Тема: Трагічний конфлікт Фауст – Маргарита
МЕТА: застосовуючи компаративний аналіз, порівняти жіночі образи творів Й.Гете «Фауст» та Т. Шевченка «Катерина», розкрити трагічність конфлікту «Фауст – Маргарита», «Катерина - москаль», дослідити причини трагедії героїнь; розвивати творчі й логічні здібності учнів, вміння представляти творчі напрацювання, формувати навички виразного читання, роботи в парах; виховувати почуття внутрішньої свободи,щирості, відповідальності за власні вчинки.
Урок № Зарубіжна література
Тема: Трагічний конфлікт Фауст – Маргарита
МЕТА: застосовуючи компаративний аналіз, порівняти жіночі образи творів Й.Гете «Фауст» та Т. Шевченка «Катерина», розкрити трагічність конфлікту «Фауст – Маргарита», «Катерина - москаль», дослідити причини трагедії героїнь; розвивати творчі й логічні здібності учнів, вміння представляти творчі напрацювання, формувати навички виразного читання, роботи в парах; виховувати почуття внутрішньої свободи,щирості, відповідальності за власні вчинки.
ОБЛАДНАННЯ: портрети Й. Гете, ілюстрації до твору «Фауст», роздатковий матеріал.
ТИП УРОКУ: комбінований
Хід уроку
Як не любов, то що це бути може?
А як любов, то що таке вона?
Франческо Петрарка
І. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя. Німецький поет ХІХ ст. Генріх Гейне писав: «Ангели називають це небесною утіхою, чорти – пекельною мукою, люди –коханням». А відомий італійський поет епохи Відродження Фр. Петрарка запитує: «Як не любов, то що це бути може?»
2. Артистичне читання учнем сонета №132 Фр. Петрарки.
3. Запитання до учнів: - Яка головна думка цієї поезії? (Тема кохання).
- Яке воно, кохання, за Петраркою? (Муки, добро, зло, скорбота нищівна, солодощі…)
- А, може, хтось спробує дати визначення слову «кохання»?
Словникова робота. Великий тлумачний словник сучасної української мови за редакцією
В. Т. Бусла подає таке визначення: КОХАННЯ - почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.
4. Творча робота. За допомогою « гронування» складемо схему ознак кохання. КОХАННЯ
-Висновок: Яких ознак більше у коханні: позитивних чи негативних? Значить, кохання , за Петраркою, - це добро. А що скажуть інші автори та їхні герої?
5. Інтелектуальна гра «Знайди пару»
Пенелопа - ? (Одіссей, Гомер «Одіссея»)
Беатріче - ? (Данте, Данте «Божественна комедія»)
Лаура - ? (Петрарка, Петрарка «Сонети»)
Ярославна - ? (князь Ігор, «Слово о полку Ігоревім»)
Джульєтта - ? (Ромео, В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»)
Оксана - ? (Вакула, М Гоголь «Ніч перед Різдвом»)
Катерина - ? (москаль, Т .Шевченко «Катерина»)
Маргарита - ? (Фауст, Й.Гете «Фауст»)
2. Слово учителя. Тема кохання не нова в літературі. Багато створено віршів, пісень, написано оповідань, романів, намальовано творів мистецтва, складено музики.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку класичної літератури, спрбуємо дослідити причини трагічного кохання героїні твору німецького поета Й. Гете(трагедія «Фауст»), розв’язати проблемне питання: «Чи можна почуття Маргарити та Фауста назвати справжнім коханням?» Епіграфом до уроку будуть відомі вам слова Ф. Петрарки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
На попередніх уроках ми уже познайомилися з героями трагедії «Фауст». Давайте згадаємо їх. ( Фауст, Мефістофель, Бог, архангели, Директор театру , поет, комічний актор). Та є у творі ще один персонаж – це жінка – звати її Маргарита або Гретхен. Давайте нагадаємо першу зустріч Фауста з Маргаритою. (малюнок «Перша зустріч Фауста з Гретхен»). Учні читають уривок
2.Запитання.
- Якою із даної сцени постала Маргарита і яким Фауст?
- Яке враження справила Маргарита на Фауста і Фауст на Маргариту?
- А яке враження Маргарита та Фауст справили на вас?
Учитель. – Як розвиваються події після першої зустрічі?
(Маргарита закохується у Фауста, ходить на побачення у садочок, розповідає йому про своє життя).
- Що ж він дізнався із її розповіді і що повідомив йому Мефістофель про Маргариту? (Маргарита зізнається Фаусту: «Душею вся твоя, коханий мій!»)
3. Творча робота. (робота в парах): скласти характеристику за літерами, яка б розкрила кожного із головних героїв творів, зачитати . (Гретхен Фауст)
Побачення Маргарити і Фауста проходять у садку. Цей фольклорний образ, також часто зустрічається і в українських народних піснях, пов'язаний з дівоцтвом, з дівочими переживаннями, з побаченнями. У поемі садочок буде згадуватися декілька разів.
4. Таємне кохання Маргарити до Фауста, Катерини до москаля колись стає явним.
- Яким було ставлення суспільства у давні часи в Німеччині та в Україні до жінки, яка порушила норми моралі?
Виступ учнів з власним дослідженням.
Суворі закони моралі середньовічної Німеччини жорстоко карали позашлюбне народження дитини. Таку жінку відлучали від церкви і проклинали, а потім страчували.
Не менш жорстокі закони існували і щодо позашлюбного народження дитини в Україні. Таку дівчину називали покриткою. Їй дьогтем мазали ворота. А батьки, щоб уникнути пересудів, виганяли з дому, якщо це була навіть єдина донька у сім’ї.
- У Гете це показано так: Гретхен уперше усвідомлює свій гріх, коли, зустрівшись біля колодязя
з подругою Лізхен, яка зі злорадством розповіла про Варвару - красуню, що кохалася та завагітніла, а юнак утік. Гретхен не тільки співчуває, але й усвідомлює, якою вона була несправедливою, коли засуджувала «падших» дівчат.
Гретхен. Він, певне, жениться на ній.
Лізхен. Нема дурних! Та він же зух -
Ще знайде сто таких красух;
Уже відкинувсь.
А хоч би славу і покрив,
То хлопці зірвуть з неї вінця.
А ми їй – січки під ворітця.
Фауст, освідчуючись дівчині у коханні, був переконаний, що їхнє щастя безконечне, а блаженство вічне, та він помилився. Любов до Маргарити не вдовольнила його жаги пізнання. Дедалі частіше в його репліках звучить розчарування.
Учитель. У цей момент автор виводить на сцену нову дійову особу – брата Маргарити – Валентина.
- Які почуття переповнюють юнака, коли дізнається про вчинок своєї сестри, якою він колись пишався? - Як ви гадаєте, у чому причина страждань цього героя?
(Побудова логічно завершеної розповіді учнів).
Учні. Валентин страждає від свого безсилля перед поголосом, котрий засудив любов сестри до Фауста. Якщо раніше він міг пишатися Маргаритою, то тепер соромиться її. Прийшовши на побачення до коханої, Фауст смертельно ранить Валентина у поєдинку. Помираючи, юнак провіщає сестрі трагічну долю: грішницю чекає загальна зневага. Гете дуже майстерно, лише кількома словами передає зміну у самооцінці Маргарити. Якщо спершу, відповідаючи на докір брата, вона каже: «О Господи! Мій брате…», то після його монологу звучить: «Пекельні муки! Брате мій!..» Ці слова співзвучні середньовічному повір’ю, що праведники у відчаї звертаються до Бога, а грішники – до сатани. Таким чином, героїня визнає свій гріх. Це підтверджує сцена у соборі, де знесилена муками, вона непритомніє. ( «Гретхен і Злий дух»). Урешті-решт Маргарита опиняється у в’язниці.
В останні години свого короткого життя Маргарита звертається до верховних сил: «Боже, зжалься над рабою твоєю!» Мефістофель, радіючи, промовляє: «Вона рокована!", але голос з неба: «Врятована!»
--- Чому з неба чується: «Врятована!»
(Маргарита – жертва злої долі, Мефістофеля й жорстоких звичаїв бюргерської моралі. Вона відмовляється втекти із в’язниці разом із Фаустом, бо каючись, розуміє, що не можна втекти від себе і не можна жити з тягарем у душі. Бажання зазнати за свої гріхи пекельних мук – це початок духовного очищення грішниці.
І суспільство, і Мефістофель однаково вважають, що гріхи Маргарити не можуть бути виправдані. А Бог має на це свій погляд: грішниця, яка щиро покаялася, заслуговує не тільки прощення, а й виправдання)
• Сладання підсумку "Долі Маргарити " Характеристика Гретхен
Маргарита: юна вродлива дівчата, проста, роботяща, щиро закохана, вірить коханому, їх кохання таємне, байдужа до багатства, стає жертвою пройдисвіта, народжує позашлюбну дитину, засуджуються людьми, не може витримати осуду, вбиває дитину, віддає себе на суд Божий , Фауст співчуває Гретхен, прагне врятувати
"Караються за свій безгрішний гріх".
- Які ж причини трагічного кохання жінки?
- Хто винен у смерті героїні?
( Висловлюються думки)
Гете вбачає причину трагічної розв'язки любовних стосунків між Фаустом та Маргаритою не стільки у сфері соціальній, скільки у духовному розвитку героїв. Маргарита ніколи б не збагнула цілей життя Фауста, тому їхні стосунки не мали оптимістичного фіналу.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
- Як ви оцінюєте поведінку Фауста по відношенню Гретхен?
- Чи можна назвати кохання Маргарити та Фауста справжнім?
• "Дружня порада": дайте пораду від імені літературного героя своїм однокласникам.
Учитель. Наша розмова підійшла до завершення.
- Які враження у вас залишилися від уроку? - Що було найцікавішим для вас?
Попереду у вас довге життя, яке не буде рівним і безгрішним: зазнаєте помилок, злетів і падіння. Спадщина видатних митців допоможе вам, сподіваюсь, знайти вихід зі складних лабіринтів долі, зрозуміти себе і навколишній світ. І все ж таки трагедія закінчується гімном красі та любові, гімном вічної жіночності.
V. Домашнє завдання Підготуватись до РМ «Образ Фауста у літературі, музиці, малярстві» Написати план розповіді
VI. Подяка за співпрацю. Виставлення оцінок.