Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова
Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів, вчити визначати корінь слова у ряді спільнокореневих слів, розвивати мовне чуття, виховувати любов до української мови, патріотичні почуття до рідного міста, школи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову,
що так нас чекає
й збагачує мову.
-
Розпочнемо з гри «Склади план уроку»
-
Прочитайте прислів’я і розташуйте у послідовності до тієї, як ми будемо працювати на уроці.
Добрий початок – половина роботи.
Хто багато працює – той багато знає.
Зробив діло – гуляй сміло.
-
Очікування від уроку
-
Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок наш буде уроком добра, творчості, здобуття нових знань і вмінь.
-
А чого ви очікуєте від уроку? (Я очікую, що буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; що урок навчить мене складати речення , тексти, робити висновки).
-
Вправа «Повітряна кулька».
-
Налаштовуємося на роботу. Заплющіть очі. Покладіть ліву руку на живіт, а праву зверху на неї. Уявіть, що у вас в животику повітряна кулька. Вдихаючи повітря через ніс , уявляйте, як воно опускається донизу і наповнює кульку. Надуваючись, ваша кулька повинна розпирати не тільки животик, а і грудну клітку. Затримайте дихання, промовляючи про себе: «Моє тіло спокійне». Повільно почніть видихати, продовжуючи повторювати подумки фразу «Моє тіло спокійне».
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Перед канікулами ми почали вивчати новий розділ і ви уже отримали багато нових відомостей. Перевіримо, що ви запам’ятали.
а) Гра «Чарівний кубик»
- Над яким розділом ми почали працювати?
- Як називається змінна частина слова?
- Для чого служить закінчення?
- Що називається основою слова?
- З яких частин складається основа?
- З яких слів складено термін «словотвір»?
- Що означає термін «словотвір»?
б) – Щоб закріпити почуте, виконаємо вправу «Правильно, неправильно, треба подумати».
- У кожного з вас є аркуш з таблицею і твердженням. Цифрами позначено номери тверджень. Якщо ви вважаєте, що твердження правильне, під його номером записуєте букву «П», якщо неправильно – букву «Н», якщо не можете відповісти, ставите - ?.
-
Одна з частин слова називається закінченням.
-
Головна частина слова – це основа.
-
У слові є частина, яка змінюється.
-
Корінь – це значуща частина слова.
-
Порівняйте результати з сусідом по парті? На яке питання вам важко було відповісти? Чому?
в) Гра «Словотвірчик».
(Роздати дітям «долоньки», розподіляючи за допомогою різних кольорів по групах).
-
Від сьогодні на це запитання і інші запитання отримувати відповіді на буде допомагати наш новий друг «Словотвірчик». Намалюєте фломастерами ротик і очі. Ви створили для себе свого Словотвірчика – мудрого друга і порадника. І перше завдання від нього «Вибірковий диктант»
-
Виберіть з тексту слово, яке повторюється.
Ведмедик дуже любить мед. Вранці він ласує чаєм з медом. Вдень до меду додає свіжу малину. А ввечері мисочку з медом ставить собі на ніч біля ліжечка.
-
Яке ви виписали слово?
-
Що означає слово «мед»? Хто попрацював з тлумачним словником?
Із тлумачного словника : МЕД – густа солодка маса, яку бджоли виробляють із нектару квітів.
-
Чи змінювалося значення слова мед у реченнях?
-
Як змінювалося слово «мед»? Чому?
-
Чому в реченнях не можна було вживати слово «мед» без змін? Обведіть закінчення.
-
Як ви думаєте, який пальчик Словотвірчика називається закінченням?
-
Чому?
-
Давайте прикрасимо мізинчик Словотвірчика за допомогою фломастерів квадратиком.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-
Повернімося до наших слів. Що є спільного у цих словах?
-
Пригадайте, як називається ця частина.
-
Сьогодні ми з вами будемо вчитись визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; добирати спільнокореневі слова, розрізняти слова , у яких корінь звучить однаково, але вони мають різне значення
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
-
Проблемне питання
-
Одного разу влітку я йшла садочком та й почула розмову, яка відбувалася між гускою і гусеницею. Послухайте, дітки, яку.
(Двоє учнів відтворюють діалог)
-
Доброго дня!
-
Добридень!
-
Ви хто така?
-
Я – гуска. А ви хто?
-
А я – ваша тітка гусениця.
-
Ви хочете сказати ми з вами родичі?
-
Вправа «Прийми рішення». Робота у групах.
-
Діти, давайте допоможемо нашим героям розібратися, чи можуть вони бути родичами.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Каліграфічна хвилинка.
Г, г, Гг, гуска, гусениця
-
Запишіть справжніх родичів гуски і гусениці. (Завдання в групах).
-
Творча робота. Добір споріднених слів.
-
Де зустрілися гуска з гусеницею?
-
Як називається молодий сад?
-
Людина, яка доглядає за садом?
-
Інвентар для роботи у саду? Який?
-
Від слова «сад» утворіть слово-назву дії. Запишіть ці слова.
Сад, садок, садівник, садовий, садити.
-
Від якого слова утворені ці слова?
-
Чи можна їх назвати родичами?
-
Знайдіть у них спільну частину. Позначте.
-
Як інакше можна назвати ці слова?
-
Сформулюйте визначення.
-
Запам’ятайте, саме спільна частина робить їх спорідненими.
-
Ознайомлення з правилом. Робота за підручником
-
Звернімося до правила (Діти читають правило)
-
Як називають спільну частину слів?
-
А споріднені слова?
-
Як позначається корінь? Прикрасьте Словотвірчика.
Фізкультхвилинка
VI. Систематизація та узагальнення вивченого
-
Первинне закріплення. Робота з підручником. ст. 55 Вправа 117
-
Знайдіть споріднені слова, запишіть, доповніть своїми словами, позначте корінь.
-
Які слова з коренем –баб- ще зустрілися вам в цьому тексті? Чи будуть вони родичами?
-
Ознайомлення з правилом.
-
Робота в групах. Гра «Знайди шпигуна»
Кожна група отримує свій набір слів.
-
Записати споріднені, вилучивши «шпигуна».
Мак, маківка, макарони, маковий, мачинка.
Мило, мильниця, милитися, милуватися, мильний.
Малюнок, мальований, малятко, малювати.
-
Корені звучать однаково, а значення різне.
-
Гра «Вирощуємо чарівне дерево».
-
Яка ж чудова мелодійна й багата українська мова! Скільки гарних слів вона має! Я хочу, щоб ви берегли рідну мову, розвивали, збагачували новими словами.
-
Як немає України без верби і калини, так не може бути України й без нашої рідної мови. Давайте і ми посадимо своє чарівне дерево з коренем –мов-.
-
Запишіть слова і прикріпіть їх до нашого деревця.
(Мова, розмова, мовлення, мовити, мовний…)
VII. Підбиття підсумків. Рефлексія
-
Добігає кінця наш урок.
-
Давайте визначимося, чи правильне ви прийняли рішення про те, чи є спорідненими словами слова гуска і гусениця?
-
Чи змінилася ваша думка? Чому?
Робота в картках
Познач знаком + якщо ти впевнений, що зможеш виконати те, що записано. Перевір себе, виконавши завдання.
Я знаю, що таке споріднені слова.
Споріднені слова – це _______________________
__________________________________________.
Я вмію визначати корінь в словах.
Познач корінь в словах земляний, землянка, земля, землиця.
Я можу розрізнити різнокореневі слова.
Розподіли на дві групи такі слова: водяний, водій, вода, водити, водиця, водиться, водогін, водойма, водіння.
________________________________________________
_______________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
-Поаплодуйте собі за гарну роботу на уроці. Поверніться одне до одного і поділіться своїм гарним настроєм з товаришем.
- Урок закінчено. До наступного.
Українська мова
3 клас
Тема. Корінь слова.
Спільнокореневі слова
Вчитель: Петракова Г.В.