Я два навчальні роки проводила урок з цієї теми. Діти прокрашали клас до новорічних свят, вчили щедрівки українською та англійською мовами, старанно готувалися до цього уроку. Іи тому урок проходив в святкові атмосфері. А мої 5-ти класники уже замовили і собі цей урок на наступний навчальний рік.
Тема: Значення образу Різдва в повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»
Мета: Вчити критично мислити під час вивчення повісті; удосконалювати навички усного мовлення в українській та англійській мові; удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; виховувати гуманне ставлення один до одного; виховувати любов до традицій рідного народу.
Обладнання: клас прикрашений до новорічних свят, портрет письменника, записи різдвяних пісень англійських та українських колядок , фото 12 страв, які готують на Святвечір; ялинка, новорічні прикраси; презентація до твору, запис пісні Jingle Bells, щедрівка «Ластівочка» українською та англійський варіант Леоновича.
Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів
Форма уроку: інтегрований (зарубіжна література, музичне мистецтво, англійська мова).
Епіграф
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Це єдині дні в усьому календарі, коли люди ніби
за мовчазною згодою, добровільно розкривають одне
одному серце і вбачають у своїх ближніх,- навіть бідних
і знедолених, - таких же людей, як вони самі.
Чарльз Діккенс
Хід уроку
І. Організаційний момент (Звучить мелодія щедрівки «Ластівочка»)
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Чому? Мабуть, тому, що всі люди очікують на подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі виносимо з дитинства віру в дивовижну казку про Діда Мороза, який приносить подарунки. А дорослі чекають змін у житті, розв’язання якихось важливих проблем. Новорічні і різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному.
2. На тлі музики учень читає вірш:
Як казково вечір наплива,
В серці щем забутий ожива,
Тихо стукає у шибку
Ніч Христового Різдва.
Це приходить той чарівний час,
Що до неба повертає нас.
Квітне втіха, в’яне лихо
І зникає біль образ.
Ніч Різдва, ніч любові,
Освяти нас, освяти
І у душах да воскресне
Віщий промінь чистоти.
Хай же музика небесна
Тихо лине з висоти,
Щоб на світі люди знову
Обнялися, як братии.
У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку колись давно мріяв, для інших - очікувана зустріч з друзями, рідними, близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме таке і чекає на нас. Свій урок ми назвемо « Диво Різдва ».
ІІІ. Постановка мети і завдань уроку
1. Учитель
Сьогодні ми простежимо, які моральні проблеми ставить у своєму творі
« Різдвяна пісня в прозі» Чарльз Діккенс, проаналізуємо образ головного героя оповідання Ебенезера Скруджа.
Ми пригадаємо традиції святкування Різдва на Україні та на батьківщині Чарльза Діккенса, в Англії. У мене є чарівна шкарпетка Санта Клауса,в який знаходяться для вас завдання.
2. Інтерактивна вправа : за кожну правильну відповідь учні вішають на ялинку прикрасу .
Вчитель: дістаньте зі шкарпетки запитання прочитайте, дайте правильну відповідь, а інші учні розповідають, як це робиться на Різдво в Україні.
Перегляд презентації про англійське Різдво.(Презентація).
(Учні виконують пісню Jingle Bells англійською мовою)
Слова пісні: Dashing through the snow
In a one-horse open sleigh,
Over the fields we go,
Laughing all the way;
Bells on bob-tail ring,
Making spirits bright,
What fun it is to ride and sing
A sleighing song tonight, O
[Chorus 2x:] Jingle bells, jingle bells,
jingle all the way!
O what fun it is to ride
In a one-horse open sleigh
3. Робота з епіграфом.
Ці слова – про Різдво, бо письменник найбільше любить це свято. Про це свідчить і той факт, що з 1843 по 1848 роки Діккенс щоразу писав до Різдва так звані “різдвяні повісті”,в яких переконував читача, що немає нічого кращого, ніж сімейне вогнище у святвечір.
Бесіда:
осмислення назви твору
(у супроводі ніжної святкової мелодії «Щедрик»).
« Я надзвичайно люблю Різдво . Ми з дружиною дуже ретельно до нього готуємось, запрошуємо найкращих друзів , а іще я запрошую свого дядечка Скруджа). Є багато речей, що я з них міг би добути щастя, але я ними не скористався, - між іншим, і Різдво так само. Але, окрім моєї великої шаноби до святого Різдва, я ще вважаю цей день найкращим у цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідних людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої подоби. І через те, дядечку, хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка золота чи срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю його…»
(учні читають цитати з твору)
Збирачі коштів для бідних: «Ми з другом займаємось збиранням коштів для бідних і знедолених, які не мають змоги купити харчі та одяг і особливо гостро страждають у цю сувору пору року.) «І тому ми вирішили зібрати пожертвування для бідняків, щоб купити їм дещицю їжі, питва й теплого одягу. Ми обрали для цього Святвечір саме тому, що в ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає особливо багато радості.»
Крихітка Тім: «Добре ,що ми бачили у церкві. Я каліка, і напевно, людям приємно,дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто дозволив кульгавим ходити, а сліпим бачити»
Сім`я Кретчитів: «Усі були щасливі,задоволені один одним, раді святу, вдячні долі»
IV Рефлексія.
Учитель: давайте завітаємо в гості до добрих і милосердних людей – родини Боба Кретчита.
Знайдіть у тексті слова, які б підтверджували, що Кретчитам жилося важко.
(відповіді учнів):
А що подають на стіл в Англії на Святвечір?(Учні відповідають англійською мовою. (Презентація) Інтерактивна вправа «Вибери зайве» (пиріг, картопля, олівьє, гуска, ананаси, пудинг)
Висновок. Більшість героїв повісті люблять Різдво, готуються до нього, очікують див і подарунків.
V. Застосування знань, умінь, навичок.
1.Запитання до учнів.
2. Завдання учням. Скласти порівняльну таблицю:
«Як Різдво змінило Скруджа?»(заголовок на дошці)
Жорстокий, бездушний, кам'яне серце, черствий, не здатний на звичайні людські почуття, байдужий, скупий, жмикрут, має їдкий сміх, ненавидить увесь світ. |
Після подорожі — турботливий, щедрий, відкритий людям, добрий, милосердний, щирий, людяний |
3.Творче завдання
Учитель: Скрудж змінився, різдвяний дзвін пробудив його душу, направив на шлях істини і добра.
-Діти заспівайте, традиційну в Англії пісню (Учні виконують пісню Jingle Bells англійською мовою)
Dashing through the snow
In a one-horse open sleigh,
Over the fields we go,
Laughing all the way;
Bells on bob-tail ring,
Making spirits bright,
What fun it is to ride and sing
A sleighing song tonight, Oh/
Jingle bells, jingle bells,
jingle all the way!
O what fun it is to ride
In a one-horse open sleigh(2 р.)
Учитель : запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва?
«асоціативний ряд»
VI. Підсумок уроку
Слово учителя
В цій повісті як і в народних казках добро перемогло, сталося справжнє диво – переродження Скруджа, душа його очистилася від зла. Письменник щиро вірить у можливість перетворення «мертвої» душі на живу, вважає, що «кожна християнська душа, роблячи добро навітьу найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра». Діккенс мав нагадати людям, що повинні поспішати роботи добро своїм близьким. Письменник залишився вірним ідеалам гуманізму.
Прийом « Мікрофон»
Учитель:
Як ви думаєте?
VII. Домашнє завдання: підготуватися до написання твору.