І.А.Фариба
Опорний заклад загальної середньої освіти «Монастирищенська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №5» Монастирищенської районної ради Черкаської області
Тема. КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1. ЛІТЕРАТУРА 70–90-Х РОКІВ
ХІХ СТ. І. НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ, ПАНАС МИРНИЙ
(усні розгорнуті відповіді)
Мета: оцінити навчальні досягнення учнів з цієї теми;
розвивати вміння десятикласників аналізувати художні твори; творчі здібності учнів;
виховувати самостійність та наполегливість у роботі.
Тип уроку: контроль та коригування знань, умінь, навичок.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Пояснення вчителем методики виконання завдань контрольної роботи
(Кожен учень витягує зі скриньки 4 номери і відповідає на питання, які знаходяться під цим номером. )
«Кайдашева сім’я» І.Нечуй - Левицький
1. Хто був главою в сім’ї? (Кайдашиха) Чому? Добре це чи погано? (Добре, бо Омелько випивав, не мав такого авторитету, як Маруся, був слабовольним)
2. Як ви розумієте той епізод, коли п’яний Омелько пізно повертається додому, мало не топиться в бочці з водою в сінях, а вся рідня регоче над п’яним? Чи можна так робити?
Кайдаші були заможні. Хто в цій сім’ї заробляв гроші? (Батько, адже був прекрасним стельмахом)
3.Чи можна було знущатися з годувальника сім’ї так, як це змальовано у повісті?
4. Проаналізуйте залицяння Карпа до Мотрі. Чи є в їхніх стосунках ніжність, ліризм, романтичність? (Ні)
Чому навіть кохання не робить Карпа і Мотрю ніжними, вразливими? (Це грубі натури, у яких завжди бере верх розрахунок)
5.Чи можна простити Кайдашисі, що вона переклала всю роботу на Мотрині плечі?
6. Коли і чому заплакала Мотря? Чи знайшла вихід із ситуації? (Заплакала, коли Кайдашиха купила їй поганий одяг, але довго не журилася, одягла на Храм дівоцький)
7. Проаналізуйте факт побиття Карпом старого батька. Як зреагував на вчинок сина Омелько?
8. Що відчував після бійки Карпо? А Мотря?
9.Чи допомагали Довбиші будувати хату молодятам? Хто її будував?
10.Чи справедливою була Мотрина «віддяка» старим?
11.Чому Мотря не дозволила Кайдашисі бавити дитину вдень, а вночі вдавала, що спить і не чує, що дитя плаче? (Таким чином заставляла стару робити всю роботу вдень, а вночі ще й бавити дитину).
12. Проаналізуйте перше побачення Мелащки і Лавріна. Порівняйте їхню любов з Карповою та Мотриною.
13. Який засіб сміху використовує автор, коли зображує, як Кайдашиха їде до Балашів? (Гумор, доброзичливий сміх).
14. Як ви розцінюєте той факт, що заможна Кайдашиха дозволила Лаврінові одружитися з убогою Мелашкою? Чи можемо ми в даному випадку сказати, що Маруся була доброю матір'ю, хотіла синові добра і щастя?
15.Чому Кайдашиха так тяжко заповзялася на молоду невістку? (Боялася, щоб та не уподібнилася Мотрі).
16. У чому полягала "святість" баби Палажки? Проаналізуйте цей образ?
17. Як сприйняла Кайдашиха те, що Мелашка пропала? Чи зреагувала би так Мотря, якби пропала її невістка? Чи йшла би шукати в Київ? Про що не свідчить?
18. Як ви розумієте слова Омелька, що діти загнали його «на піч»? (Почали самі господарювати, не слухаючись батька). Хто саме з синів це зробив конкретно? (Лаврін). Чия вина більша: Карпова, який вдарив батька, чи Лаврінова, який заставив старого зрозуміти, що той уже не є господарем власного майна?
19. Як справляли похорон Кайдаша? Скільки днів після цього сім'я жила в мирі? Як ви розцінюєте таку поведінку?
20.Чому Кайдашиха назвала себе «сиротою», розповідаючи, як її ображають діти?
21.Чи відчувала Мотря муки совісті, коли скалічила свекруху? А Карпо, коли загнав матір в ставок? Як ви це розумієте?
22.Чи однаково ставилася Маруся до онуків від Лавріна і онуків від Карпа? Про що це свідчить?
23. Як Мотря налаштовувала своїх дітей проти баби? Подумайте, чи виростуть ці діти порядними людьми?
24. Який епізод твору викликав у вас співчуття до Мотрі, а не до Кайдашихи?
25.Чому твір характеризують, як «сміх крізь сльози»?
«Хіба ревуть воли, як ясла повні» Панас Мирний
1. Скільки років тривала робота над романом «Хіба…?»
2. Під якою назвою вийшов роман у 1903 році?
3. Про кого йде мова : «Сорочка на йому чорна; штани вибійчані, підсукані аж до колін; за спиною вірьовкою навхрест перев'язана одежа; через праве плече, на палиці перекинута торба — мабуть, з харчю, та пара шкапових чобіт. На взір — чоловік середніх літ. Чорні, як гайворон, уси починали вже по краях рудіти; борода стирчала чорна, остюкувата, давно, мабуть, не бачила скіска.» Що вам про нього відомо?
4. Хто був за хрещених батьків Чіпці? Чому?
5. Які вічні питання хвилювали Чіпку у дитинстві?
6. Про які стосунки Чіпки йде мова: «А то вона, її тиха мова гасила його лютощі. Як почне, бувало, його умовляти, — та словом, як повивачем, зів'є...»?
7. Чому Бородай прогнав Чіпку з наймів?
8. У чому виявили жорстокість підпасичі діда Уласа?
9. Якою була перша і найстрашніша втрата для Чіпки у дитинстві?
10. Де вперше зустрілися Чіпка і Галя?
11. Чому : «…не одна, не дві матірки радили своїм дочкам з зятями або синам з невістками: — з Грицька та Христі... Він зостався сиротою й вона сиротою. А що з них вийшло? Чесною працею он скільки надбали! Чесно вони й поживуть його... у миру та в ладу, як брат з сестрою... ніхто з них і не замутить... Одна в них думка, одна рада... Отак, дітки, треба на світі жити!»?
12. Хто з нащадків Мирона Гудзя успадкував дух козацтва?
13. Кому за часів кріпацтва належало село Піски?
14. Про кого йде мова: «Повиходили з гурту та й потягли додому жінкам хвалитись, що їх тепер ніхто не займе, бо вони й діти їх довіку вільні.»? До яких подій, описаних у творі належить ця цитата?
15. Як склалася доля найменшої дочки генеральші?
16. «Старе серце завжди шукає, де б його погрітися, кому б його посвітити на прощання своїм погаслим світом... Генеральша до людей давно охолола. Люди самі шукають тепла та світу. Де світ, там і тепло. А тепла у старім серці на макове зерно... Кому ж його оддати?» Кому ж віддала своє тепло генеральша?
17. Як люди називали Красногорський хутір, куди переїхав Василь Семенович Польський?
18. Від чого все життя страждав Чіпка?
19. Хто перший почастував Чіпку горілкою?
20. Як звали товаришів, яких собі сподобав Чіпка, втративши землю? За яких обставин вони познайомились?
21. Який перший злочин вчинив Чіпка з товаришами?
22. Чому Мотря так відкликається про сина: ««Краще б я тебе, сину, не зродила, або, зродивши, взяла за ноги та об пень головою, ніж тепер від тебе таку зневагу приймати!.. Безталанна та хвилина, коли я зачала тебе; проклята та радість, якою я раділа, чуючи, що щось ворушиться під серцем... Боже! чи я тебе не молила? чи я перед тобою переступила?.. За що ж мені така кара, така невповага від рідної дитини?!.» Чи можна виправдати таке її ставлення до сина?
23. Який сон приснився Чіпці? Як він змінився після того?
24. Скільки душ загубив страшний чоловік?
IV. Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
V. Оцінювання.
VI. Домашнє завдання.
1. Написати твір – роздум «Хто ж такий Чіпка – новий Робін Гуд, Кармелюк, народний месник-правдошукач чи дикий розбійник, злочинець?»
2.Дібрати цікаві факти з життя І.Карпенка – Карого.