Урок. Конспект уроку з української мови для 11-го класу на тему "Дистанційне спілкування. Правила мовленнєвої поведінки у спілкуванні"

Про матеріал

Матеріал уроку надасть суттєву допомогу при підготовці до уроків з учнями 11-го класу. Урок націлений на розвиток навичок зв'язного мовлення в процесі вивчення рідної мови. Має безпосередній зв'язок із сучасними комунікаційними засобами спілкування.

Перегляд файлу

 

 

 

                   ВІДКРИТИЙ   УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

                                       У  11 КЛАСІ

 

ДИСТАНЦІЙНЕ  СПІЛКУВАННЯ  І  СУЧАСНА 

ТЕХНІКА.

ПРАВИЛА  МОВЛЕННЄВОЇ  ПОВЕДІНКИ

                                У  СПІЛКУВАННІ 

 

 

 

                                                                                         Підготувала

       учитель української мови

  та літератури

                                                                              Зачепилівської ЗОШ І-ІІІ ст

 Бурбела

 Людмила Василівна,

 спеціаліст вищої категорії,

 «Старший учитель»

 

     

 

МЕТА  УРОКУ: узагальнити й систематизувати знання учнів про види сучасного спілкування та основні вимоги до культури спілкування; удо-

сконалювати вміння й навички спілкуватися по телефону( звичайному і мобільному), по телебаченню, в мережі Інтернет з дотриманням  правил

мовленнєвого етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, кри-

тичне мислення, творчі здібності, уяву; виховувати у старшокласників культуру спілкування.

ОБЛАДНАННЯ:кольорові картки, комп’ютери, телефонні апарати, мобільні телефони, відеокліп.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: етика, інформатика, англійська мова.

ТИП УРОКУ: урок розвитку мовленнєвої  компетенції (інтерактивний).

  ХІД    УРОКУ

І  ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

«Мозковий штурм»

Прочитайте на дошці афоризм відомого французького філософа Шарля Монтескє.

Що він означає? Чи погоджуєтеся ви з думкою філософа?

«Звільняти себе від дотримання правил пристойності означає вишукувати шляхи для необмеженого виявлення власних хиб.»

                                                                                   Шарль Монтескє

 

ІІ ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Слово вчителя

Цей вислів є доречним до теми уроку. Сьогодні ми повинні пригадати засоби, за допомогою яких здійснюється сучасне спілкування, що його називають дистанційним, основні вимоги до культури спілкування, а також удосконалити вміння спілкуватися по телефону( звичайному і мобільному), по телебаченню, в мережі Інтернет з дотриманням правил мовленнєвого етикету.

 

ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Ще не так багато десятиліть минуло з того часу, як основними засобами спілкування для нас були книги, газети, журнали, поштові листи, телеграфна азбука,  радіо, дещо пізніше – телефон та телебачення.

(Показую кольорові ілюстрації )

Але час не стоїть на місці, з’являються нові ідеї, нові відкриття, і телебачення повсюдно заполонила реклама, а на зміну звичайним книгам поспішають електронні підручники.

(Показую  кольорові ілюстрації)

На попередньому уроці української мови, на уроках англійської  мови ми вивчали сучасні засоби комунікативного спілкування. Вони перед вами на дошці в ілюстраціях.

Тож за допомогою яких сучасних засобів можна спілкуватися на відстані?

Ви одержували завдання додому дослідити, як ці засоби допомагають нам у спілкуванні та яких вимог до культури спілкування ми повинні дотримуватися.

Таким чином, сьогодні на уроці створені чотири експертні групи, які займалися даними дослідженнями, і я думаю, готові поділитися результатами його.

ІV ПРОЦЕСУАЛЬНО- ДІЯЛЬНІСНИЙ ЕТАП

РОБОТА ВГРУПАХ

1. Результатами свого дослідження ділиться експертна група» Преса. Радіо. Телебачення.»

    Мовлення людини тоді можна буде назвати культурним, коли дібрані мовно-виражальні засоби будуть відповідати  меті й ситуації спілкування, коли мовець буде говорити і писати правильно. А це  не можливо без опанування чинних мовних норм.

  До вашої уваги пропонується відеоролик,  з якого ви почуєте недоліки в мові, якими користуються диктори телебачення.

(Демонстрація відеокліпа)

  За результатами дослідження теми «Культура мовлення на телебаченні та в пресі» можна зробити наступні припущення:

  1. Деякі люди, замість того, щоб скористатися словником, при необхідності користується Інтернетом, де списують безліч різних помилок.
  2. Відсутність належного редакторського і коректорського опрацювання призводить до грубих лексичних, граматичних, орфографічних та пунктуаційних помилок у текстах.
  3. Найпоширенішою помилкою є використання русизмів, суржикових слів.

Суржик і неграмотність в Україні заполонили не лише побут, а й ділові

сфери життя. У боротьбі за рідну мову ми поки що програємо: російською не володіємо, української ще не навчилися…

І саме поява кваліфікованих редакторів, які спеціалізуються на рекламних текстах, могла б виправити цю ситуацію.

На нашу думку,  в Україні мало надають уваги державній мові, неграмотність існує повсюди, і від неї не сховаєшся. Мова – це наша культура. Аналізуючи українську пресу, важко сказати, що це культура мови, швидше – це зневага до рідної мови!!!

 

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

 

2. Наступна експертна група працювала по темі « Телефонний зв'язок».

Надаємо їм слово.

  Сучасне ділове життя неможливо уявити без телефону. Завдяки йому багаторазово підвищується оперативність рішень багатьох проблем і питань, немає необхідності писати листи, телеграми, а також здійснювати поїздки в інші установи, міста для вияснення обставин якоїсь справи. По телефону можна зробити дуже багато, а саме: провести переговори, дати розпорядження і таке інше.

  Дуже часто першим кроком до вкладання ділового договору є телефонна розмова. Людство користується телефоном уже більше століття. Здавалось би,часу більш, ніж достатньо для того, щоб навчитися розумно користуватися цим технічним засобом. Але , на жаль , вміння говорити по телефону не передається по спадковості. Культурою спілкування по телефону володіє не кожен.

  Послухайте зразок телефонної розмови з помилками.

 

А.-  А хто це дзвонить?

  •     - А навіщо він вам?
  •     - Давайте Петренка до телефону.
  •     - Іванові Павловичу, немає часу розмовляти з вами.
  •     - Я ж вам сказав, що не зможу прийти на збори.
  •  
  • Б.- Алло! Куди я потрапив?
  •    - А коли вона прийде?
  •    - Не заважайте мені своїми дрібницями.
  •    - Це не моя справа, звертайтеся до директора.
  •    - Ваше прохання безглузде, задовольняти його ми не будемо.

А ця телефонна розмова побудована грамотно.

  •    - Довідкова слухає!
  •    - Алло! Довідкова? Добрий вечір. Будь ласка,  виясніть телефон мого    
  •     доброго друга. Я загубив записну книжку і тепер не можу згадати 
  •    його телефон.
  •   - Прізвище. Будь ласка.
  •   - Іванов.
  •   - Ви знаєте, у нього дуже відоме прізвище.
  •   - Так , воно поширене.
  •   - Запишіть номер, будь ласка.
  •   - Записав.
  •   Дякую, до побачення.
  •  
  • СЛОВО  ВЧИТЕЛЯ:

3. Сьогодні ми не уявляємо нашого життя без мобільного телефону. Він настільки став для нас «рідним», що ми навіть часом забуваємо Наказ Міністерства Освіти України про заборону користуватися мобільними телефонами в навчальних закладах. Це – до речі.

    А зараз слово має експертна група «Мобільний зв'язок»

  Сьогодні значення активної комунікації зростає. Телефон відіграє істотну допоміжну роль для отримання інформації, оперативного реагування  на події, дистанційного керування і коригування діями тощо.

  Мобільний телефон засів в нашому житті міцно і, судячи з усього, надовго. Виходячи з дому, ми в першу чергу беремо з собою три речі – ключі, гроші й телефон.

  Існує певний перелік місць і заходів, де необхідно обмежити себе в користуванні мобільним зв’язком: лікарні, навчальні заклади, театри, кінотеатри,прес-конференції, громадські зустрічі, круглі столи, наради, засідання тощо.

  Перебуваючи в оточенні інших людей , варто відрегулювати голосність вхідного дзвінка мобільного телефону. Голосний звук може впливати на присутніх, заважати працювати.

  Перебуваючи у громадському місці й одержавши вхідний дзвінок на мобільний, по можливості потрібно вийти на вулицю чи в інше приміщення, інакше можна заважати присутнім своєю розмовою.

  Заборонено використовувати мобільні телефони під час занять у школі.

  СМС- повідомлення по мобільному телефону надсилається з метою поінформування. Такі повідомлення надсилаються, коли терміново необхідно абонентові повідомити про щось, проте не має змоги зателефонувати.

   Пам’ятайте, що такі повідомлення потрібно писати грамотно, коротко, добираючи найбільш доречні фрази, дбаючи про ввічливість.

   (Учні демонструють зразки розмови по мобільному телефону та СМС повідомлення.)

СЛОВО  ВЧИТЕЛЯ:

Та справжнім дивом у відкриттях  хх століття став комп’ютер ( показую ілюстрацію), а потім ще й Інтернет.

Слово має група «Комп’ютери. Інтернет».

Комп’ютери дають змогу значно підвищити ефективність роботи в різноманітних видах діяльності, відкривають людині нові обрії пізнання. 

Інтернет - всесвітня комп’ютерна мережа, яка на сьогодні об’єднує мільйони комп’ютерів по всій земній кулі. А сучасний комп’ютер з підключенням  до всесвітньої мережі забезпечує доступ практично до всіх інформаційних надбань людства.

Але зі зростанням популярності Інтернету стали проявлятись і негативні сторони його застосування.

(Учні наводять деякі приклади).

Група представляє класу пам’ятку « Правила культури спілкування в мережі Інтернет».

Демонстрація електронних листів ( грамотних і з помилками,  їх коментування).

Розповідь про етикет електронної пошти та поштових вкладень.

Використання в електронній пошті символьних образів – емотиконів.

 

V КОНТРОЛЬНО-РЕФЛЕКСИВНИЙ ЕТАП

 

СТРАТЕГІЯ «МІКРОФОН»

Учні передають один одному мікрофон і відповідають на запитання:

Тож яких основних правил мовленнєвої поведінки ми повинні дотримуватися, користуючись  сучасними засобами дистанційного спілкування?

 

      VI ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

 Хочеться вірити, що наша розмова відбулася недаремно, що ви сьогодні піднялися на сходинку вище в правилах мовленнєвого етикету і будете їх дотримуватися в повсякденному спілкуванні з оточуючими.

Будьте ввічливими, творіть добро – і воно вам повернеться сторицею.

 

     VII  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати п.40,41 підручника, написати твір-роздум «Культурна людина. Якою я її бачу?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кисла Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Краснік Олена Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
4324
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку