Конспект нестандартного уроку "Урок-подорож" для вивчення першого уроку з теми "Прикметник" для 6 класу
Тема: «Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»
Мета: повторити, закріпити й узагальнити вивчений матеріал про прикметник, розвивати усне і писемне мовлення, асоціативне мислення, логічне мислення, творчу уяву, формувати навички роботи в програмі Microsoft Publisher, текстовому редакторі у створенні схем, таблиць, діаграм, візиток;
виховувати любов і шану до природи, естетичну культуру, цікавість до мистецтва.
Обладнання: підручник «Українська мова. 6 клас. Глазова О.П.», дидактичний матеріал, ілюстрації, музичний запис, ком’ютер (екран, дошка)
Перебіг уроку
Епіграф:
Любіте землю, трави — і все життя.
Вітайте нив злотисті лави!
Любіте храм Краси і Слави, природи співчуття.
П. Тичина
Природа вічний зразок мистецтва; а найбільший
і благороднійший предмет у природі - людина.
Віссаріон Бєлінський
Привітайтесь із учнями та вчителем за такою формулою: «У мене сьогодні…., бажаю тобі ,…, … ». А інший: «У мене сьогодні…, бо мені побажали…, і я бажаю….» і т.д.
Нам потрібно до кінця уроку створити модель гармонійних стосунків людини і природи.
Зверніть увагу на слова, які ви найчастіше використовували у мовленні. Яка це частина мови? Для чого нам вивчати такі слова? Для чого вони нам потрібні?
Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми повторимо, узагальнимо й систематизуємо все, що ви вже знали про прикметник і доповнимо наші знання новим у цікавій формі - створимо візитку або діаграму (за бажанням). Проведемо урок у формі екскурсії на природу.
Зупинка І. Прикметникове розмаїття
Робота в групах. Прочитайте уривки тексту, підкресліть прикметники і визначте, які ознаки виражає ця частина мови. Запишіть у формі діаграми
Текст 1.
Бувають люди сонячні і світлі,
І поруч з ними радісно завжди.
Вони, насправді, часом непомітні,
Та ти до них у скрутний час прийди
Бувають люди сонячні, іскристі,
Без них були б безрадісними дні.
Це люди мудрі і душею чисті
І з ними хмурі дні стають ясні.
Н.Красоткіна
Текст 2. Сама собою річка ця тече,
Маленька річечка, вузенька, як долоня,
Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,
Маленька річечка без імені іще… (М.Вінграновський)
Білка струсить жовту глицю,
Сонну бруньку сколихне.
На березу, на ялицю
Вітер лагідний дмухне.
Набіжить весела хмарка.
Ліс безсмертний, як душа.
Знов простягне руки
Мавка І – не знайде Лукаша.
Л.Костенко
Текст 3.
Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Непорушне стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. …. Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо — туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами... (М.Коцюбинський)
Текст 4.
В бору снігу мало. То там, то сям проглядає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками, стримлять низенькі пеньки з жовтуватою, немов старий мед, смілкою на зрізах. Тихо навкруги й затишно. Тільки часом шелесне по гіллі вальок снігу, струшений вітром з верховіття. ... Олесь нахиляється, крекче, пильно мружить око. Пальтечко в нього товсте, а сам тонкий; важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка, тому кожен сучок птицею вздрівається. (Гр.Тютюнник)
Зупинка 2. Лісові галявини
Ми з вами прийшли на «галявину», де розсипано листочки-прикметники. Допоможемо деревцям віднайти своє вбрання.
Завдання 1. Розподіліть і прикріпіть слова-листочки до відповідних дерев
Розумні, яскраві, веселі, добра, широкий, чесний, щира, чарівне, червоні
дерев’яна, весняна, шкільний, скляні, золотий, прибережна, міська, тижневий, батьківська
Мамина, Іванові, тітчин, дідове, сусідчина, батькове
Завдання 2. Виконання вправи на комп’ютері
(https://learningapps.org/2471881)
Поясніть різницю між цими розрядами. На що ви найперше звертали увагу?
Визначте на які питання відповідають прикметники.
Зупинка ІІІ. Лісовими стежками морфологічних ознак
Завдання 1. Робота з підручником. Виконати вправу 323 (с.144)(О.П.Глазова. Українська мова: підручник для 6 класу загальноосв. навч. заклад.)
Завдання 2. Прочитайте поезії, випишіть прикметники. Визначте розряд, значення, рід, число, відмінок. Які ще ознаки має прикметник.
Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять вітри у нього в голові.
Старезні пні, кошлаті поторочі,
літопис тиші пишуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці
на білі вальси радісних беріз.
І сонний гриб в смарагдовій куфайці
дощу напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною
у просвіт хмар показує кіно,
і десь на пні під сивою сосною
ведмеді забивають доміно.
Малі озерця блискають незлісно,
колише хмара втомлені громи.
Поїдемо поговорити з лісом,
а вже тоді я можу і з людьми.
Л.Костенко
Проблемне питання: Які ознаки прикметник має, а за якими змінюється?
Зупинка ІV. Прикметникова художня майстерня
Завдання 1. Розгляньте ілюстрації. До яких творів ці ілюстрації. Напишіть твір-опис (5-6 речень) за однією із картин
(Звучить мелодія лісу)
Підкресліть прикметники. Визначте синтаксичну роль.
Завдання 2. Робота в групах. Евристичне завдання. Прочитайте текст. Вилучіть з нього прикметники і порівняйте обидва варіанти. Що дають нашому мовленню прикметники? Спробуйте замість вилучених прикметників увести до тексту інші – з позитивним забарвленням або синоніми. Зробіть висновки.
І група.
Була пізня осінь, скупа на барви. Смутні дерева скидали убоге листя. Небо було хмарне і низьке. З нього точили холодні і дрібні дощі. Віяли суворі вітри.
ІІ група
Була осінь, скупа на барви. Дерева скидали листя. Небо. З нього точили дощі. Віяли вітри.
ІІІ група
Була рання осінь, багата на барви. Барвисті дерева скидали багате листя. Небо було чисте і високе. З нього крапали дрібні дощі. Віяли приємні вітри.
Висновок: прикметники суттєво впливають на емоційне забарвлення тексту, хоча завдяки самим лише прикметникам повністю змінити оцінку описаного в тексті неможливо (ІІІ текст вийшов недосконалий).
Завдання 3 «Я - художник»
Можна порівняти прикметник з художником, який весь час фантазує, щось малює, розфарбовує. Тільки іменник перетворюється на якийсь предмет – прикметник його одразу розмалює, виділяючи ознаку. Тоді відразу стає зрозуміло, який чи чий це предмет.
Спробуємо побувати у ролі художника. Я називаю ознаки – ви іменник який характеризується. А тоді навпаки: я - предмет, ви - прикметники.
Лагідні, ніжні, добрі, ясні - очі
Золоті, зморшкуваті, теплі - руки
Чуйне, любляче, гаряче - серце
6.Закріплення вивченого.
Створення візитки прикметника як частини мови