1
Галина Поліщук, вчитель початкових класів
Предмет. Я досліджую світ
2 клас
Тема. Знаю, навіщо правила для учнів
Мета:
* формування предметних компетентностей: закріплювати та розширювати знання учнів про правила поведінки у школі; продовжувати сприяти згуртованості спільноти дітей класу; розвивати вміння правильно висловлювати свою думку у зв’язному мовленні; виховувати культуру спілкування та поведінки.
* формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; уміння навчатися впродовж життя; соціальні та громадянські компетентності.
Обладнання: мультимедійний комплекс, плакат « Правила нашого класу», картки, сюжетні малюнки, піктограми, стікери, цеглинки лего.
Тип уроку: формування умінь та навичок.
Освітні галузі: громадянська та історична, мовно-літературна.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент Вітаю вас усіх! Доброго дня, діти!
Сядем разом, озирнемось,
Одне одному всміхнемось.
Якщо добре працювати,
Будуть гарні результати.
То ж не гаємо ми час,
Бо знання чекають нас!
2. Актуалізація опорних знань
- Діти, скажіть, будь ласка, слова «правильно» і «правило» з одної сімейки слів? Чи можна сказати, що це слова - родичі? (Так.) Виходить, якщо ми правильно себе ведемо, то ми дотримуємося правил?
3. Повідомлення теми і мети уроку
- А чи справді ви всі знаєте, навіщо правила для учнів?
- Чи всі правила ви гарно засвоїли?
Ставлю в кінці речення знак питання. Читаємо: « Знаю, навіщо правила для учнів?»
Ось саме для цього наш урок, - щоб «знак питання» перетворився на крапку, а захочемо – і на знак оклику.
- Пропоную сьогодні з’ясувати, навіщо потрібні правила для учнів.
ІІ. Основна частина
Стратегія « Взаємне навчання»
Учні читають текст про важливість дотримання правил поведінки. Роблять висновок з прочитаного. Ставлять один одному запитання за змістом. ( Коли правила поведінки стають дуже потрібними? Чому потрібно дотримуватися правил поведінки?)
- Діти, ми з вами в 1 класі теж домовлялися виконувати деякі правила. Які саме?
Всі правила, які ми вважатимемо важливими, перенесемо на цей плакат «Правила нашого класу» . Але правил багато, і місця на плакаті може не вистачити. Є вихід. Кожне правило ми позначатимемо малюнком (піктограмою), по якому легко зрозуміти суть правила.
- Діти, я часто спостерігаю за вами і бачу, які ви приходите до школи, у якому стані ваш портфель, підручники, пенали, ваш одяг. Як ви ставитеся до свого портфеля: чи лежить він у вас під ногами , чи акуратно висить на гачку. Я точно знаю, хоч не була у вас вдома, що у себе вдома ви так само ставитеся до всіх своїх речей.
Як ви збираєтеся до школи? Чи робите ви це самостійно?
Сьогодні ми часто звертатимемося до творчості сучасної дитячої поетеси Світлани Гарбуз.
Ось послухайте про одного учня Гусачка.
Гусачок збиравсь до школи
Одяг свій шукав довкола:
Ось сорочка, вся зім’ята, –
Зараз буду прасувати…
Де краватка, де штани?
Затаїлись де вони?
Доки він шукав одежу,
Щоб вдягнутись як належить
Аж спітнів, так метушився, –
На уроки все ж спізнився.
Хочу дітям нагадати:
Одяг звечора складати,
Тож, не кваплячись ніколи,
Вчасно встигнете до школи.
І про учня Кота теж послухайте.
Хоч щоденника Кіт мав,
Та завдань не записав:
Що читати, що вивчати, –
Не зміг вдома пригадати.
Намагався подзвонити,
Та кудись розбіглись діти.
Коли ж все нарешті взнав,
До півночі працював.
Кіт втомився, спати хоче,
І заплющуються очі.
Хоч спішиш додому дуже,
Для завдань – щоденник, друже!
Правило№ 1: «Приносити до школи все необхідне»
Чому маємо дотримуватися цього правила? (Для навчання нам потрібні ручки, олівці, зошити та інше шкільне приладдя.)
Стратегія «Синтез думок»
Ще, дітки, важливо знати, що заборонено приносити до школи. Якщо знаєте, підкажіть дітям, що не можна приносити до школи?
Між собою ми домовилися не приносити до школи своїх іграшок.
https://www.youtube.com/watch?v=ld__dVatHiE
Ми створюємо групи для обговорення важливості правил.
Групи називаються:
«Правила поведінки на уроках»
« Правила поведінки на перервах»
«Правила поведінки у їдальні»
« Школа – рідний дім»
«Наше спілкування»
Групи одержують аркуші, на яких за допомогою піктограм та малюнків мають під час обговорення розмістити правила поведінки.
Учні групи «Правила поведінки на уроках» після обговорення розповідають про правила поведінки учнів на уроках.
Учень розповідає про ученицю Лисицю.
Сидить за партою Лисиця,
Та їй спокійно не сидиться:
То у люстерко заглядає,
До Вовка в зошит зазирає.
Чи схилить голову, мов спить
Чи озирнеться – де Ведмідь?
Мов дзиґа, вся вона скрутилась
Нічого в школі не навчилась.
Ви приклад не беріть із Лиски –
До неуспішності – геть близько!
Правило 1: «Приходити на урок вчасно» (Якщо ви будете запізнюватися на урок, пропустите щось важливе, а також заважатимете іншим учням і вчителеві.)
Хочемо сказати – підіймаєм руки.
І поводься поважно,
Щоб чогось не пропустити
І все добре зрозуміти.
Правило 2: «Уважно слухати вчителя» (На уроці треба бути уважним і робити те, що каже вчитель.)
Група «Правила поведінки на перервах»
На перерву Вовченя
Мчить стрілою навмання
Полякалися звірята, –
Геть з дороги утікати.
Хто не встиг, той, звісно, впав.
Вовчик далі прямував.
Тільки стінка не тікала,
Мов на варті, все стояла.
Бац! – У стінку Вовчик наш, –
Заяскріло аж в очах…
Простягнувся і лежить.
Довго ще не побіжить…
Група розповідає.
Правило 1. Під час перерви заборонено бігати сходами, поблизу вікон та в інших місцях, не пристосованих до ігор.
Правило 2. Під час перерв заборонено штовхати одне одного, кидатися предметами та битися.
Правило 3. Рухаючись коридорами, сходами, триматися правої сторони.
Правило 4. Не сваритися між собою та зі сторонніми людьми, не з’ясовувати стосунки за допомогою сили, не битися.
Правило 5. Не вживати непристойні вирази і жести на адресу будь-яких осіб, шуміти, заважати відпочивати іншим
Правило 6. Школярі поступаються дорогою дорослим, старші – молодшим.
Група «Школа – рідний дім»
Правило 1. Учні бережуть майно школи, акуратно та охайно ставляться як до свого, так і до чужого майна, дотримуються чистоти і порядку на території закладу.
Учень розповідає вірш Світлани Гарбуз.
Допитливе в класі сидить Порося,
Під ним розмальована парта уся.
Тут собаки з кішками, формули, машини,
І фігурки з ріжками – дивними, страшними.
Ці неподобства не можна лишати,
А парти помити й пофарбувати!
Хай віднині виглядає парта мов нова,
Не з’являються на ній малюнки і слова!
Група « Правила поведінки у їдальні»
Найголовніше правило : мити руки перед їдою.
Учні приходять в їдальню після закінчення уроку у визначений час.
Під час обіду в їдальні належить дотримуватися хороших манер і поводитися пристойно.
Учні повинні шанобливо ставитися до працівників їдальні.
Проявляють увагу й обережність при вживанні гарячих та рідких страв.
Розмовляти під час обіду слід неголосно, щоб не турбувати тих, хто їсть поряд. Вживати їжу і напої, придбані в їдальні чи принесені з собою, тільки в їдальні.
Дбайливо ставитись до майна шкільної їдальні.
Учні мають право взяти в їдальню принесений з дому сніданок. Забороняється приходити в їдальню у верхньому одязі.
Забороняється виносити їжу з їдальні.
Група « Спілкування»
Правило 1. Намагайтесь жити так, щоб людям поруч з Вами було добре.
Правило2. Перш ніж звернутись до людини, посміхніться їй: адже добрі стосунки починаються з посмішки.
Правило 3. Навчиться радіти не лише своїм успіхам, але й успіхам однокласників та друзів.
ІІІ. Закріплення вивченого
Гра « Віднови вірш» Ось карточки. У віршах-правилах пропущені слова. Порадьтеся та допишіть їх. Підготуйтеся прочитати для всіх.
На перерві в ігри грайся,
А не бігай, не штовхайся
Як ведеш себе негоже —
Завжди травма бути може.
_____________________________________________
По перилах не з'їжджай.
В гру на східцях теж не грай.
Сходи - це вже небезпека,
Й до біди тут недалеко.
_______________________________________
Книжка всім знання дає.
В кожній щось цікаве є.
Тож по книжці не малюй
Та не рви її, не псуй.
_____________________________________________
В нашій школі — учень ти.
Скрізь дотримуйсь чистоти
Слідкувати завжди треба,
Щоб порядок був у тебе.
У їдальні всі їдять,
Там не бігають — сидять.
Як їси — не поспішай.
Все прожуй, тоді ковтай.
_______________________________________________
В туалет йдуть при потребі.
Чистота там завжди треба.
Пам'ятай, що ти — людина
Й знати правила повинна.
______________________________________
Школа - це твій рідний дім.
Будь господарем у нім.
Парти бережи і стіни,
Скрізь поводь себе відмінно.
Вправа «Ваш вибір»
На стіні 2 написи : «Правила для учнів допомагають у навчанні», «Правила для учнів не допомагають у навчанні».
Учні підходять до напису, який вони підтримують.
Вправа «Добре – погано».
Сигналізуємо цеглинками лего. Візьміть 2 кольори – зелений («так») і червоний («ні»)
ІV. Рефлексія.
Ви приходите в клас, де вам завжди раді. Навчіться і ви довіряти один одному. Чекати від інших дітей тільки хорошого, а не стусанів та образ.
Якщо ви підтверджуєте, що розумієте, навіщо правила для вас, то напишіть на стікері своє ім’я та прикріпіть стікер до створеного плаката з правилами.
Діти прикріплюють стікери з підписами.
Вправа «Світлофор». За допомогою двох кольорів лего дайте знати таку інформацію. Ви знаєте, навіщо потрібні різні правила для учнів і задоволені своєю роботою на уроці – сигналізуєте зеленим кольором. Якщо ви не задоволені своєю роботою і хочете ще роз’яснень з даної теми, - сигналізуєте червоною цеглинкою.
У дружному класі вчитися і легше, і приємніше, і безпечніше !