Урок "Корінь слова. Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Пропоную конспект уроку з української мови в 3-му класі. На уроці використано багато цікавих вправ, ігор та інших видів роботи.
Перегляд файлу

Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова

Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів, вчити визначати корінь слова у ряді спільнокореневих слів, розвивати мовне чуття, виховувати любов до української мови, патріотичні почуття до рідного міста, школи.

                           Хід уроку

І. Організаційний момент

                             - Сьогодні у нас незвичайний урок,

                                         Сьогодні ми зробимо ще один крок

                                         В країну чудову,

                                                                  що так нас чекає

                                                                  й збагачує мову.

  1. Розпочнемо з гри «Склади план уроку»
  • Прочитайте прислів’я і розташуйте у послідовності до тієї, як ми будемо працювати на уроці.

Добрий початок – половина роботи.

Хто багато працює – той багато знає.

Зробив діло – гуляй сміло.

  1. Очікування від уроку
  • Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок наш буде уроком добра, творчості, здобуття нових знань і вмінь.
  • А чого ви очікуєте від уроку?  (Я очікую, що буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; що урок навчить мене складати речення , тексти, робити висновки).

 

  1. Вправа «Повітряна кулька».
  • Налаштовуємося на роботу. Заплющіть очі. Покладіть ліву руку на живіт, а праву зверху на неї. Уявіть, що у вас в животику повітряна кулька. Вдихаючи повітря через ніс , уявляйте, як воно опускається донизу і наповнює кульку. Надуваючись, ваша кулька повинна розпирати не тільки животик, а і грудну клітку. Затримайте дихання, промовляючи про себе: «Моє тіло спокійне». Повільно почніть видихати, продовжуючи повторювати подумки фразу «Моє тіло спокійне».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Перед канікулами ми почали вивчати новий розділ і ви уже отримали багато нових відомостей. Перевіримо, що ви запам’ятали.

а) Гра «Чарівний кубик»

- Над яким розділом ми почали працювати?

- Як називається змінна частина слова?

- Для чого служить закінчення?

- Що називається основою слова?

 - З яких частин складається основа?

- З яких слів складено термін «словотвір»?

- Що означає термін «словотвір»?

      б) – Щоб закріпити почуте, виконаємо вправу «Правильно, неправильно, треба подумати».

- У кожного з вас є аркуш з таблицею і твердженням. Цифрами позначено номери тверджень. Якщо ви вважаєте, що твердження правильне, під його номером записуєте букву «П», якщо неправильно – букву «Н», якщо не можете відповісти, ставите - ?.

           1

           2

           3

           4

 

 

 

 

 

  1. Одна з частин слова називається закінченням.
  2. Головна частина слова – це основа.
  3. У слові є частина, яка змінюється.
  4. Корінь – це значуща частина слова.
  • Порівняйте результати з сусідом по парті? На яке питання вам важко було відповісти? Чому?

 

в) Гра «Словотвірчик».

(Роздати дітям «долоньки», розподіляючи за допомогою різних кольорів по групах).

  • Від сьогодні на це запитання і інші запитання отримувати відповіді на буде допомагати наш новий друг «Словотвірчик». Намалюєте фломастерами ротик і очі. Ви створили для себе свого Словотвірчика – мудрого друга і порадника. І перше завдання від нього «Вибірковий диктант»
  • Виберіть з тексту слово, яке повторюється.

Ведмедик дуже любить мед. Вранці він ласує чаєм з медом. Вдень до меду додає свіжу малину. А ввечері мисочку з медом ставить собі на ніч біля ліжечка.

  • Яке ви виписали слово?
  • Що означає слово «мед»? Хто попрацював з тлумачним словником?

Із тлумачного словника : МЕД – густа солодка маса, яку бджоли виробляють із нектару квітів.

  • Чи змінювалося значення слова мед у реченнях?
  • Як змінювалося слово «мед»? Чому?
  • Чому в реченнях не можна було вживати слово «мед» без змін? Обведіть закінчення.
  • Як ви думаєте, який пальчик Словотвірчика називається закінченням?
  • Чому?
  • Давайте прикрасимо мізинчик Словотвірчика за допомогою фломастерів квадратиком.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Повернімося до наших слів. Що є спільного у цих словах?
  • Пригадайте, як називається ця частина.
  • Сьогодні ми з вами будемо вчитись визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; добирати спільнокореневі слова, розрізняти слова , у яких корінь звучить однаково, але вони мають різне значення

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Проблемне питання
  • Одного разу влітку я йшла садочком та й почула розмову, яка відбувалася між гускою і гусеницею. Послухайте, дітки, яку.

(Двоє учнів відтворюють діалог)

  • Доброго дня!
  • Добридень!
  • Ви хто така?
  • Я – гуска. А ви хто?
  • А я – ваша тітка гусениця.
  • Ви хочете сказати ми з вами родичі?
  1. Вправа «Прийми рішення». Робота у групах.
  • Діти, давайте допоможемо нашим героям розібратися, чи можуть вони бути родичами.

 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Каліграфічна хвилинка.

Г, г, Гг, гуска, гусениця

  • Запишіть справжніх родичів гуски і гусениці. (Завдання в групах).
  1. Творча робота. Добір споріднених слів.
  • Де зустрілися гуска з гусеницею?
  • Як називається молодий сад?
  • Людина, яка доглядає за садом?
  • Інвентар для роботи у саду? Який?
  • Від слова «сад» утворіть слово-назву дії. Запишіть ці слова.

Сад, садок, садівник, садовий, садити.

  • Від якого слова утворені ці слова?
  • Чи можна їх назвати родичами?
  • Знайдіть у них спільну частину. Позначте.
  • Як інакше можна назвати ці слова?
  • Сформулюйте визначення.
  • Запам’ятайте, саме спільна частина робить їх спорідненими.
  1. Ознайомлення з правилом. Робота за підручником
  • Звернімося до правила (Діти читають правило)
  • Як називають спільну частину слів?
  • А споріднені слова?
  • Як позначається корінь? Прикрасьте Словотвірчика.

 

 

               Фізкультхвилинка

VI. Систематизація та узагальнення вивченого

  1. Первинне закріплення. Робота з підручником. ст. 55 Вправа 117
  • Знайдіть споріднені слова, запишіть, доповніть своїми словами, позначте корінь.
  • Які слова з коренем –баб- ще зустрілися вам в цьому тексті? Чи будуть вони родичами?
  1. Ознайомлення  з правилом.
  2. Робота в групах. Гра «Знайди шпигуна»

Кожна група отримує свій набір слів.

  • Записати споріднені, вилучивши «шпигуна».

Мак, маківка, макарони, маковий, мачинка.

Мило, мильниця, милитися, милуватися, мильний.

Малюнок, мальований, малятко, малювати.

  • Корені звучать однаково, а значення різне.

 

 

  1. Гра «Вирощуємо чарівне дерево».
  • Яка ж чудова мелодійна й багата українська мова! Скільки гарних слів вона має! Я хочу, щоб ви берегли рідну мову, розвивали, збагачували новими словами.
  • Як немає України без верби і калини, так не може бути України й без нашої рідної мови. Давайте і ми посадимо своє чарівне дерево з коренем –мов-.
  • Запишіть слова і прикріпіть їх до нашого деревця.

(Мова, розмова, мовлення, мовити, мовний…)

 

VII. Підбиття підсумків. Рефлексія

  • Добігає кінця наш урок.
  • Давайте визначимося, чи правильне ви прийняли рішення про те, чи є спорідненими словами слова гуска і гусениця?
  • Чи змінилася ваша думка? Чому?

Робота в картках

Познач знаком + якщо ти впевнений, що зможеш виконати те, що записано. Перевір себе, виконавши завдання.

      Я знаю, що таке споріднені слова.

Споріднені слова – це _______________________

__________________________________________.

      Я вмію визначати корінь в словах.

Познач корінь в словах земляний, землянка, земля, землиця.

      Я можу розрізнити різнокореневі слова.

Розподіли на дві групи такі слова: водяний, водій, вода, водити, водиця, водиться, водогін, водойма, водіння.

________________________________________________

 _______________________________________________

________________________________________________

________________________________________________

________________________________________________

 

-Поаплодуйте собі за гарну роботу на уроці. Поверніться одне до одного і поділіться своїм гарним настроєм з товаришем.

- Урок закінчено. До наступного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Українська мова

                      3 клас

 

 Тема.  Корінь слова.

            Спільнокореневі слова

 

 

 

 

                    Вчитель: Петракова Г.В.

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2022
Переглядів
2387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку