Урок "Контрольна робота. Робота з літературним твором"

Про матеріал

Запропоовані завдання контрольної роботи дають можливість визначити рівень сформованих умінь та навичок учнів свідомо працювати за літературним твором. Тексти укладено відповідно критеріям щодо письмових перевірних робіт з літературного читання у 4 класі.

Перегляд файлу

4 клас

Контрольна робота

Робота з літературним твором

1. Прочитай уважно текст.                                                              За Миколою Магерою

Чубчик

Жили собі шпаки. Батько й мати маленьким їсти носили, співати по-шпачиному навчали. Злагода і мир панували в шпаківні.

У найменшенького шпаченяти був невеликий чубчик. Тож і звали його Чубчиком. Чубаті шпаки – дивина. Тож Чубчик так запишався, що почав із зневагою ставитися до своїх братиків і сестричок.

Одного ранку Чубчик почув спів соловейків, які витьохкували в саду. І так йому сподобався той спів, що аж самому захотілося заспівати.

  • Мамо, я хочу соловейком стати, - сказав Чубчик.
  • Соловейком, сину, треба народитися, - пояснила шпачиха.
  • А я хочу навчитися так гарно співати, як солов’ї! – наполягав Чубчик.
  • Спочатку навчися свистіти по-шпачиному, – промовила мати.
  • Набрид мені ваш свист! – гукнув Чубчик на весь сад. – Не хочу довіку вас чути!
  • Сину, хіба так можна про свій рід казати? – злякано просвистіла шпачиха.
  • Не хочу такого роду! – кричав шпачок. Вас і люди не слухають так, як соловейків.
  • Що ти говориш, сину, - промовила зі сльозами на очах мати. – ранньою весною прилітаємо ми, коли снігу ще багато на полях і в лісах. Як радіють діти і дорослі, коли почують наш свист. Люди кажуть, що на крилах ми їм весну несемо. Хіба цим не треба пишатися?  Хіба наш спів гірший, ніж спів птахів?

Довго шпачиха навчала розуму сина. Та Чубчик не слухав. Змахнув крильми - і подався в садок до соловейка. Знайшов там найстаршого Солов’я, який сидів на гілці бузини, привітався і попросив:

  • Соловейку, навчи мене співати по-своєму.

Соловейко здивовано глянув на Чубчика й запитав:

  • Чого це тобі раптом захотілося по-солов’їному співати?
  • Бо набридли мені шпаки з їхнім свистом, - відповів Чубчик. – мені до вподоби солов’їна пісня, якою ваш рід всіх людей звеселяє.
  • Ще не чув, щоб пташки цуралися свого роду, - поважно промовив Соловейко. – Бо споконвіку так ведеться, що шпак співає по-шпачиному, а соловей по-солов’їному. Але коли тобі так захотілося навчитися співати по-нашому, то зоставайся.

Усю весну навчався в Соловейка Чубчик, та нічого в нього не виходило. Він розучився свистіти по-шпачиному, і не навчився співати по-солов’їному. Тільки і того, що запам’ятав «тьох-тьох-тьох».

Потім Чубчик усе літо вчився в інших птахів. У Синиці, у Ворони, у Горобців. Та вивчив лише «цінь-цінь», «кра-кра», «жив-жив».

Шпачкові здалося, що тепер він найрозумніший серед птахів.

Якось Чубчик побачив на ясені силу-силенну шпаків. Вони висвистували один поперед одного, бо прощалися з рідним краєм до наступної весни. Збиралися у вирій.

Прилетів до них і Чубчик. Він гордо глянув на батька й матір, братів і сестер, сів на самісінький вершечок осокора і заверещав:

  • Фіють –фіють, кра-кра-кра, тьох-тьох-тьох, жив-жив, цінь-цінь, жив-жив,кра!

Шпаки принишкли, слухаючи Чубчика. А коли той утомився верещати, птахи так зареготали, що аж затремтіли дерева. Соловей сміявся, аж за боки брався. У синиць від реготу аж сльози виступили на очах, а горобці так похрипли, що не могли й слова вимовити. Чубчик із сорому ледь не звалився з осокора. Присоромлений, осміяний, він повернувся додому.

  • Що будемо робити, сину? – запитали батьки.
  • Буду слухати вас.
  • Хоч і пізно, сину, але добре, що за розум нарешті берешся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 2. Виконай завдання.
  • 1. У якій зі збірок ти розмістив би цей твір?
  • А) у збірці казок про тварин;
  • Б) у збірці оповідань про тварин;
  • В) у збірці оповідань про природу.
  •  
  • 2. Визнач головну думку твору.
  • А) любов до рідного краю;
  • Б) любов до батьків;
  • В) любов до рідної мови та бажання розмовляти нею.
  •  
  • 3. З'єднай назву жанру твору з його літературним визначенням.
  • Небелиця-                         короткий, найчастіше віршований твір, повчаль-
  •                                             ного змісту.
  • Байка -                              твір, у якому описане те, чого не буває.
  • Казка                                 короткий, поетичний твір, поділений на рядки,
  •                                             що римуються.
  • Вірш -                                народний або літературний твір про вигадані,
  •                                            часто фантастичні події.
  •  
  • 4. Прочитай вислови та запиши, кого з героїв твору стосуються ці слова.
  • Реготали так, що аж тремтіли дерева - __________________________________.
  • У них від реготу аж сльози виступили на очах - __________________________.
  • Так сміявся, аж за боки брався -________________________________________.
  • Від сміху так похрипли, що не могли слова вимовити. - ___________________.
  • 5. Віднови послідовність подій у творі. Простав цифри у порожні клітинки.
  •            Чубчик покидає свою домівку.
  •             Навчання в інших птахів.
  •             Навчання в Солов'я.
  •             Дружна сім'я шпаків.
  •             Шпачиний спів – рідний спів.
  •              Ганебний виступ Чубчика перед птахами.
  • 6. Запиши назви двох літературних казок та їх авторів, які ти читав на уроках літературного читання.
  • 1._____________________________________________________________
  • _______________________________________________________________
  • 2._____________________________________________________________
  • _______________________________________________________________
  • 7. Запиши, як молоденький шпачок ставився до рідної пісні.
  • Які поради ти надав йому.
  • ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ткаченко Наталя Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
7024
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку