Урок з використанням хмарних технологій: дидактичний матеріал LearningApps.org
Тема уроку. Рід іменників. Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду.
Мета уроку :. Формувати ключові компетентності:
комунікативну компетентність (здатність учнями успішно користуватися мовою в процесі спілкування;
вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, готовність самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, доводити роботу до кінця);
соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними партнерами в малих групах, проявляти ініціативу, здатність сприймати себе, як громадянина і патріота своєї держави, розвивати естетичні смаки),
загальнокультурну (звʼязно і в логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення)
Формувати предметні компетентності:
формувати в учнів уміння визначати рід іменників;
вчити працювати з ;дидактичним онлайн матеріалом
розвивати дослідницький інтерес, критичне мислення, спостереж
ливість, творчість, уяву;
формувати позитивне ставлення до навчання;
виховуватилюбоа до рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: презентація, дидактичний онлайн матеріал, маршрутний лист,картки , завдання з мови.
Хід уроку
Епіграф
На лівім березі Дніпра,
Де зелень, завідь тиха,
Лежить українське село –
Велика Лепетиха.
Неначе лялечка село!
Є берега відлогі,
І до Дніпра усі ведуть
Прямісінькі дороги.
О. Чистіков
І. Мотиваційно-організаційний етап
Наш урок хочу розпочати словами нашого земляка Олександра Чистікова.(учитель зачитує епіграф уроку)
Прийом «Передбачення»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Наш благословенний куточок України - Лепетищина. На заході притулилася до сивого Дніпра –Славутича, збігаючи на схід у неозорі таврійські степи. Літніми вечорами сонячна доріжка збігає із заходу на схід через річку-водосховище, наче символічно єднаючи схід і захід України в єдину Батьківщину-Україну всіх нас
Пропоную вам здійснити віртуальну подорож рідним краєм. А путівником подорожі стане вивчений матеріал та нові знання з тем и «Іменник». А я під час уроку буду вашим екскурсоводом
. А хто такий екскурсовод? (Людина, що проводить екскурсії по визначних місцях,виставках, експозиціях, музеях. Супроводжує групи екскурсантів у поїздках. )
- Щоб отримати маршрутні листи, ми маємо перевірити, чи достатньо у нас знань, щоб вирушити в дорогу
Дидактична гра «Снігова куля»
Визначте правильнi формулювання.
Якщо є неправильнi, виправте:
* Імeнник - це частина мови, яка має значення дії предмета. –
* Iменники бувають власнi й загальнi. +
* Iменники подiляються на icтoти i неживі предмети. –
* Власнi iменники пишуться з великої букви. + –
* До власнux iменникiв належать тiльки iмeнa та прiзвища людей. –
* Бiльшiсть iменникiв мають форму однини i множини. +
* Iменники в реченнi бувають пiдметом i додатком. +
- Які іменники запросимо сьогодні на урок? (Уважність, старанність, пам'ять, увага).
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Беремо із собою маршрутні листи та оцінювальні картки і вирушаємо. Починаємо нашу подорож із визначення теми уроку , а допоможуть у цьому знання правопису великої літери. (Діти пригадують правопис великої літери за допомогою дидактичної гри в програмі Learningapps (До дошки виходять спікери команд відкриває пазл, виконавши завдання )
- Тож запишемо число та тему уроку
(Діти записують тему уроку)
- Що ви очікуєте від екскурсії? (відповіді учнів)
-Згадаємо, який рід може мати іменник
- З якими займенниками пов,язуємо визначення роду?
- І ось прийшов час зробити першу зупинку.
Зупинка 1. «У пошуках істини»
Походження назви «Велика Лепетиха» достеменно не відоме. Існують вісім версій. Одна з перших – від слів «ляпай веслами тихо», « не ляпоти веслами човна».
Завдання, яке ми виконаємо на зупинці вправа«Лото» . (визначити іменники ж.р., ч.р., с.р у відповідну колонку)
Кожному іменникові властивий граматичний рід. Іменники, що означають осіб як чоловічого, так і жіночого роду, називаються іменниками спільного роду. Їх рід визначається в контексті. Деякі іменники — назви осіб за професією чи характером діяльності (інженер, педагог, суддя, професор, льотчик, лікар) — можуть означати осіб як чоловічої, так і жіночої статі, але належать тільки до чоловічого роду.
Робота за опорною схемою
_ Молодці, із завданням справилися добре. Ось і друга зупинка.
2 зупинка. «Вивчаємо. Знаємо. Пам,ятаємо»
Під,їжджаючи до Великої Лепетихи зі сторони Херсона, ви напевне бачили великий кам,яний хрест. Чи знаєте ви, що то за знак?
Є в історії розвитку людства знаменні події, які не підвладні часу. Їх увічнюють у прозі, поезії, пісенній народній творчості та інших багато численних жанрах мистецтва. Увічнюють - у камені.
До 2000-ліття хрещення Русі у 2000 році за замовленнями церков району встановлено кам’яні хрести на в,їзді в селище Велика Лепетиха та сіл Князе-Григорівка, Рубанівка.
Ось ми в самому селищі. Які ж місця вам показати? А розпочну з районного краєзнавчого музею імені Олени Іллівни Ціпко, Олена Іллівна у 70.ті роки почала створювати селищний музей, який й донині існує і носить її ім.,я. У музеї ми можемо дізнатися інформацію про скіфські часи та матеріали про подій сучасної Лепетихи.
Над Дніпром височіє Обеліск , як пам'ять воїнам-землякам, які загинули в Другій світовій війні. Щороку 9 травня в День Перемоги збираються всі жителі селища, щоб вшанувати пам,ять загиблим воїнам.
Піднімаємося до центральної площі Миру. У центрі селища споруджено погруддя Тарасові Шевченку,який своєю постаттю єднає минуле із сучасним.
Вправа «Третій зайвий»:
У центрі Великої Лепетихи височіє храм із куполами та хрестом як благословення. І пливе над селищем малиновий дзвін – заклик до добра. Свято-Миколаївський храм почали будувати 20 травня 1996 року, а завершено в 2014 році.
Розподільний диктант. Записати іменники за родами.
Храм, пам’ять, культура, купол, моління, сон, макет, дерево, цвях,душа, скріплення,проміння, загадка, вівтар.
– Яке слово вам не зрозуміле? ( вівтар – головна частина храму).
Лине пісня гарна : то урочиста, то лірична, то жартівлива. Співає соловейко Лепетищини Володимир Мікула. Голос його, сильний, душевний і рухливий. Пісня у виконанні Володимира Васильовича має надзвичайну силу на людську уяву, силу, розум і душу.
На цій зупинці ми попрацюємо в парах.
Робота в .парах
► Прочитати. Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду.
1. Роботяща, працьовита людина. 2. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. 3. Неуважна людина. 4. Людина з дефектом мови, що полягає у невмінні правильно й чітко вимовляти деякі слова чи звуки. 5. Той, хто навчився чого-небудь самостійно, без систематичного навчання, без керівника. 6. Той, хто мешкає поруч, поблизу кого-небудь. 7. Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам.
Матеріал для вчителя: листоноша, сусіда, самоучка, роззява, пустомеля, недоріка, роботяга.
Записати речення, з’ясувати синтаксичну роль іменників.
З-поміж верб та садків виринають білі хати. (І. Нечуй-Левицький.)
(Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене,ускладнене однорідними обставинами, інверсія)
- Вирушаємо до кінцевого пункту
7 зупинка « Великолепетиська ЗОШ І – ІІІ ступенів №2»
Увага! Розпочинаються Іменникові перегони!
Виконайте тестові завдання і прийдіть до фінішу першими!
Тестові завдання на сайті Learningapps
1.Скільки іменників у наведеному реченні:
Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
а) один;
б) два;
в) три.
2. Укажіть назви істот:
а) кущ, втікач, жаба;
б) дерево, книга, прищ;
в) людина, нападник, неук.
3. З великої букви пишуться
а) іменники – загальні назви;
б) іменники – власні назви;
в) іменники – назви істот.
4. У якому рядку допущена помилка:
а) гори Карпати, шоколад «Корона»;
б) Леся Українка, журнал Пізнайко;
в) казка «Котигорошко», ріка Дніпро.
5. Укажіть іменник середнього роду:
а) фламінго;
б) піаніно;
в) шимпанзе.
6. Укажітьвласну назву:
а) день;
б) Дніпро;
в) печаль.
7. Іменники спільного роду називають
а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя);
б) осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);
в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар).-
8. Знайдiть рядок з iменниками спiльного роду:
а) груша, лiвша;
б) ледащо, невдаха;
в) нероба, дівча.
9. Укажіть іменник спільного роду:
А) плавчиха;
Б) замазура;
В) кравчиня
10. Іменники спільного роду називають
а) круча, груша, неволя, земля, душа
б) сіромаха, бідолаха, нікчема,сирота, недотепа.
в) ялинка, вершина, весна, школа, ластівка
Ключ теста:
1) в 6) а
2) в 7) б
3) б 8) б
4) б 9) б 5) б 10) б
Прошу всіх підрахувати та виставити оцінки в листах
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Ось і закінчилася екскурсія нашим прекрасним селищем. Звісно її можна було б продовжувати та продовжувати. Бо Велика Лепетиха – це наша святиня та гордість і немає такого куточку, де б не хотілося побувати. Пропоную вам вправу «Незакінчене речення»
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ..
Мені це потрібно…
V. Домашнє завдання
Синтаксична роль
Відміни
Вибіркове письмо
На ранок випала пороша холодна, мокра і густа. Тоді вусатий листоноша мені приніс твого листа. (М. Руденко.) І туман осів, сховався в плавнях, наче злодіяка. (Л. Куліш.) Той чортів вітер, півночі приблуда… (П. Дорошко.) Ти, скіфська баба, кам’яна незграба, стоїш в степах… (Л. Костенко.)