На уроці "Міфи народів світу" я ставила за мету закріпити і розширити читацький світогляд учнів, поглиблювати їх знання про такий жанр літератури, як міф. Учні класу були поділені на групи за інтересами, працювали в центрах діяльності.
Інтерактивні методи роботи на уроці позакласного читання у 4 класі
Т е м а . Міфи народів світу.
М е т а . Розширювати читацький світогляд учнів; вчити дітей систематизувати й узагальнювати прочитане; вдосконалювати вміння працювати у групах в центрах діяльності; сприяти розвиткові інтересу до книги.
О б л а д н а н н я : серія книжок «Стародавні міфи», улюблені герої міфів на малюнках учнів, тлумачні словники, матеріал для роботи у центрах діяльності ( інструкції, уривки міфу, навчальний інвентар).
Х і д у р о к у .
А) Опитування учнів про міф, прочитаний вдома, та його головного героя («Мікрофон», 2 бали);
Б) Групова робота . Опрацювання кросворду за матеріалами прочитаних на уроках міфів.
К р о с в о р д.
Відповіді:
М и с л и в е ц ь
І к а р
А ф і н и
Л о т о с
Л а с т і в к и
В о л х в и
Г у к
П р а м а т і р `ю
Р і з ь б я р
Якщо по вертикалі виходить слово «міфологія», кросворд розв’язаний вірно ( 2 б.)Вчитель пояснює значення цього слова (наука, що вивчає міфи, та сукупність міфів певного народу).
А) Самостійне опрацювання учнями уривку зі статті А.Білецького (додаток 1).
Читаючи, діти роблять наступні позначки:
+ ( я це вже знав);
? (ці слова або вирази я не зрозумів).
Б) Аналіз тексту.
- Назвіть слова, які ви не зрозуміли. (Запис слів на дошці: символ, фасад, атрибут, фонд).
- Знайдіть значення цих слів за тлумачним словником. (Перечитування речень , у яких зустрілися ці слова і пояснення їх у контексті).
- Поясніть грецькі вислови «авгієві стайні», «гераклові стовпи», «ахілесова п’ята» за матеріалами статті .
В) Аналіз змісту тексту ( вибіркове читання за запитаннями):
- Які саме уявлення людей відображали міфи?
- Як римська міфологія позначилась на нашій дійсності?
- Де у повсякденному житті ми можемо бачити образи стародавніх богів?
- Як позначилась міфологія на мистецтві?
( Розгляд репродукцій з творів давньоримських митців).
А) Група дітей у центрі малювання читає уривок міфу та ілюструє його (додаток 2)
Б) Група учнів у центрі мистецтва читає наступний уривок та готується інсценізувати його (додаток 3).
В) Група учнів у центрі читання перечитує увесь текст, крім кінцівки, і складає кінцівку самостійно (додаток 4).
5. Виступи кожної групи. Оцінювання своєї роботи в групі за такими критеріями:
- вніс великий вклад в роботу групи – 6 б.
- вніс посильний вклад в роботу групи – 4 б.
- був спостерігачем – ( 2 б.)
6. Підсумок уроку. Підрахунок отриманих балів.
Д о д а т о к 1
Міфи відображали уявлення людей про добро і зло, про життя і смерть. Завдяки міфам нам відомі погляди наших предків на світ природи, на людські стосунки, а також їхні вірування.
Міфологія стала колискою європейської культури. Багато поколінь письменників, художників та музикантів брали і досі беруть образи для своїх творів із грецьких міфів. Згадаємо твори української літератури: поему «Прометей» Андрія Малишка, драму «Іфігенія» Лесі Українки.
Багато висловів з грецьких міфів увійшли в нашу мову і стали фразеологічними зворотами. Про занедбану справу ми говоримо «авгієві стайні», про край світу – «гераклові стовпи», про слабке місце людини – «ахілесова п’ята», про самозакохану людину – «нарцис».
Пов’язані з міфологією образи у повсякденному житті ми можемо побачити на фонтанах у Львові, на фасадах старовинних будинків та театрів міст.
Імена римських богів носять планети Сонячної системи: Меркурій, Венера, Юпітер, Сатурн, Уран. Назви місяців в англійській та російській мовах пов’язані з іменами римських богів Януса, Марса, Майї, Юнони. А чаша із змією – атрибут бога лікування Асклепія – символ сучасної медицини.
Міфологія народів світу – це той золотий фонд, що ого в скарбниці своєї пам’яті повинна
мати кожна освічена людина.
Андрій Білецький
Д о д а т о к 2
Ц е н т р м а л ю в а н н я
І н с т р у к ц і я
А ) обговоріть , чим саме ви будете малювати, як розташуєте папір;
Б ) детально розподіліть, хто який фрагмент ( уривок) буде малювати.
Дотримуйтесь дисципліни!
Висловлюйся сам і вислуховуй думку іншого!
П і г м а л і о н
Перша частина
Колись на острові Кіпр жив великий митець Пігмаліон. Був він самотній, родини не мав і навіть не думав одружуватись, бо гордував жінками.
Єдиною втіхою Пігмаліонові було різьбярство. В довгі години виснажливої праці він був справді щасливий.
Якось узявся він різьбити із найкращого мармуру жіночу постать. Пігмаліон працював натхненно, невтомно, забуваючи про все на світі. І з кожним днем, що далі він різьбив, то виразніший ставав обрис прекрасної жінки.
Нарешті сніжно – біла статуя готова! Якої дивної вроди в неї обличчя, яке високе чоло, які променисті очі! Вона наче жива, і здається, що зараз її вуста усміхнуться, а ніжні дівочі руки простягнуться до нього, її творця.
Д о д а т о к 3
І н с т р у к ц і я
Центр мистецтв
А ) розподіліть ролі : автор, Пігмаліон, статуя, масовка;
Б) знайдіть у скриньці необхідні для інсценізації предмети.
Дотримуйтесь дисципліни!
Висловлюйся сам і вислуховуй думку іншого!
П і г м а л і о н
Друга частина
Пігмаліон промовляє ласкаві слова до статуї, прикращає її самоцвітами, стрічками, коралями, - і все їй личить.
Де б не пішов митець – душа його завжди прагне додому. Повертаючись, він завжди приносить своїй красуні дарунки, що їх полюбляють молоді дівчата, - пахучі квіти, браслети, намиста. Але дарма – ніщо не могло зворушити статую, вона стояла мовчазна і нерухома, байдужа до прикрас і подарунків.
Настало свято богині кохання – Афродити. По всьому острову запалали жертовні вогні. І Пігмаліон почав палко молитися :
- О могутня Афродито! Тобі усе підвладно у світі! Зроби ж так, щоб моєю дружиною стала …(і, засоромившись, додав) …та, яку я вирізьбив з мармуру!
Повернувшись додому, він схопив своє створіння в обійми. І сталося диво! Від його дотику твердий мармур почав м’кшати, і вже не статуя, а жива дівчина зашарілася і підвела на нього ясні очі.
Д о д а т о к 4
І н с т р у к ц і я
Центр читання
Дотримуйтесь дисципліни!
Висловлюйся сам і вислуховуй думку іншого!
П і г м а л і о н
Колись на острові Кіпр жив великий митець Пігмаліон. Був він самотній, родини не мав і навіть не думав одружуватись, бо гордував жінками.
Єдиною втіхою Пігмаліонові було різьбярство. В довгі години виснажливої праці він був справді щасливий.
Якось узявся він різьбити із найкращого мармуру жіночу постать. Пігмаліон працював натхненно, невтомно, забуваючи про все на світі. І з кожним днем, що далі він різьбив, то виразніший ставав обрис прекрасної жінки.
Нарешті сніжно – біла статуя готова! Якої дивної вроди в неї обличчя, яке високе чоло, які променисті очі! Вона наче жива, і здається, що зараз її вуста усміхнуться, а ніжні дівочі руки простягнуться до нього, її творця.
Пігмаліон промовляє ласкаві слова до статуї, прикращає її самоцвітами, стрічками, коралями, - і все їй личить.
Де б не пішов митець – душа його завжди прагне додому. Повертаючись, він завжди приносить своїй красуні дарунки, що їх полюбляють молоді дівчата, - пахучі квіти, браслети, намиста. Але дарма – ніщо не могло зворушити статую, вона стояла мовчазна і нерухома, байдужа до прикрас і подарунків.
Настало свято богині кохання – Афродити. По всьому острову запалали жертовні вогні. І Пігмаліон почав палко молитися :
- О могутня Афродито! Тобі усе підвладно у світі! Зроби ж так, щоб моєю дружиною стала …(і, засоромившись, додав) …та, яку я вирізьбив з мармуру!
Повернувшись додому, він схопив своє створіння в обійми. І сталося диво! Від його дотику твердий мармур почав м’кшати, і вже не статуя, а жива дівчина зашарілася і підвела на нього ясні очі.