Тема «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктних ситуацій».
Мета: дати підліткам можливість самостійного аналізу типових життєвих ситуацій, роз’яснити правила попередження конфліктів та виходу з них; учні повинні засвоїти зміст понять «конфлікт», «конфліктна ситуація», «інцидент»; розвити вміння етичного самопізнання, самоаналізу і самооцінки.
Оснащення: аркуші паперу для тестування та виконання завдань, вислови про культуру спілкування.
Методи: бесіда, рольові ігри, робота в малих групах.
Хід уроку:
1. Які асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
К – протиріччя;
О – суперечка;
Н – сутичка;
Ф – протистояння;
Л – протиборство;
І – зіткнення;
К – скандал;
Т – бійка; сварка; крик; лайка; образа; війна; насильство…
Конфлікт у перекладі з латини – це зіткнення або боротьба, вороже відношення. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.
Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами).
Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони.
Обговорення. Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому?
Доречно навести такий вислів: «Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Ця, трохи смішна і одночасно правдива фраза, належить Чарльзу Ліксону, американському психологові і адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.
Конфлікт – це добре або погано?
Давайте з вами визначимо позитивні і негативні сторони конфлікту.
Негативні сторони:
руйнується здоров’я;
псується настрій;
руйнуються міжособистісні стосунки.
Позитивні сторони:
вчить налагоджувати стосунки;
розвиває волю;
дає можливість краще дізнатися один про одного.
Який висновок ми можемо зробити, проаналізувавши позитивні і негативні сторони конфлікту? У конфлікті є багато позитивного.
Конфлікти бувають різні: сімейні, ділові, виробничі, політичні, міждержавні тощо. Але потрібно пам'ятати, що конфлікти між людьми можуть бути конструктивними (направленими на розвиток відносин, здійснення спільної діяльності) і деструктивними (направленими на задоволення особистих амбіцій, самоствердження якоїсь людини за рахунок інших людей, наклеп, заздрість, ухилення від виконання обов'язків тощо).
Запитайте в учнів: «Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Що стає їх причиною?».
Передбачувані відповіді:
— люди по-різному дивляться на речі;
— стикаються особливості характерів;
— амбіції і емоції;
— нерозуміння, наприклад, між дорослими і дітьми, між чоловіками і жінками;
— тупість;
— злість.
2. Попросіть учасників розділитися на три групи та розіграти конфліктну ситуацію: виконати завдання:
1-а група: дорослі – діти;
2-а група: чоловік – жінка;
3-а група: підліток старшого віку-підліток молодшого віку.
Обговоріть, з якими типами конфліктів вони зіткнулися: особистий, побутовий, трудовий тощо. Запитайте: «Хто першим затіяв конфлікт? Яка була у відповідь реакція іншої сторони? Як розпалювалися пристрасті? Чи робив хто-небудь спробу примирення?».
Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки? (тестування)
1. Погрожую і б'юся.
2. Прагну прийняти точку зору супротивника, враховую її, як свою власну.
3. Шукаю компроміси.
4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.
5. Уникаю супротивника.
6. Бажаю за будь-яку ціну добитися своїх цілей.
7. Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден.
8. Йду на компроміс.
9. Капітулюю.
10. Змінюю тему.
11. Нию та скаржуся, поки не доб'юся свого.
12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.
13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.
14. Пропоную мир.
15. Намагаюся все обернути на жарт.
Обробка результатів
Перед Вами декілька колонок, кожна з них відображає свій стиль рішення конфліктів.
Впишіть набрані бали у ті чарунки, де проставлений порядковий номер питання та підрахуйте бали по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення конфлікту.
А B C D E
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
Колонка «А» відповідає «жорсткому» типу рішення конфліктів. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію, в якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди права.
Колонка «В» — стиль «примирення». Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, «дві голови краще, ніж одна». Під час суперечки Ви намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольняють обидві сторони.
Колонка «С» — «компромісний», відразу згодні на компроміс.
Колонка «Д» — «м'який» стиль. Свого супротивника Ви вражаєте добротою, з готовністю встаєте на точку зору супротивника, відмовляючись від своєї.
Колонка «Е» — «уникання», Ваше кредо – «вчасно піти». Ви прагнете не загострювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого зіткнення.
Завдання
— Розробіть правила поведінки під час конфлікту.
Учні розробляють правила поведінки під час конфлікту «Кодекс поведінки», записують їх на ватмані і вивішують; відбувається загальне обговорення.
Шість правил, дотримання яких
дозволяє подобатися людям (за Дейлом Карнегі)
1. Щиро цікавтесь іншими людьми.
2. Посміхайтеся.
3. Пам'ятайте, що ім'я людини — це найбільш солодкий і важливий для неї звук будь-якою мовою.
4. Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
5. Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
6. Навіюйте вашому співрозмовнику думку про його значущість і робіть це щиро.
Крім наведених вище є ще і спеціальні правила попередження конфліктів:
• не розмовляйте відразу з напруженою, збудженою людиною;
• перш ніж сказати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини, його вдалі вчинки;
• постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, «встати на його місце»;
• не приховуйте доброго відношення до людей, не скупіться на похвалу товаришам;
• вмійте примусити себе мовчати, коли вас зачіпають в дрібній сварці, будьте вище за дріб'язкові суперечки;
• те, що справжні чоловіки вирішують суперечки бійкою – міф, тільки сильна і впевнена в собі людина здатна вийти із конфлікту без сутички.
Гра «Компліменти»
Багато конфліктів виникає в результаті того, що ми не вміємо правильно спілкуватися. Як ви вважаєте, якщо б ми один одному більше посміхалися, говорили приємні слова, робити компліменти, вдалося б нам менше мати сутичок, конфліктів? (Відповіді учнів). Давайте зараз пограємо в гру «Компліменти». (Учні, сидячі у колі, обмінюються компліментами за годинниковою стрілкою. Обов’язково потрібно говорити компліменти тримаючи долоні відкритими).
V. Підбиття підсумків
Запитання
— Чи змінилася ваша думка про конфлікт?
Учитель. Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися.
Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфлік- тогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.
І на завершення хочу сказати: використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал уроку.
2. Написати твір-есе на тему епіграфа сьогоднішнього уроку.