Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова
Мета: формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова, корінь на основі споріднених слів; розвивати вміння виділяти споріднені слова та виділяти в них спільну частину; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти; виховувати акуратність, уважність у роботі.
Хід уроку
1 Організація класу
Емоційне налаштування на урок.
Вправа "Дарую настрій"
Поділіться гарним настроєм з товаришем. Тримаючись відкритими долонями, скажіть один одному щось приємне.
2 Актуалізація опорних знань учнів
а) Гра ''Плутанка''
Складіть прислів'я і поясніть його значення
Землю красить сонце, а людину — праця.
Щоб отримати хороші знання, ми повинні гарно працювати на уроці.
б) Доберіть до слова закінчення
3 Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись з будовою слова.
Відгадавши загадку, дізнаєтесь, про яку частину слова буде йти мова.
Я у кожній деревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі ж на уроці мови
Ти побачиш мене в слові. (корінь)
Каліграфічна хвилинка
Кк ко ор рі ін нь
Корінь
Звуковий аналіз слова корінь. Робота з лего.
Складання "Асоціативного куща" до слова корінь.
Корінь – багатозначне слово.
А яке значення кореня для слова, ми дізнаємось сьогодні на уроці. Зможемо добирати спільнокореневі слова.
4. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
а)Читання вірша вчителем
Ось у ліс іде лісник
Він неначе лісовик
На галяві лісовій
Влаштував концерт лісний.
Про кого вірш? Назвіть слова схожі між собою. Чи мають вони спільну частину? Яку? (Ліс)
Висновок: Слова лісник, лісовик, лісовій, лісний мають спільну частину – ліс.
б)Робота з підручником
Знайомство з правилом на с.53
Прочитайте правило і запам'ятайте його.
5.Фізкультхвилинка
6.Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.
а)Самостійна робота.
Спишіть слова і позначте у них спільну частину – корінь.
Сад, садок, садочок, садівник, садовий, садити.
б)Прочитайте текст. Знайдіть спільнокореневі слова, позначте корінь.
Узимку день короткий. Зимове сонце майже не гріє. Птахи зимою перебираються до людських осель. Там їм легше зимувати.
в)Робота в групах. Гра "Знайди зайве"
Чи є ці слова спільнокореневі? Визнач корінь.
гуска гриб малинка ялина
гусінь грибний малина ялиночка
гусочка маслюк калина сосна
гусак грибник малиновий ялинковий
гусеня грибочок малинник ялинка
Як ви думаєте, чи є гусінь родичкою гусенятам?
Чи подібне воно за звучанням до попередніх слів?
Висновок: слова гуска, гусочка, гусак, гусеня і гусінь не є родичами, отже і не є спорідненими, бо в них різне значення.
Слово гусінь подібне за звучанням, воно називається однозвучним.
7.Рефлексія.
а)Гра "Оживи предмет"
Пень – пеньок,
Ліки – лікар,
Пошта – поштар,
Стіл – столяр,
Ворота – воротар.
б)"Тепер я знаю"
Що корінь – це…
Споріднені слова ще називають - …
Щоб правильно виділити корінь, треба - …
в)"Незакінчене речення"
* На уроці я запам'ятав …
* Найбільше мене вразило …
* Я розповім вдома …