Даний матеріал - це конспект уроку з інтегрованого курсу "Всесвітня історія. Історія України " для 6 класу на тему "Природні умови Італії та виникнення міста Рима ". Мета уроку : охарактеризувати природні умови та географічне положення Апеннінського півострова, ознайомити учнів з населенням Давньої Італії та особливостями царського періоду Римської держави, сприяти формуванню вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати історичний матеріал, закріпити навички роботи з картою. Структура уроку містить такі етапи : організаційний момент, мотивацію навчальної діяльності, вивчення нового матеріалу та закріплення нових знань. На уроці використано традиційні методи (розповідь вчителя , бесіда, самостійна робота з підручником ) та інтерактивні методи навчання (метод " Мікрофон ," групова робота, вправа "Закінчи речення "). Порівнюючи природні умови та географічне положення Італії та Греції, діти створюють карту пам'яті, відшукуючи подібність та відмінності . Конспект містить ряд завдань, які закріплюють навички роботи з картою :
- Показати Грецію та Італію, визначити їх місце знаходження ( Італія - Апеннінський півострів, Греція - Балканський,
-Позначити на контурній карті головні географічні об'єкти :гори, моря, річки, о. Сицилія.
Для кращої результативності засвоєння питання про особливості царського періоду , діти при допомозі вчителя складають схему управління та ознайомлюються з додатками до уроку- "Правління царів в Римі" ,"Відзнаки царської влади".
Для закріплення нових знань на даному уроці використано вправу "Закінчи речення ".
Тема уроку. Природні умови Італії та виникнення Рима.
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу ( з використанням елементів інтерактивних методів навчання).
Науково-методичне обладнання:
підручник історії Стародавнього світу О. та Б. Шалагінових, настінні карти: "Стародавня Італія" та "Країни Стародавнього світу", атласи, контурні карти, електронна презентація.
Основні терміни та поняття: патриції, плебеї, сенат, форум.
Основні дати: 753 р. до н.е., 753-510рр. до н.е.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель пропонує учням роздивитися ілюстрації ( слайд 1.)
і висловити припущення, яку державу ми сьогодні вивчатимемо.
Метод "Мікрофон". Поміркуйте, що ви знаєте про Італію?
Вчитель повідомляє тему та план уроку.
III. Вивчення нового матеріалу.
План уроку
1. Природно кліматичні умови Апеннінського півострова.
2. Населення Стародавньої Італії.
3. Виникнення міста Рима та правління царів.
Робота з настінною картою "Країни Стародавнього світу".
Вчитель пропонує учням запам'ятати півострови Південної Європи і країни, які розташовані на цих півостровах. Вчитель показує на карті і записує на дошці ( учні записують в зошити) :
Завдання за картою: Покажіть на карті і повторіть назви півостровів Південної Європи та країни, розташовані на цих півостровах.
Вчитель: на Апеннінському півострові, який нагадує форму чобітка, виникла Стародавня Римська держава.
Робота з атласом та контурною картою:
Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Вчитель пропонує порівняти природні умови Італії та Греції, використовуючи таблицю ( слайд 2. )
Слайд 2.
Подібність |
Відмінність |
|
|
Вчитель: Моря оточують Італію, як і Грецію , майже з усіх сторін. Східне узбережя має дуже мало зручних бухт, а південне і західне — зручне для мореплавців. Італія, як і Греція, південна країна. Тут багато сонячних днів, суворих морозів немає. Весна розпочинається в лютому, коли розцвітає мигдаль та цитрусові.
Розглядаючи відмінність в природних умовах Італії та Греції, вчитель пропонує учням порівняти території країн ( учні роблять висновок, що Італія має більшу територію за Грецію ). Наявність гір — Балканських в Греції та Апеннінських в Італії, на перший погляд, риса подібна, але це не так.
Запитання:
Вислухавши відповіді, вчитель дає характеристику Апеннінським горам: вони не такі дикі, круті й обривисті, як Балканські. Апеннінські гори займають не весь півострів, в горах багато перевалів і вже в давнину були прокладені дороги. Італія дуже рано була об'єднана під владою одної держави - Риму.
Порівнюючи річки обох країн, вчитель пропонує такі запитання:
Вислухавши відповіді, вчитель дає характеристику річкам Італії (Тибр та По ) - вони повноводні, судноплавні, пов'язують різні області Італії.
Запитання:
Вислухавши відповіді, вчитель характеризує якість грунтів в Італії.
Вчитель: в Італії були прекрасні умови для землеробства. Дощів тут випадає більше ніж в Греції і засухи не загрожують. Землі - родючі, землероби вирощують багато зерна, овочів, фруктів, винограду та оливок . Тут були прекрасні пасовища для великої рогатої худоби. Слово “Італія” в перекладі на нашу мову означає “країна телят”.
Завдання:
При розгляді другого питання “ Населення Стародавньої Італії”, вчитель використовує слайд 3.
Слайд 3.
Населення півострова
За племінною ознакою За походженням і соціальним поділом
італіки
етруски патриції
латини плебеї
умбри
самніти
сабіни
греки
Робота з словником.
Патриції - найдавніші корінні жителі Риму, нащадки засновників міста.
Плебеї - переселенці з інших міст.
Групова робота. Вчитель ділить учнів на дві групи дослідників.
Перша група, працюючи з текстом підручника та атласом, з'ясовує територію розселення найбільших племен півострова.
Друга група, працюючи з текстом підручника, відшукує відмінності в правах патриціїв та плебеїв.
Презентація роботи груп. Вчитель підбиває підсумки, виставляє оцінки.
Третє питання.
Вчитель. Місто Рим - одне з найдавніших міст на землі. Його називають “вічним містом”, бо ніхто не знає, коли точно воно засноване. Про це лише збереглася легенда. Розкопки вчених - археологів свідчать що у VIII ст. Існувало не велике поселення на лівому березі Тибру, на землях латинів. Перші римляни оселилися на семи пагорбах. Два головних - Палатин та Капітолій.
Самостійна робота з текстом легенди про заснування Риму (стор. 206 підручника)
Завдання:
Завдання з датами:
Вчитель. Понад два століття Римом правили царі. Цей період називається “царським”, про нього відомо дуже мало. Історія зберегла імена семи царів ( додаток 1. ).
Ознайомлення учнів зі схемою правління царів у Римі ( слайд 4. )
Слайд 4.
Схема правління царів у Римі
Цар + сенат (рада старшин із 300 чоловік ) + збори патриції( з дозволу царя)
При наявності часу можна ознайомити дітей з відзнаками царської влади (додаток 2. ).
IV.Закріплення нових знань. Підсумки.
Вправа “Закінчити речення”.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал параграфа 42. та питання до нього. Виконати завдання на контурній карті. Вивчити нові поняття та дати.
Додаток 1.
Правління царів у Римській державі
Роки правління |
Правителі Риму |
Державні справи |
753 — 716 рр. до н. е. |
Ромул |
заснував Рим |
715 — 672 рр. до н. е. |
Нума Помпілій |
впровадив релігійні обряди і свята |
672 — 640 рр. до н. е. |
Туллій Гостілій |
побудував будинок для сенату |
641 — 616 рр. до н. е. |
Анк Марцій |
заснував порти |
616 — 578 рр. до н. е. |
Тарквіній Старий |
провів каналізацїю в Римі |
578 — 534 рр. до н. е. |
Сервій Тулій |
оточив Рим мурами |
534 — 510 рр. до н. е. |
Тарквіній Гордий |
останній цар, вигнаний із міста |
Додаток 2.
Відзнаки царської влади