Адміністративне право. Адміністративні правоворушення

Про матеріал

Урок з правознавства на тему " Адміністративне право. Адміністративні правопорушення"

Урок з правознавства на тему " Адміністративне право. Адміністративні правопорушення"

Урок з правознавства на тему " Адміністративне право. Адміністративні правопорушення"

Урок з правознавства на тему " Адміністративне право. Адміністративні правопорушення"

Перегляд файлу

Остафейчук Я.М., вчитель історії та правознавства

Тема: Адміністративне право. Адміністративні правопорушення.

Мета: 

Навчальна:

ознайомити учнів з поняттям адміністративного права,адміністративного правопорушення та стягнень, що застосовуються за їх вчинення; 

Розвиваюча:

розвивати вміння  аналізувати й розв’язувати правові ситуації щодо адміністративних правопорушень неповнолітніх; корегувати знання отримані на попередних уроках  ;

Виховна: 

виховувати в учнів правову культуру й неприйняття протиправної поведінки.

Тип уроку: комбiнований - урок вивчення нового матеріалу, з елементами інтерактивних методів (робота в групах).

Форма уроку: урок-практикум

Обладнання: юридичнi задачi, витяги з Кодексу про адміністративні правопорушення, роздавальний матеріал з правовими ситуаціями; підручник, таблиця «Види адміністративних проступків», Конституція України; інтерактивна дошка.

Основні поняття: адміністративне право, адміністративна відповідальність, адміністративний проступок, адміністративні стягнення

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

називати правовідносини, регульовані адміністративним правом, органи, які розглядають справи про адміністративні правопорушення; визначати адміністративні правопорушення, наводити їх приклади; описувати адміністративні стягнення, що застосовуються щодо неповнолітніх; аналізувати й розв'язувати правові ситуації адміністративних правопорушень.

 

Хід уроку

Коли тюрми порожні, коли на східцях судів росте трава, – це означає, що державою керують. (Іспанська народна мудрість)

І.Організаційний момент

Привітання з учнями.

Доброго дня діти. Сьогодні ми з вами перегорнемо наступну сторінку наших знань — це адміністративне право.  Я бажаю Вам успіхів і хочу ,щоб ви зараз побажали один одному успіхів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Козацтво — це наша історія, біографія наших прадідів. Вона стала виявом державності українського народу. Військова дисципліна  козаків була заснована на принципах людської гідності. Найбільше козак боявся осуду своїх товаришів за порушення дисципліни.

     Часто вину­ватців брали на поруки або зменшували покарання, враховуючи сімейне становище. А які ж  покарання існують в сучасній Україні? На ці запитання ми будемо шукати відповідь на сьогоднішньому уроці.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

Адміністративне право є самостійною галуззю права України, з допомогою якого держава регулює однорідні суспільні відносини в сфері державного управління, розвиває і закріплює його демократичні основи.

Адміністративне право – це сукупність правових норм, які регулюють відносини, пов’язані з організацією та функціонуванням органів державної виконавчої влади і місцевого самоврядування; відносини у сфері управління окремими галузями народного господарства, культури, медицини, освіти, науки тощо.

Предметом адміністративного права є суспільні відносини, що виникають і розвиваються в зв’язку та з приводу реалізації функцій державного управління. Особливостями відносин, що складають предмет адміністративного права, є такі:

  • вони виникають у результаті державної владно-управлінської діяльності;
  • суб’єктом таких відносин є виконавчо-розпорядчий орган;
  • їх виникнення, зміна чи припинення є результатом свідомої, вольової, цілеспрямованої діяльності.

Методи адміністративного права – це засоби, способи та прийоми, з допомогою яких здійснюється правовий вплив на предмет адміністративного права. Переважно це – зобов’язання, заборони та адміністративно-правовий примус. Отже метод регулювання адміністративного права  імперативний, передбачає нерівність сторін – учасників правовідносин; метод влади й підпорядкування.

Первинними елементом адміністративного права є адміністративно-правові норми.

Адміністративні правовідносини – це реальні суспільні відносини, що складаються у сфері державного управління. Вони виникають в результаті реалізації адміністративно-правових норм і при наявності юридичних фактів – подій або вчинків (дій). Вчинки, як вольові юридичні факти, поділяються на правомірні та неправомірні (правопорушення або делікти).

Основними ознаками адміністративним правовідносин є:

  • вони виникають на основі адміністративно-правових норм;
  • характеризуються наявністю сторін – суб’єктів адміністративного права;
  • за змістом включають в себе адміністративні права владного характеру і юридичні обов’язки;
  • є видом суспільних відносин державних органів, фізичних або юридичних осіб, організацій тощо;
  • здійснення суб’єктивних прав або додержання юридичних обов’язків у правовідносинах контролюється і забезпечується державою.

Адміністративне законодавство – це система нормативних актів, що регулюють суспільні відносини у сфері державного управління.

До системи адміністративного законодавства входять:

  • Конституція України.
  • Закони, що регулюють питання державного управління та кодекси.
  • Укази та розпорядження Президента України.
  • Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України.
  • Міжнародні договори та угоди.
  • Акти центральних органів державної виконавчої влади України та АРК: міністерств, державних комітетів, Головних управлінь.
  • Акти місцевих державних адміністрацій.
  • Рішення рад та виконавчих органів місцевого самоврядування.

Адміністративна відповідальність – це різновид юридичної відповідальності, конкретне відображення адміністративного примусу.

   Особливість адміністративної відповідальності полягає в тому, що її підставою є, як правило, адміністративне правопорушення (адміністративний проступок).

     Підставою адміністративної відповідальності є адміністративне правопорушення (проступок) – протиправна, провинна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, які посягають на державний або громадський порядок, на власність, права і свободи громадян, установлений порядок управління і за які законодавством передбачена адміністративна відповідальність.

Перегляд відео «Ти і поліція. Адміністративні правопорушення»

(https://www.youtube.com/watch?v=Brmr2azQtzI)

Учні дивляться відео та визначають особливості видів правопорушеня, та шляхи іх уникнення.

Робота зі словником

Попередження – це офіційне застереження уповноваженою посадовою особою порушника про неприпустимість вчинення ним адміністративних правопорушень, що оформляється письмово або в іншій установленій формі. Це найменш обтяжливе для правопорушника адміністративне стягнення, однак воно тягне ті ж самі наслідки, що й інші стягнення. Зокрема, при повторному вчиненні адміністративного проступку підвищується ступінь юридичної відповідальності правопорушника.

Штраф – найпоширеніший вид адміністративного стягнення -стягнення з порушника певної грошової суми в дохід держави.

Конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об’єктом адміністративного правопорушення - примусове, безплатне перетворення майна у власність держави. Конфіскованим може бути тільки предмет – приватна власність порушника, якщо інше не передбачено законодавчими актами.

Адміністративний арешт – це фізичне обмеження свободи особи на строк до 15 діб з використанням порушника на фізичних роботах без оплати. Адміністративний арешт застосовується лише у виняткових випадках за окремі види адміністративних проступків з підвищеним ступенем суспільної небезпеки, зокрема, дрібне хуліганство, прояв неповаги до суду, злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця та інші правопорушення. Не застосовується до вагітних жінок, жінок, які мають дітей до 12 років, до осіб, які не досягли 18 років та інвалідів I-II групи (призначається тільки в судовому порядку).

Громадські роботи полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування, призначаються районним, районним у місті, міським чи міськрайонним судом (суддею) на строк від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не більш як чотири години на день. Громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінкам, жінкам, старше 55 років та чоловікам, старше 60 років.

image028.jpg

Розв’язання проблемних ситуацій –

1. Осипенко вкрав на заводі три електромотори, перекинув їх через огорожу. Після роботи він запропонував своєму товаришу Авдійчуку допомогти йому перенести мотори додому. Дорогою вони зустріли ще одного свого приятеля Дячука і запропонували приєднатися до них. Через 10 хвилин усі були затримані. Визначте ознаки та склад правопорушення.

2.Під час футбольного матчу, після несправедливого пенальті у ворота своєї команди, вболівальники влаштували бійку на стадіоні. Визначте ознаки та склад правопорушення.

3.Володимир не захотів виконувати вказівку замовника і не став добудовувати будинок за його проектом.

4.Головний санітарний лікар міста своїм наказом попередив директора міського Будинку культури про порушення санітарно-епідеміологічних правил під час епідемії грипу.

Висновок. Тільки за наявності складу адміністративного правопорушення особа, яка його вчинила, може бути притягнута до адміністративної відповідальності. Фактичною підставою для настання адміністративної відповідальності є скоєння правопорушення та наявність його повного складу за можливості застосування примусу та нерівності сторін в окремих ситуаціях щодо відносин, які регулюють адміністративне право.

Робота в групах

Метод»НАВЧАЮЧИ – ВЧУСЯ»

Порядок організації роботи:

  • Після того, як учитель роздасть учням картки із завданням, слід ознайомитися з інформацією, що міститься на них.
  • Якщо учневі щось незрозуміле, слід запитати про це в учителя, перевіривши, чи правильно він розуміє інформацію.
  • Учень ознайомлює зі своєю інформацією у доступній формі інших однокласників.
  • Слід говорити тільки з однією особою. Переказати їй свою інформацію та уважно вислухати інформацію від неї.
  • Коли час виконання вправи сплине, учні розказують у класі, про що вони дізналися від інших.

1-група

Стаття 24. Види адміністративних стягнень
 

     За    вчинення    адміністративних    правопорушень    можуть
застосовуватись такі адміністративні стягнення:

     1) попередження;

     2) штраф;

     3) оплатне вилучення предмета, який став  знаряддям  вчинення
або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення;

     4) конфіскація: предмета, який став  знаряддям  вчинення  або
безпосереднім об'єктом адміністративного  правопорушення;  грошей,
одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення;

     5)  позбавлення  спеціального    права,    наданого    даному
громадянинові  (права  керування  транспортними  засобами,   права
полювання);

     5-1) громадські роботи;

     6) виправні роботи;

     7) адміністративний арешт.

     Законами   України   може   бути  встановлено  й  інші,  крім
зазначених у цій статті, види адміністративних стягнень.

     Законами   України   може  бути  передбачено  адміністративне
видворення  за  межі  України іноземців і осіб без громадянства за
вчинення   адміністративних  правопорушень,  які  грубо  порушують
правопорядок.

2-група

Стаття 24-1. Заходи впливу, що застосовуються
                  до неповнолітніх
 

     За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх у
віці від шістнадцяти до вісімнадцяти років можуть бути застосовані
такі заходи впливу:

     1)  зобов'язання  публічно  або  в  іншій  формі    попросити
вибачення у потерпілого;

     2) застереження;

     3) догана або сувора догана;

     4) передача неповнолітнього під нагляд  батькам  або  особам,
які  їх  замінюють,  чи  під  нагляд  педагогічному  або трудовому
колективу  за  їх  згодою,  а  також  окремим  громадянам  на   їх
прохання.


 

3-група

Вина правопорушника може виступати у формі умислу або необережності. Залежно від вольового критерію умисел поділяють на прямий і непрямий. ‚.Прямий умисел — коли суб’єкт усвідомлює протиправність свого діян- ня, передбачає суспільно небезпечні та шкідливі наслідки і бажає настання саме таких наслідків. ‚.Непрямий умисел — суб’єкт усвідомлює протиправність свого діяння, передбачає його негативні наслідки, але байдуже ставиться до можливості їх настання. Також умисел поділяють на завчасно обдуманий, такий, що виник раптово, неконкретизований. Необережність, у свою чергу, залежно від вольового критерію поділяють на са- мовпевненість та недбалість. ‚.Самовпевненість — коли суб’єкт усвідомлює протиправність свого діян- ня, передбачає можливість настання його негативних наслідків, проте лег- коважно сподівається, що вони не виникнуть. ‚.Недбалість — коли суб’єкт усвідомлює протиправність свого діяння, але не передбачає можливості настання його негативних наслідків, хоча пови- нен був і міг їх передбачити.

ІV. Закріплення набутих знань та навичок

Метод «Турнір»

Учень викликає до себе іншого учня і ставить запитання. Якщо відповідь правильна, цей учень викликає наступного учня і запитання ставить йому

Приклад питань

1.Чому адміністративні правопорушення можуть стати першим кроком до більш серйозних правопорушень?

2.Наведіть приклади ситуацій, у яких брали участь ви чи ваші знайомі, що регулюються нормами адміністративного права.

3.Чому адміністративні правопорушення можуть стати першим кроком до більш серйозних правопорушень — злочинів?

 

Інтерактивна вправа  « Юридичне судоку»

(https://learningapps.org/view1321850)

 

V. Рефлексія

 Діти обирають кольорові капелюхи і приліпляють до дошки. Кожен колір має свою характеристику.

42.jpg

VI. Домашнє завдання

  1. Ознайомитись зі ст. 184 Кодексу України про адміністративні правовідносинах і визначити, яку відповідальність несуть батьки у разі вчинення їхніми дітьми адміністративного проступку.

Завдання на вибір:

2.Придумати правову ситуацію на адміністративну відповідальність.

  1. Запропонувати перелік заходів щодо профілактики адміністративних правопорушень серед підлітків.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрьоменко Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 листопада 2018
Переглядів
473
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку