Урок «Комахи. Різноманіття комах»

Про матеріал

Мета: уточнити уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, бу­дову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Тема. «Комахи. Різноманіття комах»

Мета: уточнити уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, бу­дову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
••   Вправа «Впіймай м’яча»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Відгадайте загадки.

• На капусті я вродився
І капустою живився,
На капусті я умер,

Та ізнов ожив тепер.

Тільки вже й не той я став,

Що в капусті плазував:

Не повзаю, а літаю,

Бо прегарні крильця маю.  (Метелик)

  • Восени в щілину забереться, А навесні прокинеться.  (Муха)
  • Чорний, та не ворон,

Рогатий, та не бик,

Шість ніг - без копит.

 Летить - виє

Сяде - землю риє. (Жук)

 Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули,  мов дзвін.  (джмелі).

- Що об'єднує слова-відгадки? (Комахи)

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з різноманіттям і красою комах.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Перегляд відеопрезентації «Різновиди комах»

2. Робота за малюнками

- Розгляньте малюнки (бабка, комар, водомірка, сонечко, му­рашки, муха, коник, бджола).

- Як можна упізнати комах? (Учням складно відповісти, оскільки більшості з них не відома загальна ознака комах шість ніг.)

Розгляньте зображення бджоли. Скільки ніг у бджоли? (6)

Скільки частин тіла? (3 — голова, груди, черевце)

Які ще комахи зображені на малюнку? (Бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник)

- Порахуйте у них кількість ніг і кількість частин тіла.
Висновок. В усіх комах — 6 ніг.

- Зверніть увагу, що комах ще називають членистоногими, оскільки ніжки їх складаються з окремих члеників. Черевце ко­мах, як правило, теж складається з окремих сегментів, розділених насічками (своєрідний «скелет» комахи).

3. Розповідь учителя «Про різноманіття світу комах»

Під час розповіді демонструють малюнки.

- Існує понад мільйон різних видів комах. Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин.

Найбільша комаха — метелик орнітоптера з островів Соломона. Розмах його крил досягає приблизно 30 см. Тіло жука голіафа зав­довжки понад 20 см, а найменша комаха — жук трихоптерикс. Він завдовжки всього лише третю частину міліметра. Але і у нього є мозок, серце, органи дихання, кишковик!

Найголовніший орган чуття комах — вуса. Вони різноманітні. У комара вони волохаті, у мухи — короткі та зі здуттям. У коника вусики як ниточка, завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацу­вати предмети. Вуса у жука лускунчика схожі на пилку, а у мете­лика — на гребінку.

Рот у комах теж різниться, що залежить від способу їх жив­лення. У метелика, який полюбляє нектар, — довгий хоботок. Ко­мар своїм хоботком проколює шкіру слона. Дуже гострі й зазублені щелепи у жука жужелиці.

Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з без­лічі очок, і кожне з них може давати самостійне зображення. На всі боки дивиться бабка і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.

У великооких комах, крім того, ще є на лобі крихітні, три ока схожі на лінзи. Іноді два великих ока зливаються докупи або з'являються чотири, спрямовані в різні боки. Жук вертячка двома очима бачить усе, що знаходиться згори, над водою, а двома інши­ми — знизу, під водою.

Відеофізкультхвилинка

 IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Класифікація тварин за групами

Згадайте казку про Муху Цокотуху.

Хто гостював у неї?

Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? (Вона запросила тільки комах.)

Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, а павук — це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? (дітям складно відповісти.)

У нього 2 частини тіла - головогруди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються   а зрослися

Павуки - не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей - аж вісі. На черевці у па­вука є декілька маленьких горбків - залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки - павутиння.

На дошці складають схему.

2    Гра «Фантастична тварина»

— На світі існує багато різних комах (жуки, метелики, мурашки, бджоли, мухи, бабки, комарі). Усі вони мають тіло, що складається з трьох частин, і три пари ніг.

Уважно розгляньте зображення фантастичної тварини. З частин яких комах воно складене?

3    Гра «Упізнай комаху за ознаками»

Літає, бігає, стрибає, плаває.

Дзижчить, скрекоче, пищить, мовчить.

Чорне, сіре, зелене, жовте, в смужку, в цятку, у візерунках.

Кусається, жалить, лоскоче, нешкідливе.

Жорстке, м'яке, гладке, мохнате.

Світиться в темряві, блищить на сонце, непомітне, з яскравим забарвленням.

Живе в малій сім'ї. (Коник)

Чим цікавий коник?

Упізнайте тварин за описом.

 

Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг. (Павук)

Я роблю землю родючою. Рию вузькі ходи, щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати. (Дощовий черв'як)

Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухна­стою. Живлюся я соковитим листям рослин. (Гусінь)

Моє тіло вкрите пушком. Мій звук — дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця. (Джміль)

Я швидко літаю і вмію бігати по стелі. Дуже люблю, коли зали­шають крихти на обідньому столі. (Муха)

— Назвіть тільки комах.

4. Інформаційна хвилинка

Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.

Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну по­году.

Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.

Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай на негоду. Народна мудрість

Бджоли раді цвіту, а люди літу.

Тихий, як мурашка, а жалить, як оса.

5. Відгадай!

Хто мене вб'є, свою кров проллє. (Комар)

Не птиця, а з крилами. (Метелик)

Не звір, не птиця, а ніс — як спиця. (Комар)

 Взимку спить,
Влітку бринить,
Над садами літає,

Солодку росу збирає. (Бджола)

 Є у лісі хата,

В ній кімнат багато.

Тут живе отара

Добрих санітарів.

Ти цю хату не чіпай —

Санітарам спокій дай! (Мурашник і мурахи)

 Хто народжується на світ чотири рази? (Комаха)

 Шість ніг без копит,
Ходить, а не стукотить,
Літає, а не птиця,

Може догори ногами вчепиться. (Комаха)

 У лісі біля пня біготня, метушня,

Народ робочий весь день хлопоче. (Мурашки)

 Лазить над нами догори ногами.
Завжди мандрує, все покуштує. (Муха)

 

6. Гра «Упіймай комаху»

Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжу­ють оплесками долонь.

Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак.

7. Гра «Хто зайвий?»

Учитель показує малюнки із зображеннями комах: бджола, му­рашка, метелик, жук і павук.

- Яка з цих тварин зайва? Чому?

V. Підсумок уроку Метод «Мікрофону»

Яких тварин належать до комах?

Яких комах ви знаєте?

Які істотні ознаки комах?

Зі скількох частин складається тулуб комахи?

Назвіть  ні частини.

Скільки   ніг у комах?

Назвіть комах нашого краю.

1

 

doc
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
1712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку