Тема . «БАГАТОГРАННА ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ»
Мета :
узагальнити та систематизувати знання учнів , розкрити тематику творів Кобзаря, з'ясувати їх ідейне спрямування, визначити основні напрями творчої діяльності Т.Шевченка та їх значення в українській літературі;
розвивати пам'ять, творче та асоціативне мислення, вміння узагальнювати,систематизувати вивчений матеріал,робити обґрунтовані висновки;
вдосконалювати навички вдумливого виразного ЧИТАННЯ ;
виховувати пошану до культурного спадку та почуття гордості за видатних людей України.
УРОК-КОНКУРС
Тема : «БАГАТОГРАННА ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ»
Мета :
узагальнити та систематизувати знання учнів , розкрити тематику творів Кобзаря, з’ясувати їх ідейне спрямування, визначити основні напрями творчої діяльності Т.Шевченка та їх значення в українській літературі;
розвивати пам’ять, творче та асоціативне мислення, вміння узагальнювати,систематизувати вивчений матеріал,робити обґрунтовані висновки;
вдосконалювати навички вдумливого виразного ЧИТАННЯ ;
виховувати пошану до культурного спадку та почуття гордості за видатних людей України.
Очікувані результати:
знання тематики творів Кобзаря, ідейне спрямування творів; знання основних напрямків творчої діяльності Т. Шевченка, їх значення в українській літературі;
формування умінь і навичок узагальнювати, систематизувати вивчений матеріал,
робити обґрунтовані висновки;
вдосконалення навичок вдумливого виразного ЧИТАННЯ;
виховання пошани до культурного спадку, толерантності у ставленні до своїх однокласників, прищеплення навичок працювати в команді.
Форми роботи:
* бесіда;
* робота в парах;
* робота у малих групах;
* дискусія;
*«Мозковий штурм»;
* опрацювання джерел інформації;
* гра – конкурс;
* бліц – турнір.
Ключові поняття: Кобзар, тематика творів, творча діяльність, драматург,
художник, поет, прозаїк, рима, римування, інсценізація, світовий літературний процес,
інтелектуальна скринька.
Дидактичне забезпечення:
* конкурсні завдання;
* фішки для доміно;
* матеріали презентації.
Допоміжні матеріали:
№ 1. «Міні – тест (відкритого типу).
№ 2. Картини Тараса Шевченка.
№ 3. Таблиця «Жанри ОМ».
№ 4. Питання для «Інтелектуальної скриньки».
Приміщення та обладнання:
* Столи та стільці для роботи у малих групах з вільним доступам до стільців.
* Фліпчарт із комплектом канцтоварів (маркери, папір формату А-4, крейда, скотч).
* (Ноутбук).
* Портрет Тараса Шевченка, підручник, запис вірша «Заповіт», малюнки – ілюстрації до вивчених творів.
ХІД РОБОТИ:
Слайд 1. На фоні мелодії «Думи мої…»
Слово вчителя: Кобзарем його ми звемо,
так від роду і до роду,
кожний вірш свій і поему
він присвячував народу.
М. Рильський
«Мозковий штурм»
Так,його твори наскрізь пронизані вірою у незнищенність людини та прагненням волі
(Слайд)
Борис Харчук у своїй статті «Безсмертне слово» так писав про Тараса Шевченка.: «Такий великий, що бути більшим не можна. Як Україна, Як світ. Ріс безрідним сиро-
тою, а став найдревнішим усім нам з покоління і в покоління. Був кріпаком, а заговорив
і показав шлях до свободи. Жив в імперії сваволі, насильства й наруги, де на всіх язиках
все мовчить, а кликав не криводушничати, порвати кайдани і йти просто, щоб не було
за собою і зерна неправди. Мордувався в тюрмі народів і був свідком зречення материн-
ської мови, культури й історії, а залишався вірним ідеалам волі й братерства: горів
очисним вогнем сумління і вражав своїм запитанням, як полум'ям сорому: хто ж ми,
чиїх батьків, ким і за що закуті?.. Він безсмертний, як саме життя, тому став нашою
долею і заповітом. І на сторожі правди, любові і честі стоїть його слово.»
Вивчаючи на попередніх уроках твори Т.Шевченка ,ми у цьому переконались .
А сьогодні спробуємо узагальнити та перевірити свої знання з даної теми.
Виконуючи конкурсні завдання,визначимо (за принципом «Доміно») основні
напрями діяльності великого Кобзаря та їх значення в українській літературі.
УЧНІ ЗАПИСУЮТЬ ТЕМУ УРОКУ ТА ФОРМУЛЮЮТЬ СВОЇ ОЧІКУВАННЯ. (Слайд)
Очікування:
5. АНАЛІЗ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ФОРМУЛЮВАННЯ ВИСНОВКУ
Вчитель: Оскільки у нас урок-конкурс, працюватимуть сьогодні 2команди:
І -«Кобзарики», ІІ - « Патріоти»
1.»Кобзарики». Як відомо,кобзарі — це українські народні музиканти, які виконують пісні й думи, супроводжуючи свій спів грою на кобзі. А команда наша « Кобзарики» тому, що
Т. Шевченка називають Кобзарем,тобто співцем правди та волі. А давній інструмент –кобза- духовно єднає нас із
культурною спадщиною українського народу. Девізом нашої
команди є слова відомої пісні :
« ЛЮБИЙ СИНУ УКРАЇНИ,
НАШ ТАРАСЕ ДОРОГИЙ!
ТВОЯ КОБЗА ЩЕ НЕ ВМЕРЛА,
І В СЕРЦЯХ ТИ ВСЕ ЖИВИЙ»
2.«Патріоти» (Слайд) Т.Шевченко- істинний патріот своєї землі .Все життя поета- чітка громадянська позиція, у якій головне не власна доля, а доля всієї України.
Наш девіз:
ВИВЧАЙМО ТВОРЧІСТЬ КОБЗАРЯ,
В ЯКІЙ ЖИТТЯ НАРОДУ ,
І СПІВ ЙОГО,
І МУЖНЄ СЛОВО, ІСТОРІЯ І ТРУД,
ТОДІ ІЗ ЧЕСТЮ Й ГОРДІСТЮ
НАС ПАТРІОТАМИ НАЗВУТЬ!
Після виконання кожного завдання команда-переможець отримує право доповнювати «Доміно».
І завдання (Завдання спроектовані на екрані) (Слайд)
Міні-тест (відкритого типу)( Допоміжний матеріал №1)
Установіть відповідність.
«Ключ»: 1-Е, 2-В , 3-А, 4-Ґ, 5-Д,6-Б , 7-Г.
- У якій формі висловлював свої мрії сподівання та почуття? (Віршовій)
-Отже, Т. Шевченко -відомий поет (команда-переможець відкриває 1 фішку в доміно- ПОЕТ)
2. «Конкурс доповідачів»
«Пошук інформації». Робота в парах . Користуючись довідкою, скласти «Асоціативний кущ» та підготувати коротку розповідь , визначити напрямки творчої діяльності Т.Шевченка.
ПРОЗА ШЕВЧЕНКА
Всі повісті Т.Шевченка написані на засланні (1850—1857) в Новопетровському укріпленні. З обережності письменник датував окремі свої повісті роками волі: «Наймичка» - 1844, «Варнак» — 1845 і підписував псевдонімом Дармограй.
За манерою оповіді повісті де в чому схожі на російські повісті
Квітки - Основ'яненка. Шевченко, як і Квітка-Основ'яненко, для етнографічного колориту вводить в російський текст українську лексику.
Повісті Шевченка різноманітні за своєю тематикою; вони зображують
Центральна тема Шевченкової прози — кріпацтво. Тематика й сюжети повістей «Наймичка», «Варнак», «Княгиня» повністю відповідають однойменним поемам.
Повісті Шевченка цінні для нас ще й своєю автобіографічністю. Так, з повісті «Княгиня» дізнаємося про дитинство поета, з повістей «Музыкант» і «Наймичка» — про його подорожі по Україні в 40-х роках, з «Путешествия...» — про період заслання. Найдокладніше про себе розповідає Шевченко в повісті «Художник», яку видатний російський учений
О.Пипін назвав «зворушливою» і відзначив, що вона «дихає правдою».
ТАРАС ШЕВЧЕНКО - ДРАМАТУРГ
Т.Шевченко - не лише поет і прозаїк,а й драматург. Потрапивши в мистецьку стихію Петербурга, Т. Шевченко прилучився до театрального життя столиці й задумав написати драматичні твори з життя своїх земляків, на українську тематику.
Відомо, що Т. Шевченко написав кілька п'єс, але повністю збереглася лише драма «Назар Стодоля» й уривок з історичної драми «Микита Гайдай» — про події Національно-визвольної війни українського народу проти польської шляхти під проводом Богдана Хмельницького. Обидва твори були написані російською мовою.
П'єса «Назар Стодоля» датується лютим 1843 р., а вперше її опублікував
П. Куліш у журналі «Основа» в 1862 р. Драма «Назар Стодоля» розвинула новаторські традиції п’єс Котляревського, Квітки – Основ`яненко, збагатила українську драматургію.
Досвід Шевченка - драматурга перейняв І. Карпенко-Карий.
(Слайд )
Т. Шевченка, учні вказують їх назви) (Допоміжний матеріал №2. Картини
Т. Шевченка)
Отже,Тарас Шевченко – не лише поет, прозаїк та драматург, але й …(художник).
Та команда ,яка найбільше вказала правильних відповідей, доповнює «Доміно»
Поєднати назви картин із жанрами образотворчого мистецтва,до яких вони належать.
КОНКУРС МОВОЗНАВЦІВ ТА ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦІВ
(Слайд) (Вказати назву твору, визначити
віршовий розмір та художні засоби)
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!...( «І виріс я на чужині…» 4-стопний ямб з пірихієм; чоловіча рима, суміжне римування).
(Презентація заздалегідь підготовленої стінгазети)
7. ПІДСУМОК УРОКУ
Талант Шевченка, його допитливість, незвичайна любов до всього рідного, до свого пригнобленого народу, до культури, а також освіта, начитаність, праця над собою — все це було ґрунтом для появи геніальних його творів.
Т.Г. Шевченко силою свого полум'яного й мистецького слова, силою своєї загальнолюдської правди переступив кордони рідної і дорогої України. Його твори відразу пробили мур байдужості й ворожості до українського слова, піднісши відразу нашу мову і літературу на нечувану височінь.
Іван Франко писав про Шевченка: «Я не знаю в світовій літературі поета, який би став таким послідовним, таким гарячим, таким свідомим оборонцем за права жінки на повне і людське життя».
Видатний шведський славіст Альфред Єнсен, що добре знав українську мову, написав дві книжки про творчість Тараса Шевченка, де зазначав: «Велика сила прийшла з України, справжній оновлювач української літератури... в історії всесвітньої літератури мало таких прикладів, щоб 26-літній поет виступив з такими зрілими творами перед народом, як Шевченко... В історії світової літератури він поставив собі пам'ятник, сильніший від бронзи».
Російський письменник В. Вересаєв з великим захопленням відгукувався про Т.Г. Шевченка:
«Безстрашна революційність, запорізька жадоба волі, залізна впертість, зосереджений гнів і велика любов, славне минуле в боротьбі з гнобителями, лукавий гумор, незрівнянна музика української мови, запах квітучих вишневих садків — все це в поезії Шевченка. Любити Шевченка — любити Україну. Любити Україну — любити Шевченка».
Багато світових майстрів поетичного слова складають нашому Кобзареві шану.
Його «батьком» охрестила
Пам'ятна Україна.
Ех, і нам будь батьком милим,
Українцю славний
Спів твій, линучи здалека,
Прозвучав не вузько,
Він луною відгукнувся
В серці білоруськім.
А ось рядки класика туркменської літератури Махтум-Кулі:
Вірші твої нетлінні, мій собрате,
Вони летять по світу крилато,
Вони давно живуть в туркменській хаті, -
Твій віщий вірш безсмертя вже здобув.
Вшанував Шевченка і грузинський поет Георгій Леонідзе:
… І хоч твої вірші сльозами змиті,
Але народ в них сили здобува.
Російський поет Микола Некрасов так оплакував Шевченка у посмертному вірші:
...Все он изведал: тюрьму петербургскую,
Оправки, доносы, жандармов любезности,
Все - и раздольную степь Оренбургскую,
И ее крепость...
Звучить « Заповіт»
8. Д \ З. Опрацювати питання « Інтелектуальної скриньки»
(допоміжний матеріал №4)
Допоміжний матеріал №1. Міні – тест (відкритого типу)
1. «Мені тринадцятий минало», «Ми вкупочці колись росли…» -
2. «Сон» (На панщині пшеницю жала…», «І виріс я на чужині…», «Наймичка» -
3. «Тополя», «Причинна», «Катерина» -
5. «Ой діброво- темний гаю…»
6 «Лічу в неволі…», «Садок вишневий коло хати…»-
7. «Заповіт» - |
А. Розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим; поневіряння дівчини- покритки.
Б. Життя на засланні,прагнення свободи.
В. Важке життя жінки- кріпачки,матері,що змушена у наймах доглядати сина.
Г.Заклик до боротьби.
Ґ. Доля України,небайдуже ставлення до її майбутнього. Д. Природа рідного краю. Е. Безрадісне дитинство пастушка- кріпака,спогади про перші почуття. |
Допоміжний матеріал №2. Картини Тараса Шевченка
Допоміжний матеріал №3. Жанри ОМ.
ЖАНРИ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА |
НАЗВИ ТВОРІВ |
ПОРТРЕТ |
АВТОПОРТРЕТИ, “ПОРТРЕТ А. УСКОВОЇ З ДОНЬКОЮ”, “ПОРТРЕТ М. ЩЕПКІНА”, “ПОРТРЕТ Є. ГРЕБІНКИ” |
ПЕЙЗАЖ |
“КОСТЬОЛ У КИЄВІ”, “ПОЧАЄВСЬКА ЛАВРА ІЗ ПІВДНЯ”, “ПОЖЕЖА В СТЕПУ” |
КНИЖКОВА ІЛЮСТРАЦІЯ |
М. ГОГОЛЬ “ТАРАС БУЛЬБА”, Г. КВІТКА- ОСНОВ`ЯНЕНКО “ЗНАХАР”, О. ПУШКІН “ПОЛТАВА”, Д. ДЕФО “РОБІНЗОН КРУЗО” |
ІСТОРИЧНИЙ ЖАНР |
“СМЕРТЬ ОЛЕГА, КНЯЗЯ ДРЕВЛЯНСЬКОГО”, “КОЗАЦЬКИЙ БЕНКЕТ”, “СМЕРТЬ СОКРАТА”, “СМЕРТЬ БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО” |
ПОБУТОВИЙ ЖАНР |
“ЦИГАНКА-ВОРОЖКА”, “КАТЕРИНА”, “СЕЛЯНСЬКА РОДИНА” |
ГРАВЮРА |
СЕРІЯ ГРАВЮР “ЖИВОПИСНА УКРАЇНА”; “ПРИТЧА ПРО РОБІТНИКІВ НА ВИНОГРАДНИКУ” ЗА КАРТИНОЮ РЕМБРАНТА |
Допоміжний матеріал №4.
ПИТАННЯ ДЛЯ «ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ СКРИНЬКИ»
Відповідь:1838 року Тарас Григорович у Петербурзі вступив до Академії, яку закінчив у 1845 році, отримавши офіційне звання вільного художника. Впродовж навчання в Академії відвідував лекції в Петербурзькому університету, Вільному економічному товаристві, брав уроки французької мови.
Відповідь: 100.
Відповідь: О. Вересаю.
Відповідь:П. Носач.
Відповідь: А. Маркевичу 22.04.1857 р.
Відповідь:Кобзар, Дармограй.
Відповідь: 1040, 1844, 1860 pp.
Відповідь: 1907 р. в Петербурзі, редактор
В. Доманицький, 1908 р. у Львові, 1. Франко.
Відповідь:«Сичі».
Відповідь:«Чи не покинуть нам, небого».
Відповідь:«Хоча лежачого й не б'ють».
Відповідь: «Плач Ярославни», «З передсвіта до
вечора»... у 1860 році.
1676 року в Україні,
Відповідь: «Заступила чорна хмара».
Відповідь:Варварі Рєпніній, дочці генерал-губернатора.
Література:
5 – 12 класів. – К. 2005
Сучасність. – 1993. – №4.