Урок-конференція «Увага! Увага! Вірусні захворювання!»
Мета: ознайомити учнів з причинами виникнення інфекційних захворювань, їх ознаками, з поняттями «віруси, епідемія, пандемія», розповісти про шляхи поширення вірусів та ефективні засоби профілактики хвороби; навчити учнів піклуватися про своє здоров’я та використовувати первинні засоби для захисту від інфекцій; розвивати вміння правильно діяти при контакті із хворими, вміння попередити зараження, виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я.
Хід уроку:
І.Організація класу:
(Заходить Лікар)
Лікар: Здрастуйте, діти! Діти: Здрастуйте! Л.: Здоров'я в порядку?
Діти: Спасибі зарядці!
Л.: Зараз перевірю. Прошу всіх рівненько стати,
Все, що накажу — робити:
— Всі дихайте...
— Не дихайте...
— Все в порядку, спочивайте...
— Дружно руки підіймайте...
— Все прекрасно, — опускайте...
— Нахиліться..., розігніться...
— Станьте прямо..., усміхніться...
Лікар :А я тепер зроблю ще одну процедуру — всім поміряю температуру.
Л.: Чудово! Оглядом я задоволений,
Бо ніхто з дітей не хворий,
Всі веселі і здорові,
До уроку всі готові!
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку:
1.(Лист від президента країни Бурляндії)
-Шановні громадяни України! В нашій країні склалася дуже небезпечна ситуація. Мешканці почали хворіти, перестали виходити на вулицю, посміхатися та спілкуватися. Допоможіть знайти причину такої ситуації!
2.Слово вчителя:
-Терміново починаємо конференцію для обговорення теми «Вірусні захворювання. Їх профілактика».
План конференції: 1. Вірусна інфекція, що це? 2. Механізм та шляхи проникнення вірусних агентів в організм людини 3. Вірусні захворювання, шляхи передачі, їх профілактика
ІІІ.Основна частина
1.Слово вчителя:
-Сьогодні до нас завітали інфекціоністи, вірусологи, епідеміологи та експерти для того, щоб розповісти нам багато цікавого.
Емблеми медиків: Лікар-інфекціоніст, лікар-вірусолог, вірусологи, інфекціоністи, епідеміологи, експерти.
2.Робота з тлумачним словником:
— Хто знає значення слів інфекція, мікроби, вірус?
— Ось яке наукове тлумачення мають ці слова у словнику:
Інфекція — проникнення до організму людини чи тварини збудника хвороби, зараження.
Мікроб — найдрібніший, здебільшого одноклітинний організм, помітний тільки під мікроскопом.
Вірус — збудник інфекційного захворювання, який розвивається в клітинах людей, тварин і рослин.
3.Виступи лікарів.
Лікар – інфекціоніст: -Інфекція—це комплекс процесів, які відбуваються під час взаємодії інфекційного агента (вірусу) з організмом хазяїна.
Типи вірусних інфекцій.
1. Гострі інфекції: характеризуються швидким перебігом захворювання; 2. Латентні інфекції: що характеризуються наявністю латентного періоду, коли вірус перебуває у стані провірусу, тобто є частиною клітинного геному. 3. Хронічні інфекції: коли вірус постійно присутній у клітинах організму в малій кількості. 4. Повільні інфекції: за яких латентний період становить великий проміжок часу, навіть до 20 років.
Інфекціоніст: -Є 6 шляхів проникнення вірусу в організм людини: Повітряно - крапельний (через органи дихання) - грип, віспа, паротит, ГРЗ, епідемічний паротит; З їжею - ентерит, ящур; Через шкіру (пошкоджену чи непошкоджену)—віруси сказу, віспи, герпесу, папіломи; Через кров ( під час переливання крові, хірургічних чи стоматологічних операцій)—гепатит, СНІД; Статевий— герпес, СНІД; За допомогою переносників (комахи, кліщі)—енцефаліт, жовта лихоманка.
Віспа СПІД Грип
Герпес Гепатит С Коронавірус
Лікар-вірусолог:
-Вірусні захворювання - це захворювання людини, що виникають у зв'язку з проникненням в клітини людського організму і розвитком у них різних вірусів, які являють собою дрібні форми життя, що складаються з молекули нуклеїнової кислоти, носія генетичної інформації, оточені захисною оболонкою з білків.
Вірусолог:
-Вірус розмножується, живлячись вмістом клітини, в результаті чого клітина руйнується і гине. За останні 40 років відкрито близько 20 нових раніше не відомих вірусів, деякі з яких викликають смертельно небезпечні захворювання: віруси гепатитів C, D, E, G вірус Марбург, вірус Ебола, вірус Зіка, вірус Західного Нілу, вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) та інші.
Інфекціоністи:
-Натуральна віспа. Збудник віспи натуральної—вірус, стійкий до дії фізичних і хімічних чинників. Люди, які виживають після віспи, можуть частково або повністю втрачати зір, і практично завжди на шкірі залишаються численні рубці в місцях колишніх виразок. Збудник інфекції передається шляхом безпосередніх контактів, повітряно-крапельним способом, від здорових носіїв і тварин, і може зберігати життєздатність на одязі і постільній білизні. Всі невакциновані люди сприйнятливі до зараження; природного імунітету до натуральної віспи не буває. Натуральна віспа- найбільший серед вірусів людини. Називали раніше чорна віспа . Характеризується важким розвитком, лихоманкою, висипом на шкірі та слизових оболонках, після яких часто утворюються рубці.
-Вітрянка (вітряна віспа) захворювання переважно дитячого віку, що характеризується бульбашковим висипом. Збудник - вірус із сімейства герпесвірусів, у зовнішньому середовищі нестійкий і гине через кілька хвилин. Джерело вітрянки - хвора людина. Заразною він стає за 2 доби до появи висипки і зберігає цю здатність до підсихання кірочок. Вітрянкою можна заразитися від хворого оперізувальним лишаєм, так як збудник цих захворювань один і той же. Передається вітрянка повітряно-крапельним шляхом. Після вітрянки розвивається стійка несприйнятливість. Повторні захворювання вітрянкою бувають вкрай рідко. Інкубаційний період триває від 10 до 23 днів.
Грип - це інфекційне захворювання дихальних шляхів, яке відноситься до групи гострих респіраторних вірусних інфекцій (ГРВІ). Вірусів грипу існує дуже багато (на даний момент виявлено близько 2 тис.). Найстрашнішими вважаються віруси групи А, так вони можуть інфікувати не лише людей, але й тварин, швидко змінюють свою структуру. Грип А (H5N1) або «Пташиний грип» Грип А (H1N1) або «Свинячий грип». Ці віруси спочатку було виявлено у тварин, а потім у людей. І найстрашніший грип COVID-19 «Коронавірус».
Цей вірус може не проявляти ознак інфекції на протязі 28 днів. Тільки потім з’явиться температура, сухий кашель.
Лікар-імунолог:
-Імунна система захищає нас від хвороб. Вона знищує мікроби і віруси, а також злоякісні клітини. Якщо імунітет послаблений – віруси атакують, людина починає хворіти.
4.Гра «Віруси й органи». (Учні діляться на 3 групи).
Перша група — органи: вони стоять у центрі, друга група — імунітет: діти беруться за руки і утворюють кільце навколо органів; третя група — віруси, що будуть атакувати організм.
(Таким чином проста гра отримує змістовне навантаження, і діти можуть побачити, як віруси потрапляють до органів, коли імунітет не здатен їх захистити).
або гра — «Броунівський рух». За правилами цієї гри діти рухаються класом у вільному порядку, а вчитель може промовляти, наприклад, слово «щеплення» — тобто, віруси не можуть об’єднуватися, бо працює імунітет. А коли вчитель вигукує слово «захворіли», мікроби і віруси об’єднуються і можуть захопити організм здорової людини.
– Звідки взялися хвороби?
Їх створили злі мікроби.
Це – маленькі злодіяки,
Хулігани, розбишаки,
Що живуть усюди,
Де є повно бруду:
У болоті і грязюці,
У смітті та у пилюці,
Під брудними нігтями,
Пазурами й кігтями...
Той, хто руки не помиє,
Їх ковтне та захворіє.
І тому, малята,
Слід вам пам’ятати:
Будете вмиватися,
Митися, купатися –
Повтікають злі мікроби,
Разом з ними всі хвороби!
Щоб ніколи не хворіти,
Треба руки з милом мити.
Вимий вушка, носик, шию
Не в калюжі, не в помиях,
А чистенької водички
Набери собі з кринички.
Мий всі овочі та фрукти,
Тільки свіжі їж продукти.
5.Робота експертів:
(робота в групах)
1 група – складає список ознак захворювання на грип, коронавірус. • Посилення виділення з носа (нежить). • Ніс закладений, дихання утруднене. • Кашель, при коронавірусі – сухий кашель. • Біль у горлі, вухах, охриплість голосу. • Висока температура, слабкість.
2 група – складає правила профілактики захворювання (що треба робити, щоб не захворіти).
•дотримуватись правил особистої гігієни, частіше мити руки з милом; •прибирати і провітрювати кімнату; •загартовуватись; •робити щеплення; •займатися спортом; •мити овочі і фрукти, термічно обробляти продукти; •при коронавірусі користуватись антисептиками, одягати маску, не торкатися свого обличчя, уникати скупчення людей, при приході додому ретельно (10-15 хв) мити руки.
6.Слово лікаря:
-Миття рук — не просто звичка. Це спосіб уникнення багатьох інфекційних хвороб. Обов’язкове миття рук перед їжею і після відвідування туалету — не просто примха. Це необхідність, покликана захистити наш організм від безлічі хвороботворних мікроорганізмів, які скупчуються на руках. Руки — наш головний інструмент, який ми постійно застосовуємо в побуті. Ми торкаємося найрізноманітніших предметів: дверних ручок, поручнів, грошей або комп’ютерної мишки. Проте всі ці речі зовсім не стерильні — на них знаходять притулок тисячі хвороботворних мікроорганізмів. Торкаючись цих забруднених речей, ми переносимо частину мікробів на свої руки.
-Зараз у світі визнано критичний стан, пандемія - епідемія, що характеризується найбільшим поширенням інфекційного захворювання на території усієї країни та сусідніх держав, багатьох країн світу, континентах. Дуже важливо притримуватись усіх правил безпеки.
3 група - складання правил для людей, які контактували із хворою людиною.
•Спостерігати за своїм організмом; •при зміні температури звернутися до лікаря; •пройти тест, виявити хворобу; •перестати контактувати зі здоровими людьми.
ІV.Підсумок уроку
1.Слово лікаря:
-На цьому наша конференція закінчується. Ми відправимо листа мешканцям країни Бурляндії. Нехай вони проведуть дослідження, здадуть аналізи на різні віруси та вилікують захворівших.
-І наостанок всім бажаю:
Здоров'я - це сила!
Здоров'я - це клас!
Хай буде здоров'я
У вас і у нас!