Урок (Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6-го класу на тему "Значення образу Різдва у повісті Чарльза Діккенса "Різдвяна пісня в прозі".

Про матеріал

Я два навчальні роки проводила урок з цієї теми. Діти прокрашали клас до новорічних свят, вчили щедрівки українською та англійською мовами, старанно готувалися до цього уроку. Іи тому урок проходив в святкові атмосфері. А мої 5-ти класники уже замовили і собі цей урок на наступний навчальний рік.

Перегляд файлу

Тема: Значення образу  Різдва в повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

Мета: Вчити критично мислити під час вивчення повісті; удосконалювати навички усного мовлення в українській та англійській                                         мові; удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати гуманне ставлення один до одного; виховувати любов до традицій рідного народу.

Обладнання: клас прикрашений до новорічних свят, портрет письменника, записи різдвяних   пісень англійських та українських колядок ,                      фото 12 страв, які готують на Святвечір; ялинка, новорічні прикраси; презентація до твору, запис пісні Jingle Bells, щедрівка  «Ластівочка» українською та англійський варіант Леоновича.

Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів

Форма уроку: інтегрований (зарубіжна література, музичне мистецтво,              англійська мова).

                                                                                 Епіграф

 Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.

        Це єдині дні  в усьому календарі, коли люди ніби  

за мовчазною згодою, добровільно розкривають одне

       одному серце і вбачають у своїх ближніх,- навіть бідних

і знедолених, - таких же людей, як вони самі.

 

Чарльз Діккенс

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент (Звучить мелодія щедрівки  «Ластівочка»)

 

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

  1. Вступне слово вчителя

З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Чому? Мабуть, тому, що всі люди очікують на подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі виносимо з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки. А дорослі чекають змін у житті, розв’язання якихось важливих проблем. Новорічні і різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному.

2. На тлі музики учень читає вірш:

Як казково вечір наплива,

В серці щем забутий ожива,

Тихо стукає у шибку

Ніч Христового Різдва.

Це приходить той чарівний час,

Що до неба повертає нас.

Квітне втіха, в’яне лихо

І зникає біль образ.

Ніч Різдва, ніч любові,

Освяти нас, освяти

І у душах да воскресне

Віщий промінь чистоти.

Хай же музика небесна

Тихо лине з висоти,

Щоб на світі люди знову

Обнялися, як братии.

 

У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку колись давно мріяв, для інших - очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме таке і чекає на нас. Свій урок ми назвемо « Диво Різдва ».

ІІІ. Постановка мети і завдань уроку

1.  Учитель

Сьогодні ми простежимо, які моральні проблеми ставить у своєму творі

« Різдвяна пісня в прозі» Чарльз Діккенс, проаналізуємо образ головного героя оповідання Ебенезера Скруджа.

 Ми пригадаємо традиції святкування Різдва на Україні та на батьківщині Чарльза Діккенса, в Англії. У мене є чарівна шкарпетка Санта Клауса,в який знаходяться для вас завдання.

2.     Інтерактивна вправа :  за кожну правильну відповідь  учні вішають на ялинку прикрасу .

Вчитель: дістаньте зі шкарпетки запитання  прочитайте, дайте правильну відповідь, а інші учні розповідають, як це робиться на Різдво в Україні.

Перегляд презентації  про  англійське Різдво.(Презентація).

  1.  Коли англійці святкують Різдво ? (Святкують католицьке Різдво з 24 на 25 грудня). А коли ж святкують Різдво українці?
  2. В Англії на святвечір родинами ідуть до церкви на вечірню месу. А як відбуваються ці традиції в Україні?
  3. Головна різдвяна страва в Англії - качка з яблуками  або запечена індичка. Яка головна різдвяна страва на Україні?
  4. Католики на Різдво прикрашають не тільки ялинку , але вінками з омели. Як прикрашають оселю українці?
  5. Напередодні Різдва ставлять на вулицях фігури Христа, Богородиці, Йосипа. А які різдвяні дійства відбуваються у нас?
  6. Яку традиційну католицьку пісню виконують на Різдво?

(Учні виконують пісню Jingle Bells англійською мовою)

Слова пісні: Dashing through the snow

In a one-horse open sleigh,

Over the fields we go,

Laughing all the way;

Bells on bob-tail ring,

Making spirits bright,

What fun it is to ride and sing

A sleighing song tonight, O

 

[Chorus 2x:] Jingle bells, jingle bells,

jingle all the way!

O what fun it is to ride

In a one-horse open sleigh

3. Робота з епіграфом.

Ці слова – про Різдво, бо письменник найбільше любить це свято. Про це свідчить і той факт, що з 1843 по 1848 роки Діккенс щоразу писав до Різдва так звані “різдвяні повісті”,в яких переконував читача, що немає нічого кращого, ніж сімейне вогнище у святвечір.

           Бесіда:

  осмислення назви твору

  1. Чи не є дивною назва “Різдвяна пісня у прозі”?
  2. Як ви розумієте словосполучення “Різдвяна пісня”?(Це колядка в українців і щось подібне до колядки в інших народів)
  3. Як ви гадаєте, чому автор вибрав таку назву?Що він хотів підкреслити? (пісня передає найкращі, найпотаємніші, найвищі почуття людини. Саме такі почуття автор передає у творі.)
  4. Хто співає “Різдвяну пісню” в творі Діккенса? (усі герої, крім Скруджа)?
  5. Як герої повісті ставляться до Різдва?
  6. Племінник Фред: учні читають цитату

 (у супроводі ніжної святкової мелодії «Щедрик»).

« Я надзвичайно люблю Різдво . Ми з дружиною дуже ретельно до нього готуємось, запрошуємо найкращих друзів , а іще я запрошую свого дядечка Скруджа). Є багато речей, що я з них міг би добути щастя, але я ними не скористався, - між іншим, і Різдво так само. Але, окрім моєї великої шаноби до святого Різдва, я ще вважаю цей день найкращим у цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідних людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої подоби. І через те, дядечку, хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка золота чи срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю  його…»

  (учні читають цитати з твору)

Збирачі коштів для бідних: «Ми з другом займаємось збиранням коштів для бідних і знедолених, які не мають змоги купити харчі та одяг і особливо гостро страждають у  цю сувору пору року.) «І тому ми вирішили зібрати пожертвування для бідняків, щоб купити їм дещицю їжі, питва й теплого одягу. Ми обрали для цього Святвечір саме тому, що в ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає особливо багато радості.»

Крихітка Тім: «Добре ,що ми бачили у церкві. Я каліка, і напевно, людям приємно,дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто дозволив кульгавим ходити, а сліпим бачити»

Сім`я Кретчитів: «Усі були щасливі,задоволені  один одним, раді святу, вдячні долі»

IV Рефлексія.

    Учитель: давайте завітаємо в гості до добрих і милосердних людей –  родини  Боба Кретчита.

Знайдіть у тексті слова, які б підтверджували, що Кретчитам жилося важко. 

    (відповіді учнів):

  1. У них не кімнати, а «комірчини».
  2. Плаття місіс Кретчит «двічі перелицьоване»( с. 106).
  3. Костюм Боба Кретчита «пошарпаний, підлатаний»
  4. Пітер Кретчит одягнутий у «велетенський комірець» Боба Кретчита (с. 106).
  5. Боб не має пальта, тому весь час ходить у довгому шарфі (с.85).
  6. Родинний кришталь – дві склянки і кухоль з відбитою ручкою(с.109)
  7. Крихітка Тім тяжко хворий, а лікувати його коштів нема.
  8. Чи ображені вони на життя?(Вони сприймають все як належне. Щиро      тішаться Днем народженням Божого сина. Марта прийшла в гості.
  9. Але який у них був настрій?( радісний, піднесений, святковий)
  10.   Чию сімю нагадує вам сімья  Кретчитів?( Святе сімейство з Біблії)

А що подають на стіл в Англії на Святвечір?(Учні відповідають англійською мовою. (Презентація) Інтерактивна вправа «Вибери зайве» (пиріг, картопля, олівьє, гуска, ананаси, пудинг)

Висновок. Більшість героїв повісті люблять Різдво, готуються до нього, очікують див і подарунків.

V. Застосування знань, умінь, навичок.

   1.Запитання до учнів.

  • Яку істину зрозумів Скрудж у сім’ї Боба Кретчита?( Головне - не гроші, а теплі людські стосунки)
  • Знайдіть у підручнику і зачитайте діалог племінника Скруджа та його дружини про Скруджа( с.112). Отже, « його багатство не йде йому на пожиток. Воно й людям не приносить добра і його не втішає».( заносимо до схеми імена клерка та племінника).
  • Чому Дух Майбутніх свят дуже налякав Скруджа? ( Він зрозумів, що після смерті його ніхто не згадає добрим словом).
  • Зачитайте благання Скруджа, звернені до останнього Духа(стор.120).
  • Що було в житті Ебенезера найголовнішим?( Гроші, не дав ні цента збирачам коштів для бідних. Наказував племіннику більше працювати. Економив на всьому)
  • Чи змінився Скрудж після різдвяних подорожей? Як? Зачитайте (стор.122).
  • ( Марлі, компаньйона. Саме Дух Марлі допоміг головному герою зрозуміти що гроші – не головне в людському житті)
  • Чи відчув Скрудж, що існують інші цінності? Які? ( Так. Це милосердя, добреставлення до людей, які нас оточують, бажання допомогти їм, зробити для них щось приємне)
  • Ебенезер Скрудж змінився. З ним трапилося справжнє диво. Чому? (На Різдво трапляється багато різних див. Різдво робить людину кращою, добрішою, ніжнішою, милосердною)

2. Завдання учням.  Скласти порівняльну таблицю:

«Як Різдво змінило Скруджа?»(заголовок на дошці)

Жорстокий, бездушний, кам'яне серце, черст­вий, не здатний на звичайні людські почуття, байдужий, скупий, жмикрут, має їдкий сміх, ненавидить увесь світ.

Після подорожі — турбот­ливий, щедрий, відкритий людям, добрий, ми­лосердний, щирий, людяний

3.Творче завдання

  • Хто чи що уособлює дух Різдва? Аргументуйте свою відповідь. (Йдеться не лише про одне із свят на сторінках календаря, а про стан людської душі, милосердя, добро, спів­чуття до нужденних, потребуючих уваги, про турботу, гуманізм, лю­дяність.
  • Що символізує прихід Різдва у повісті? (дзвони)
  • Підтвердіть цитатами з твору.
  • («...той дзвін починає розхитуватись. Спочатку ледь помітно, але незабаром уже задзвонив гучно, лунко, і йому завторували всі дзвони в будинку», це викликає «незбагненний страх» героя), дзвоном же твір і закінчується, тільки це вже буде різдвяний дзвін («нестримний захват йому урвав церковний благовіст». «Сьогодні Різдво!» — радіє перероджений Скрудж).

Учитель: Скрудж змінився, різдвяний дзвін пробудив його душу, направив на шлях істини і добра.

-Діти заспівайте,  традиційну в Англії пісню (Учні виконують пісню Jingle Bells англійською мовою)

Dashing through the snow

In a one-horse open sleigh,

Over the fields we go,

Laughing all the way;

Bells on bob-tail ring,

Making spirits bright,

What fun it is to ride and sing

A sleighing song tonight, Oh/

 

Jingle bells, jingle bells,

jingle all the way!

O what fun it is to ride

In a one-horse open sleigh(2 р.)

Учитель : запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва?

«асоціативний ряд»

  • Р-  радість родина
  • І-   іскра ікона
  • З-  зірка
  • Д -  диво, дзвони, добро
  • В -  вогонь веселощі
  • 0 -  очікування

VI. Підсумок уроку

Слово учителя

В цій повісті як і в народних казках добро перемогло, сталося справжнє диво – переродження Скруджа, душа його очистилася від зла. Письменник щиро вірить у можливість перетворення «мертвої» душі на живу, вважає, що «кожна християнська душа, роблячи добро навітьу найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра». Діккенс мав нагадати людям, що повинні поспішати роботи добро своїм близьким. Письменник залишився вірним ідеалам гуманізму.

  • Як сам Скрудж сказав про зміни, що з ним відбулися?(«Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім! Усі три духи будуть жити в мені. Нехай святиться Різдво!»)

Прийом « Мікрофон»

Учитель:

  • Що хотів автор сказати своїм твором і чого хотів навчити кожного з нас?

Як ви думаєте?

  •  Які уроки ви винесли з повісті Діккенса?
  •   Яке значення образу Різдва у творі?

VII. Домашнє  завдання: підготуватися до написання твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
1997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку