Практична робота №3.
Тема. Складання схем схрещування.
Мета: формувати вміння пояснювати генетичні поняття, обгрунтовувати роль спадковості в еволюції організмів, порівнювати генотип і фенотип; формувати науковий світогляд, розвивати особисту відповідальність, здатність відстоювати власну точку зору, вміння робити вільний вибір за умови повної обізнаності, виховувати почуття соціальної гідності та відповідальності за родинне вогнище; розвивати логічне мислення учнів, уміння застосовувати знання схем генетики для складання схем схрещування та розв'язування гкенетичних задач, формувати основні предметні компетенції: навчальну, соціальну, комунікативну, здоров'язберігаючу, мотиваційно-функціональну.
Обладнання: збірники задач, мультимедійний проектор.
Хід уроку.
1. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Інтерактивна вправа «Генетик».
Установити відповідність між законами генетики та характером їх успадкування.
2.Графічний диктант.
1. Схрещування батьківських форм, які спадково відрізняються лише однією парою ознак – моногібридне. (Так)
2. Сукупність генів, яку організм дістає від батьків, становить фенотип.(Ні)
3. Ознака, яка зовні зникає, називається домінантною.(Ні)
4.Парні гени називають алельними.(Так)
5.Алельні гени розміщуються в гомологічних хромосомах і під час мейозу опиняються в різних гаметах.(Так)
6. Гомозиготою за даною парою ознак називають такі особини, які утворюють тільки один сорт гамет.(Так)
7. Другий закон Г.Менделя: розщеплення за кожною парою ознак відбувається незалежно від інших пар ознак.(Ні)
8. Перший закон Г.Менделя – закон одноманітності першого покоління.(Так)
9. При неповному домінування спостерігаємо розщеплення: 1:2:1.(Так)
10. Дигетерозиготна особина може утворювати чотири сорти гамет.(Так)
11. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні на уроці ми не тільки навчимося розв'язувати генетичні задачі, а переконаємося в необхідності знань з генетики. Навчимося застосовувати знання з генетики при вирішенні багатьох життєвих проблем.
Ш. Виконання практичної роботи № 3. Складання схем схрещування.
Вчитель. Сьогодні на уроці у нас працює чотири групи: «Генетики», «Криміналісти», «Фермери», «Медико-генетична консультація». Під час виконання практичної роботи ви можете звертатися за допомогою до цих спеціалістів.
1.Зараз прошу розглянути ваші сімейні альбоми і пояснити спадкові фенотипові ознаки своєї родини (успадкування кольору очей). Ви можете користуватися табличкою «Менделюючі ознаки у людини».
Менделюючі ознаки у людини
Домінантні | Рецесивні |
Плямиста шкіра Сиве пасмо Темне волосся (кілька генів) Не руде волосся Веснянки Пігментовані шкіра й волосся Кучеряве волосся(у гетерозиготи хвилясте Раннє облисіння (у чоловіків) Відсутність зубів Розм»якшення зубів Очі карі Пігментована ретина Глаукома Астигматизм Катаракта | Норма Норма Світле волосся Руде волосся Норма Альбінізм Пряме волосся Норма Норма Норма Голубі чи сірі Альбінізм Норма Норма Норма |
2.Наші генетики пропонують розв'язати таку задачу.(На магнітній дошці учень викладає моделі кроликів
P Чорний кролик Х Білий кролик
F1 Чорні кролики
100%
А) Яке забарвлення шерсті у кроликів домінує?
Б) Які генотипи батьків (Р) і гібридів першого покоління (F1) за ознакою забарвлення шерсті?
В) Які генетичні закономірності проявляються при такій гібридизації?
3.До криміналістів звернувся чоловік, який відмовляється сплачувати аліменти, спираючись на свої знання генетики. Лабораторне дослідження показало, що в дитини 1, в батька – 1У, а в мами - 1 група крові.
Криміналіст демонструє слайд, пояснює.
Р♀ ОО Х ♂ АВ Гамети: О О А В F1♀
|
В дитини може бути 11 або Ш група крові, і аж ніяк не 1. Тому можна стверджувати, що цей чоловік не може бути батьком дитини з 1 групою крові.
Повідомлення генетиків.
Групи крові можуть розповісти багато про що.
1 групу крові мають люди енергійні, пробивні, які з легкістю йдуть на контакт. Їх енергія невичерпна, вони невпинно працюють. Нерідко люди, які досягають успіхів у бізнесі, мистецтві, ораторстві, мають 1 групу крові.
11 групу крові мають люди сумлінні, з високою виконавською дисципліною. У своїй професійній діяльності впевнено йдуть уперед. Дуже щирі у своїх почуттях, вірні в дружбі.
Ш групу крові мають люди дуже впливові, делікатні, з великою завзятястю. У роботі як до себе, так і до оточуючих дуже вимогливі. Онак у житті дуже спокійні й розважливі.
ІУ групу крові мають люди з надмірною чутливістю, іноді нерішучі, замкнуті. Невдачі переживають, поринаючи в себе. Дуже цінують дружбу. Вірні ідеалам родини.
4.До медико-генетичної консультації звернулося молоде подружжя. Резус-негативна жінка виходить заміж за гетерозиготного резус-позитивного чоловіка. Яка ймовірність резус-конфлікту між організмами матері та плоду?
Слайд 2.
Rh – наявність резус-фактора; rh – відсутність резус-фактора. Р Резус Х Резус Негативна позитивний ♀ rhrh х ♂ Rhrh гамети: rhrhRhrh F1
|
5. Запитання фермера генетикам.
У маленькій державі Лисляндії кілька сторіч розводять лисиць. Їхнє хутро йде на експорт, а гроші від продажу складають основу економіки країни. Особливо цінуються сріблясті лиси. Вони вважаються національним надбанням і провозити їх через кордон суворо заборонено. Однак мені уже двічі вдалося вивезти з країни бурих лисиць, не порушуючи при цьому закони країни, і в мене з' явилися сріблясті лиси. Це мені вдалося, тому що я в школі добре вчив генетику. Але як це можливо?
Учні-генетики розв'язують задачу: ймовірно, що бурі лиси гетерозиготні, згідно з ІІ законом Менделя, у потомстві спостерігається розщеплення ознак 3:1. Отже, одне з народжених лисенят буде мати сріблясте забарвлення хутра. У результаті схрещування сріблястих лисиць виходять види із чистотою гамет. Тому необхідно заборонити вивіз із країни Лисляндії будь-яких лисиць.
6.До працівників медико-генетичної консультації звертається жінка, якій художниця-дальтонік зіпсувала копію картини (демонстрація слайдів). Чи може жінка бути дальтоніком, коли в неї батько дальтонік, а мама – здорова? Ми знаємо, що це захворювання передається по чоловічій лінії.
Розв'язування задачі.
D - здоровий d – дальтонізм Р♀ ХDXdx ♂ XdY Гамети: XDXdXdY F1
|
7. Фермер звертається за допомогою до криміналістів....
Недавно я придбав цінні породи курей: півня чорного, а курку – білого оперення. Але мій сусід їх в мене викрав. В кінці літа я побачив у нього квочку, яка водила курчат, серед яких було багато крапчастих, але не було чорних і білих. Прошу вирішити нашу суперечку.
Розв'язування задачі: АА – чорне аа – біле Аа крапчасті Р ♀ АА х ♂ аа Гамети: А А а а F1
|
Всі курчата крапчасті. Отже сусід викрав ваших півня і курку.
8. Фермер звертається за допомогою до генетиків.
Я почав вирощувати гарбузи. Цього літа планую розвести фігурні гарбузи: дисковидні білі. Для цього я придбав на ринку гарбуза білого кулястого. Продавець мене запевнив, що це гібрид. З його насіння мають вирости білі дисковидні гарбузи. В мене закралася підозра, що він обманює. То чи вдасться мені наступного літа виростити білі дисковидні гарбузи?
Розв'язання:
А – білі плоди а – жовті плоди В – дисковидна форма в – кругла форма Р♀ Аавв х ♂ Аавв Гамети: Ав ав Ав ав F1
ААвв - білі, круглі Аавв - білі, круглі аавв - жовті, круглі. |
Отже, продавець вас обдурив. Ви не зможете з цього насіння виростити білі і дисковидні гарбузи.
Висновок. Ви навчилися розв'язувати різні типи задач з генетики. Також переконалися, що знання генетики необхідне всім: і криміналістам, і лікарям, і фермерам. А також в тому, що в кожному місті має бути медико-генетична консультація.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу.
Пропоную розв'язати всім спеціалістам таку задачу:
У потомстві, одержаному від схрещування двох червоноквіткових рослин нічної красуні, були рослини з рожевими, червоними і білими квітками. Поясніть одержані результати.
Розв'язування:
АА - червоні квіти аа - білі квіти Аа - рожеві квіти Р ♀ АА х ♂ АА Гамети: А А А А F1 АА, АА, АА, АА всі рослини з червоними квітами. |
Так, в задачі була закладена помилка. Ви добре справилися із цим завданням.
У. Домашнє завдання: повторити дигібридне схрещування