Розробка уроку з геометрії .Це урок засвоєння нових знань з элементами гри . Матеріал уроку спрямованний на професію "Вальцювальник стану ХПТ".
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Методична розробка уроку
з математики
на тему « Конус . Осьовий переріз конуса . Переріз конуса площинами»
Укладач О. І. Маляренко
м. Нікополь
Мета : Навчальна: сформувати поняття конуса та його елементів( основа, твірна, радіус основи,діаметр , висота, вісь, осьовий переріз); розглянути основні види перерізів конуса ; сформувати поняття зрізаного конуса;
Розвиваюча:
Розвивати в учнів правильне уявлення про місце математики в житті, на практиці, зв’язок з іншими предметами.
Виховна: виховувати наполегливість, самостійність, культуру спілкування старшокласників, зацікавленість за своєї професії
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Вид уроку: урок з элементами гри .
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
Хід уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання Питання : Пригадаємо яке тіло обертання вивчили на попередньому уроці ? Навести приклади предметів у вигляді циліндра . (слайд № 1 -5 ) Перевірка розв’язаннязадачі, яка раніше записана на дошці
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра « Хрестики - нулики ».
Учні групи об’єднуються у дві команди «Нулики »та «Хрестики». Зображення таблиці на дошці
1 |
2 |
3 |
6 |
5 |
4 |
7 |
8 |
9 |
Переможцем є та команда , яка першою по діагоналі, або по вертикалі чи по горизонталі закреслить три клітинки зі знаком своєї команди. Команда замість номера питання ставить знак (Х або О). Команда , яка дасть правильну відповідь, робить наступний хід.Запитання : ( слайд 6)
1)Яке геометричне тіло утворюється при обертанні прямокутника навколо однієї його сторони ? (циліндр ) 2) Яка фігура є основою циліндра ? (круг ) 3) Радіус основи циліндра дорівнює 8см . Чому дорівнює діаметр циліндра ? (16см) 4)Яка фігура є осьовим перерізом циліндра? (прямокутник ) 5) Якою фігурою є переріз циліндра площиною ,паралельно осі циліндра ?(прямокутник ) 6)Якою фігурою є переріз циліндра площиною перпендикулярно до осі циліндра ? (прямокутник ) 7) Осьовий переріз циліндра є квадрат ,площа якого дорівнює 36 см2 .. Чому дорівнює діаметр циліндра? (6см ) 8) Чому дорівнює площа осьового перерізу циліндра ,радіус основи якого дорівнює 3см ,твірна – 5см ( 30см 2 ) 9 ) Чи можна в перерізі циліндра площиною отримати трикутник ? (ні )
Перевірка відповідей команд .
Відповіді слайд 7
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Викладач У майбутньої професії і житі без знань про тіла обертання не обійтись . На уроках спецтехнології та виробничого навчання вам часто доводиться зустрічатись з тілами обертання . Сьогодні ми ознайомимося ще з одним тілом обертання . Назва теми зашифрована в анімації
(Анімація «Конус») .
Назвіть тему уроку . На дошці записується тема уроку « Конус . Осьовий переріз конуса . Переріз конуса площинами ». Учні записують в зошитах тему уроку . Сьогодні ми ознайомимося ще з одним тілом обертання КОНУСОМ
Конус в перекладі з грецької “ kons ”означає “соснова шишка”.
V.Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу здійснюється методом самостійної роботи малих груп за отриманими завданнями .
Якщо прямокутний трикутник SАО обертається навколо катета SO, то його гіпотенуза описує бічну поверхню, а катет ОА — круг — основу конуса. Радіус цього круга називається радіусом конуса; точка S, відрізок SА, відрізок SO, пряма SO називаються відповідно вершиною, твірною, висотою і віссю конуса.
Предмети у вигляді конуса (слайд 8-9 )
Осьовий переріз конуса — переріз конуса площиною, яка проходить через його вісь. Всі осьові перерізи конуса являють собою рівнобедрені трикутники, рівні між собою. На рис. 125 ∆SАВ — осьовий переріз (SА = SВ). Висотою конуса називається перпендикуляр, опущений з його вершини на площину основи. У прямого кругового конуса основа висоти збігається з центром основи. На рис. 125 S0 — висота конуса.
Переріз конуса площиною що проходить через дві твірні
Переріз конуса площиною що проходить через дві твірні є рівнобедрений трикутник . Трикутник QCDє рівнобедрений трикутник .
Переріз конуса площиною ,яка проходить паралельно площини основи конуса
Переріз конуса площиною, яка
проходить паралельно площині основі конуса,
перетинає конус по кругу,
а бічну поверхню – по колу з центром на осі конуса
Колаж складають учні з отриманих геометричних тіл . Многогранники і тіла обертання учні клеють на окремих аркушах .
VІ Засвоєння нових знань і вмінь Кожна група учнів по черзі презентує відповіді на свої завдання
“ Конуси ”в інших галузях (додаткова інформація про конуси)
Повідомлення учнів.
1 . У геології існує поняття " конус виносу " . Це форма рельєфу , утворена скупченням уламкових порід ( гальки , гравію , піску) , винесеними гірськими річками на передгірську рівнину або в більш плоску широку долину.
2 . У біології є поняття " конус наростання " . Це верхівка пагонка і кореня рослин , що складається з клітин освітньої тканини .
3 . "Конус" називають сімейство морських молюсків підкласу переднежаберних . Раковина конічна ( 2-16 см) , яскраво забарвлена . Конусів понад 500 видів . Живуть у тропіках і субтропіках , є хижаками , мають отруйну залозу. Укус конусів дуже хворобливий. Відомі смертельні випадки . Раковини використовуються як прикраси , сувеніри.
V I. Закріплення нових знань
Задача (слайд 3)
Оправка стану ХПТ має конічну форму , твірна якої 560мм та діаметр 18мм. Знайти висоту оправки
Розв’язання
ОВ= 9мм . Знайдемо ОS з трикутника
SОВ за теоремою ПіфагораSO2 = SB2- OB2 = 562 - 0.92 = 3136- 0,86 = 3135,11; SO == 55,99
Відповідь : SO = 55,99cм
Задача ( слайд 4)
Купа щебеню має конічну форму . Твірна купи дорівнює 3м і нахилена до площини основи під кутом 300 Знайти площу осьового перерізу купи щебеню .
Розв’язання
S= ½ АS∙АВ sin 300 = ½ ∙3 ∙2∙3 cos 300sin 300 = 9∙ 1/2∙ = 2.25 ∙
Відповідь: 2,25 ∙ (м2 )
Задача (слайд 9
3. Скласти сенкан зі словом « Конус»
А ) конус
Б) прямий ,круговий
В) вивчаємо , малюємо , запам’ятаємо
Г) конус часто зустрічається у побуті
Д ) тіло
V ІІ .Підведення підсумку уроку
Запитання до класу
Анімація «Конус
V ІІІ. Домашнє завдання
Розділ 5 §6п.55;56 оформити конспект, дати відповіді на контрольні запитання.
Контрольні запитання стор .
Рефлексія : подивились на смайлік . Як змінився ваш настрій за урок .
Використані джерела :
Укладач І. С. Маркова Х.: Вид . група «Основа» 2008 3.Корнієнко Т. Л. Математика 11 кл. Рівень стандарту . Розробки уроків - Х. : Видавництво « Ранок» 2012 4. Роганін А. Н. Геометрія 11кл Плани –конспекти уроків Х.: Вієста : «Ранок» 2004