23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

урок "Конфлікт. Шляхи подолання конфліктних ситуацій".

Про матеріал
Тема, яка розглядається під час вивчення інтегрованого курсу "Громадянська освіта" в 10 класі, в 3-му розділі "Людина в соціокультурному просторі". Дає підліткам можливість самостійного аналізу типових життєвих ситуацій, роз’яснює правила попередження конфліктів та виходу з них.
Перегляд файлу

Тема «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктних ситуацій».

 

Мета: дати підліткам можливість самостійного аналізу типових життєвих ситуацій, роз’яснити правила попередження конфліктів та виходу з них; учні повинні засвоїти зміст понять «конфлікт», «конфліктна ситуація», «інцидент»; розвити вміння етичного самопізнання, самоаналізу і самооцінки.

 

Оснащення: аркуші паперу для тестування та виконання завдань, вислови про культуру спілкування.

 

Методи: бесіда, рольові ігри, робота в малих групах.

 

Хід уроку:

 

1. Які асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?

 

 К – протиріччя;

 

 О – суперечка;

 

 Н – сутичка;

 

 Ф – протистояння;

 

 Л – протиборство;

 

 І – зіткнення;

 

 К – скандал;

 

 Т – бійка; сварка; крик; лайка; образа; війна; насильство…

 

Конфлікт у перекладі з латини – це зіткнення або боротьба, вороже відношення. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.

Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами).

Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони.

 

Обговорення. Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому?

 Доречно навести такий вислів: «Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Ця, трохи смішна і одночасно правдива фраза, належить Чарльзу Ліксону, американському психологові і адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.

 

Конфлікт – це добре або погано?

 Давайте з вами визначимо позитивні і негативні сторони конфлікту.

Негативні сторони:

 руйнується здоров’я;

 псується настрій;

 руйнуються міжособистісні стосунки.

 

Позитивні сторони:

 вчить налагоджувати стосунки;

 розвиває волю;

 дає можливість краще дізнатися один про одного.

 

Який висновок ми можемо зробити, проаналізувавши позитивні і негативні сторони конфлікту? У конфлікті є багато позитивного.

 

Конфлікти бувають різні: сімейні, ділові, виробничі, політичні, міждержавні тощо. Але потрібно пам'ятати, що конфлікти між людьми можуть бути конструктивними (направленими на розвиток відносин, здійснення спільної діяльності) і деструктивними (направленими на задоволення особистих амбіцій, самоствердження якоїсь людини за рахунок інших людей, наклеп, заздрість, ухилення від виконання обов'язків тощо).

 

Запитайте в учнів: «Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Що стає їх причиною?».

Передбачувані відповіді:

— люди по-різному дивляться на речі;

— стикаються особливості характерів;

— амбіції і емоції;

— нерозуміння, наприклад, між дорослими і дітьми, між чоловіками і жінками;

— тупість;

— злість.

 

2. Попросіть учасників розділитися на три групи та розіграти конфліктну ситуацію: виконати завдання:

1-а група: дорослі – діти;

2-а група: чоловік – жінка;

3-а група: підліток старшого віку-підліток молодшого віку.

 

Обговоріть, з якими типами конфліктів вони зіткнулися: особистий, побутовий, трудовий тощо. Запитайте: «Хто першим затіяв конфлікт? Яка була у відповідь реакція іншої сторони? Як розпалювалися пристрасті? Чи робив хто-небудь спробу примирення?».

 

Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?  (тестування)

1. Погрожую і б'юся.

2. Прагну прийняти точку зору супротивника, враховую її, як свою власну.

3. Шукаю компроміси.

4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.

5. Уникаю супротивника.

6. Бажаю за будь-яку ціну добитися своїх цілей.

7. Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден.

8. Йду на компроміс.

9. Капітулюю.

10. Змінюю тему.

11. Нию та скаржуся, поки не доб'юся свого.

12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.

13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.

14. Пропоную мир.

15. Намагаюся все обернути на жарт.

 

 

 

Обробка результатів

 

Перед Вами декілька колонок, кожна з них відображає свій стиль рішення конфліктів.

 

Впишіть набрані бали у ті чарунки, де проставлений порядковий номер питання та підрахуйте бали по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення конфлікту.

 

А B C D E

1 2 3 4 5

6 7 8 9 10

11 12 13 14 15

 

 

Колонка «А» відповідає «жорсткому» типу рішення конфліктів. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію, в якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди права.

 

Колонка «В» — стиль «примирення». Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, «дві голови краще, ніж одна». Під час суперечки Ви намагаєтеся запропонувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольняють обидві сторони.

 

Колонка «С» — «компромісний», відразу згодні на компроміс.

 

Колонка «Д» — «м'який» стиль. Свого супротивника Ви вражаєте добротою, з готовністю встаєте на точку зору супротивника, відмовляючись від своєї.

 

Колонка «Е» — «уникання», Ваше кредо – «вчасно піти». Ви прагнете не загострювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого зіткнення.

 

Завдання

    Розробіть правила поведінки під час конфлікту.

Учні розробляють правила поведінки під час конфлікту «Кодекс поведінки», записують їх на ватмані і вивішують; відбувається загальне обговорення.

Шість правил, дотримання яких

дозволяє подобатися людям (за Дейлом Карнегі)

1.    Щиро цікавтесь іншими людьми.

2.    Посміхайтеся.

3.    Пам'ятайте, що ім'я людини — це найбільш солодкий і важливий для неї звук будь-якою мовою.

4.    Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.

5.    Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.

6.    Навіюйте вашому співрозмовнику думку про його значущість і робіть це щиро.

 

Крім наведених вище є ще і спеціальні правила попередження конфліктів:

• не розмовляйте відразу з напруженою, збудженою людиною;

• перш ніж сказати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини, його вдалі вчинки;

• постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, «встати на його місце»;

• не приховуйте доброго відношення до людей, не скупіться на похвалу товаришам;

• вмійте примусити себе мовчати, коли вас зачіпають в дрібній сварці, будьте вище за дріб'язкові суперечки;

 

• те, що справжні чоловіки вирішують суперечки бійкою – міф, тільки сильна і впевнена в собі людина здатна вийти із конфлікту без сутички.

 

Гра «Компліменти»

 

Багато конфліктів виникає в результаті того, що ми не вміємо правильно спілкуватися. Як ви вважаєте, якщо б ми один одному більше посміхалися, говорили приємні слова, робити компліменти, вдалося б нам менше мати сутичок, конфліктів? (Відповіді учнів). Давайте зараз пограємо в гру «Компліменти». (Учні, сидячі у колі, обмінюються компліментами за годинниковою стрілкою. Обов’язково потрібно говорити компліменти тримаючи долоні відкритими).

 

V.    Підбиття підсумків

Запитання

    Чи змінилася ваша думка про конфлікт?

Учитель. Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися.

Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфлік- тогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.

І на завершення хочу сказати: використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.

VI.    Домашнє завдання

1.    Опрацювати відповідний матеріал уроку.

2.    Написати твір-есе на тему епіграфа сьогоднішнього уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 лютого
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку