УРОК-КОНКУРС Тема .«БАГАТОГРАННА ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ»

Про матеріал

Тема . «БАГАТОГРАННА ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ»

Мета :

узагальнити та систематизувати знання учнів , розкрити тематику творів Кобзаря, з'ясувати їх ідейне спрямування, визначити основні напрями творчої діяльності Т.Шевченка та їх значення в українській літературі;

розвивати пам'ять, творче та асоціативне мислення, вміння узагальнювати,систематизувати вивчений матеріал,робити обґрунтовані висновки;

вдосконалювати навички вдумливого виразного ЧИТАННЯ ;

виховувати пошану до культурного спадку та почуття гордості за видатних людей України.

Перегляд файлу

                                                       УРОК-КОНКУРС

 

Тема :         «БАГАТОГРАННА ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ»

 

Мета :

     узагальнити  та  систематизувати  знання учнів , розкрити тематику творів Кобзаря, з’ясувати  їх ідейне спрямування, визначити основні напрями творчої  діяльності  Т.Шевченка  та  їх  значення  в українській  літературі;     

    розвивати пам’ять, творче  та  асоціативне  мислення, вміння узагальнювати,систематизувати вивчений матеріал,робити  обґрунтовані  висновки;

   вдосконалювати навички  вдумливого виразного ЧИТАННЯ ;

   виховувати пошану до культурного спадку та почуття гордості за видатних людей України.

 

 Очікувані результати:

    знання тематики творів Кобзаря, ідейне спрямування творів; знання основних напрямків творчої діяльності Т. Шевченка, їх значення в українській літературі;

    формування умінь і навичок узагальнювати, систематизувати вивчений матеріал,

робити обґрунтовані висновки;

    вдосконалення навичок вдумливого виразного ЧИТАННЯ;

    виховання пошани до культурного спадку, толерантності у ставленні до своїх однокласників, прищеплення навичок працювати в команді.

 

 Форми роботи:

   * бесіда;

   *  робота в парах;

   * робота у малих групах;

   * дискусія;

   *«Мозковий штурм»;

   * опрацювання джерел інформації;

   * гра – конкурс;

   *  бліц – турнір.

 

    Ключові поняття: Кобзар, тематика творів, творча діяльність, драматург,

художник, поет, прозаїк, рима, римування, інсценізація, світовий літературний процес,

інтелектуальна скринька.

 

    Дидактичне забезпечення:

  *  конкурсні завдання; 

  *  фішки для доміно;

  *  матеріали презентації.

    

    Допоміжні матеріали:

№ 1.  «Міні – тест (відкритого типу).

№ 2.  Картини Тараса Шевченка.

№ 3.  Таблиця «Жанри ОМ».

№ 4.  Питання для «Інтелектуальної скриньки».

 

    Приміщення та обладнання:

   * Столи та стільці для роботи у малих групах з вільним доступам до стільців.

   * Фліпчарт із комплектом канцтоварів (маркери, папір формату А-4, крейда, скотч).

  *  (Ноутбук).

  *  Портрет Тараса Шевченка, підручник, запис вірша «Заповіт», малюнки – ілюстрації   до вивчених творів.

 

 

 

                                             ХІД  РОБОТИ:

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  ЕТАП.
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ  ЗНАНЬ  УЧНІВ.

 

Слайд 1. На фоні мелодії «Думи мої…»

 

Слово вчителя:          Кобзарем його ми звемо,

                                так від роду і до роду,

                                кожний вірш свій і поему

                                він присвячував народу.

                                                       М. Рильський  

 

 

«Мозковий штурм»

  •   Кого  ж ми називаємо Кобзарем?
  •   Чому його так називають ?
  •   Чим Т.Шевченко був такий близький до народу?

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
  2. ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 

      Так,його твори наскрізь  пронизані вірою у незнищенність  людини  та  прагненням волі

(Слайд)

Борис Харчук  у своїй статті «Безсмертне слово» так писав про Тараса Шевченка.: «Такий великий, що бути більшим не можна. Як Україна, Як світ. Ріс безрідним сиро-

тою, а став найдревнішим усім нам з покоління і в покоління. Був кріпаком, а заговорив

і показав шлях до свободи. Жив в імперії сваволі, насильства й наруги, де на всіх язиках

все мовчить, а кликав не криводушничати, порвати кайдани і йти просто, щоб не було

за собою і зерна неправди. Мор­дувався в тюрмі народів і був свідком зречення материн-

сь­кої мови, культури й історії, а залишався вірним ідеалам волі й братерства: горів

очисним вогнем сумління і вражав своїм запитанням, як полум'ям сорому: хто ж ми,

чиїх батьків, ким і за що закуті?.. Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою

долею і заповітом. І на сторожі правди, любові і честі стоїть його слово.»

Вивчаючи  на попередніх уроках твори Т.Шевченка ,ми у цьому  переконались .

А сьогодні спробуємо узагальнити та перевірити  свої знання з даної теми.

Виконуючи конкурсні завдання,визначимо (за принципом  «Доміно»)  основні

напрями  діяльності великого Кобзаря та їх значення в українській літературі.

 

УЧНІ  ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ  УРОКУ  ТА  ФОРМУЛЮЮТЬ  СВОЇ ОЧІКУВАННЯ. (Слайд)

Очікування:

  •   Узагальнити  знання…
  •   З»ясувати…
  •   Вдосконалювати…

     5.  АНАЛІЗ  НАВЧАЛЬНОГО  МАТЕРІАЛУ  ТА  ФОРМУЛЮВАННЯ ВИСНОВКУ

http://cult.gov.ua/_nw/11/29200.jpgВчитель: Оскільки у нас  урок-конкурс, працюватимуть сьогодні  2команди:

І  -«Кобзарики»,   ІІ -  « Патріоти»

  •   (Презентація команд,  девіз, емблема). (Слайд ) у супроводі запису кобзи.

1.»Кобзарики». Як відомо,кобзарі — це українські народні музиканти, які виконують пісні й думи, супроводжуючи     свій спів грою на кобзі. А команда наша « Кобзарики» тому, що

 Т. Шевченка  називають Кобзарем,тобто співцем правди та волі. А давній інструмент –кобза- духовно єднає нас із  

   культурною спадщиною українського народу. Девізом нашої 

 команди є слова відомої пісні :  

 

« ЛЮБИЙ СИНУ УКРАЇНИ,

НАШ ТАРАСЕ ДОРОГИЙ!

ТВОЯ КОБЗА ЩЕ НЕ ВМЕРЛА,

 І  В СЕРЦЯХ ТИ ВСЕ ЖИВИЙ»

 

Рисунок22.«Патріоти» (Слайд) Т.Шевченко- істинний патріот своєї землі .Все життя поета- чітка громадянська позиція, у якій головне не власна доля, а доля всієї України.

Наш девіз:

                ВИВЧАЙМО ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ,

 В ЯКІЙ ЖИТТЯ НАРОДУ ,

                            І СПІВ ЙОГО,

                 І МУЖНЄ СЛОВО, ІСТОРІЯ І ТРУД,

        ТОДІ  ІЗ ЧЕСТЮ Й ГОРДІСТЮ

                            НАС ПАТРІОТАМИ НАЗВУТЬ!

 

 

Після виконання кожного завдання команда-переможець отримує право доповнювати «Доміно».

 

І завдання (Завдання спроектовані на екрані)   (Слайд)   

 

 Міні-тест (відкритого типу)( Допоміжний матеріал №1)

Установіть відповідність.

 «Ключ»:  1-Е,  2-В , 3-А, 4-Ґ, 5-Д,6-Б , 7-Г.   

  • То про що писав  Т.Шевченко? (Про сирітську долю, жінку- матір,нерозділене кохання, про знедолену Україну, про красу природи)

-  У якій формі висловлював свої мрії сподівання та почуття? (Віршовій)

-Отже, Т. Шевченко -відомий поет  (команда-переможець відкриває 1 фішку в доміно- ПОЕТ)

2.  «Конкурс доповідачів»

«Пошук інформації».  Робота в парах . Користуючись довідкою, скласти «Асоціативний кущ»  та  підготувати коротку розповідь , визначити  напрямки     творчої     діяльності  Т.Шевченка.

 

ПРОЗА ШЕВЧЕНКА

Всі повісті  Т.Шевченка написані на засланні (1850—1857) в Новопетровському укріпленні. З обережності письменник датував окремі свої повісті роками волі: «Наймичка»  - 1844, «Вар­нак» — 1845 і підписував псевдонімом  Дармограй.

За манерою оповіді повісті де в чому схожі на російські повісті

Квітки - Основ'яненка. Шевченко, як і Квітка-Основ'яненко, для етнографічного колориту вводить в російський текст українську лексику.

Повісті  Шевченка  різноманітні  за  своєю тематикою; вони зображують

  •   злидні закріпаченого селянства,
  •   тяжке життя солдатів царсь­кої армії,
  •   трагічну долю талановитих кріпаків
  •   звиродніння дворян та офіцерів

Центральна тема  Шевченкової  про­зи — кріпацтво.   Тематика  й  сюжети   повістей   «Наймичка», «Варнак», «Княгиня» повністю відповідають однойменним по­емам.

Повісті Шевченка цінні для нас ще й своєю автобіографіч­ністю. Так, з повісті «Княгиня» дізнаємося про дитинство поета, з повістей «Музыкант» і «Наймичка» — про його по­дорожі по Україні в 40-х роках, з «Путешествия...» — про період заслання. Найдокладніше про себе роз­повідає Шевченко в повісті «Художник», яку видатний росій­ський учений

   О.Пипін назвав «зворушливою» і відзначив, що вона «дихає правдою».     

 

                                          ТАРАС ШЕВЧЕНКО - ДРАМАТУРГ

Т.Шевченко - не лише поет і прозаїк,а й драматург. Потрапивши в мистецьку стихію Петербурга, Т. Шевченко при­лучився до театрального життя столиці й задумав написати драма­тичні твори з життя своїх земляків, на українську тематику.

Відомо, що Т. Шевченко написав кілька п'єс, але повністю збе­реглася лише драма «Назар Стодоля» й уривок з історичної драми «Микита Гайдай» — про події Національно-визвольної війни україн­ського народу проти польської шляхти під проводом Богдана Хмель­ницького. Обидва твори були написані російською мовою.

П'єса «Назар Стодоля» датується лютим 1843 р., а вперше її опуб­лікував

П. Куліш у журналі «Основа» в 1862 р.  Драма «Назар Стодоля» розвинула новаторські традиції  п’єс Котляревського, Квітки – Основ`яненко, збагатила українську драматургію.

Досвід Шевченка - драматурга перейняв І. Карпенко-Карий.

  •   Після доповідей капітани команд - переможців доповнять  «Доміно».

(Слайд ) 

  • Бліц - турнір «Відгадай картину»      (На екрані з’являються картини

Т. Шевченка, учні вказують їх назви) (Допоміжний матеріал №2. Картини

 Т. Шевченка)

 

Отже,Тарас Шевченко – не лише поет, прозаїк та драматург, але й …(художник).

Та команда ,яка найбільше вказала правильних відповідей, доповнює «Доміно»

 

  •   КОНКУРС    КАПІТАНІВ      «Літературне лото»

Поєднати назви картин із  жанрами образотворчого мистецтва,до яких вони належать.

 

  • Отже,творчість Шевченка-художника позначена глибоким психологізмом у портретному жанрі, новаторськими пошуками в побутовому жанрі й пейзажі, значними досягненнями у техніці гравюри.

 

  •   (Поки працюють капітани )

КОНКУРС   МОВОЗНАВЦІВ ТА  ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІВ

(Слайд)  (Вказати назву твору, визначити

віршовий розмір та художні засоби)

 

  •   Село неначе погоріло,

Неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть!...( «І виріс я на чужині…» 4-стопний ямб з пірихієм;  чоловіча  рима,    суміжне  римування).

 

  1. ПЕРЕВІРКА  Д/З

 

  •   ХВИЛИНА  ТВОРЧОСТІ      (Виразне читання уривків Т.Шевченка, інсценізація)
  •   КОНКУРС    ЮНИХ   ЖУРНАЛІСТІВ

(Презентація  заздалегідь  підготовленої  стінгазети)

  • ЗА КІЛЬКІСТЮ СКЛАДЕНИХ  ФІШОК  У «ДОМІНО» КОЖНА  КОМАНДА ОТРИМУЄ  ПЕВНУ  КІЛЬКІСТЬ  БАЛІВ.
  • ВИЗНАЧАЄТЬСЯ  ПЕРЕМОЖЕЦЬ.

 

      7.  ПІДСУМОК   УРОКУ

 

  • Слово вчителя: Світова велич письменника визначається багатьма складниками: його місцем у світовому літературному процесі,
  • впливами на читача та хід історичних подій,
  • внеском нових ідей і  мистецьких засобів та скарбів у загальнолюдську культуру.

 

Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого на­роду, до  культури, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це було ґрунтом для появи геніаль­них його творів.           

Т.Г. Шевченко силою свого полум'яного й мистець­кого слова, силою своєї загальнолюдської правди пе­реступив кордони рідної і дорогої України. Його тво­ри відразу пробили мур байдужості й ворожості до українського слова, піднісши відразу нашу мову і літе­ратуру на нечувану височінь.

Іван Франко писав про Шевченка: «Я не знаю в світовій літературі поета, який би став таким послідо­вним, таким гарячим, таким свідомим оборонцем за права жінки на повне і людське життя».

Видатний шведський славіст Альфред Єнсен, що добре знав українську мову, написав дві книжки про творчість Тараса Шевченка, де зазначав: «Велика си­ла прийшла з України, справжній оновлювач ук­раїнської літератури... в історії всесвітньої літератури мало таких прикладів, щоб 26-літній поет виступив з такими зрілими творами перед народом, як Шевчен­ко... В історії світової літератури він поставив собі пам'ятник, сильніший від бронзи».

Російський письменник В. Вересаєв з великим за­хопленням відгукувався про Т.Г. Шевченка:

«Безстрашна революційність, запорізька жадоба волі, залізна впертість, зосереджений гнів і велика любов, славне минуле в боротьбі з гнобителями, лука­вий гумор, незрівнянна музика української мови, за­пах квітучих вишневих садків — все це в поезії Шевченка. Любити Шевченка — любити Україну. Любити Україну — лю­бити Шевченка».

 

  • ПОДОРОЖ ПО КРАЇНАХ СВІТУ   (Слайд  )

Багато світових майстрів поетичного слова складають нашому Кобзареві шану.

  •   Видатний білоруський поет Янка Купала присвятив Т.Шевченку рядки:

Його «батьком» охрестила

Пам'ятна Україна.

Ех, і нам будь батьком милим,

Українцю славний

Спів твій, линучи здалека,

 Прозвучав не вузько,

Він луною відгукнувся

В серці білоруськім.

   А ось рядки класика туркменської літератури Махтум-Кулі:

Вірші твої нетлінні, мій собрате,

Вони летять по світу крилато,

Вони давно живуть в туркменській хаті, -

Твій віщий вірш безсмертя вже здобув.

  Вшанував Шевченка і грузинський поет  Георгій Леонідзе:

І хоч твої вірші сльозами змиті,

 Але народ в них сили здобува.

 Російський поет Микола Некрасов так  оплакував  Шевченка у посмертному вірші:

...Все он изведал: тюрьму петербургскую,

Оправки, доносы, жандармов любезности,

Все - и раздольную степь Оренбургскую,

И ее крепость...

  • Отже, бачимо,  що велич Шевченка оцінювали видатні постаті різних народів. А ми ,українці, з неприхованою гордістю промовляємо ім'я на­шого пророка, що став  корифеєм всього цивілізовано­го й культурного світу і пам’ятаємо його заповітні слова… (Слайд)

 

 Звучить « Заповіт»

 

8.  Д \ З.  Опрацювати питання « Інтелектуальної скриньки»

                (допоміжний матеріал №4)

 

Допоміжний матеріал №1. Міні – тест (відкритого типу)

 

 

1. «Мені тринадцятий минало», «Ми вкупочці колись росли…»  -

 

2.  «Сон» (На панщині пшеницю жала…», «І виріс я на чужині…», «Наймичка» -  

 

3. «Тополя»,

 «Причинна»,

«Катерина»  -  

 

  1. «Мені однаково…»

 

5. «Ой діброво- темний гаю…»

 

6 «Лічу в неволі…»,

«Садок вишневий коло хати…»-              

 

7. «Заповіт» -                          

 

А. Розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коха­ним; поневіряння дівчини- покритки.

 

   Б. Життя на засланні,прагнення свободи.                                                                                                                                                                                                               

 

  В.  Важке життя жінки- кріпачки,матері,що змушена у наймах доглядати сина.

 

  Г.Заклик до боротьби.                                                                                                                                                                                                           

 

 Ґ. Доля України,небайдуже ставлення  до її    майбутнього.   

Д.    Природа рідного краю.   

Е.       Безрадісне  дитинство пастушка-                                                                                                                                                                                                                                    кріпака,спогади про перші почуття.                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Допоміжний матеріал №2. Картини Тараса Шевченка

J:\автопортретШевченка.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Допоміжний матеріал №3. Жанри ОМ.

