ТЕМА: Конфлікти і здоров’я. Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів.
Тип уроку: комбінований.
«Якщо є готовність до конфлікту, привід для конфлікту знайдеться завжди»
(І. Шевельов)
«Жити – значить мати проблеми.
Розв’зувати їх – значить рости інтелектуально.»
(Дж. П. Гілфорд)
Проблемне питання: «У сварках народжується істина?»
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Фронтальне опитування.
- Назвіть типи стосунків людей.
- Як стосунки людей впливають на здоров’я?
- Як ви оцінюєте свої стосунки з іншими людьми?
2. «Пригадай!»
Замініть описане в кожному фрагменті одним словом або словосполученням.
1. Спілкування за допомогою жестів, міміки називають_.
2. Приємні слова на адресу співрозмовника називають_.
3. У спілкуванні, крім говоріння, важливим є уміння__.
4._— ідеальний випадок стосунків, передбачає взаєморозуміння та взаємопідтримку.
5. Найкращим видом стосунків є_.
Відповіді: 1 — невербальним; 2 — компліментами; 3 — слухати; 4 — співпраця; 5 — співробітництво.
3. Метод «Мозкова атака».
1. Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб успішно спілкуватися? 2. Чи можливі суперечки і незгоди між друзями?
3. А чому ці суперечки виникають?
4. Вправа «Створи малюнок удвох».
Мета: актуалізувати поняття конфлікту, включити в роботу.
Інструкція: «Об’єднайтесь в пари. Зараз кожною пара отримає один аркуш паперу та один олівець. З цього моменту до кінця вправи розмовляти не можна. Візьміть удвох один олівець і разом намалюйте один малюнок».
- Чому кожна пара поводила себе по-різному?
(Підводимо підсумок, що хтось “рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати намір іншого; хтось малював по черзі; а хтось зовсім втратив інтерес і нічого не робив. Підводимо дітей до поняття різних стилів реагування в конфлікті).
Учитель. Так, всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікту.
Тож давайте з’ясуємо, що таке конфлікт.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Проблемне питання, яке стоїть перед нами «У сварках народжується істина?».
- Яка ваша позиція?
3. Вправа «Асоціативний кущ».
- Які асоціації виникають у вас при слові «конфлікт»? Усно.
Вдома вам потрібно було зробити малюнки або знайти вирізки з журналів для створення проекту – колажу на тему « конфлікт». Створення проекту – колажу.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово „конфлікт” латинського походження. В перекладі означає „зіткнення” сторін, думок, сил.
Конфлікт — зіткнення протилежних інтересів, поглядів, загострення суперечностей, спричинених різними непорозуміннями між людьми.
Для конфлікту характерними є такі ознаки:
• наявність двох або більше учасників із суперечливими або протилежними інтересами;
• кожен з учасників має аргументи й засоби для обстоювання своїх інтересів.
Для виникнення конфлікту потрібна конфліктна ситуація.
Конфлікт складений із:
Як правило, конфлікти в людей, які сваряться, викликають незадоволеність, ворожість, почуття напруженості, образи і багато інших негативних емоцій, що врешті-решт погано відбивається на здоров’ї.
3.Причини виникнення конфліктів
Конфлікти між людьми виникають з різних причин:
1. Невміння спілкуватися , низький рівень культури.
2. Невідповідність бажань і можливостей людини.
3. Прагнення до лідерства, влади.
4. Побоювання, що постраждають власні інтереси.
5. Протилежність цілей і способів їх досягнення.
6. Відмінність інтересів, цінностей тощо.
4.Гра «Тух – тиби – дух»
Аби легко вам було зняти негативний настрій, відновити сили та налагодити дружні стосунки пограємо в гру «Тух – тиби – дух». Я повідомляю вам по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по – справжньому, необхідно зробити наступне. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учнів, подивіться йому в очі й тричі сердито – пресердито вимовте чарівне слово: «Тух – тиби – дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті, час від часу підходьте до когось і кажіть чарівне слово. Щоб чарівне слово подіяло, слід дивитися в очі людині. Що стоїть перед вами.
5. Види конфліктів.
Конфліктувати теж потрібно вміти, тому і бувають конфлікти:
• деструктивні, у яких люди відкрито сваряться, обвинувачують і кривдять одне одного, але не розв'язують проблеми;
Деструктивні конфлікти перешкоджають ефективній взаємодії та прийняттю рішення.
1. Непродуктивні, конкурентні відносини між людьми .
2. Почуття образи, незадоволеності, поганий настрій.
3. Відсутність прагнення до співрозмовництва, гарних відносин.
• конструктивні, у яких люди по-діловому, аргументовано розв'язують проблему, не обвинувачуючи і не кривдячи одне одного, а йдучи на компроміс.
Конструктивні конфлікти приводять до прийняття обґрунтованих рішень та сприяють розвитку взаємин.
1. Спільно прийняте рішення швидше та краще втілюється в життя
2. Покращуються відносини між людьми .
3. Сторони набувають досвіду співробітництва під час вирішення спірних питань.
Залежно від предмета суперечки розрізняють:
- Конфлікти інтересів ( виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей).
Робота з підручником.
6. Способи розв'язання конфліктів і запобігання їм
Розповідь Сергія
Часто дорослі говорять, що культурна людина завжди повинна намагатися уникати конфліктних ситуацій. А якщо я відчуваю свою правоту, але зі мною не погоджуються або не бажають слухати мене? Що ж мені, всім усміхнутися і припинити суперечку? Та я тоді сам себе поважати перестану. А інші скажуть, що я злякався і не вмію захищати свою думку.
Звичайно ж, свою правоту потрібно доводити й обстоювати , але в розумних межах. Розв’язують всі конфлікти по – різному. Розглянемо таблицю.
Способи розв'язання конфліктів
Спосіб |
Суть способу |
Випадки, у яких краще використовувати |
Уникнення |
Прагнення уникати конфліктної ситуації |
Рекомендується у випадку спровокованого іншою людиною несподіваного конфлікту, сварки |
Пристосування |
Уміння поступатися власними інтересами, пристосовуватися до ситуації |
Можна використовувати в таких випадках, коли ваш опонент дійсно правий |
Суперництво |
Прагнення до активного пошуку власного шляху розв'язання проблеми, як єдиного правильного |
Найменш ефективний спосіб, який часто використовується людьми в конфліктних ситуаціях і ще більше посилює конфлікт |
Компроміс |
Спроба виробити рішення, у якому кожна з конфліктуючих сторін повинна поступитися частиною інтересів задля розв'язання проблеми |
Дуже дієвий в деяких випадках спосіб розв'язання проблем і запобігання конфліктним ситуаціям |
Співробітництво, переговори |
Спроба виробити рішення, у якому конфліктуючі сторони знаходять спільне рішення, що задовольняє всіх |
Оптимальний спосіб запобігання конфліктам |
- Повернемося до проекту – колажу . Які на вашу думку існують способи розв’язання конфліктів?
7. Можливі наслідки конфлікту
Наслідки деструктивних конфліктів завжди негативно відбиваються на обох сторонах , які конфліктують . Проблему не розв'язано , не знайдено правильного виходу із ситуації ,що склалася , тому переможців у такому конфлікті немає . Внутрішні переживання , пошарпані нерви , образи залишаються і часто мучать людей ще тривалий час після сварки .
Сьогодні психологи пропонують безліч способів розв'язання конфліктних ситуацій: для дітей і дорослих , жінок і чоловіків, представників різних професій. Але всі ці способи в чомусь схожі й мають єдину мету: навчити людину правильно поводитися в конфліктній ситуації, оптимально розв'язати проблему і при цьому зберігати своє здоров'я.
8. Вплив конфліктів на здоров’я.
Вправа « Мозковий штурм»
- Які неприємні відчуття виникають у вас, якщо ви раптом стали учасником конфлікту?
- Які негативні наслідки для здоров’я мають конфліктні ситуації?
9.Бесіда «Правила поведінки в конфліктній ситуації»
Інструкція: «Розділіться на 4 групи і складіть пам’ятку про дотримання правил поведінки в конфліктній ситуації»
Обговорення цих правил.
Приблизний набір правил:
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
1. Фронтальна бесіда
- Що таке конфлікт?
- Назвіть види? причини конфліктів?
- Який конфлікт називається конструктивний, а який деструктивний?
- Як конфлікт впливає на здоров’я?
2. Вправа «Розв’яжи ситуацію».
1.Робота з підручником. Ст. 133, мал.47.
2.Рольова гра. Складання ситуаційних задач і алгоритму виходу з них.
3. Обговорення ситуацій.
-Ти взяв мою ручку?
-Ти хочеш сказати, що я злодій?
-Якщо ти не злодій, то як вона опинилась у тебе?
-Не твоє діло.(Удар плечем)
Подумайте, як можна зупинити конфлікт?
-Разом пошукати ручку.
- Змінити упереджене ставлення до учня, адже ти твердо не знаєш, хто взяв ручку.
Ви переконались, що часом конфлікт виникає з дрібниць.
Треба вміти:
Зупинитися, подумати, відійти, покликати дорослого, використати гумор, спокійно дихати, сказати щось хороше, вибачитися, погодитися. Все це може зупинити конфлікт.
Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?
Яка виникає проблема?
Як би ви вирішили цю проблему?
3.Тест "Чи конфліктна ти особистість?"
1. У громадському транспорті почалася суперечка на підвищених тонах. Твоя реакція?
а) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю правою;
в) активно втручаюся, чим «викликаю вогонь» на себе.
2. Чи вступаєш ти в суперечки з дорослими?
а) ні;
б) тільки якщо для цього є вагомі причини;
в) вступаю в суперечки з будь-якого приводу не тільки з дорослими, але й з тими однолітками, хто їх підтримує.
3. Чи часто ти сперечаєшся з друзями?
а) тільки якщо вони необразливі;
б) лише з принципових питань;
в) суперечки — моя стихія.
4. Вдома на обід подали недосолену страву. Твоя реакція?
а) не буду звертати увагу на такі дрібниці;
б) мовчки візьму сільничку;
в) не можу втриматися від зауважень.
5. На вулиці або в транспорті тобі наступили на ногу:
а) з обуренням подивлюся на кривдника;
б) сухо зроблю зауваження;
в) висловлюся, не соромлячись у виразах.
6. Якщо хтось із близьких купив річ, яка тобі не сподобалася:
а) промовчу;
б) обмежуся коротким тактовним коментарем;
в) влаштую скандал.
7. Не пощастило в лотереї. Як ти до цього поставишся?
а) постараюся здаватися байдужим, але дам собі слово ніколи більше не брати участь у подібних «іграх»;
б) не приховую досади, але поставлюся до цього з гумором, пообіцявши взяти реванш;
в) програш надовго зіпсує мені настрій.
Оцінка результатів:
За кожну відповідь: а — 4 бали; б — 2 бали; в — 0 балів.
Від 20—28 балів: ви тактовні й миролюбні, уникаєте конфліктів і суперечок, критичних ситуацій у школі та вдома. Може, тому іноді вас називають пристосуванцем.
Від 10—19 балів: вас вважають людиною досить конфліктною. Але насправді ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі інші засоби вичерпані. При цьому не виходите за межі коректності, твердо відстоюєте свою думку. Це викликає до вас повагу.
До 9 балів: конфлікти й суперечки — це ваша стихія. Любите критикувати інших, але не виносите критики на свою адресу. Ваша грубість і нестриманість відштовхує людей. Вам важко спілкуватися як у школі, так і вдома. Постарайтеся перебороти свій характер.
4. Вправа «Кошик для сміття».
А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Подумайте 1 хвилинку, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.
І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати вголос цю рису характеру.
Сподіваюсь, що після нашого уроку в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
VІ. Підсумок уроку.
1. Методи «Незакінчене речення», «Мікрофон».
Сьогодні на уроці я дізнався…
Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)….
Мені сподобалось…
Мені не сподобалось…
2.Вправа «Займи особисту позицію».
А ми звертаємося до проблемного питання, яке стояло перед нами «У сварках народжується істина?». Чи змінилася ваша позиція в кінці уроку? Відповіді учнів.
У СВАРКАХ НАРОДЖУЄТЬСЯ КОНФЛІКТ!
А істина народжується:
Отже, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
VІІ. Домашнє завдання.
Знайти прислівя та приказки про конфлікти, щляхи подолання конфліктів.
П. 23; зошит ст. 44-45.
1