Урок "Координатна площина"

Про матеріал
Розробка в казковій фомі дає можливість узагальнити і систематизувати матеріал теми "Координатна площина."На уроці повторюються всі типові вправи теми, потрібні під час підготовки до контрольної роботи. Автор казки і розробник уроку - Больбат Н.В.
Перегляд файлу

                       Берестовецький НВК

Борзнянського району   Чернігівської  області

 

 

 

 

 

                

                                    Урок

математики  в  6  класі

«Координатна площина»

     

     З досвіду роботи Больбат Н.В.

 

 

    

                                                                                                                                                                  Тема       Координатна площина

 Мета   Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми

             «Координатна площина», сприяти

              закріпленню навичок визначення координат точок та

              побудови точок за їх координатами.

              Повторити задачі на пропорційність величин.

              Виховувати почуття  відповідальності, доброту.

              Прищеплювати любов до математики.

 

Тип    Урок  повторення,  узагальнення  і  систематизації

           вивченого  (Урок –казка)

                                        

                                            Хід уроку

 

І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

       

          1.  Застосування системи координат у математиці, фізиці, географії

          2.  Приклади явищ, де положення предмета характеризується двома  точками: фігура на шаховій дошці, місце в театрі, у вагоні поїзда,  об’єкт будівництва і т.д.

          3.  Повторення основних положень теми, вправ на визначення координат точок, на побудову точок за їх координатами.

          4.  Повторення трьох типів задач на пропорційність величин.

 

ІІ. Повторення, узагальнення і систематизація теоретичних положень теми.

 

Фронтальна  робота  з  класом ( «Мікрофон»)

         1)  Дати  визначення  координатної  площини.

         2)  Що  називають  системою  координат?

         3)  Що  називають  координатами  точки?

         4)  Як  визначити  координати  точки?

         5)  Як  побудувати  точку  за  її  координатами?

         6)  Які  типи  задач  на  пропорцію  ви  знаєте?

 

ІІІ. Виконання різних видів творчих вправ.

 

    Не за синіми морями, не за високими горами, а на Координатній площині жила-була країна Математика. Правили нею мудра і чарівна принцеса Абсциса та розумна і вродлива принцеса Ордината. Скрізь і всюди вони були разом. У країні панували строгі але справедливі закони математики, мешканці дотримувались математичних правил та алгоритмів, а стосунки між ними регулювались законами математичної логіки. Країна з кожним днем багатіла та ще більше розквітала. Так промайнув рік, другий, а за ним і третій… Та чи така вже людська вдача, але найрозумніші мешканці країни почали зазнаватися, інші – розлінилися, а деякі так знахабніли, що стали зневажати Абсцису і Ординату! І пішло-поїхало все шкереберть.

         А тим часом зла Чаклунка тільки цього й чекала. Тут же наслала на Координатну площину        злі чари: на принцес та їх вірних охоронців навіяла непробудний сон, а жителям країни так замакітрила голови, що вони забули навіть табличку множення. І не можна було більше впізнати країну Математику. Все зробилось чорне і потворне, і навіть Сонце обходило Координатну площину стороною.

         Одного разу мандрував світом сивочолий Мудрець і випадково потрапив до країни Математики. Шкода стало йому нещасних людей, які без математики не могли ні будівлі збудувати, ні одяг пошити, ні навіть напекти смачного хліба. І вирішив Мудрець допомогти знедоленій країні, повернути їй колишню міць і красу. Та він був старий і немічний і йому не під силу була така робота. Але Мудрець знав, що юні охоронці Абсциси і Ординати повні сил і здоров’я і самі можуть зарадити біді. От тільки треба, щоб вони прокинулись від сну. Тож давай він їх питати-розпитувати про Координатну площину. І хто знав відповідь на питання, той зразу ж і прокидався. А питання були такі: 

                 

                   1) Що таке вісь  абсцис?

                  

                   2) Що  таке  вісь  ординат?

                  

                   3) Як називається перша координата  точки?

                  

                   4) Як називається друга координата  точки?

                  

                  5) Де лежать точки з абсцисою 0?

                  

                 6) Де лежать точки з ординатою  0?

                  

                 7) Які знаки мають координати точки у І ( ІІ, ІІІ,

                      ІV чвертях )?

                  

                 8) Яку  точку  називають  початком  координат?

 

  учнів  класу,  які  знали  відповідь  на  питання,  формуються дві  команди охоронців.)(Далі  -   змагання  між  командами)

              Далі Мудрець і каже охоронцям: «Ідіть до лісу, там зустрінете зайця, він вам покаже дорогу до птаха, у якого є рецепт чудодійних ліків, які допоможуть розбудити принцес Абсцису і Ординату. Тільки запамятайте: заєць зачарований. Зумієте відвести злі чари – врятуєте свою країну, а не зумієте…». Та й зник у тумані.

 

                                     Маршрут  руху

 

 

О – Початок  руху;  А - колодязь;  В – кошик;  С – вовк;   D – Пташина  гора

             

  От прийшли охоронці до лісу, бачать: сидить заєць, а ні лапками, ні вушками, ні хвостиком не поворухне. Та вони здогадались, як йому допомогти.

 

                                                      

                                 Завдання 

   

Знайти  координати фігури  зайця

 

 

 

             Відповідь:

 (-9;-8), (-11;-4), (-9;-6), (-9;-4), (-6;0), (-3;2). (1;2). (1;6), (-3;8), (-1;8), (3;6),

          (5;6), (7;4), (7;2), (5;2), (3;-4), (3;-6), (5;-8), (3;-8), (-1;-4),

          (-3;-6), (1;-8), (-9;-8)

 

     Як тільки охоронці назвали координати зайця, він весело махнув хвостиком, та й побіг лісовою стежиною. А охоронці часу не гають, за ним поспішають. От ішли вони йшли, вже й пити хочеться. Коли дивляться: стоїть колодязь. Блищить водиця, та не можна напитися. Але  охоронці  вже знали  , як відвести злі чари від колодязя. Знайшли його координати, напились водички, зайчика з листочка напоїли, та й помандрували далі. От ідуть вони, йдуть, сонце припікає, їсти хочеться. Коли бачать: стоїть кошик з усякими наїдками. Назвали вони його координати, смачненько поїли, зайчика погодували та й пішли далі. От ідуть вони поспішають, сонце низенько, Пташина гора близенько. Але де не візьмись  -   посеред дороги страшний вовчисько, ні обійти його, ні переступити. Та охоронці не розгубилися, назвали його координати, він і дременув у лісові хащі. Заспокоїли переляканого зайчика та й помандрували далі. Аж ось і Пташина гора, а на ній птахів видимо – не видимо. Розгубилися охоронці, мало не плачуть, не знають як знайти чарівного птаха. А зайчик і каже: « За те, що ви не забули напоїти мене водичкою, нагодувати травичкою, та від злого вовка врятували, я вам ще раз допоможу. Ось вам прикмети птаха, впізнаєте його – врятуєте свою країну, а не впізнаєте…» Та й зник у глибині лісу.

                                                        Завдання

Побудувати  птаха  за  координатами

  Координати птаха: (0;0), (-1;1), (-3;1), (-2;3), (-3;3), (-4;6),

         (0;8), (2;5), (2;11),

         (6;10), (3;9) , (4;5) , (3;0),  (2;0), (1;-7), (3; -8), (0;-8), (0;0).

Відповідь:

 

                                                                                              

 

  Як  тільки  охоронці  розпізнали  птаха,  він  махнув  крилом  та  й  скинув  їм  пір‛їнку.  А  на  ній  -  рецепт  цілющих  ліків  для  принцес :

                                 

     Чарівна  лікувальна  суміш  містить  м‛яту,  любисток  і   чебрець  у  співвідношенні  3:2:4.  Скільки  грамів  кожної  рослини  потрібно  взяти,  щоб  приготувати  360 г  ліків? 

 

  Розв‛язали  охоронці  задачу,  приготували  чудодійні  ліки  та  й  повернулися  швиденько  на  Координатну  площину  у  країну  Математику.  Окропили  принцес  чарівними  ліками,  тут  вони  й  прокинулися,  та  й  давай    наводити  порядок  у  своїх  володіннях.  І  стала  країна  Математика  багата  й  могутня,  і  зажили  її  мешканці  дружно  й  щасливо:  сильніші  допомогали  слабшим,  а  слабші не  прибіднялися  -  старалися.  А  що  вже  любили  розповідати  про  свою  Координатну  площину,  так  ні  пером  описати,  ні  в  казці  розказати.  От  і  казці  кінець.  А  хто  гарно  працював  -  той  молодець.

 

ІV. Підсумки  уроку.

 

  1.              Завдання  додому.

 

1. Повторити  тему  «Координатна  площина»

2. Розв‛язати  вправу: 

Скласти  задачу на побудову  якої-небудь цікавої  фігури  за  координатами    точок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
1050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку