6 клас. Українська література.
Тема. Контрольна робота. «Вступ. Календарно-обрядові, колискові пісні та пісні літературного походження, стрілецькі пісні».
Мета: виявити рівень знань, умінь та навичок учнів з метою контролю й корекції; розвивати пам’ять, уміння зосереджуватись, логічне та образне мислення, зв’язне мовлення; виховувати наполегливість, відповідальність, кращі моральні якості.
Очікувані результати: учні знають різновиди обрядових пісень, призначення й особливості колискових; пояснюють відмінності між народними піснями й піснями літературного походження, відрізняють стрілецькі пісні від інших видів пісень, пояснюють художні особливості пісень, коментують їхній зміст і знаходять типові художні засоби в цих творах.
Теорія літератури: народна пісня, види народних пісень, календарно-обрядова поезія та її різновиди, колискова, пісня-гімн, легенда, молитва.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти.
Оголошення теми й мети уроку.
Мета цього уроку – довести собі й усім, що що ви добре засвоїли матеріал про народні календарно-обрядові пісні, народні пісні літературного походження, розумієте їхню специфіку й художні особливості, умієте коментувати й аналізувати пісні, можете висловлювати власні думки та враження від творів, відчувати естетичну насолоду від них. Тож успіхів вам у цьому!
ІІ. Основний зміст роботи.
ТЕСТ
А) Святого Миколая, Меланки, Святого Андрія;
Б) Івана Купала, Трійці, Великодня;
В) Різдво, Святого Василя, Водохреща;
Г) Великодня, Покрови, Спаса.
2. Що, згідно з колисковими піснями, приносить мати дитині з міста, з поля?
А) Три квіточки;
Б) три бублички;
В) три іграшки;
Г) цукерочки.
3. Чому плакала дівчина – Україна з народної легенди?
А) Бо їй не дісталося жодних талантів;
Б) бо вона не вміла співати;
В) бо стогне її земля від пролитої крові;
Г) бо її не допускали до Господа.
4. З ким порівнюються хлопці-січові стрільці в пісні «Гей, видно село?»
А) З орлами;
Б) з беркутами;
В) із соколами;
Г) з козаками.
5. Різновид народних родинно-побутових пісень, що виконуються уповільнено, мають пестливу лексику, - це:
А) Легенди;
Б) колискові;
В) молитви;
Г) стрілецькі пісні.
6. Що просила русалка у дівчат в обрядовій пісні « У ржі на межі»?
А) Сорочечку;
Б) віночок;
В) спідничку;
Г) поясочок.
7. У якій обрядовій пісні просять щастя-долі не лише для себе, людей, а й для рідної України?
А) «Добрий вечір тобі, пане господарю!»;
Б) «Ой хто, хто Миколая любить»;
В) «Ой весна, весна – днем красна»;
Г) «Ой віку мій, вінку».
8. Який художній засіб ужито в такому виразі обрядової пісні « Засівна»: «Хай дасть нивка по сто кіп, по сто тисячодин сніп»?
А) Гіперболу;
Б) порівняння;
В) метафору;
Г) епітет.
9. До чого закликає О.Кониський у вірші- пісні «Молитва»?
А) До знань і любові;
Б) до захисту природи;
В) до терпіння та праці;
Г) до боротьби за волю й незалежність.
10. Придумана й переказана оповідь про якусь подію, особу, явище, походження назв, що сприймається як достовірна, - це:
А) календарно-обрядова пісня;
Б) колискова;
В) молитва;
Г) легенда.
11.Чий твір узято в основу Державного Гімну України?
А) П.Чубинського;
Б) М.Вербицького;
В) С. Чарнецького;
Г) М.Лисенка.
12. У стрілецьких піснях народ відобразив здебільшого події:
А) національно-визвольної боротьби;
Б) періоду Запорізької Січі;
В) пов’язані з особистим життям січових стрільців;
Г) Другої світової війни.
ІІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про євшан- зілля.
ІV.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Найскладнішим для мене сьогодні було…