургія. Також є родовища кольорових металів, хрому, титанових руд, кобальту, нікелю та багатьох інших металів, а також родовища коштовного каміння і золота.

 

Метали розрізняються за кольором:

1. Руди чорних металів (руди заліза, марганцю). 
2. Руди кольорових металів (руди міді, свинцю, цинку, олова, ртуті, алюмінію).
3. Руди благородних металів (золото, срібло, платина).

Із залізної руди,  яка темного кольору, одержують чорні метали. 
Із залізної руди виплавляють чавун, сталь, які йдуть на виготовлення верстатів, приладів, різноманітного обладнання, автомобілів.
                                  
Мідь – перший метал, котрий опанувала людина. В 16-18 столітті з міді виплавляли дзвони й пушки, чеканили монети. Зараз з міді виготовляють електричні проводи.


Свинець – тяжкий метал, тому свинцева руда відрізняється від руд інших металів вагою, а також яскравим металічним блиском. Свинець використовується для виготовлення акумуляторних батарей. Також свинцеве покриття не пропускає радіоактивне випромінювання і застосовують для захисту людини від радіації.


Алюміній називають «крилатим металом». Завдяки своїй легкості й міцності він використовується для виготовлення корпусів літаків, автомобілів, кораблів.


      


Золото, срібло, платина - це дорогоцінні метали – в природі їх мало.

    
• Чим менше металу в природі, тим він дорожчий. 
• З них найчастіше виготовляють прикраси. 
• Золотом вкриті бані Києво – Печерської лаври.

 

- Дякуємо  третій команді. І в нас з'явилась третя група корисних копалин. Це руди які використовують для виплавки металів. Тому і назву ця група отримала  РУДНІ

 

4 група (Записати, які речі, виготовлені з корисних копалин, є у вас удома.)

Проаналізувавши вдома всі речі які нас оточують. Ми встановили, що сучасній людині дуже важко уявити своє життя без речей виготовлених  з корисних копалин. Двері в будинок металеві , для виготовлення яких потрібна залізна руда. Руда також потрібна для виготовлення всіх металевих речей в будинку. Це каструлі, чайники,  виделки , ложки .

 

А посуд з якого ми їмо. Це теж корисні копалини. Він або глиняний, або скляний. Глиняний посуд роблять з глини а скло з піску.

 

А сам будинок зроблений теж з корисних копалин. Для виготовлення цегли необхідна глина. Щоб  будинок мав гарний вигляд його прикрашають штучним каменем виготовленим з вапняку і граніту.

 

А зайшовши на кухню ми побачимо  найдавнішу зі спецій - кухонну сіль. Без цієї корисної копалини не можна приготувати  жодної страви. Сіль також використовують у зубних пастах, щоб запобігти карієсу. Сіль потрібна для виготовлення мила, скла.

 

Зайдіть у будь яку квартиру до дитячої кімнати там гори іграшок зроблених з пластмаси, яку виготовляють з нафти. А на столі у кожного учня обов'язково є простий олівець стержень якого виготовлений з графіту.

 

- Ми почули ще про такі корисні копалини як сіль і графіт.

- Їх використовують як паливо?      (НІ)

- Перед використанням із них щось виготовляють?      (НІ)

- На вашу думку у яку групу їх можна віднести?       (НЕРУДНІ)

 

3. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань.

Розрізняння паливних, рудних та будівельних корисних копалин у колекції. Бесіда.

 

- Тож на які 3 групи поділяються всі корисні копалини?

- Чи можливо уявити життя сучасної людини без корисних копалин?   (Ні  Люди активно використовують корисні копалини в усіх галузях свого життя.)

- Уявімо себе геологами. Роздивіться колекцію корисних копалин.

- Визначте які  паливні корисні копалини є у вашій колекції?

- Рудні.

- Будівельні

Робота з картою

- Україна багата на різноманітні корисні копалини. Завдяки наявності корисних копалин в Україні розвинута промисловість. На карті родовища корисних копалин позначають умовними значками. Кожна корисна копалина має свій умовний знак.

- Користуючись фізичною картою України, визначте , які корисні копалини є на території  нашої країни.

- Розподіліть корисні копалини на види залежно від їхнього використання . Коли діти називають корисні копалини на дошці біля назви виставляємо знак.

(паливні: кам'яне вугілля, буре вугілля, торф, нафта, газ; 

рудні: залізна руда, марганцева руда; 

будівельні: вапняк, крейда, каолін, граніт)

- Назвіть найбільші родовища кам'яного вугілля. ( Павлоградське . Червоноградське.)

- Назвіть найбільші родовища залізної руди. (Горішнє - Плавнинське, Новокриворізьке. Північнобілозерське. )

- А яке родовище знаходиться поблизу міста Запоріжжя? (Нікопольське.)

- Найбільше родовище вапняків. (Новогригорівське. Загнітківське. Сокирянське.)

- Використати корисні копалини можна швидко. За один рік видобувають із надр землі їх стільки, що потрібно було б побудувати такий велетенський потяг, щоб перевезти всі корисні копалини, який би 17 разів оперезав земну кулю. А на утворення кам'яного вугілля, нафти у природі потрібно мільйони років. І якщо людина буде неекономно використовувати корисні копалини, з часом вони можуть зовсім зникнути.

"Мозковий штурм"

- Як ви думаєте, що буде робити людина якщо корисні копалини зникнуть? (Шукатиме нові джерела для своєї господарської діяльності)

- Чи зможемо ми всьому знайти заміну?(Можливо ні.)

- Як можна зберегти щонайдовше запаси корисних копалин на нашій планеті? (Економно використовувати корисні копалини, шукати альтернативні види палива, будівельних матеріалів, збирати матеріали для переробки)

4. Фізкультпауза.       На відпочинок вас запрошує гномик Веселун.

5. Закріплення знань і способів дій.

ГРА "Розсипанка."

- А зараз ми перевіримо ,  наскільки уважними ви були.

- Установіть відповідність між назвами корисних копалин та способом їхнього використання людиною.

Перша команда

  Щоб виготовити скло і зробити склянку , потрібний...

  Щоб суп був смачним, необхідна...

Друга команда

 Щоб побудувати будинки, пам'ятники , мости необхідно мати багато...

Третя команда

  Для опалення будинків, руху авто і літаків потрібні...

Четверта команда

 Для виготовлення різноманітних машин необхідні метали, що виплавляються із...

  Щоб виготовити тарілку , потрібна....

(Кожна команда отримує зображення корисних копалин.  Пісок. Кварцовий пісок. Сіль. Біла глина. Залізна руда. Нафта. Газ. Кам'яне вугілля. Граніт. Червони глина. Вапняки.)

 

6. Узагальнення і систематизація знань.

Гра "Чарівна торбинка."

- Маленькі гноми приготували для вас загадки і пропанують відгадати їх  та знайти відповідні корисні копалини у колекції. (Діти відгадують загадки ,роздивляються колекцію називають корисні копалини, та знаходять відповідні копалини, описують за таблицею, складають сенкан)

1.

 Масляниста рідина,                                                                                                                      З різким запахом вона,                                                                                                             Темно-бурий колір має,                                                                                                                   Під землею залягає.(нафта) (паливна корисна копалина)

СЕНКАН

1) Нафта

2) Масляниста, рідка

3) Горить, зігріває, просочується

4) Чорне золото планети Земля.

5) Паливна

2.

 Із землі її дістали                                                                                                                               Потім форму додали                                                                                                                          У гарячу піч поклали                                                                                                                                      І нове ім'я дали.(глина)(будівельна корисна копалина)

СЕНКАН

1) Глина

2) Жовта , біла

3) Тоне, ліпиться, не розчинюється

4)Погано пропускає воду, пластична.

5) Будівельна

 

 3. 
У шахтах, кар'єрах її добувають.
З неї у печах чавун виплавляють.
З нього ллють сталь,
Роблять речі сталеві,
Ну, а основа речей металевих
Буро-червона, важка і тверда
Це залізняк, чи...            (залізна руда)(рудна корисна копалина)

СЕНКАН

1) Залізняк

2) Червоний, бурий

3) Тоне , плавиться, не розчиняється

4) Залізна руда це хліб промисловості.

5) Рудна

 

 

4.

 Роблять з мене речовини:
Фарби, штучні є тканини,
Ліки і картон, пластмаси,
— Отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті народився,
Але й на полі знадобився,
Бо я ще й добриво чудове.
А ще — зігрію я будови,
Бо і на паливо згоджусь.
Чи впізнали, як я звусь? (Торф)(паливна корисна копалина)

СЕНКАН

1) Торф

2) Бурий , крихкий

3) Горить, не розчиняється, не тоне

4) Після згорання багато попелу.

5) Паливна

 

Гра "Упіймай горючу копалину ."

- От зараз ми і перевіримо як ви засвоїли горючі копалини. (Умови гри : як,що почули назву горючої копалини плескають в долоньки.)

Залізна руда, торф, пісок, нафта, мідна руда, глина, вапняк, природний газ, алюмінієва руда, крейда, щебінь, кам'яна сіль, кам'яне вугілля, каолін, антрацит.

 

ІV. Рефлексивно - оцінюючий.

1. Контроль і самоперевірка знань.

Тест

1. Торф, глина, пісок, нафта, кам'яне вугілля - це

а) предмети живої природи

б) корисні копалини; предмети неживої природи

в) предмети ,виготовлені руками людини

2. Яким способом добувають тверді корисні копалини

а) бурять свердловини

б) збирають машинами

в) в кар'єрах і шахтах

3. корисні копалини за станом бувають

а) тверді , рідкі, газоподібні

б) горючі і будівельні

в) скляні і глиняні

4. На які групи поділяють корисні копалини

а) паливні і не паливні

б)промислові і непромислові

в) паливні, рудні, нерудні

5. Корисні копалини треба витрачати економно тому,що

а) вони добуваються тільки влітку

б) їх залишилось зовсім мало

в) на їх утворення потрібно багато років

 

Творча робота в групах (метод РОФТ) 

- Уявіть себе корисною копалиною і напишіть лист - звернення до людства.

Роль (хто пише?)

Отримувач

(Хто отримує?)

Формат

(у якій формі?)

Тема

(про що це?)

Корисні копалини

Людство

Лист

Будьте заощадливими, коли видобуваєте нас

 

 

1 команда торф

- Шановні земляни! Зупиніться, не осушуйте болота, бо торфу на землі не буде.                         

      12.12.2018                                                                            З повагою торф

(Скажіть будь ласка якщо ви будуєте будинок, то цеглу з чого будете виготовляти, який основний компонент?  ДІТИ ВІДПОВІДАЮТЬ І ВИВІШУЮТЬ ПАЗЛ)  ГЛИНА

 

2 команда   кам'яне вугілля

- Люди планети Земля!Будьте заощадливими, коли видобуваєте кам'яне вугілля, бо його запаси не відновлюються.

12.12.2018                                                                         З повагою кам'яне вугілля

(Питання від будівельників. Для виготовлення скла необхідно що? ДІТИ ВІДПОВІДАЮТЬ І ВИВІШУЮТЬ ПАЗЛ)   ПІСОК

 

3 команда граніт

- Шановні мешканці Землі, хоча я міцний і твердий, прошу бережливо ставитись до моїх родовищ. Збережемо граніт нащадкам.

12.12.2018                                                                          З повагою граніт

(Підчас будівництва неможливо обійтись без цвяхів та шурупів. Яка корисна копалина потрібна для їх виготовлення? ДІТИ ВІДПОВІДАЮТЬ І ВИВІШУЮТЬ ПАЗЛ)  ЗАЛІЗНА РУДА

 

4 команда  глина

- Господарі і господині планети Земля !Я лікую, я будую, я посуд вам даю. Прошу, будьте економними, коли видобуваєте глину.

12.12.2018                                                                      З повагою глина

(Щоб провести в будинок електрику необхідні дроти. Які корисні копалини використовують для їх виготовлення? ДІТИ ВІДПОВІДАЮТЬ І ВИВІШУЮТЬ ПАЗЛ)  НАФТА ,МІДНА РУДА

 

- Ось і побудували ми новий будиночок для наших гномів.

 

2. Підведення підсумків уроку. Бесіда

- На які групи розподіляють усі корисні копалини?

- Наведіть приклади паливних корисних копалин. Що між ними спільного?(вони горять і виділяють тепло)

-- Поміркуйте і поясніть чому люди збирають металобрухт? (Його переплавляють і таким чином можна економити залізну руду )

- На які корисні копалини багата Україна?

- Навіщо вам потрібні знання ,здобуті на уроці? (Щоб берегти природні запаси. Чим більше ми знаємо про те, що нас оточує, тим краще ми можемо використовувати це й оберігати.)

3. Рефлексія.

- Чи виправдались ваші очікування щодо уроку?

- Що нового ви дізнались?(Що з корисних копалин виготовляють ліки.  Я дізнався які корисні копалини видобувають в Україні.)

- Які почуття виникли після уроку? (Почуття гордості за свою Батьківщину . Бажання економно використовувати природні багатства).

 

4. Інформування про домашнє завдання.

Опрацювати текст у підручнику  с.50-51. Відповідати на питання.

(За вибором)

1.Дізнатись які корисні копалини видобувають у Запорізькій області та чому їх потрібно охороняти?

2. Підготувати розповідь про одну корисну копалину, що видобувають у нашому краї.

3. Створити плакат "Бережіть природні багатства!"

5. Цінування, оцінювання.

Як що справдились ваші очікування і урок приніс вам користь. Поділіться своїм настроєм з гномами і прикрасьте ліс .

- Капітанів я прошу поставити позначки на числовій прямій в тому місці, яке на ваш погляд, відображає рівень роботи вашої команди.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сочило Світлана
    Дякую. Взяла на замітку для себе цікаві ідеї.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
32913
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку