Конспект уроку української мови в 6 класі
Фразеологія. Узагальнення й систематизація вивченого
Мета: узагальнити набуті знання з теми «Фразеологія», через форму гри формувати вміння учнів правильно використовувати фразеологізми у мовнлення, визначати їх у текстах, тлумачити їхнє значення. Розвивати мовлення та мислення учнів, удосконалювати вміння розуміти національну специфіку фразеологізмів. Виховувати любов до рідної мови, українського слова повагу до усної народної творчості.
Тип уроку: урок-конкурс.
Обладнання: листи паперу, маркери, підручники, зошити, дошка з магнітиками.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
А я бажаю вам успіху в роботі й хочу нагадати золоте правило: «Хто знання має, той і мур ламає», тож нехай ваші знання вам послужать сьогодні на уроці, адже теоретичні знання й практичні вміння нероздільні. Натхнення вам, нехай теплий і добрий вітер напне вітрила вашої фантазії!
На нашому конкурсі присутнє журі...................................................
У класі виділяється 3 команди, на чолі кожної свій капітан.
ІІІ . Виконання конкурсних завдань
Отже, конкурс № 1 – «Теоретичний»: кожна команда отримує завдання з теорії, на підготовку відповіді – 3 хвилини. (1 – 5 балів)
Команда № 1 – «Визначення фразеологізмів, їх відмінність від словосполучень»
Команда № 2 – «Джерела фразеологізмів, їх походження, приклади»
Команда № 3 – «Прислів’я, приказки, крилаті вирази, афоризми як різновиди фразеологізмів».
Кожна команда розкриває своє питання, журі перевіряє правильність відповіді, ставить бали.
Конкурс 2. «Хто більше?». Навести якомога більше фразеологізмів зі словами голова, зуби, руки, язик, ніс. (1 фразеологізм – О,5 бала). – 5 хвилин. Після цього кожна команда читає свої приклади, а потім листочки здає на перевірку журі, яке підраховує кількість балів.
Конкурс 3. «Історичний». Кожна команда отримує завдання – пояснити історію походження фразеологізму (1 – 5 б):
Команда № 1 – авгієві стайні
Команда № 2 – геростратова слава
Команда № 3 – троянський кінь.
Якщо одна команда тлумачить неправильно, інша команда може виправити відповідь, чим додасть собі бали.
Конкурс 4 « Добери фразеологізм- синонім» (1 – 5 б.)
Команда № 1 – байдики бити
Команда № 2 – тримати язик за зубами
Команда № 3 – замилювати очі.
Підсумки журі
Конкурс 5. «Добери антонім» ( 1 – 5 б.)
Команда № 1
1 давати прочухана А ламати хребта
2 давати горобцям дулі Б хто куди
3 грати в одну дудку В плутатися у хвості
4 грати першу скрипку Г співати дифірамби
5 водити за ніс Д дати маху
Е розкривати карти
Команда № 2
Е зарубати на носі.
Команда № 3
1 зуби з’їсти А надягати машкару
2 зривати личину Б кинути якір
3 знятися з місця В молоко на губах не обсохло
4 обоє рябоє Г як по маслу
5 з горем пополам Д не з нашої парафії
Е макітра не варить
Конкурс 6 – «Артистичний, або Відгадай фразеологізм» (1 – 5 б.)
Кожна команда отримує завдання «оживити фразеологізм» мімікою та рухами так, щоб інша команда змогла відгадати його й назвати.
Команда № 1 – «Покласти зуби на полицю»
Команда № 2- « Опустити крила »
Команда № 3- «Тримати язик за зубами».
Підсумки журі, слово голови журі.
ІV. Підбиття підсумків уроку-конкурсу.
Рефлексія. Незакінчені речення
V. Домашнє завдання: А. Виконати тестові завдання для самоконтролю наприкінці розділу
Б. Написати есе «Фразеологізми – перлини народної мудрості»