 

ЖАНРИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

 

 

НАЗВИ ТВОРІВ

ПОРТРЕТ

АВТОПОРТРЕТИ, “ПОРТРЕТ А. УСКОВОЇ З ДОНЬКОЮ”, “ПОРТРЕТ М. ЩЕПКІНА”,

“ПОРТРЕТ Є. ГРЕБІНКИ”

ПЕЙЗАЖ

“КОСТЬОЛ У КИЄВІ”, “ПОЧАЄВСЬКА ЛАВРА ІЗ ПІВДНЯ”, “ПОЖЕЖА В СТЕПУ”

КНИЖКОВА

ІЛЮСТРАЦІЯ

М. ГОГОЛЬ “ТАРАС БУЛЬБА”, Г. КВІТКА- ОСНОВ`ЯНЕНКО  “ЗНАХАР”,

О. ПУШКІН “ПОЛТАВА”,

Д. ДЕФО “РОБІНЗОН КРУЗО”

ІСТОРИЧНИЙ

ЖАНР

“СМЕРТЬ ОЛЕГА, КНЯЗЯ ДРЕВЛЯНСЬКОГО”,

“КОЗАЦЬКИЙ БЕНКЕТ”, “СМЕРТЬ СОКРАТА”,

“СМЕРТЬ БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО”

ПОБУТОВИЙ

 ЖАНР

“ЦИГАНКА-ВОРОЖКА”, “КАТЕРИНА”,

“СЕЛЯНСЬКА РОДИНА”

ГРАВЮРА

 СЕРІЯ ГРАВЮР “ЖИВОПИСНА УКРАЇНА”; “ПРИТЧА ПРО РОБІТНИКІВ НА ВИНОГРАДНИКУ” ЗА КАРТИНОЮ РЕМБРАНТА

 

 

 

 

         Допоміжний матеріал №4.   

 

        ПИТАННЯ ДЛЯ «ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ СКРИНЬКИ»

  • Яку освіту Шевченко здобув у Петербурзі?

Відповідь:1838 року Тарас Григорович у Петербурзі вступив до Академії, яку закінчив у 1845 році, отримавши офіційне звання вільного художника. Впродовж навчання в Академії відвідував лекції в Петербурзькому університету, Вільному економічному товаристві, брав уроки французької мови.

  • Скількома мовами перекладений «Заповіт»?

Відповідь: 100.

  • Кому з кобзарів Шевченко надіслав свій «Коб­зар» з дарчим написом?

Відповідь: О. Вересаю.

  • Хто присвятив Шевченку пісню «Дума про вели­кого Кобзаря»?

Відповідь:П. Носач.

  • Кому писав Шевченко в листі, що він «безталанний кобзар»?

Відповідь: А. Маркевичу 22.04.1857 р.

  • Назвати псевдоніми Шевченка?

Відповідь:Кобзар, Дармограй.

  •  В  яких  роках  виходив   «Кобзар»   за  життя Шевченка?

Відповідь: 1040, 1844, 1860 pp.

  • В якому році і ким було вперше здійснено повне видання “Кобзаря”?

Відповідь: 1907 р. в Петербурзі, редактор

 В. Доманицький, 1908 р. у Львові, 1. Франко.

  • Єдина байка Великого Кобзаря, в якій відображено події в Галичині 1846 року.

Відповідь:«Сичі».

  • Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті?

Відповідь:«Чи не покинуть нам, небого».

  • Який    твір   написав   Шевченко   у   зв'язку   із звісткою про смерть Олександри Федорівни, дружини царя Миколи І?

Відповідь:«Хоча лежачого й не б'ють».

  • Кому присвятив вірш «Великомученице кумо»? Відповідь: Надії Василівні Тартуській. В 1845 р. в с. Потоці поет хрестив дитину місцевого диякона з Тарновською.
  • Які поезії написав Шевченко, переклавши урив­ки із «Слова о полку Ігоревім»?

Відповідь: «Плач Ярославни», «З передсвіта до

ве­чора»... у 1860 році.

  • Назвати поезію Шевченка, в якій відображені події

1676 року в Україні,            

Відповідь: «Заступила чорна хмара».

  • Кому присвятив Шевченко поему «Тризна»?

Відповідь:Варварі Рєпніній, дочці генерал-губерна­тора.

  •  За чиї кошти був виданий «Кобзар» 1840 року? Відповідь:  П.У. Мартоса, поміщика,   відставного штабс - ротмістра.

 

 

 

                                                     Література:

  1. Доля: книга про Тараса Шевченка в образах та фактах. — К., 1993
  2.  Лепкий Б. Про життя і твори Тараса Шевченка. — К., 1994
  3. Степанишин Б.І. Викладання української літератури в школі: Методичний посібник для вчителя. — К.: РВЦ «Проза». 1995
  4. Українська література. Програма для загально освітніх навчальних закладів.

5 – 12 класів. – К. 2005

  1. Яременко В. Була колись Гетманщина: Шевченкова поема «Тарасова ніч» //

Сучасність. – 1993. –  №4.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
1100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку