Урок "Комунікація тварин"

Про матеріал
Урок розроблено для учнів 7 класу, містить основні поняття та терміни з теми спілкування тварин та творчі завдання для перевірки знань.
Перегляд файлу

Тема. Комунікація тварин

Мета: сформувати уявлення про різноманітність сигналів спілкування

 ( комунікації ) тварин; пояснювати біологічне значення комунікації тварин, розвивати пізнавальний інтерес до живих організмів, що нас оточують, сприяти екологічному вихованню

Знаннєвий компонент: учні оперують термінами « комунікація», «стимул»

Діяльнісний компонент: учні розпізнають  різні звуки, практикують методи спостереження біологічних об’єктів

Ціннісний компонент: учні  висловлюють судження про значення спілкування тварин у природі

Матеріали та обладнання: мультимедійне обладнання, відеоматеріали, що демонструють різні форми  спілкування тварин у природі

Основні поняття: комунікація тварин, стимул

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання

Біологічний диктант ( закінчити речення)

1.Ускладнення ієрархії в угрупуваннях тварин пов’язане із…( поділом ролей)

2. Розподіл обов’язків у бобрів є прикладом  ієрархії…( рольової)

3.Тварину, що є лідером в угрупуванні, називають …( альфа-особиною)

4. Найпростіший вид ієрархії - це …( лінійна ієрархія)

5. Турбота старших особин про цілісність спільноти і безпеку її членів,є прикладом  угрупування…( особистісного)

6.Анонімні угрупування, члени яких не виявляють агресії до нових особин свого виду, це….( відкриті угрупування)

7.Угрупування, у якому відразу відчувають «чужинців», називають …

( закритими)

8.Тварини, що утворюють постійні групи, називають …( соціальними)

9. Зозуля звичайна належить до тварин, що називають …( поодинокими)

10. Типи угрупувань тварин розрізнив австрійський зоолог…(Конрад Лоренц)

(Учні обмінюються аркушами та перевіряють правильність відповіді за ключем,  оцінюючи один одного)

III. Мотивація навчальної діяльності

    Людина,що  постійно перебуває у соціумі, не може без спілкування. Спілкування відбувається різними шляхами наживо, у соціальних мережах, повідомленнях, жестами. А як же спілкуються тварини? Як діляться інформацією та своїм досвідом? На ці запитання отримаємо відповіді на цьому  уроці.

IV. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя та перегляд відеоматеріалу « Як спілкуються тварини у природі» (за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=6_psRnnk0Ac)

Після цього разом з учнями у формі діалогу вияснимо найпоширеніші види спілкування тварин та зробимо запис у робочому зошиті:

Види комунікації:
-мова звуків (наприклад, сурки, сурикати, суслики передають інформацію про небезпеку, їх звуки чутні до півтора кілометра)
-мова запахів (наприклад, Котячі, Кунячі, Собачі мітять території)
-мова рухів (наприклад, пози собак, танці бджіл,  шлюбні танці птахів, мімічні рухи приматів)

Комунікація – це процес обміну інформацією між двома або більше особинами за допомогою різноманітних засобів.

2. Робота з підручником, частково-пошукова діяльність.

Яке дослідження було проведено Карлом фон Фрішем у вивченні комунікації тварин? ( діти опрацьовують ст.. 212 – 213 підручника)

3.Слово вчителя

А чи знаєте ви, що у різних рас медоносної бджоли “мертва зона”, приліт з якої у вулик супроводжується виключно круговим танцем, розташована в колі діаметром від 20 до 170 м. Крім того, у бджіл з різних місцевостей неоднаковий виляючий танець. Так, один і той самий елемент цього танцю, який позначає відстань до їжі, приблизно 75 м у німецької бджоли, в італійської – близько 25 м і всього 5 м у бджоли з Єгипту.

    Щоб з’ясувати, які сигнали тварина вивчає від оточуючих, а які становлять частину її спадкового багажу, використовують метод виховування тварин в ізоляції від інших тварин.  Шимпанзе Уошо ростили в умовах, схожих на умови, у яких виховують дітей людини. Гарднери під час спілкування з Уошо намагалися використовувати виключно мову жестів, щоб створити найбільш комфортні умови для вивчення мови. Через кілька років експерименту вчені помітили, що Уошо вивчала нові жести не тільки під час спеціалізованого навчання, а й спостерігаючи за людьми. Більше того, вони звернули увагу на те, що негайна винагорода перешкоджає навчанню і відволікає шимпанзе. Щоб жест вважався засвоєним, Уошо мала використати його самостійно протягом 14 послідовних днів. Коли в Уошо народилася дитина, то вона почала вчитися жестів, спостерігаючи не за людьми, а за іншими мавпами, при цьому Уошо допомагала йому правильно показувати руками жести-символи.

Усі знають, що тварини вміють спілкуватися між собою, хоч і не говорять в звичному для нас розумінні цього слова.. У всякому разі, тварини не брешуть, не пліткують і не сперечаються.

VI. Закріплення вивченого матеріалу   (випереджаюче завдання )

Учні, які  готували міні - проєкт « Як спілкуються тварини»,  демонструють презентації,  фото домашніх тварин, зачитують цікаві повідомлення

Цікаві факти про спілкування тварин

На нашій планеті є досить багато тварин, у яких досить цікавий процес обміну інформацією. Одними із таких тварин є мурашки. У мурашок обмін інформацією може бути пов'язаний з тактильним кодом: мурашки довго обмінюються ударами антен (так званий антенальний контакт – «контакт антен»), нижньощелепних щупиків і передніх ніг. Часто ці антенальні контакти супроводжуються передачею від однієї комахи до іншої краплі рідкої їжі.  Такий процес називають трофалаксисом. Ще в 1899 р. німецький зоолог Е. Васманн запропонував гіпотезу антенального коду - своєрідної мови жестів, що базується на швидких рухах антен мурашок. Крім того, у мурашок під час дотику антенами передаються й хімічні сигнали про територію, їжу, небезпеку тощо.

 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати 49 параграф підручника, переглянути відео за посиланнями, що на сторінці 215 , вивчити основні терміни  « комунікація»,  «стимул», підготувати цікаві факти про спілкування тварин ( індивідуальне завдання)

VIII. Підбиття підсумків уроку, оцінювання діяльності учнів

Вправа « Мікрофон».

 Учні по черзі називають те, що їм найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
13 грудня 2021
Переглядів
1938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку