Тема уроку. Конституційні права, свободи та обов'язки людини і громадянина. Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні
Мета уроку: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов'язків, розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до прав людини.
Шляхівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Кегичівської районної ради Харківської області
Урок з основ правознавства
«Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина. Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні»
Вчитель: Ромасько Катерина Олексіївна
Тема уроку. Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина. Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні
Мета уроку: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків, розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до прав людини.
Обладнання: девіз уроку, Конституція України, Загальна Декларація прав людини, мультимедійні презентації, підручник з права для 9 класу, скарбничка мудрості, мобільні телефони.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Епіграф до уроку: «Усі люди є вільні й рівні
у своїй гідності та правах»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання та перевірка готовності до уроку. (слайд 1)
Зараз почнеться незвичний урок
Про це повідомив веселий дзвінок
Вузлик не один сьогодні будемо в'язати
На уроці нову тему треба нам вивчати
Тема хоч і не проста, та для нас цікава
Всі сьогоднішні слова про світ цікавий права.
Доброго дня, діти! (слайд 2)
Чи всі ви готові до уроку? Посміхніться мені. Посмішки – це маленькі сонечка які зігрівають нам душу та підтримують, підіймають настрій. Тому, сьогодні, щоб ми почували себе «зігрітими» і не забували посміхатись оточуючим будемо створювати власними знаннями сонечко. У ході уроку ви отримаєте промінчики сонечка, які наприкінці уроку ми підрахуємо та переведемо у бали. Гарненько попрацювавши ви зможете отримати 12 балів.
Вправа «Встаньте всі, хто…»
• Підніміть руку ті, хто вранці чистить зуби;
• Плесніть в долоні ті, хто любить сидіти за комп’ютером;
• Топніть ногою ті, в кого є бажання вчитись;
• Помахайте мені ті, в кого є брати чи сестри;
• Покладіть руку на груди всі ті, хто може нести відповідальність не тільки за себе, але й за інших;
• Підніміть праву руку ті, хто вважає себе здатним повести за собою інших у якійсь справі;
• Встаньте ті, хто впевнений в собі;
• Зробіть руки в замок всі ті, хто буде сьогодні на уроці працювати.
ІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок.
Щоб остаточно налаштуватися на правознавчу роботу, пропоную, як завжди, юридичну розминку.
До мого комп’ютера потрапив вірус і сплутав всі юридичні поняття. Ваше завдання – розшифрувати пошкоджені вірусом файли.
ВОРПА – система загальнообов’язкових правил поведінки.
МАДЯНГРОСТВО – ПРАВОВИЙ ЗВ'ЯЗОК ОСОБИ З ДЕРЖАВОЮ.
БІТРИДПА – особа з подвійним громадянством
ПОРТПАС – документ, який підтверджує громадянство
КАОНЗ - нормативно правовий акт вищої юридичної сили.
ЦІЯНКОТУСТИ – основний Закон держави .
(слайд 6)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На уроках правознавства ми часто говоримо, що однією з найважливіших ознак правової держави є те, що права людини в ній набувають самостійного юридичного значення, і що з ними мають співвідноситися значення всі закони. Тобто в правовій державі права і свободи людини гарантуються та ретельно виконуються незалежно від того, які політичні сили і ній є правлячими. Але ми наділені не лише правами. Кожна людина за таких обставин можливий вільний, гарніший і повний розвиток особистості.
(слайд 7) Епіграф уроку «Усі люди є вільні й рівні у своїй гідності та правах».
Кожна людина неповторна на цій землі, вона є великою цінністю тільки тому, що вона – людина, що має совість, що їй дароване життя, аби вона прожила його гідно і плідно. Так, у нас є багато спільного, чимало відмінного, але нас усіх об’єднує те, що ми всі люди, великі й малі. Що ми маємо одну на всіх Землю і нам слід жити на ній так, щоб зберегти мир і спокій. (слайд 8)
Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди.
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба.
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Василь Симоненко
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці познайомимось з права та свободи людини і громадянина, які закріплені в Конституції України, їх класифікацією та важливістю.
Розгорніть зошити та запишіть тему уроку. (слайд 9)
(слайд 10)
Створення ситуації успіху
Я сподіваюсь, що урок буде для вас цікавим. А щоб він був саме таким, щоб ви впевнено почуватися, вам необхідно позбутися страху, тому на уроці у нас має панувати атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості. Сьогодні ви будете працювати індивідуально, а для цього ми повинні дотримуватися певних правил, а саме: (слайд 11)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Разом поміркуймо, який же план ми повинні скласти, щоб отримати відповіді на всі свої запитання?
1. Загальна характеристика основних прав свобод та обов’язків людини і громадянина.
2. Перегляньте уважно відеоряд: (слайд 13-17)
3. (слайд 18) Проблемне питання: Чи можлива повна реалізація прав і свобод людиною і громадянином без виконання обов’язків?
4. Слово вчителя. Основним міжнародно-правовим актом, який проголошує і захищає права людини, є Загальна декларація прав людини. Вона була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року. (слайд 19).
(слайд 20,21)
Загальна декларація прав людини – це стандарт, але не закон. Вона передбачає, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах, не підлягають дискримінації за національними, етнічними, релігійними, расовими ознаками, а також за ознаками статті, політичних переконань, володіння багатством або власністю.
(слайд 22)
5. Вправа «Продовж речення» (слайд 23)
За допомогою телефонів учні шукають в Вікіпедії визначення поняттям: права, свободи, толерантність, рівність. Коли учень знайшов, то диктує всім під запис.
6. Слово вчителя. Питання прав і свобод людини і громадянина є нині найважливішою проблемою внутрішньої і зовнішньої політики всіх держав світової співдружності. Саме стан справ у сфері забезпечення прав і свобод особи, їх практичної реалізації є тим критерієм, за яким оцінюють демократичного розвитку будь-якої держави й суспільства загалом.
(слайд 24) Показує Конституцію України
1. Що це за документ?
Вчитель. Так, саме ІІ розділ Конституції України закріплює права, свободи та обов’язки громадянина України, і саме з цим розділом ми будемо працювати.
8. Робота в парах. (слайд 26)
«Цікаві конверти». Скласти поняття із розрізаних смужок, на яких є слова і сполучення.
1–ша пара. Конституційні права і свободи – це встановлені державою, закріплені в її Конституції певні можливості, які дозволяють кожному громадянину користуватися соціально-економічними, політичними свободами та соціальними благами, як особистих, так і суспільних інтересах. (слайд 27)
2-га пара. Права і свободи людини поширюються на всіх осіб, які проживають в Україні, а права громадянина – лише на тих осіб, які є громадянами цієї держави. Держава покладає на себе відповідальність забезпечувати реалізацію прав і свобод людини і громадянина, охороняють і захищають права і свободи людини. (слайд 28)
5. Робота з підручником. Пункт 2. Стор. 76. Опрацювати текст (слайд 29)
Бесіда за запитаннями. (слайд 30)
1. Назвіть гарантії прав і свобод людини і громадянина.
2. Охарактеризувати гарантії прав і свобод.
3. Які системи органів захищають права і свободи громадянина України.
6. Робота з документом. Загальна декларація прав людини. (слайд 31)
(слайд 32-49)
7. Розгляд ситуацій. (слайд 50)
Використовуючи текст Конституції України, визначити, які права громадян України порушуються:
Проглядаючи відеоряд, поясніть, які обов’язки зображені? (слайд 51-54)
Знайдіть підтвердження в Конституції до кожного фото.
(слайд 55,56) Обов’язки людини і громадянина – закріплені Конституцією України вимоги, які пред’являються кожній людині і громадянинові, аби він діяв певним, чітко визначеним конституційною нормою чином (або утримувався від вчинення відповідних дій) для забезпечення інтересів суспільства, держави, інших людей.
Вчитель. Права людини не є абсолютними та безмежними. Межею здійснення власних прав і свобод є права і свободи інших осіб. Важливим елементом взаємодії держави, прав та особи є конституційні обов’язки.
Доберіть словосполучення зі словом «обов’язок», що відображає реальну ситуацію вашого життя і є для нас звичайною. (слайд 57,58)
V. Закріплення нового матеріалу
(слайд 59)Тестування
(слайд 60) Відповіді: 1 А; 2 Г; 3 Б; 4 А; 5 Б, В; 6 А; 7 Б; 8 1- Г, 2- А, 3 – Б, 4 – В.
VІ. Рефлексія
Дайте відповіді на поставлені запитання . (слайд 61)
VІ. Підбиття підсумків уроку
Основні права громадян нерозривно пов’язані з їхніми обов’язками.
Скарбничка мудрості. (слайд 62)
- Чи справдилися ваші сподівання. Напишіть на стікері і покладіть у скарбничку мудрості.
Нині права людини є загальнолюдською цінністю. Вони закріплені в міжнародно – правових документах. Серед найважливіших – Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про громадянські та політичні права, Конвенція про права дитини тощо. Права людини поділяються на кілька груп. Спеціальні міжнародні документи закріплюють права дітей, як осіб, що потребують особливого захисту.
(слайд 63) Проблемне питання: Чи можлива повна реалізація прав і свобод людиною і громадянином без виконання обов’язків?
Тому, я вважаю, що кожен із вас взяв із сьогоднішнього уроку щось корисне для себе.
VІ. Домашнє завдання: (слайд 64)
1. Опрацювати параграф11 підручника;
2. Виконати завдання 3 (с. 79);
3. Творче завдання: Створити презентацію «Мої права та обов’язки»
Дякую за увагу. До побачення. (слайд 65)
1