До розіграшу
залишилось:
10 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Конспект уроку з української мови для 6-го класу на тему:"Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду"

Про матеріал

Урок з використанням хмарних технологій: дидактичний матеріал LearningApps.org

Перегляд файлу

Тема уроку. Рід іменників. Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду.

Мета уроку :. Формувати ключові компетентності:

комунікативну компетентність (здатність учнями успішно  користуватися мовою в процесі спілкування;

вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, готовність самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, доводити роботу до кінця);

соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в малих групах, проявляти ініціативу, здатність сприймати себе, як громадянина і патріота своєї держави, розвивати естетичні смаки),

загальнокультурну (звʼязно і в логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення)

Формувати предметні компетентності:

формувати в учнів уміння визначати рід іменників;

вчити працювати з ;дидактичним онлайн матеріалом

розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостереж

ливість, творчість, уяву;

формувати позитивне ставлення до навчання;

виховуватилюбоа до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація, дидактичний онлайн матеріал, маршрутний  лист,картки , завдання з мови.

Хід уроку

Епіграф

На лівім березі Дніпра,

Де зелень, завідь тиха,

Лежить українське село –

Велика Лепетиха.

Неначе лялечка село!

Є берега відлогі,

І до Дніпра усі ведуть

Прямісінькі дороги.

О. Чистіков

І. Мотиваційно-організаційний етап

Наш урок хочу розпочати словами нашого земляка Олександра Чистікова.(учитель зачитує епіграф уроку)

Прийом «Передбачення»

  • Які почуття викликає у вас цей вірш?
  • Чому на вашу думку ми почали урок саме із цієї поезії?

ІІ. Актуалізація опорних знань

Наш благословенний куточок України  - Лепетищина. На заході притулилася до сивого Дніпра –Славутича, збігаючи на схід у неозорі таврійські степи. Літніми вечорами сонячна доріжка збігає із заходу на схід через річку-водосховище, наче символічно єднаючи схід і захід України в єдину Батьківщину-Україну всіх нас

Пропоную вам здійснити віртуальну подорож рідним краєм. А путівником подорожі стане вивчений матеріал та нові знання  з  тем и «Іменник». А я під час уроку буду вашим екскурсоводом

. А хто такий екскурсовод? (Людина, що проводить екскурсії по визначних місцях,виставках, експозиціях, музеях.  Супроводжує групи екскурсантів у поїздках. )

- Щоб отримати маршрутні листи, ми маємо перевірити, чи достатньо у нас знань, щоб вирушити в дорогу

Дидактична гра «Снігова куля»

Визначте правильнi формулювання.

Якщо є неправильнi, виправте:

 *   Імeнник - це  частина мови, яка має значення дії предмета. –

     *   Iменники бувають власнi й загальнi. +

 *   Iменники подiляються на   icтoти i   неживі предмети. 

 *   Власнi iменники пишуться з великої букви. + –

 *   До власнux iменникiв належать тiльки iмeнa та прiзвища людей. –

*   Бiльшiсть iменникiв мають форму однини i множини. +

*   Iменники в реченнi бувають пiдметом i додатком. +

- Які іменники запросимо сьогодні на урок? (Уважність, старанність, пам'ять, увага).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Беремо із собою маршрутні листи та оцінювальні картки і вирушаємо. Починаємо нашу подорож із визначення теми уроку , а допоможуть  у цьому знання правопису великої літери. (Діти пригадують правопис великої літери за допомогою  дидактичної гри  в програмі Learningapps  (До дошки виходять спікери  команд  відкриває пазл, виконавши  завдання )

- Тож запишемо число та тему уроку

(Діти записують тему уроку)

- Що ви очікуєте від екскурсії? (відповіді учнів)

-Згадаємо, який рід може мати іменник

- З якими займенниками пов,язуємо  визначення роду?

- І ось прийшов час зробити першу зупинку.

Зупинка 1. «У пошуках істини» 

  • А чи знаєте ви походження назви нашого селища?

Походження назви «Велика Лепетиха» достеменно не відоме. Існують вісім версій. Одна з перших – від слів «ляпай веслами тихо», « не ляпоти веслами човна».

Завдання, яке ми виконаємо на зупинці вправа«Лото» . (визначити іменники ж.р., ч.р., с.р у відповідну  колонку)

      Кожному іменникові властивий граматичний рід. Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.

Робота за опорною схемою

_ Молодці, із завданням справилися добре. Ось і друга зупинка.

2 зупинка. «Вивчаємо. Знаємо. Пам,ятаємо»

Під,їжджаючи до Великої Лепетихи зі сторони Херсона, ви напевне бачили великий кам,яний хрест. Чи знаєте ви, що то за знак?

  Є в історії розвитку людства знаменні події, які не підвладні часу. Їх увічнюють у прозі, поезії, пісенній народній творчості та інших багато численних жанрах мистецтва. Увічнюють - у камені.

    До 2000-ліття хрещення Русі у 2000 році за замовленнями церков району встановлено кам’яні хрести на в,їзді в селище Велика Лепетиха та сіл Князе-Григорівка, Рубанівка.

Ось ми в самому селищі. Які ж місця вам показати? А розпочну з районного краєзнавчого музею імені Олени Іллівни Ціпко, Олена Іллівна у  70.ті роки почала створювати селищний музей, який й донині існує  і носить її ім.,я. У музеї ми можемо дізнатися інформацію про скіфські часи та  матеріали про подій сучасної Лепетихи.

 Над Дніпром височіє Обеліск , як пам'ять воїнам-землякам, які загинули в Другій світовій війні. Щороку 9 травня в День Перемоги збираються всі жителі селища, щоб вшанувати пам,ять загиблим воїнам.

 

Піднімаємося до центральної площі Миру. У центрі селища споруджено погруддя Тарасові  Шевченку,який  своєю постаттю  єднає минуле із сучасним.

Вправа «Третій зайвий»:

  1. Бідолаха, сирота, хлопчик.
  2. Лист, нероба, базіка
  3. Лівша, сонечко, лоша
  • Завдання виконано. Тож робимо наступну зупинку.
  1. Зупинка  « Собор, що здіймається в небо»

 У центрі Великої Лепетихи височіє храм із куполами та хрестом як благословення. І пливе над селищем малиновий дзвін – заклик до добра. Свято-Миколаївський храм почали будувати 20 травня 1996 року, а завершено в 2014 році.

Розподільний диктант. Записати іменники за родами.

Храм, пам’ять, культура, купол, моління, сон, макет, дерево, цвях,душа, скріплення,проміння, загадка, вівтар.

         Яке слово вам не зрозуміле? ( вівтар – головна частина храму).

  • Наше селище славиться пісенними талантами. Про одну таку людину, яку Господь наділив таким даром, хочу розповісти на наступній зупинці.
  1. Зупинка «Соловейко Лепетищини».

Лине пісня гарна : то  урочиста, то лірична, то жартівлива. Співає соловейко Лепетищини  Володимир Мікула. Голос його, сильний, душевний і рухливий. Пісня у виконанні Володимира Васильовича має надзвичайну силу на людську уяву, силу, розум і душу.

На цій зупинці ми попрацюємо в парах.

Робота в .парах

 Прочитати. Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду.

1. Роботяща, працьовита людина. 2. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. 3. Неуважна людина. 4. Людина з дефектом мови, що полягає у невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки. 5. Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без систематичного навчання, без керівника. 6. Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь. 7. Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам.

Матеріал для вчителя: листоноша, сусіда, самоучка, роззява, пустомеля, недоріка,  роботяга.

  • Молодці! Продовжуємо екскурсію. Для того, щоб потрапити до північної частини селища, нам потрібно пройти через міст, який з,єднує  північну на південну сторони Великої Лепетихи.
  1. Зупинка -  «Золотий міст Лепетихи» про який Олександр Чистіков сказав: «А красень міст, що єдна, Село в одне єдине, Мов срібний птах, що вгору змив І в піднебесся лине…»

Записати речення, з’ясувати синтаксичну роль іменників.

З-поміж верб та садків виринають білі хати. (І. Нечуй-Левицький.)

(Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене,ускладнене однорідними обставинами, інверсія)

- Вирушаємо до кінцевого пункту

7 зупинка « Великолепетиська ЗОШ І – ІІІ ступенів №2»

Увага! Розпочинаються Іменникові перегони!

Виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!

Тестові завдання на сайті Learningapps

1.Скільки іменників у наведеному реченні:

Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.

а)  один;

б)  два;

в)  три.

2. Укажіть назви істот:

а)  кущ, втікач, жаба;

б)  дерево, книга, прищ;

в)  людина, нападник, неук.

3. З великої букви пишуться

а) іменники – загальні назви;

б) іменники – власні назви;

в) іменники – назви істот.

4. У якому рядку допущена помилка:

а)  гори Карпати, шоколад «Корона»;

б) Леся Українка, журнал Пізнайко;

в)  казка «Котигорошко», ріка Дніпро.

5. Укажіть іменник середнього роду:

а)  фламінго;

б)  піаніно;

в)  шимпанзе.

6. Укажітьвласну назву:

а)  день;

б) Дніпро;

в) печаль.

7. Іменники спільного роду називають

 а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);

 б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);

 в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).-

8. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:

а) груша, лiвша;

б) ледащо, невдаха;

в) нероба, дівча.

9. Укажіть іменник спільного роду:

А) плавчиха;

Б) замазура;

В) кравчиня

10. Іменники спільного роду називають

а)  круча, груша, неволя, земля, душа

б) сіромаха, бідолаха, нікчема,сирота, недотепа.

в) ялинка, вершина, весна, школа, ластівка

 

 

 

Ключ теста:

1) в   6) а 

2) в   7) б

 3) б   8) б

4) б              9) б                                                                                                                                          5) б                                           10) б

Прошу всіх підрахувати та  виставити оцінки в листах

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

Ось і закінчилася екскурсія нашим прекрасним селищем. Звісно її можна було б продовжувати та продовжувати. Бо Велика Лепетиха – це наша святиня та гордість  і немає такого куточку, де б не хотілося побувати.  Пропоную вам вправу  «Незакінчене речення»

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ..

 Мені це потрібно…

V. Домашнє завдання

  • Я пропоную продовжити дивовижні пригоди і написати листа своєму одноліткові  і розповісти про дивовижні  куточки нашого селища, які варто було б відвідати. У тесті підкреслити іменники та визначити рід. А слова власної назви підкреслити жовтим маркером.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Синтаксична роль

                                                   Відміни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вибіркове письмо

На ранок випала пороша холодна, мокра і густа. Тоді вусатий листоноша мені приніс твого листа. (М. Руденко.) І туман осів, сховався в плавнях, наче злодіяка. (Л. Куліш.) Той чортів вітер, півночі приблуда… (П. Дорошко.) Ти, скіфська баба, кам’яна незграба, стоїш в степах… (Л. Костенко.)

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку