Урок "Конфлікти і здоров’я. Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів."

Про матеріал
Розробка уроку з основ здоров`я у 6 класі на тему "Конфлікти і здоров’я. Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів." за підручником І. Д. Бех, Т. В. Воронцова,
Перегляд файлу

    

ТЕМА:  Конфлікти і здоров’я. Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання    конфліктів.

МЕТА:

  • Розширити  знання учнів про  конфлікти, їх види, вплив конфліктів на здоровя;
  • формувати в учнів вміння адекватного оцінювання життєвих ситуацій; вміння обирати шляхи вирішення спільних проблем;
  • вчити учнів запобігати конфліктних ситуацій та при їх виникненні вміти розвязувати конфліктні ситуації;
  • розвивати в учнів розуміння почуттів і потреб інших людей;
  • виховувати в учнів толерантне ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки.

Обладнання:

 

  •  «Кошик для сміття»;
  • роздатковий матеріал;
  • малюнки;
  • висловлювання.

 

Тип уроку:  комбінований.

Висловлювання:

 «Якщо є готовність до конфлікту, привід для конфлікту знайдеться завжди»

(І. Шевельов) 

«Жити – значить мати проблеми.

Розвзувати їх – значить рости інтелектуально.»

            (Дж. П. Гілфорд)

 

Проблемне питання:  «У сварках народжується істина?»

 

                                                  Хід уроку:

 

І. Організаційний момент.   

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Фронтальне опитування.

    - Назвіть типи стосунків людей.

   - Як стосунки людей впливають на здоровя?

   - Як ви оцінюєте свої стосунки з іншими людьми?

 

2. «Пригадай!»

 

Замініть описане в кожному фрагменті одним словом або словосполученням.

    1. Спілкування за допомогою жестів, міміки називають_.

    2. Приємні слова на адресу співрозмовника називають_.

    3. У спілкуванні, крім говоріння, важливим є уміння__.

    4._— ідеальний випадок стосунків, передбачає взаєморозуміння та взаємопідтримку.

    5. Найкращим видом стосунків є_.

Відповіді: 1 — невербальним; 2 — компліментами; 3 — слухати; 4 — співпраця; 5 — співробітництво.

 

3. Метод «Мозкова атака».

   1. Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб успішно спілкуватися?                                 2. Чи можливі суперечки і незгоди між друзями?

  3. А чому ці суперечки виникають?

 

4. Вправа «Створи малюнок удвох».        

Мета: актуалізувати поняття конфлікту, включити в роботу.

Інструкція: «Обєднайтесь в пари. Зараз кожною пара отримає один аркуш паперу та один олівець. З цього моменту до кінця вправи розмовляти не можна. Візьміть удвох один олівець і разом намалюйте один малюнок».

    - Чому кожна пара поводила себе по-різному?

(Підводимо підсумок, що хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи  партнера; хтось намагався вгадати намір іншого; хтось малював по черзі; а хтось зовсім втратив інтерес і нічого не робив. Підводимо дітей до поняття різних стилів реагування в конфлікті).

 

Учитель. Так, всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікту.

Тож давайте з’ясуємо, що таке конфлікт.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.       

  1. Оголошення теми і мети уроку .  
  2. Вправа «Займи особисту позицію».

Проблемне питання, яке стоїть перед нами «У сварках народжується істина?».

      - Яка ваша позиція?

 

3. Вправа «Асоціативний кущ».        

     - Які асоціації виникають у вас при слові «конфлікт»? Усно.

  Вдома вам потрібно було зробити малюнки або знайти вирізки з журналів для створення проекту – колажу на тему « конфлікт». Створення проекту – колажу.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Поняття конфлікту.

  Слово „конфлікт”  латинського  походження. В перекладі означає „зіткнення” сторін, думок, сил.

    Конфлікт — зіткнення протилежних інтересів, поглядів, загострення суперечностей, спричинених різними непорозуміннями між людьми.

  Для конфлікту характерними є такі ознаки:

      • наявність двох або більше учасників із суперечливими або протилежними інтересами;

      • кожен з учасників має аргументи й засоби для обстоювання своїх інтересів.

Для виникнення конфлікту потрібна конфліктна ситуація.

  • Яка ж « формула конфлікту»?

Конфлікт складений із:

  • Проблеми;
  • Учасників;
  • Конфліктної  ситуації;
  • Інциденту.

    Як правило, конфлікти в людей, які сваряться, викликають незадоволеність, ворожість, почуття напруженості, образи і багато інших негативних емоцій, що врешті-решт погано відбивається на здоров’ї.

 

  1. Вправа «Мікрофон»

 

  • Яку людину можна назвати конфліктною?
  • Як би ви визначили риси характеру такої людини?
  • Які конфліктні ситуації були у вашому житті?
  • Які причини їх виникнення?

 

3.Причини виникнення конфліктів

Конфлікти між людьми виникають з різних причин:

     1. Невміння спілкуватися , низький рівень культури.

      2. Невідповідність бажань і можливостей людини.

     3. Прагнення до лідерства, влади.

     4. Побоювання, що постраждають власні інтереси.

     5. Протилежність цілей і способів їх досягнення.

     6. Відмінність інтересів, цінностей тощо.

 

4.Гра «Тух – тиби – дух»

    Аби легко  вам було зняти негативний настрій, відновити сили та налагодити дружні стосунки пограємо в гру «Тух – тиби – дух». Я повідомляю вам по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по – справжньому, необхідно зробити наступне. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учнів, подивіться йому в очі й тричі сердито – пресердито вимовте чарівне слово: «Тух – тиби – дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті, час від часу підходьте до когось і кажіть чарівне слово. Щоб чарівне слово подіяло, слід дивитися в очі людині. Що стоїть перед вами.

 

5. Види конфліктів.

Конфліктувати теж потрібно вміти, тому і бувають конфлікти:

      деструктивні, у яких люди відкрито сваряться, обвинувачують і кривдять одне одного, але не розв'язують проблеми;

Деструктивні конфлікти перешкоджають ефективній взаємодії та прийняттю рішення.

    1. Непродуктивні, конкурентні відносини між людьми .

    2. Почуття образи, незадоволеності, поганий настрій.

    3. Відсутність прагнення до співрозмовництва, гарних відносин.

  конструктивні, у яких люди по-діловому, аргументовано розв'язують проблему, не обвинувачуючи і не кривдячи одне одного, а йдучи на компроміс.

Конструктивні конфлікти приводять до прийняття обґрунтованих рішень та сприяють розвитку взаємин.

    1. Спільно прийняте рішення швидше та краще втілюється в життя

    2. Покращуються відносини між людьми .

     3. Сторони набувають досвіду співробітництва під час вирішення спірних питань.

Залежно від предмета суперечки розрізняють:

  • Конфлікти поглядів ( спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи уподобаннях людей);

-          Конфлікти інтересів ( виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей).

      Робота з підручником.

  • Охарактеризуйте конфлікти поглядів та інтересів.

 

6. Способи розв'язання конфліктів і запобігання їм

          Розповідь Сергія

Часто дорослі говорять, що культурна людина завжди повинна намагатися уникати конфліктних ситуацій. А якщо я відчуваю свою правоту, але зі мною не погоджуються або не бажають слухати мене? Що ж мені, всім усміхнутися і припинити суперечку? Та я тоді сам себе поважати перестану. А інші скажуть, що я злякався і не вмію захищати свою думку.

Звичайно ж, свою правоту потрібно доводити й обстоювати , але в розумних межах. Розвязують всі конфлікти по – різному. Розглянемо таблицю.

 

                                      Способи розв'язання конфліктів

Спосіб

Суть способу

Випадки, у яких краще використовувати

Уникнення

Прагнення уникати конфліктної ситуації

Рекомендується у випадку спровокованого іншою людиною несподіваного конфлікту, сварки

Пристосування

Уміння поступатися власними інтересами, пристосовуватися до ситуації

Можна використовувати в таких випадках, коли ваш опонент дійсно правий

Суперництво

Прагнення до активного пошуку власного шляху розв'язання проблеми, як єдиного правильного

Найменш ефективний спосіб, який часто використовується людьми в конфліктних ситуаціях і ще більше посилює конфлікт

Компроміс

Спроба виробити рішення, у якому кожна з конфліктуючих сторін повинна поступитися частиною інтересів задля розв'язання проблеми

Дуже дієвий в деяких випадках спосіб розв'язання проблем і запобігання конфліктним ситуаціям

Співробітництво, переговори

Спроба виробити рішення, у якому конфліктуючі сторони знаходять спільне рішення, що задовольняє всіх

Оптимальний спосіб запобігання конфліктам

 

 - Повернемося до проекту – колажу . Які на вашу думку існують способи розвязання конфліктів?

 

7. Можливі наслідки конфлікту

     Наслідки деструктивних конфліктів завжди негативно відбиваються на обох сторонах , які конфліктують . Проблему не розв'язано , не знайдено правильного виходу із ситуації ,що склалася , тому переможців у такому конфлікті немає . Внутрішні переживання , пошарпані нерви , образи залишаються і часто мучать людей ще тривалий час після сварки .

    Сьогодні психологи пропонують безліч способів розв'язання конфліктних ситуацій: для дітей і дорослих , жінок і чоловіків, представників різних професій. Але всі ці способи в чомусь схожі й мають єдину мету: навчити людину правильно поводитися в конфліктній ситуації, оптимально розв'язати проблему і при цьому зберігати своє здоров'я.

 

8. Вплив конфліктів на здоровя.

Вправа « Мозковий штурм»

- Які неприємні відчуття виникають у вас, якщо ви  раптом стали учасником конфлікту?

- Які негативні наслідки для здоровя мають конфліктні ситуації?

 

9.Бесіда «Правила поведінки в конфліктній ситуації»

 

Інструкція: «Розділіться на 4 групи і складіть памятку про дотримання правил поведінки в конфліктній ситуації»

Обговорення цих правил.

Приблизний набір правил:

  • Намагайся запобігти конфліктові.
  • Перш ніж щось зробити, подумай, чи не заважатиме це іншим.
  • Завжди дотримуйся слова.
  • Якщо ти завинив, попроси вибачення.
  • Доклади зусиль, щоб пом'якшити наслідки конфлікту.
  • Не гнівайся, посміхнись, доброзичливо звернися до опонента з пропозицією спокійно розібратися в ситуації, що склалася.
  • Запропонуй варіант взаємної згоди.

 

V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок

1. Фронтальна бесіда

 - Що таке конфлікт?

 - Назвіть види? причини конфліктів?

 - Який конфлікт називається конструктивний, а який деструктивний?

 - Як конфлікт впливає на здоровя?

 

2. Вправа «Розв’яжи ситуацію».

 

     1.Робота з підручником. Ст. 133, мал.47.

     2.Рольова гра. Складання ситуаційних задач і алгоритму виходу з них.

      3. Обговорення  ситуацій.      

  • Зникла ручка, що лежала на парті.

           -Ти  взяв мою ручку?

            -Ти   хочеш сказати, що я злодій?

          -Якщо ти не злодій, то як вона  опинилась у тебе?

           -Не твоє діло.(Удар плечем)

Подумайте, як можна зупинити конфлікт?

   -Разом пошукати ручку.

  - Змінити упереджене ставлення до учня, адже ти твердо не знаєш, хто взяв ручку.

Ви переконались, що часом конфлікт виникає з дрібниць.

Треба вміти:

Зупинитися, подумати, відійти, покликати дорослого,  використати гумор,  спокійно дихати,  сказати  щось хороше, вибачитися, погодитися. Все це може зупинити конфлікт.

  • У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.

Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?

Яка виникає проблема?

Як би ви вирішили цю проблему?

 

3.Тест "Чи конфліктна ти особистість?"

 

1. У громадському транспорті почалася суперечка на підвищених тонах. Твоя реакція?

      а) не беру участі;

      б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;

      в) активно втручаюся, чим «викликаю вогонь» на себе.

2. Чи вступаєш ти в суперечки з дорослими?

     а) ні;

     б) тільки якщо для цього є вагомі причини;

     в) вступаю в суперечки з будь-якого приводу не тільки з дорослими, але й з тими    однолітками, хто їх підтримує.

3. Чи часто ти сперечаєшся з друзями?

     а) тільки якщо вони необразливі;

     б) лише з принципових питань;

     в) суперечки — моя стихія.

4. Вдома на обід подали недосолену страву. Твоя реакція?

    а) не буду звертати увагу на такі дрібниці;

    б) мовчки візьму сільничку;

    в) не можу втриматися від зауважень.

5. На вулиці або в транспорті тобі наступили на ногу:

    а) з обуренням подивлюся на кривдника;

    б) сухо зроблю зауваження;

    в) висловлюся, не соромлячись у виразах.

6. Якщо хтось із близьких купив річ, яка тобі не сподобалася:

   а) промовчу;

   б) обмежуся коротким тактовним коментарем;

   в) влаштую скандал.

7. Не пощастило в лотереї. Як ти до цього поставишся?

   а) постараюся здаватися байдужим, але дам собі слово ніколи більше не брати участь у    подібних «іграх»;

   б) не приховую досади, але поставлюся до цього з гумором, пообіцявши взяти реванш;

   в) програш надовго зіпсує мені настрій.

 

Оцінка результатів:

За кожну відповідь: а — 4 бали; б — 2 бали; в — 0 балів.

Від 20—28 балів: ви тактовні й миролюбні, уникаєте конфліктів і суперечок, критичних ситуацій у школі та вдома. Може, тому іноді вас називають пристосуванцем.

Від 10—19 балів: вас вважають людиною досить конфліктною. Але насправді ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі інші засоби вичерпані. При цьому не виходите за межі коректності, твердо відстоюєте свою думку. Це викликає до вас повагу.

До 9 балів: конфлікти й суперечки — це ваша стихія. Любите критикувати інших, але не виносите критики на свою адресу. Ваша грубість і нестриманість відштовхує людей. Вам важко спілкуватися як у школі, так і вдома. Постарайтеся перебороти свій характер.

 

 

4. Вправа «Кошик для сміття».

     А щоб не конфліктувати треба постійно     самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Подумайте 1 хвилинку, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.

    І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати вголос цю рису характеру.

    Сподіваюсь, що після  нашого уроку в вашому житті буде виникати  менше конфліктних ситуацій.

 

VІ. Підсумок уроку.

1. Методи «Незакінчене речення», «Мікрофон».      

     Сьогодні на уроці я дізнався…

     Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)….

     Мені сподобалось…

     Мені не сподобалось…

 

2.Вправа «Займи особисту позицію».

А  ми звертаємося до проблемного питання, яке стояло перед нами «У сварках народжується істина?». Чи змінилася ваша позиція в кінці уроку? Відповіді учнів.

 

 У СВАРКАХ НАРОДЖУЄТЬСЯ КОНФЛІКТ!

 

А істина народжується:

  • В умінні вислухати один одного;
  • В розумних діалогах.        

    Отже, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

 

VІІ.  Домашнє завдання.

Знайти прислівя та приказки про конфлікти, щляхи подолання конфліктів.

    П. 23;  зошит ст. 44-45.

1

 

doc
Додано
8 жовтня
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку