«Міс Каліграфинка» та «Містер Каліграфія»
Конкурсна програма на здобуття титулів
Мета: познайомити учнів з історією виникнення писемності,мистецтвом каліграфії, поглиблювати знання з української мови,; розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати бажання дізнаватися більше.
Ведуча. Слова співають… Співають ніби чудернацькі пташечки в ранковому вбранні, співають, ніби трави і квіти у ранковій росі. Букви рядочками лягають одна біля одної, ніби крапельки дощу сплітаються в тонке мереживо, в срібну павутину. Дитяча рука творить красу… Письмо – це краса, письмо – це творчість, письмо – це мистецтво.
Учні. Як художник малює картину,
Як павук плете павутину,
Як майстриня плете із ниток візерунки,
Так і букви в рядочку рівненькі і стрункі.
Ще недавно я вчилася ручку тримати.
Вчили всі: і вчителька, і мама, і тато.
Скільки радощів і сліз, скільки сміху й смутку!
Але літеру першу я в житті не забуду.
Недавно дуже дивно
Здавалося мені,
І як писати рівно
Ці літери трудні.
Пишу – виходить криво,
Неначе пада вбік,
А потім, як на диво,
Писав, писав і звик.
Старався я не марно_
Кривуль ніде нема
І ручка пише гарно.
Виписує сама.
Перша літера, перше слово,
Перша вчителька, рідна мова.
Що ж, не гаймо ні хвилинки,
Розпочинаємо конкурс «Містер і Міс Каліграфинка»
Ведуча. Писемність – одна з досягнень людської культури. Ми живемо в світі писемності. Уявіть собі, що всі написи, записи зникли – скільки труднощів виникло б у нашому житті. А були часи, коли люди не вміли писати…
Людство не знало письма протягом більшої частини свого існування, своєї історії. Довгими шляхами йшло воно до нього, адже спілкуватись було потрібно не тільки усно, а якось передавати і зберігати інформацію.
(Розповіді учнів, демонстрація фото)
Прикладом предметного письма були : палка або гілка біля стежки, візерунок з каміння, що показував куди йти, дим від багаття біля стежки вказував на небезпеку.
Під час війни між скіфами і персами послання передавали за допомогою «предметного письма». Відомим прикладом такого послання є знамениті скіфські дари перському царю Дарію: птиця, миша, жаба і 5 стріл.
Як ви думаєте, що хотіли сказати скіфи персам?
Пояснення цих дарів таке: «Якщо ви, перси, не станете птахами й не полетите в небо, або не станете мишами і не заховаєтесь в норах, або не станете жабами й не скочите в болота, та не повернете назад, то загинете від цих стріл»
Чи користуються піктографією сьогодні?
Уявіть собі, користуються. І ця мова зрозуміла кожному. (Позначки на етикетках, ящиках, дорожні знаки тощо).
І конкурс. «Піктограма» Потрібно перекласти малюнкове письмо і записати 2-3 речення.
Незабаром зима
зробила собі будиночок у дуплі . Восени вона запасла в дуплі та .
Перший алфавіт був фінікійський.
На його основі виник давньоруський алфавіт. Слова в ньому писалися разом, а не окремо одне від одного. Називалося таке письмо півуставом.
ІІ конкурс. «Колесо історії» «Перекласти « устав на наше письмо.
Якпрацюєш,такімаєш. – І варіант
Руки малі,тадороботивдалі. – варіант
( На дошці слово з пропущеними буквами).
к |
|
|
|
г |
р |
а |
ф |
і |
я |
Учні розгадують слово.
Какографія – це слово грецького походження. Kakos – означає поганий, графія – пишу. В перекладі на нашу мову – помилкове письмо. Це письмо пропонується учням з метою знаходження і виправлення помилок.
ІІІ конкурс. «Какографія».
В тексті потрібно знайти декілька помилок. Помилки різного характеру: неправильно написані літери, з'єднання, орфографічні, пунктуаційні помилки.
(Учасники передають в журі свої роботи. Учні виконують пісню «Вчать у школі»)
Ось і наближається до завершення наш конкурс. Дякуємо всім учасникам. А зараз слово членам журі.
(Члени журі підводять підсумки конкурсу, відбувається нагородження учасників дипломами.)